Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

smiek

Re: Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:36

ohw jemig, vreselijk ik zit echt jankend achter de pc, maar dat komt meer omdat een pony van mij ook naar de slacht is gegaan..
maar ik vind het wel 'prettig' om te zien dat mijn pony niet veel pijn heeft gehad!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:40

smiek schreef:
ohw jemig, vreselijk ik zit echt jankend achter de pc, maar dat komt meer omdat een pony van mij ook naar de slacht is gegaan..
maar ik vind het wel 'prettig' om te zien dat mijn pony niet veel pijn heeft gehad!

Ach; het is ook schokkend, en voor menigeen emotioneel.... Ach gut

Fijn dat je nu ook het gevoel hebt dat je pony niet veel pijn heeft gehad. Dan weet je dat er een goede keuze is gemaakt, en ook is dit een beetje het doel van deze hele excursie en dit topic; om mensen te laten zien dat het allemaal best wel mee valt, paarden zich er totaal NIET van bewust zijn, en geen pijn lijden, dit omdat het écht binnen een luttele van een seconde gebeurd is. Op zich voor de meeste mensen dus wel fijn om te weten Lachen

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:41

Ik heb het filmpje gezien. Het raakt me erg.
Maar het gaat allemaal ook sneller dan ik in mijn hoofd had. Ik kan niet zeggen dat ik 'blij' ben dat ik het gezien heb, ik heb er wel een ander beeld bij nu.
Laatst bijgewerkt door Ann op 23-02-07 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:41

ik vind dit eigelijk wel boeient.
zit nu het hele topic door te lezen.
ik vind het er vrij netjes uit zien ik vind het ook niet vies..
en inderdaad zo leer je nog is wat.
als ik jullie topic eerder had gelezen zou ik ook wel mee geweest willen.
gewoon om is te kijken wat ze nou doen.
je moet er gewoon niet te veel bij na denken.
en voor de mensen die dit wel erg vinden ten eerste er zijn ergere dingen op de wereld en ten tweede reageer dan toch gewoon niet.
maarja dat is mijn mening nou ik ga ik even veder lezen Tong uitsteken

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:44

Nancy_ schreef:
Dan heb ik nog een vraag aan jullie.
Zijn er mensen tussen die eerst 'tegen' het slachten waren, die zegmaar altijd hun paard zouden inslapen, die nu van gedachten zijn veranderd en hun paard nu naar de slachterij zouden doen? Lachen

foto's/filmpjes durf ik (nog) niet te kijken. Bloos Klinkt wel als een heel interessante meeting. Ja

Ik zou mijn paard nu wel naar de slacht kunnen doen, maar ik vind het oneerlijk om haar op te laten eten.. dus zou het zowiezo nog niet doen Knipoog

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:46

Je paard hoeft niet opgegeten te worden.. als je dat niet wiilt betaal je tussen de 50 en 70 euro en wordt je paard geslacht een ( heel, dus ook niet in stukken) naar rendac gebracht. Dat vertelde die slager.. Dus dan krijg je geen geld ervoor, maar lijkt me dat dat niet zo belangrijk is.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:49

@JoyCiej007
Dat is wel fijn om te weten Lachen

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:53

Bedankt voor jullie verslag en antwoorden op vragen!

Ik heb er over nagedacht of ik dit wilde zien, maar waarom niet eigenlijk, ik vind dat het netjes gebeurd, tuurlijk is het niet leuk een paard dood te zien gaan, voor het paard vind ik het een snelle pijnloze dood. Beter dan pijn te lijden en/of te vechten tegen de dood.

Maar ik heb makkelijk kletsen, ik heb geen eigen paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:54

Ik heb me door het hele topic heengeworsteld en me gestoord aan die kort-door-de-bocht reacties van sommige mensen.
De filmpjes en doe foto's vond ik erg interessant, echt mijn complimenten dat jullie het aangedurfd hebben daarnaartoe te gaan! Had het zelf nooit gedaan, maar ik denk dat het wel heel leerzaam is geweest? Lachen

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:58

Fijn dat jullie zo'n verslag neerzetten. Ik durf de filmpjes niet te kijken dan ben ik bang dat ik de hele nacht wakker lig.
Op deze manier krijgen mensen wel een betere kijk op het slachten, in sommige gevallen positiever in sommige gevallen negatiever, dat is ieder voor zich.
Wat ik wel vervelend vind is dat mensen (hier op bokt) steeds negatiever staan tegenover het inslapen door verschillende vervelende verhalen. Ik wil benadrukken dat er net zoals "slechte" slagers ook "slechte" dierenartsen bestaan die hun vak niet altijd verstaan.
Helaas blijft het altijd kiezen tussen twee kwaden en zal het nooit leuk worden. Iedereen mag gelukkig zelf kiezen wat hij/zij wil en daarbij helpen dit soort informatieve topics!

