[Verslag] Excursie paardenslachthuis 12 November

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NathalietjeB

Re: [Verslag] Excursie paardenslachthuis 12 November

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 13:46

ik wil nog even reageren op de boven staande reacties van een aantal..
jan is echt een enorme vriendelijke man enorm begrip vol en zeker met een hart voor paarden...
wat betreft het pijn hebben ik heb mijn pony zelf ook naar de slager gebracht omdat hij pijn had...
en ik wou dat t voor hem snel over was.
de meeste komen niet voor niets bij de slager omdat ze allemaal wel iets mankeren qua pijn.

@jilletje ik weet niet meer of dat topic nog bestaat van de excursie naar de rendac...maar zou jij mij daarvan de link kunnen sturen anders?

vwmissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:21

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-11 22:32

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 21:24

http://www.youtube.com/watch?v=YjaVa3Tp ... re=related
deze kwam ik net op youtube tegen, ik was iets anders aan t zoeken en van het een kwam het ander.
Ik moet zeggen dat ik tot voor kort, behoorlijk overtuigt was dat ik zeer waarschijnlijk eerder voor slacht dan voor spuitje zou kiezen, maar als ik dit zie, begin ik toch weer ernstig te twijfelen, zijn dit echt alleen maar stuiptrekkingen? ik vond de paarden van andere filmpjes, echt dood lijken, deze ervaar ik toch anders.
jolliegirl, kun jij omschrijven wat ik zie??

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 21:40

joyfordogs: In principe wat je op dat filmpje ziet is een geschoten paard. Ik ben nog nooit bij slachten van paarden geweest, wel bij runderen en varkens. De runderen werden geschoten en daarna zo snel mogelijk ketting om de poot op takelen en verbloeden, daarna zijn ze pas echt dood. Schieten moet je zien als een flinke hersenschudding, als de knal/trillingen door het schieten maar hard genoeg zijn komt een dier nooit meer bij (zonder te verbloeden). Bij verbloeden merk je nog wel dat de reflexen van een dier nog aanwezig zijn. Het dier is zich alleen helemaal nergens bewust van. Je kon na uren nog spieren zien bewegen van geslachte dieren, erg apart vond ik dat.
Dus conclusie voor mij bij dit filmpje: paard is zich nergens bewust van, maar leeft nog wel.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 22:25

Joyfordogs, dit zijn spiertrekkingen die je ziet. :)

Het paard is hersendood. Dit zijn spierreflexen die nog doorgegeven worden door het hart.
Zelfs in de koelcel (2 halve karkassen) bewegen soms de spieren nog.

Ik kan je garanderen dat deze schimmel echt hersendood was. :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 23:26

Wat tevens wel zo is, dit paard viel naar onderen ipv opzij.
Lag dus met zijn gewicht nog bij zijn been, vandaar de rare manier van stuipen met zijn been.
Als dit dier op zijn zij gevallen was, had hij gewoon slaande stuipen gehad. :)

Straww_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 23:47

Wat ontzettend interessant!
Mijn visie in echt 180 graden gedraaid als je dit ziet. Heel humaan,
eigelijk. Dat het ook meteen zo neerklapt, hoe kan dat dan?
Omdat de hersenen geen signalen meer geven?

Sorry als die vraag al is geweest, maar ik had eerlijk gezegd
geen zin om alles door te lezen :o

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 23:49

Het paard wordt geraakt in de grote hersenen. als je lager zou schieten raak je de kleine.
Of net andersom, weet het niet precies meer.

Het paard verliest direct de controle van de benen. die klappen dus echt gewoon in.

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 00:00

Heel mooi en duidelijk verslag!
Ben ff bezig geweest om alles door te lezen en baal dan ook vreselijk van sommige penny meisjes reacties....

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-11 00:02

Ach is niet erg... :) Ik beantwoord gewoon de vragen... en vaak zit het dan wel goed, als ze snappen dat het soms echt niet anders kan....

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 10:17

hi jolliegirl, bedankt voor je antwoord.
Ik was niet zoekende naar dit soort filmpjes hoor, vind de verslagen van de excursies, erg interessant, maar ik vond deze er een beetje raar uitzien.
Het blijft denk ik altijd enorm zuur als het om je eigen paard gaat! Daar ontkom je niet aan.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 10:22

ow en ter info: ik ben al een tijdje "benieuwd" naar hoe dingen gaan en ik wil mijn ogen vooral niet sluiten voor de werkelijkheid.
Zo kwam ik dus laatst in gesprek met iemand van de slachterij waar ik geregeld vlees voor onze honden haal, aan t einde van het gesprek werd me aangeboden om een keertje een dagje mee te kijken in de slachterij, van schieten tot zal maar zeggen, biefstuk, ze slachten koeien en schapen en soms een paard die via de verzekering is afgekeurd.
Dus dat staat bij mij op het programma voor dit jaar. Ben erg benieuwd.

