Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk, 1e post lezen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pinuts

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 20:04

Maar zoals ik dus lees, word alsnog deel van het paard gebruikt voor rendac. Dus dat gebeurd zowiso. Dan kan je dus net zo goed je paard bij je thuis laten schieten en laten ophalen door rendac. Issie in veilige omgeving, en geef je m geen spuitje.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 20:07

_rosita_ schreef:
crossmonster schreef:
dat ding heet een schietmasker.
.

idd! dat was ook waarom ik van die horror ideeën had erover ( á la SAW, zo'n masker die vast zit op het hoofd, waar een pin uit komt schieten) Clown

Als je daar over nadenkt,
ik denk dat als het idd zo'n masker zou zijn,dat het paard in nog grotere paniek zou komen,alleen al door het masker wat ze op hun hoofd zouden krijgen?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 20:07

dorienkee schreef:
Maar zoals ik dus lees, word alsnog deel van het paard gebruikt voor rendac. Dus dat gebeurd zowiso. Dan kan je dus net zo goed je paard bij je thuis laten schieten en laten ophalen door rendac. Issie in veilige omgeving, en geef je m geen spuitje.

ik wete niet of botten etc door de rendac opgehaald worden?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 20:09

jawel, de ingewanden en de poten worden opgehaald door de rendac
en dorienke,thuis schieten mag niet

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 20:11

ja er gaat sowieso altijd een deel weg.
zo gaat de huid naar de looier, de staarten naar iemand die extensions maakt en sommige benen naar hoefsmeden of bekappers.
darmen, ingewanden en overgebleven benen gaan sowieso naar de rendac bijvoorbeeld. alles wat nog 'eetbaar'' is zeg maar, dat wordt verwerkt.

als je je paard thuis laat schieten (wat van veen alleen doet onder heeeeeeele goede afspraken en in overleg/samenwerking met de dierenarts omdat dat met veel regeltjes, wetten en afspraken gepaard gaat) gaat het hele paard naar de rendac en krijg je er geen geld voor.... dat zou voor mij geen reden zijn het niet te doen, maar goed... alleen als je het paard ter consumptie beschikbaar stelt, krijg je geld.

uiteindelijk wordt het paard in tweeën 'gehakt' en wordt in twee delen aangeboden aan de slager. die verwerkt het verder, wat er dan met de botten gebeurd weet ik eigenlijk niet, die zal de slager ook vast afvoeren naar rendac of iets.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 20:12

Snackie schreef:
ik denk dat als het idd zo'n masker zou zijn,dat het paard in nog grotere paniek zou komen,alleen al door het masker wat ze op hun hoofd zouden krijgen?

juist! en daarom had ik voordat ik ben wezen kijken het idee dat het een heel naar gezicht zou zijn en het paard in paniek zou zijn.

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 20:15

_rosita_ schreef:
ja er gaat sowieso altijd een deel weg.
zo gaat de huid naar de looier, de staarten naar iemand die extensions maakt en sommige benen naar hoefsmeden of bekappers.
darmen, ingewanden en overgebleven benen gaan sowieso naar de rendac bijvoorbeeld. alles wat nog 'eetbaar'' is zeg maar, dat wordt verwerkt.

als je je paard thuis laat schieten (wat van veen alleen doet onder heeeeeeele goede afspraken en in overleg/samenwerking met de dierenarts omdat dat met veel regeltjes, wetten en afspraken gepaard gaat) gaat het hele paard naar de rendac en krijg je er geen geld voor.... dat zou voor mij geen reden zijn het niet te doen, maar goed... alleen als je het paard ter consumptie beschikbaar stelt, krijg je geld.

uiteindelijk wordt het paard in tweeën 'gehakt' en wordt in twee delen aangeboden aan de slager. die verwerkt het verder, wat er dan met de botten gebeurd weet ik eigenlijk niet, die zal de slager ook vast afvoeren naar rendac of iets.

Ik werk bij een slager, en inderdaad de botten worden afgevoerd naar de Rendac.
Wij krijgen wel geen paarden binnen maar wel halve koeien en varkens, ik neem aan dat dat niet uit maakt.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 20:20

vinos schreef:
Wij krijgen wel geen paarden binnen maar wel halve koeien en varkens, ik neem aan dat dat niet uit maakt.

nee lijkt me niet. mijn moeder werkte vroeger ook bij de slager en de varkens en koeien werden op dezelfde manier aangeleverd als de paarden.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 20:22

thuis schieten mag dus wel, onder hele strenge regels, Hmm, miss dan toch beter laten inslapen^^

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 20:22

_rosita_ schreef:
crossmonster schreef:
dat ding heet een schietmasker.
.

idd! dat was ook waarom ik van die horror ideeën had erover ( á la SAW, zo'n masker die vast zit op het hoofd, waar een pin uit komt schieten) Clown

Waar wij het nog de terugweg naar de auto uitgebreid over hebben gehad Clown

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 20:23

schieten thuis is heel moeilijk,
en dan moet je de juiste connecties hebben Knipoog

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 20:24

Hmm, tsja..dom eigenlijk, dat dat zo moeilijk te regelen valt

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 20:24

_rosita_ schreef:
vinos schreef:

nee lijkt me niet. mijn moeder werkte vroeger ook bij de slager en de varkens en koeien werden op dezelfde manier aangeleverd als de paarden.