Bedankt!

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:00

Lachen Vind ik ook Lovely1

Als je een paard inslaapt kan er net zoveel mis gaan dat als je een paard laat slachten Lachen

Voor beide meningen respect natuurlijk!
Laatst bijgewerkt door traan_beauty op 23-02-07 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:01

***is diep onder de indruk van het filmpje****

ten eerste, complimenten voor degene die het filmde, zou het je niet na kunnen doen. Heb het filmpje gestopt nadat het paard neerviel...

Ik kan me best voorstellen dat mensen dit leerzaam vinden, dat is het denk ik ook. Ik vind het juist positief dat het filmpje op bokt is gezet, de meeste onder ons hebben hier GELUKKIG nog geen ervaring mee, alleen van horen zeggen. Ik vind het woord slager en slacht een negatieve klank hebben, je hebt het idee dat ze daar met je paard omgaan alsof het een 'ding' is. Toch als ik zo om me heen hoor vinden de meeste dat je paard en jijzelf daar met respect behandeld worden.

Ik ben 'blij' dat ik nu gezien heb hoe het gaat, het paard merkt er idd niets van en is gewoon gelijk weg. Wat mij tegenstaat aan het inslapen is dat je vervolgens met een dood paard zit wat uit de box gesleept moet worden ( of uit het land of waar dan ook). Wij hadden pas een geval op stal, paard was heel erg ziek (en oud) en is ingeslapen want was verlamd, vervolgens moest ie wel met de trekker uit de box getrokken worden en 100 meter verderop gelegd worden om opgehaald te worden, en dat is écht geen prettig gezicht. Duurde ook nog eens 3 dgn voordat hij opgehaald werd (weekend), lag daar dus onder een zeiltje aan de weg.

Beide hebben negatieve en positieve kanten, ik zou er alleen niet voor kiezen dat mijn paard op iemands boterham beland.

Hoop in ieder geval dat mij dit nog even bespaart blijft!

Ik heb heel veel respect voor de dames die dit vandaag hebben gedaan, ik zou het nl. niet kunnen....daar ben gewoon echt teveel een watje voor!

even snel nog gespiekt naar de foto's, maar ook weer snel weggeklikt, werd me beetje té.
Weet wel weer waarom ik al 16 jaar geen vlees meer eet Knipoog ik zie zo'n lief koetje op mijn bord liggen ipv een stukje biefstuk...ben echt een watje
Laatst bijgewerkt door shaolanneke op 23-02-07 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:04

traan_beauty schreef:
Lachen Vind ik ook Lovely1

Als je een paard inslaapt kan er net zoveel mis gaan dat als je een paard laat slachten Lachen

Voor beide meningen respect natuurlijk!

uhu, plus dat ik het ook paard afhankelijk vind.
Maar ik zie beide kanten verkeerd gaan, dat sommige direct roepen over dat vechten, en dan een ander over de slacht

Aan alles zit negatieve en een positieve kant Lachen en vind dat nijnkerke toch als een slachthuis goed is

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:13

Ja, ik weet nu zeker dat als er een paard is waarop uiternasie moet worden gepleegd en ik moest beslissen. Dat ze (als ik hem/haar laat slachten) naar Nijkerk gaat. Vind dat het daar super netjes gebeurd.

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:15

pascale schreef:
Sannum schreef:
maar nog 1 keer wat hebben jullie geleerd dan ??

ze hebben geleerd dat ze hun eigen lieve paardje daar heen doen en dat dat zooo goed is!

Wie zegt dat ik mijn paard naar de slager doe????????
Mijn paard wordt hoogstwaarschijnlijk gewoon ingeslapen. In zijn eigen omgeving.
Ik ben er door deze ervaring wel achter gekomen dat het slachten daar in ieder geval snel en goed gebeurd en dat het niet zo gruwelijk is als dat ik me had voorgesteld.
Je ruikt er niets van als je de schietruimte binnenkomt. Het paard is ook niet over de zeik.
We hebben het dier nog geaaid toen hij van de trailer afkwam en voor de schietruimte stond. Ze was heel erg rustig en stond er kalm bij.
Geen rollende ogen, stress, paniek. Gewoon rustig.

