Ohja, als iemand niet kan kiezen met het stemmen, ik heb meer foto's van de shetlanders in dit topic staan: [JITP] Onze shetlanders in the picture! (Ik weet niet of dit mag, maar de foto's bij het voorbeeld waren zo klein, daarom
Als er meer modellen zijn, kunnen er ook meer fotografen komen. Nu is het 'vol' en staan er aardig wat mensen op de reserve.. Zodra er een model bij komt, kunnen die X aantal fotografen ook mee.
Maar dan wordt het heel vol, wij hebben wel eens een meeting gedaan met 8 en een meeting met 12 fotografen, dan is 8 toch echt fijner en loop je elkaar niet in de weg.. Meer modellen betekent dat niet iedere fotograaf ieder model op de foto kan zetten
ja, daar heb je ook wel weer gelijk in. Anders is het wel een beetje vol misschien...
_Marinke_
Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-12 22:36
Ik snap het best hoor dat jullie een grotere groep willen. Heb er ook echt wel naar gekeken of dat mogelijk was, maar helaas.
We zitten nu met een groep van 15 fotografen, 1 workshop-gever en 10 modellen. Meer modellen kwam met de tijd niet uit, gezien het vooral een leerzame meeting is wil ik toch alle fotografen de kans geven om elk model op de foto te zetten. Overal op te kunnen oefenen, want ELK model heeft z'n eigen dingen om mee rekening te houden. We hebben nu 5 groepjes van 3, wat met tijd aardig goed uit komt (word nog een lange dag overigens), wat ook qua uitleg en Nikki het handigst is, zodat ze echt specifieker extra hulp kan bieden. Een groep van 15, verdeeld in 5 groepjes is goed te doen. Veel groter moet je niet hebben, dan houd je geen overzicht en komt het de workshop ook niet ten goede.
Voor de modellen is dit ook prettiger, nu worden ze op de foto gezet door ALLE 15 fotografen, dat houd in minstens 15 foto's. Ik zit er aan te denken om af te spreken met de fotografen 5 foto's per model 'af te leveren' dit is waarschijnlijk in formaat tot 800 pixels breed. Dat houd dus in dat jij als model 5 x 15 = 75!! foto's krijgt en dat terwijl de fotografen 'maar' 50 foto's hebben uit te werken op de eerste plaats.... Uiteraard zijn die foto's wel met watermerk van de fotograaf erop etc. Hier komt nog duidelijkheid over hoor wat ik nu zeg is puur even hoe het nu in mijn gedachten is, nog geen toezeggingen!
Maar goed de modellen worden dus wel door alle 15 fotografen op de foto gezet, ze zijn 1 dagdeel bezig (zo'n 1,5 uur a 2 uur met het "poseren" zit wel te denken om daarin dus een pauze te lassen waarin er (vooral bij de honden wel belangrijk denk ik zo) even wat anders gedaan kan worden dan netjes stil staan en attent kijken, dus even lekker de benen strekken, ravotten voor de honden of bv. rijden bij de paarden. Maar zoals ik net ookal zei, het staat allemaal nog niet vast en wat ik nu zeg zijn puur gedachtekronkels van mij... ik ben druk bezig met alles aan het uitdenken, schema's maken etc. etc. Ook gaat veel in overleg met Nikki!
Ik wil het graag voor iedereen leuk maken, plezier staat toch wel voorop en daarnaast dus een erg leerzame meeting erbij waarbij de modellen nog een serie foto's overhouden. Hoe het nu staat, 15 fotografen en 10 modellen is echt wel de max waar we mee kunnen werken.
Maar niet getreurd, als dit een geslaagde meeting is gaat er zeker nog 1 komen hoor met een soort gelijke opzet!
Ik vind de aantallen zo wel prima Vooral omdat het erg leerzaam is dus dat word moeilijk te combineren met veel modellen. Je moet nu ook tijd uitrekenen voor de workshop en dat je in de tussen tijd vragen kunt stellen dus dat je er misschien wat langer over 1 model doet dan normaal. En 10 modellen is een mooi aantal vind ik persoonlijk, goed geregeld!
Marinke, je hebt helmaal gelijk! Maar aaahhh ik wil zo graqg mee in die tijd ben ik net weer mobiel (aankomende donderdqg operatie) en gq dan een rwvqlidarie van 9maanden tegemoet. En in april ben ik moviel genoeg zelf weg te kunnen dua probeer in de tussen tijd ql dingen te plannen waar ik naar uit kqn kijken
Klinkt allemaal erg goed! Heb vandaag (weer ) een extra geheugenkaart aangeschaft. Ben bang dat ik niet genoeg heb. Hoeveel nemen jullie mee?
Bagheera_206
Geplaatst: 19-02-12 01:40
Klinkt idd erg goed. Ben bang dat meer dan 15 fotografen lastig uitleggen wordt voor Nikki. Mocht het puur om theorie of om instellingen van Canon camera gaan kan ik misschien ook nog wel een en ander helpen bij vragen, maar binnen de tak paardenfotografie heb ik gewoon nog erg veel te leren.
