joyfordogs schreef:ow en ter info: ik ben al een tijdje "benieuwd" naar hoe dingen gaan en ik wil mijn ogen vooral niet sluiten voor de werkelijkheid.
Zo kwam ik dus laatst in gesprek met iemand van de slachterij waar ik geregeld vlees voor onze honden haal, aan t einde van het gesprek werd me aangeboden om een keertje een dagje mee te kijken in de slachterij, van schieten tot zal maar zeggen, biefstuk, ze slachten koeien en schapen en soms een paard die via de verzekering is afgekeurd.
Dus dat staat bij mij op het programma voor dit jaar. Ben erg benieuwd.
Ik heb dat dus vandaag gedaan.
De reden was, dat als ik de keuze voor een paard zal moeten maken, dat ik wil dat het een eerlijke keuze is.
En ik vond het zeer diervriendelijk. Dat meen ik echt, het dier is in één keer weg (ik heb een koe geschoten zien worden) niet meer bij bewustzijn, die krijgt van het hele verdere verhaal niets meer mee. En dat lijkt me juist voor een prooidier als een paard is, zo goed. Vaak krijgt een dier bij inslapen eerst een narcose en spierverslappers, het hele verhaal duurt dan veel langer, en ik kan me voorstellen dat dat voor een paard enorm stressvol kan zijn, beangstigend ook.
Hier ruiken ze de dood niet, dat is een raar verhaal dat de ronde doet, maar het is een fabel. De schietruimte is echt perfect schoon en rustig. Ook het schieten gebeurt heel rustig en heel beheerst. Er is geen paniek en geen angst. De dieren hebben geen stress. Paard staat te wachten, loopt mee de schietruimte in, en dat alles heel rustig en kalm. En dan boem, en dan weet ie niks meer, voelt niks meer. Ik vind dat een vriendelijke dood.
En wat er na de dood komt....... sja, de Rendac is niet leuk, het idee van cremeren vind ik al helemaal verschrikkelijk, slachten heeft tenminste nog nut, wordt dat lijf nog gebruikt........ paardenvlees schijnt goed en gezond te zijn. Het is niet goedkoop, denk ik zo, maar het is goed en eerlijk vlees. Volgens de regels van de kasjroet mogen wij geen paarden eten, dat is niet koosjer. Heb me daar nog niet helemaal overheen kunnen zetten, al is paard een stuk meer koosjer als varkensvlees (dat zal ik echt niet eten). Mss nog eens paard proberen.