Het rook er niet naar bloed, eerder naar ontsmettingsmiddel ofzo.

De koe kwam kalm naar binnen lopen, had haar hoofdje laag en nog voor dat ze stil stond paf, lag ze op de grond en was ze weg.

Hoe doen ze dat met onrustige paarden???
Daar wachten ze net zo lang todat het dier gekalmeerd is, het is geen lopende band werk, ze hebben de tijd. Ze werken ook minimaal met zijn tweeën.

Ik ga niemand aanpraten om zijn paard naar de slacht te brengen.

Ik ging hier ook met een wee gevoel in mijn maag heen, overtuigd dat ik zou gaan huilen als een klein kind. Ik heb staan trillen op mijn benen in het begin ( is ook op een van de filmjes te zien aan het camerawerk)maar dat was snel voorbij. De mensen die hier werken zijn erg vriendelijk en begripvol.
Iedereen bleef ook rustig, niemand raakte in paniek.

Het paard, was van de week al bij de eigenaar opgehaald. Deze is door de mensen van de slachterij. Lekker thuis op stal gezet, heeft lekker slobber en graan gegeten en bij zijn eigen pony's in de wei gelopen. Ze was vannochtend pas op de trailer gezet en naar het slachthuis gebracht. Niks wachten en zien hoe andere voor haar gingen. De trailer stond netjes voor buiten waar het paard niets mee kreeg van wat er aan de hand was.

Ik ben puur meegegaan om uit te vinden hoe het slachten nou in zijn werk gaat, of het echt zo luguber is als dat het wordt afgebeeld. Of de paarden echt in paniek raken, de dood ruiken, of wat voor enge dingen je ook maar kan bedenken.
Ik ben er achter gekomen dat het heel anders is dan dat ik me had voorgesteld.
Het paard was rustig, liep willig naar binnen en was niet in paniek. Nog voordat wij realiseerden wat er was gebeurd lag ze al op de grond.
Ik was vroeger ook een anti-slacht type, nu kan ik het accepteren dat mensen hun paard willen laten schieten.
Ieder kan zijn mening hebben maar heb ook respect voor die van anderen en probeer alles niet zo zwart wit te zien. Door deze ervaring kijk ik er zeker niet meer zwart wit tegenaan.
Het was een heftige dag, ik ben het nog steeds allemaal een beetje aan het verwerken, we hebben veel gezien vandaag. Ik ben nog steeds een beetje verdoofd van wat ik heb meegemaakt.
En nee, wij zijn niet harteloos, wij houden zielsveel van onze paarden.
Ik vind de kwaliteit van het leven balangrijker dan de kwaliteit van het doodgaan.
Ik ga zo lekker naar me paardje toe en rijden en dan denk ik bij mezelf, wat ben ik blij dat jij nog gezond ben en bij me ben. Ik zal zorgen dat hij een fijn leven heeft en geniet van de tijd die we samen door brengen.

Zo dat was mijn zegje weer. Bloos

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:18

Ik zou er heen gaan om te kunnen bedenken waarom mensen hun paarden naar de slacht doen Knipoog En je weet waar je over praat. Veel mensen die tegen de slacht zijn hebben een gruwelijk beeld voor zich.. Die moeten ze eigenlijk kwijt raken en dan pas kun je een eerlijk oordeel maken over wat je wilt kiezen als het zover is!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:19

@Inky_devil : Mooi gezegd Lachen
Ik heb het ook zo ervaren!

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:22

ik heb alleen de eerste twee pagina's gelezen en alleen het filmpje bekeken -
maar ik zit echt te janken achter de computer. ik vind het vreselijk om te zien..
ik snap niet dat mensen zeggen ' nou ik vind er niks schokkends aan '
bij mij zal het aan de situatie liggen of ( als ik voor de keus kom te staan ) het paard een spuitje krijgt of dat ie naar de slager gaat.
sommige mensen gaat het om het geld "DA kost geld, en bij de slager krijg ik geld toe"
dat vind ik echt erg

jojo23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:25

voor de mensen die zijn wezen kijken heb ik wel respect..ik vindt het wel interresant om te zien hoe zo iets dus in werkelijkheid gaat,maar er zelf bij zijn hoeft van mij niet Haha! Bloos ...

