11 maart excursie paardenslachterij Nijkerk.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 13:30

Ik kon 3 maanden lang geen vlees meer zien :r
Vond mezelf destijds ook maar een rare omdat de rest nergens last van had, en ik normaal gesproken geen mietje ben. :D
Maar leuk is het gewoon niet, leerzaam wel. Ik ben blij dat ik er geweest ben destijds.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 13:31

Ik denk gewoon dat het meer gevoelsmatig is..

Waar ik ook wel benieuwd naar ben... word het vlees van ieder paard in de winkel verkocht? Ik kan me voorstellen dat het soms niet aan de eisen voldoet zeg maar, wat word er dan mee gedaan? Kan best dat het al ergens in het topic staat, sorry daarvoor, ik heb niet alles gelezen.

Mijn paard heeft toen nadat zij uit de kliniek kwam een sticker gekregen met ; niet bestemd voor consumptie.
Ze heeft daar diverse medicijnen gehad waardoor zij niet meer voor 'het vlees' kon. Maar stel dat ik haar zou laten slachten, wat gebeurd er dan?

Ik zit nog steeds zo te twijfelen of ik ooit eens meega, ik ben bang dat ik daar vet ga janken ofzo :+

Stopcontact

Re: 11 maart excursie paardenslachterij Nijkerk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 13:32

Volgens mij gaan ze dan naar de Rendac..

lennylenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 13:41

pff respect dat jullie dat allemaal vrijwillig willen gaan bekijken.. het zou echt niks meer voor mij zijn. Als ik ooit voor de moeilijke beslissing zou komen te staan heb ik geen idee wat ik zou doen, maar slachten iig niet..

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 13:42

Jolliegirl schreef:
Ik denk dat de andere dit beter weten...
Ik meende 25+ en begon te kreupelen e.d?

Het paardje was relatief oud... was een sportpaardje geweest, supergoed verzorgd, hoefjes waren netjes, kiezen en tanden netjes bijgehouden en hij begon stram te worden. Of hij echt een duidelijk mankement had waar hij niet mee verder kon als weidepaard weet ik niet, wisten ze daar verder ook niet want het is de keuze van de eigenaar, maar hij had een goed verzorg leven en pensioen gehad, dat is zeker!

Maar geloof me, mocht dit paard lichamelijk niet echt iets ergs gemakeerd hebben dan is het toch beter dat hij een waardig eind heeft gehad in Nijkerk dan als hij verkocht was want hij was best oud en echt weinig meer waard en helaas komen zulke paarden vaak niet goed terecht. De eigenaar wilde er om watvoor reden vanaf, daar kunnen we niet over oordelen waarom en die heeft gekozen voor dit eind. En geloof me op mijn woord dat het paard rustig met Jolanda mee liep, opkeek naar ons zo van: hey dit ken ik niet, wat een boel mensen daar en weg was hij. Nog voordat hij kon bedenken of het eng was of gevaarlijk of bedreigend of of of Hij had nog bij Jan op stal gestaan, 's ochtends nog wortelen gehad en gewoon hooi gegeten en daarna op de trailer zijn laatste reis gemaakt.

Vreselijk maar het hoort bij leven...

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 13:45

Klinkt zo officieel he, 'zijn laatste reis'...

Toen mijn moeder vertelde dat ze mijn merrie naar de stal brachten voor het inslapen ging dat ook door me heen.. 'die laatste paar stappen, dat laatste plukje stro in haar mond en dat was het dan..'

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 13:56

Brr ik krijg er helemaal de kriebels van als ik er aan denk..

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 13:59

Ik ook.. Ik hoop dat die van mij over een jaar over 30 uit ouderdom gaat en dat ik nooit meer samen met mijn ouders zo'n keuze hoef te maken.

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 14:09

Nee... dat hoopt iedere paardenliefhebber voor zijn eigen paard! Maar dat hoop ik ook voor de mensen waarvan ik houd en voor mn hond en mn kat en mn konijnen enz... Liever had ik nog gehad dat iedereen en alles het eeuwige leven had... maar hadden we dan zo intens geleefd als iedereen nu op zijn/haar manier doet?

Dat is het leven...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 14:55

Was idd een goed mooi verzorgd paard!! Zouden veel mensen met paarden een voorbeeld aan kunnen nemen.
Paard liep rustig de trailer af, netjes mee naar binnen, werd overgepakt door de slager en het was klaar.

Beter zo aan zijn eind komen dan de handel in denk ik dan...

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 15:01

Frozenstar schreef:
Brr ik krijg er helemaal de kriebels van als ik er aan denk..

Waar krijg je precies kriebels van dan?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 15:05

Frozenstar schreef:
Dat gevoel komt niet door de slachterij, maar door mijn eigen emoties :j want zoals ik al zei; als ik een paard heb wat weggebracht moet worden, gaat hij zeker daar heen!

Komt ook misschien wel omdat ik me had ingesteld dat ik er heel goed tegen zou kunnen, maar dat viel gewoon vies tegen.
Naar boven gaan heb ik over getwijfeld, maar ik wou toch ook zien wat er gebeurde, daar was ik immers voor meegekomen..