Ik heb 1 snel kaartje van 16GB (600x / 90MB/s) en 1 minder snel kaartje van 16GB (400x / 60MB/s) en 1 supertraag kaartje van 4GB (80x). Dat zouden ongeveer 1100 foto's zijn. Lijkt mij precies voldoende. Heb ik ongeveer 100 foto's per model waar ik er hopelijk 5 mooi/goed genoeg vindt. En dan het 4GB kaartje voor nood.
Maar eventueel heb ik ook nog wel wat SD kaartjes te leen. Als je je laptop meeneemt kun je ze na de meeting meteen op je laptop zetten en ik mijn SD kaartje weer mee naar huis nemen. Ik heb een 16GB en 32GB Class 10 (30 MB/s) kaartje en 1 8GB Class 6 kaartje te leen. En mochten er mensen met Canon camera alleen een kitlens en geen telezoom hebben, heb ik ook nog wel mijn Canon EF-S 18-135mm IS te leen zodat je iig wat meer bereik hebt wat wel handig is bij de paardjes.
@WiancaR: Hoeveel geheugen heb jij nu dan? Hoeveel foto's kun je daarmee maken?
Laatst bijgewerkt door Bagheera_206 op 19-02-12 01:47, in het totaal 2 keer bewerkt
Anoniem
Geplaatst: 19-02-12 01:43
Oke! Ik heb nu in totaal 20 GB geloof ik. Dacht dat ik het daar wel mee moet redden want ik maak nooit veel foto's. Maar snel zijn ze niet Wat maakt dat nou eigenlijk voor een verschil, behalve dan dat je ze sneller kunt terug kijken?
Ik heb even uitgerekend dat als ik alles in raw schiet ik rond de 1000 foto's kan maken.
Bagheera_206
Geplaatst: 19-02-12 01:50
De snelheid is pas van belang als je gaat "bursten". Dat wil zeggen dat als zo lang je de knop van je camera ingedrukt houdt hij foto's blijft maken. De camera slaat de foto's op in stukje geheugen (buffer) wat in camera zelf zit en schrijft het ondertussen naar je geheugenkaartje. Op een gegeven moment zit je buffer vol en stopt hij met fotograferen tot de buffer weer leeg is en je foto's op je kaartje zijn geschreven. Dan maakt hij weer paar foto's en wacht camera weer tot je buffer leeg is. Hoe sneller je kaartje hoe langer je kunt blijven door fotograferen tot je buffer vol zit.
Bursten zou je op zich zelden hoeven gebruiken, maar als je actiefoto's van honden gaat maken en ze komen op je afrennen is het wel erg praktisch moet ik zeggen. Bij paarden is het meer kwestie van het juiste moment drukken, maar ik ben heer en meester in het fotografen van precies de verkeerde momenten. Dus waarschijnlijk zal ik alleen bij actiefoto's van de hondjes gaan bursten en verder niet. Bij het bursten moet je namelijk ook meer foto's uit zoeken en neemt het meer ruimte in op je kaartje en je camera kan ook maar beperkt aantal foto's aan dus als je altijd gaat bursten slijt je sluiter van je camera ook sneller.
haha nou ik heb ook weer wat geleerd dus jullie schieten in raw? en ik heb een 18-55 en 55-200 lens, kan ik dan gewoon met de tweede fotograferen of is dat niet zo handig? en ik denk dat ik ook nog maar wat geheugen kaartjes ga zoeken :p
Yvonne_V
Geplaatst: 19-02-12 12:02
scheelt weer dat ik echt sws 0,0 verstand heb van paardenfotografie ( en andere fotografie is ook maar matig ) dus leer ik sws wel wat bij @bagheera haha dat is echt heel herkenbaar:P altijd op het verkeerde moment ;o
en ff een vraagje : ik heb: 18-55 mm f4.8 lens 55-300mm f.5.6 lens 50mm f1.8 lens
welke kan ik het beste gaan gebruiken daar? (neem ze sws wel allemaal mee daar niet van ) heb er nu al zin in
Meraki
Geplaatst: 19-02-12 12:02
Maar, wij zijn paardenmensen en wanneer je meetelt zie je zelf het ritme en wanneer je het beste de foto kan maken. Dus is het bursten bij paarden overbodig Wat je ook weer een enorme pleur aan bewerking en uitzoeken scheelt
RAW is zeker aan te raden kun je veel meer aan de foto verbeteren Let wel, je kan alleen in RAW schieten mits je Photoshop of Lightroom hebt (er zullen nog wel andere programma's zijn maar dat weet ik zo 123 niet) !!! Anders kun je RAW niet openen.
Yvonne, ik zou absoluut de 55-300 meenemen en de 18- 55. De 50mm zou ik meenemen om te kijken wat je er met paardenfotografie aan hebt, ik persoonlijk zou ik die alleen gebruiken voor portretfoto's bij mensen de 18-55 overigens ook.