Ik heb wel alle moed gehad op de filmpjes te bekijken en moet zeggen dat ik vreselijk netjes vindt gaan,zeer schoon en met alle rust.

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:26

Zaina schreef:
maar ik zit echt te janken achter de computer. ik vind het vreselijk om te zien..

weet je wat ik pas schokkend vind? dierenmishandeling....legbatterijen.....kistkalveren....nertsenfokkerij....zeehondjes doodknuppelen. Dat vind ik schokkend. Tuurlijk is het niet leuk om te zien dat dit paard wordt afgeschoten, maar schokkend? nee dat vind ik niet. Het gebeurd met respect en paard is gelijk dood, niets schokkends aan.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:28

Ik was ook onder de indruk van het filmpje, maar vind het wel reeël! Mijn beeld is absoluut niet veranderd over slachten. En dan mensen vallen over dat lachten, vind ik eigenlijk raar. Als je spanning hebt moet je lichaam het kwijt, meestal dan in lachen. Vind het niet meer als logisch dat de mensen wat gespannen waren.

Klasse meiden dat jullie dit durfden! Had graag mee gewild!

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:39

shaolanneke schreef:
Zaina schreef:

weet je wat ik pas schokkend vind? dierenmishandeling....legbatterijen.....kistkalveren....nertsenfokkerij....zeehondjes doodknuppelen. Dat vind ik schokkend. Tuurlijk is het niet leuk om te zien dat dit paard wordt afgeschoten, maar schokkend? nee dat vind ik niet. Het gebeurd met respect en paard is gelijk dood, niets schokkends aan.

ja dat vind ik natuurlijk ook! maar ik kan niet zonder enige emotie naar dit filmpje kijken (bij lange na niet) en andere mensen hier blijkbaar wel (allemaal paardenliefhebbers -toch?)
en even een update: ik heb nu net ook foto's bekeken... en die gast staat echt op je paard in te hakken... lijkt me verschrikkelijk. en ja ik weet heus wel dat het paard dood is en dus niks merkt. maar het idee gewoon.

edit: spelfout
Laatst bijgewerkt door Zaina op 23-02-07 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:39

Ben blij met alle positieve reacties die we krijgen.

het is wel iets waar ik de heledag al mee bezig ben om alles te verwerken.
het is een flinke indruk die ik heb gekregen.
Waar ik het meeste moeite mee had waren de bakken met darmen enzo, dat vond ik echt vies (stonk ook).

de rest vond ik erg interessant en leerzaam.

Had vanmezelf wel zoiets van: als ik nu niet gewoon "voel" aan het vlees hoe het voelt, dan vind ik het eerst vies, dan nog viezer en dan eng en hoef ik niks meer te zien.
Vanaf het begin hebik dus alles bekeken en in de koelcel gevoeld aan de lever (vond ik trouwens aanvoelen als zo'n silicone plak bg achtig iets).

Het personeel is echt super, heel vriendelijk en hebben lol in hun werk en kunnen vooral ook goed uitleggen wat ze doen en waarom

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:41

Zaina schreef:
en even een update: ik heb nu net ook foto's bekeken... en die gast staat echt op je paard in de hakken... lijkt me verschrikkelijk. en ja ik weet heus wel dat het paard dood is en dus niks merkt. maar het idee gewoon.

En ondanks het flinkke hakken was het niet onwijs makkelijk om door al dat bot heen te komen....

Daar is echt flink wat kracht voor nodig.

heb op tv wel is gezien dat het met een kettingzaag gedaan werd, dan vind ik dit toch prettiger

Sannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 21:50

Bedankt voor de filmpjes en foto's en respect voor de meiden (en heren?) die geweest zijn OK dan! !
Ik denk dat het absoluut een goed beeld geeft hoe het er aan toe gaat. Het is nu eenmaal een feit dat het slachten van dieren dagelijkse gang van zaken is en de manier waarop het gebeurt kan denk ik niet sneller en beter. Ik heb nog overwogen om mee te gaan, maar ik moet zeggen dat het beeld wat ik nu krijg door jullie foto's en filmpjes, ook redelijk compleet geworden is.