Ik kom er wel weer over heen hoor, heb er zelf nu alleen gewoon last van, maar nogmaals, dat trekt wel weer weg. :)

ja er waren ook heftige dingen bij en ik had me juist erop ingesteld dat ik misselijk zou worden en mij viel het wel mee al heb ik gister
wel de hele dag zon raar gevoel gehad

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 15:07

hij was 22
Jolliegirl schreef:
Koetje was 2.5 jaar... de poten waren ver vergroeid,slechte benen.
En verder was dit gewoon een vleeskalfje.

Verder was er 1 paard voor ons bewaard.
Ik heb alleen zelf niét meegekregen wat deze had? Hij was 25+ geloof ik? en begon kreupel te worden?

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 15:07

Nien1984 schreef:

Het idee dat je afscheid moet nemen van je paard...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 15:09

Frozenstar schreef:
Nien1984 schreef:

Het idee dat je afscheid moet nemen van je paard...

Ik precies hetzelfde!!
Krijg daar de kriebels van als ik erover nadenk!

Dat laatste moment....
trailer open.. beschermers af... deken af voor de laatste keer..
en dan moet je omdraaien... schietruimte in... en dan kan je niet meer terug..

Ik wil er niet aan denken....

franka75 schreef:
hij was 22

Op papier ja.
Geloof me... ;) Hij was ouder. :)

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 15:11

ja... ik heb gister ook een paar minuten muisstil tegen mijn paard aan gestaan met een brok in mn keel en vol bewondering haar mooie vachtje geaait en heb ze daarna allemaal uitgebreid geknuffeld!

Ze vonden me maar raar en lastig want ze wilden liever hooi vreten ;)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 15:13

Nien1984 schreef:
ja... ik heb gister ook een paar minuten muisstil tegen mijn paard aan gestaan met een brok in mn keel en vol bewondering haar mooie vachtje geaait en heb ze daarna allemaal uitgebreid geknuffeld!

Toeval?

Ik heb net ook even lekker bij ''mn'' pony gestaan... dankbaar dat ik hem heb... dat hij er is...
En dat ik de keus niet zal hoeven maken voor hem...

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 15:18

Janine, wat heb je een schitterend stukje tekst geschreven, en dat voor een dom blondje ;)
Pas maar op, als Jolanda verteld aan Jos dat ie je zwaar mishandeld heeft, komt hij zo aan je deur met wat cadeautjes uit de slachterij :+

Jolanda het hypermeisje en Rosita de rust.. kuch... houdt het wat in evenwicht he hahaha.

Meiden, ik vind jullie stuk voor stuk dapper! Je ogen niet sluiten voor de mogelijkheden die er zijn als het moment daar is. En dat moment komt, hoe dan ook, altijd onverwachts. Wij hebben met z'n allen in ieder geval de mogelijkheden bekeken en vanuit daar kun je een keuze maken voor jezelf.
De eerste keer (was tijdens de eerste excursie in 2007) was ik enorm tegen slacht.. ( heb zelfs een papiertje in het paspoort aangevraagd dat mijn paard nooooit geslacht zou mogen worden voor consumptie, dat het € 15,00 kostte deed me niets..geen slager aan mijn paard!!!).
Omdat ik nieuwsgierig was hoe het er in zo'n slachterij aan toe zoou gaan, ben ik meegegaan, zeker niet met het idee dat het een optie is voor mijn eigen dieren.
Na daar rondgelopen te hebben, Jan gék gevraagd te hebben over álles en nog wat, ben ik daar heel anders over gaan denken.
Het papiertje zit er nog in ( ongedaan maken kost weer geld :+ haha), maar inmiddels zou ik er allang niet zoveel moeite meer mee hebben om mijn beesten geslacht te laten worden voor consumptie. Uiteindelijk komt het via de Rendac ook weer in voer, snoep en lijm etc terecht.
Enige 'probleem' van mijn traumabeestje is dat zij niet vervoerd kan worden, ik wil haar geen strijd en angst aandoen voor de dood. Vandaar dat de slachterij het niet wordt. Een mooie andere optie voor ons is het thuis schieten en daarna afvoeren via de Rendac. Snel en pijnloos, op een eigen plekje...

Nogmaals bedankt voor jullie interesse en serieuze manier van omgaan met alles. Uiteraard is het voor ieder anders, op het moment maar ook daarna. Vragen achteraf mag ook altijd nog, mijn pb staat altijd open!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 15:31

Ik vond jou inderdaad een rustpunt
was wel fijn en ik vind je een aardig meid, ik ben ook een hypere maar misschien nu redelijk rustig weet ik niet

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 15:44

Whaaaaaaaahahaha Jos weet niet eens waar Groningen ligt joh! Zijn wereld stopt een stuk dichter bij huis denk ik!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 15:45

Nien1984 schreef:
Whaaaaaaaahahaha Jos weet niet eens waar Groningen ligt joh! Zijn wereld stopt een stuk dichter bij huis denk ik!

Pas maar op...
Hij weet precies waar ik woon....(drenthe) en waar ik op school zit... (groningen dus ;) )

Hij is niet blond he O:) O:) O:)

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 15:49

Nee... kaal en grijs... das nog erger! ;)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 15:58

hahahaha jos heeft op mij een uiterst niet te vergeten indruk gemaakt

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 16:03

Jij ook op hen denk ik...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 16:04

Nien1984 schreef:
Jij ook op hen denk ik...

Op iedereen denk ik *D