Mja, en bij ons worden de restanten van kip (botjes met nog wat vlees) via de gehaktmolen fijngemalen en dit is dan 'hondenvoer', dus dat 'afval' word nog helemaal gebruikt, en niet weggegooid! Dit komt een honden fokker dan weer ophalen bij ons.

Jak! eigenlijk........ Ziek al dat vlees......

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 20:25

dorienkee schreef:
thuis schieten mag dus wel, onder hele strenge regels, Hmm, miss dan toch beter laten inslapen^^

Of paard bij de slachterij laten schieten, niet ter consumptie beschikbaar stellen, laten leegbloeden en alsnog naar de rendac.

Daarbij; gelieve geen discussie over slachten of inslapen Knipoog

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 20:26

wil mijn paard nooit naar slachterij brengen. Das mijn punt, wist niet dat schieten bij je thuis zo moeilijk was, maar weet ik dat nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 20:30

wow..alweer eenb verslag
en wat ademde die pony moeilijk.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 20:35

JoyCiej007 schreef:
dorienkee schreef:

Of paard bij de slachterij laten schieten, niet ter consumptie beschikbaar stellen, laten leegbloeden en alsnog naar de rendac.

Daarbij; gelieve geen discussie over slachten of inslapen Knipoog

jup, alleen doet van Veen dat bijvoorbeeld niet (meer). Hij wilt niet dat er hele paarden op z'n terrein liggen, juist omdat niemand er last van heeft en zelfs veel mensen niet eens weten dat er een slachterij zit.
Wel heeft hij eens een vrouw voorgesteld, die écht niet wilde dat het paard voor consumptie beschikbaar gesteld werd, om het paard dan in 4en te doen, zodat in ieder geval het diertje weggewerkt kon worden in containers, maar dat wilde zij pertinent niet. zij wilde dat het dier heel bleef en heel afgevoerd werd.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 20:36

Daar kan ik me ook iets bij voorstellen hoor, dat z ehaar paard niet in 4en wilde laten hakken in dat geval.

maar van veen ook , want ik zou als hem zijnde ook geen ontbindend beest op mijn terrein willen..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 20:37

Kan ik me ook heel goed voorstellen. Dat zag je toch ook toen een paar van ons buitenstonden? het was een uurtje of 12, school was uit en hele stoeten met basisschool kids fietsten langs. Ik heb er expres op gelet, of ze wat zouden 'zien'. de deuren staan nl. wel gewoon open aan de zijkant, er staan ook (afgesloten) containers e.d., er stond nog een trailer. Sommigen keken gewoon om zich heen, maar keken niet specifiek onze kant op.

volgens mij hadden die kinderen in het geheel niet in de gaten wat er voor hen aan de overkant gebeurde, en da's maar goed ook.

Omdat het binnen de bebouwde kom is, kan ik me goed voorstellen dat van Veen niet zomaar allemaal dooie paarden op zijn terrein wil hebben...

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 20:39

ja, het was mij ook opgevallen dat het midden in de bebouwde kom zit, dat vind ik dan ook weer raar, zoiets is toch beter op de plek,verder op de "buiten"

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 20:41

ja idd, ik kan me ook beide kanten goed voorstellen, zowel de vrouw als van Veen.
De schoolkids hadden idd niets door, of wisten wel van iets, maar was het niet aantrekkelijk genoeg daar hun aandacht op te vestigen. Als er straks 4 dooie paarden op een hoop liggen, is het natuurlijk wél aantrekkelijk en wordt je blik daarheen getrokken als je langs fietst.

@snackie: het bedrijf zit er natuurlijk al wat jaartjes... vroeger zaten er in Utrecht ook verschillende slachterijen midden in de bebouwde kom.
vind wel dat het netjes afgezet is allemaal. in principe is er niets meer te zien dan een paar dichte kliko's en kistjes, een hek en verder 2 open deuren. als ik daar langs zou rijden, zou ik het idee hebben dat het een slagerij is, geen slachterij.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 20:45

ik weet niet meer zo heel goed natuurlijk hoe het eruit zag, ivm de emotie die ik had..

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 20:46

wat wel beter is, dat de deuren niet aan de straat kanten zitten, de straat loopt langs de zijkant van het gebouw.
waar ze geschoten worden, kan niemand zien want dat zit eigenlijk weg gestoken..

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 20:47

Snackie schreef:
ik weet niet meer zo heel goed natuurlijk hoe het eruit zag, ivm de emotie die ik had..

nee, logisch! kan me helemaal voorstellen dat je alleen de bebouwde kom hebt gezien en verder heel andere dingen aan je hoofd had, dan op de omgeving letten.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 20:50

pff ik vind het knap van jullie dit kunnen zien. Ik wou het eerste filmpje gaan kijken van het schieten, maar ik durf het niet aan. Ben al een paar dagen moed aan het verzamelen om het filmpje te kijken omdat ik wel graag wil zien hoe het eraan toe gaat. Ik heb nog geen eigen paard, maar al zou ik voor de keuze komen te staan ik zou niet weten of het de slager word of een spuitje. Op zich trekt de manier van de slager me meer, maar ik vind het wat minder om dan met een ziek of kreupel paard te gaan zeulen. En ik zou er wel graag bij willen zijn, maar ik weet niet of ik het zou durven bij de slager. Ik denk dat als mijn verzorgpaard ongeneeslijk kreupel zou worden ofzo dat ze wel naar de slager zou gaan. De eigenaar is zelf ook slager geweest.