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 20:20

Jolliegirl schreef:
Het paard wordt geraakt in de grote hersenen. als je lager zou schieten raak je de kleine.
Of net andersom, weet het niet precies meer.

Het paard verliest direct de controle van de benen. die klappen dus echt gewoon in.

Je raakt de grote hersenen. Bij het paard liggen de grote hersenen erg oppervlakkig onder de schedel, dus ze moeten vrij gemakkelijk te schieten zijn. Mits je dan natuurlijk de goede plek kent. Als je de kleine hersenen wil raken, dan heb je hele lange pin nodig en moet je als je van voor schiet al door de grote hersenen heen. Ik heb geleerd dat het niet zo zeer de pen is die je er in schiet bij een penetrerend schietmasker, maar dat het juist de klap is waarmee je het paard (en andere dieren) verdoofd. Dat moet een ernstige hersenschudding geven en daardoor verliezen ze het bewustzijn, er zijn dieren die het overleven (zelden). Dus je moet ze daarna nog echt verbloeden, anders blijven ze leven, al zijn ze zich niet bewust van wat er gebeurt.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 20:27

Ik kan me op de vorige pagina best indenken dat sommige mensen het maar een rare manier van doden vinden.

Ik krijg ook de tranen in m'n ogen als ik eraan denk dat mijn lieve paard een pin door haar hoofd krijgt, waarnaar haar hoofd eraf word gehakt en daarna in stukken word gesneden.

Maar aan de andere kant.. bij rendac worden ze ook gegrepen en joost mag weten wat er verder allemaal mee gedaan word.

De dood is sowieso iets wat niet leuk is. Persoonlijk heb ik goede ervaringen met inslapen, mijn maatje heeft gevochten maar is daarna toch vredig gaan slapen.
Ik heb geen ervaring met slachten en ga hier ook niet mijn mening over uiten.
Maar toch kan ik me wel voorstellen dat mensen zoiets hebben van uh, slachten?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 00:30

Horsefreak schreef:
Dus je moet ze daarna nog echt verbloeden, anders blijven ze leven, al zijn ze zich niet bewust van wat er gebeurt.

Als je ze niet verbloed, stopt het hart vanzelf. :)
Er zijn bij koeien wel gevallen geweest van terugkomen bij bewustzijn, maar niet meer levensvatbaar in de zin van nog kunnen opstaan.

Je kunt weldegelijk de kleine hersenen raken zegt Jan, dan moet je lager schieten. Maar dat is een te groot risico.
Jan schiet van bovenaf en hoog. Zo schiet je altijd goed.
Dit is hoe het mij geleerd wordt.
Net als bij een schaap, niet voor schieten, maar boven op het koppie. Altijd raak.

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 17:32

Het is verplicht volgens mij zsm te verbloeden na het schieten, maar docent (jaren ervaring met werken op slachthuis) kon me wel vertellen dat er wel eens dieren van schieten weer bij bewustzijn komen.
En ik dacht dat je geiten ook op de kop schoot. Maar wat is het nut van kleine hersenen schieten? Je moet de grote hebben voor bewustzijnsverlies, dat wordt in de grote hersenen geregeld, kleine hersenen zijn oa voor coordineren van bewegingen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 17:35

Het nut is er niet, het is ook helemaal niet de bedoeling om laag te schieten.

Een schaap schiet je op de kop. bovenop.
Een paard schiet je vooraan, maar wel vanaf bovenaf. Snap je wat ik bedoel?
Een paard pak je op zijn kruintje van de voorpluk. Een schaap bovenop het hoofd, op letterlijk zijn bolletje.

Zolang je direct verbloed hoef je je nergens zorgen om te maken qua weer bij bewustzijn komen.
En als het dier écht weer bijkomt, heb je gewoon echt niet goed geraakt. Dit is dan de fout van de slager.

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 21:50

Op zich als je niet-penetrerend schiet kan het gebeuren. En ik moet zeggen, paarden lijken me simpeler om te schieten dan een oud varken, die ontwikkelen een sinus in het bot voor de hersenen, daar moet je eerst doorheen zien te komen. Nou worden varkens volgens mij ook regelmatig elektrisch of met CO2 gedaan.
Schiet plek heeft vooral met anatomie te maken. Als je bij paarden gaat kijken hebben die relatief weinig hersenen, maar wel heel oppervlakkig, dus schiet je die idd zo hoog op het voorhoofd. Bij rund is kruispunt van lijnen vanaf oog naar hoorn aan de andere kant. Bij paard van oog naar oor en dan boven het kruispunt van die lijnen. Schaap idd op de kop, puur omdat je daar dichtst bij de hersenen kan komen. Je zou een schaap ook van voor kunnen schieten.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 21:57

Varkens worden vrijwel niet meer geschoten, de schedel is idd te hard. :)

Klopt precies wat je zegt over het schieten.
Hoe weet je dit zo goed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 15:05

joyfordogs schreef:
ow en ter info: ik ben al een tijdje "benieuwd" naar hoe dingen gaan en ik wil mijn ogen vooral niet sluiten voor de werkelijkheid.
Zo kwam ik dus laatst in gesprek met iemand van de slachterij waar ik geregeld vlees voor onze honden haal, aan t einde van het gesprek werd me aangeboden om een keertje een dagje mee te kijken in de slachterij, van schieten tot zal maar zeggen, biefstuk, ze slachten koeien en schapen en soms een paard die via de verzekering is afgekeurd.
Dus dat staat bij mij op het programma voor dit jaar. Ben erg benieuwd.

Ik heb dat dus vandaag gedaan.

De reden was, dat als ik de keuze voor een paard zal moeten maken, dat ik wil dat het een eerlijke keuze is.
En ik vond het zeer diervriendelijk. Dat meen ik echt, het dier is in één keer weg (ik heb een koe geschoten zien worden) niet meer bij bewustzijn, die krijgt van het hele verdere verhaal niets meer mee. En dat lijkt me juist voor een prooidier als een paard is, zo goed. Vaak krijgt een dier bij inslapen eerst een narcose en spierverslappers, het hele verhaal duurt dan veel langer, en ik kan me voorstellen dat dat voor een paard enorm stressvol kan zijn, beangstigend ook.
Hier ruiken ze de dood niet, dat is een raar verhaal dat de ronde doet, maar het is een fabel. De schietruimte is echt perfect schoon en rustig. Ook het schieten gebeurt heel rustig en heel beheerst. Er is geen paniek en geen angst. De dieren hebben geen stress. Paard staat te wachten, loopt mee de schietruimte in, en dat alles heel rustig en kalm. En dan boem, en dan weet ie niks meer, voelt niks meer. Ik vind dat een vriendelijke dood.

En wat er na de dood komt....... sja, de Rendac is niet leuk, het idee van cremeren vind ik al helemaal verschrikkelijk, slachten heeft tenminste nog nut, wordt dat lijf nog gebruikt........ paardenvlees schijnt goed en gezond te zijn. Het is niet goedkoop, denk ik zo, maar het is goed en eerlijk vlees. Volgens de regels van de kasjroet mogen wij geen paarden eten, dat is niet koosjer. Heb me daar nog niet helemaal overheen kunnen zetten, al is paard een stuk meer koosjer als varkensvlees (dat zal ik echt niet eten). Mss nog eens paard proberen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 16:11

In het echt is het toch een hele andere ervaring dan wanneer je filmpjes ziet of het topic leest he Yamcha?

En jij hebt vandaag ook mijn werk gezien, wat ik doe.
Als er een grote groep bij is doe ik dat allemaal niet.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 16:29

hey jolliegirl gaat t nou in een "grotere" slachthuis waar varkens,schapen, koeien etc in rijen worden geslacht nou net zo?? of gaat veel dan via machines?

misschien stomme vraag en oftopic maar hoe word een varken geslacht dan? aangezien ze die niet kunnen schieten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 16:39

Ja, toch wel. En in het echt is het schieten minder 'eng' dan in het filmpje. Ik vind leuk wat jij doet, en je leert echt super veel. Vond het ook wel een soort van mooi om te zien hoe zo een beest er van binnen uitziet. Maar 't is echt puur het spiervlees wat gebruikt wordt, alle organen gaan eruit en worden ook niet meer gebruikt. Maar ik vind het niet respectloos of zo. Als het velletje er nog om zit, en er zit een kop op, vind ik het nog een paard, en als dat velletje weg is, (of voor een groot deel weg) en de kop is eraf, vind ik het geen paard meer. Dan is het gewoon een dood dier, dan heeft het ook geen naam meer.

Ik heb dat sowieso met dode dieren, als ze dood zijn, maakt het me niet echt meer uit wat er met dat lijf gebeurt zeg maar. Als het doden maar vriendelijk en eerlijk is. En dieren doden is niet leuk, en zal het nooit worden, maar bij een paard dat rondloopt met pijn, is doden wel het eerlijkst, en dan vind ik het ook fijn als ze zo kort mogelijk pijn hebben. Ik heb mijn hond laten inslapen toen hij begon te kreupelen door de artrose, toen hij niet meer naar de club kon en niet meer kon wat hij wel wilde. En dat gun ik die paarden ook, dat de eigenaar ze geen pijn laat lijden, niet in leven laat omdat ze geen afscheid kunnen nemen.
En als je ze dan doodt, doe het dan op een snelle, pijnloze manier.

veerkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 16:45

interessant??
zijn het gewoon gezonde paarden die geslacht worden of zieke of met een mank been ofzo??
wel eng hoe die zo neervallen :')