Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lesilla

Re: Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:46

griebels schreef:
Ik heb ook gejankt hoor...
Toen het paard de trailer afkwam knapte er iets bij mij Ja
Ik had dit niet verwacht, wist wel dat ik niet IRL het schieten ging bekijken, maar dat ik had staan huilen had ik niet verwacht

Is maar normaal ook Ach gut

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:47

Ziet er weinig stressvol uit voor een paard lijkt me. Eigenlijk vind ik het wel interessant om die filmpjes te bekijken. Ik vind het er met het schieten zelf heel netjes aan toe gaan.

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:48

Nessah schreef:
Dus een paard wat bloed ziet weet dat hij geslacht wordt? Dat vind k een beetje onzin.. Mijn pony had een keer een ongeluk waardoor mijn hele kleren onder zijn bloed zat.. ik moest daarna nog wat paarden buiten zetten, ik had toen ook vers bloed op me kleren... Die paarden keken er niet naar..
Daarnaast werd het paardje lekker geaait voordat hij geslacht werd,, en was zeer rustig.

ja oke maar zo zag ik het ben bedoelde niks ermee

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:49

katiavl schreef:
griebels schreef:
Ik heb ook gejankt hoor...
Toen het paard de trailer afkwam knapte er iets bij mij Ja
Ik had dit niet verwacht, wist wel dat ik niet IRL het schieten ging bekijken, maar dat ik had staan huilen had ik niet verwacht

Is maar normaal ook Ach gut

wat bedoel je precies?

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:50

Dat je gaat staan janken op zo'n moment, neem ik aan Knipoog

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:50

ik heb toch heel dapper(vind ik van mezelf) het eerste filmpje gekeken,en het viel inderdaad heel erg mee...

gaat eigenlijk wel vreselijk snel allemaal...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:51

Dat zo een reactie normaal is Lachen als ik help inslapen heb ik dit ook. Doet me zeker wat, zeker wanneer de eigenaars erbij zijn.
Maar je moet gewoon denken dat dit het beste voor het paard is. En dat maakt het makkelijker Lachen

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:52

heb een deel van het topic gelezen. en vind het echt knap dat jullie het aandurvde hier heen te gaan.
moet eerlijk zeggen had er voor het zien van het filmpje en de foto's ook hele smerige ideeen bij.
maar na jullie verslag en foto's heb ik er wel een heeel ander beeld van.

zou zelfs het ook eens met eigen ogen willen zien.

lijkt me idd heel interesnt een vooral leerzaam

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:55

katiavl schreef:
Dat zo een reactie normaal is Lachen als ik help inslapen heb ik dit ook. Doet me zeker wat, zeker wanneer de eigenaars erbij zijn.
Maar je moet gewoon denken dat dit het beste voor het paard is. En dat maakt het makkelijker Lachen

Oh zo, ik begon al te janken toen het paard de trailer afkwam. Het paard heeft eerst nog een paar minuten staan schuren aan de deur. Toen waren mijn tranen alweer weg, maar ik stond nog wel op springen zeg maar Schijnheilig
Het was gewoon het idee dat het paard dood ging, niet om het slachten zelf *denk ik*

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:59

griebels schreef:
katiavl schreef:

Oh zo, ik begon al te janken toen het paard de trailer afkwam. Het paard heeft eerst nog een paar minuten staan schuren aan de deur. Toen waren mijn tranen alweer weg, maar ik stond nog wel op springen zeg maar Schijnheilig
Het was gewoon het idee dat het paard dood ging, niet om het slachten zelf *denk ik*

was bij mij toen ook met me vorige paard
ik wist dat het moest en wist dat hij pijn had
en wist dat ik hem nooit meer zou zien Huilen pot ver 3 zit nu tejanken
en het idee dat ie dood ging iel
en dan zit je met de vraag heb ie echt geen pijn meer of pijn gehad?
en wat is dood

ik zou best wel is 5min dood willen zijn om tekijken hoe en wat en waar je heen gaat zeg maar Clown

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:01

patsur schreef:
Die gasten maakt het volgens mij niks uit, die ene deed zelfs zijn kunstgebitje uit met zn bloedhanden om het vervolgens weer terug te stoppen met koeienbloed eraan..

Haha, ja die éne Lachen die had zijn gezicht op een gegeven moment ook een beetje onder de bloedspatters zitten Knipoog grappige vent was dat...

Die kerels douchen gewoon aan het einde van de dag; zijn ze zo weer schoon. om nou na ieder beest je helemaal te gaan wassen is ook zo wat. en geloof me; ik kreeg ook perongeluk een paar bloedspatters op mijn wangen, dat gebeurd heel makkelijk. Knipoog

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:03

JoyCiej007 schreef:
patsur schreef:
Die gasten maakt het volgens mij niks uit, die ene deed zelfs zijn kunstgebitje uit met zn bloedhanden om het vervolgens weer terug te stoppen met koeienbloed eraan..

Haha, ja die éne Lachen die had zijn gezicht op een gegeven moment ook een beetje onder de bloedspatters zitten Knipoog grappige vent was dat...

Die kerels douchen gewoon aan het einde van de dag; zijn ze zo weer schoon. om nou na ieder beest je helemaal te gaan wassen is ook zo wat. en geloof me; ik kreeg ook perongeluk een paar bloedspatters op mijn wangen, dat gebeurd heel makkelijk. Knipoog

volgens mij wassen ze ze hun handen en gezicht wel elke keer bij een nieuwe slachting

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:04

Kijk eens aan Lachen Het topic is al een stuk 'leuker' geworden Haha!

Ik vind die filmpjes van het villen helemaal niet zo schokkend.. het lijkt bijna 'nep' en er is geen bloed enz.

Ik vind dit topic heel erg goed OK dan! Ik kijk al een stuk beter tegen het slachten aan. Maar toch blijf ik bij het inslapen, maar dat is gewoon mijn keuze Knipoog

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:06

Tof dat er ook nog veel positieve reacties zijn!
Ik ben nog steeds heel blij dat ik ben gegaan. Heb er echt veel van geleerd.
De foto's en filmpjes zijn helemaal top. Vooral voor de mensen die er niet bij waren, erg duidelijk.
Al met al was dit een "positieve" ervaring voor mij.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:09

sexy_back schreef:
wauw... hier is maar 1 woord voor mogelijk...

wauw omdat:

- jullie het durfde om te gaan kijken in een slachterij (ja ik vind het jammer dat ik het niet gezien heb want het lijkt me heel interessant)
respect dames!!

- omdat jullie de "slachting" ontzettend informatief in beeld hebben gebracht! (netjes ook alles in link met woorden schokkend erbij!) OK dan!

- omdat jullie normale reacties uiten (ja het lachen hoort daarbij, dit is pure uiting van de spanning in je lijf)

- omdat jullie ondanks een (lijkt mij) best wel beladen dag, toch ook wel lol hebben gemaakt (tong uitsteken bij de kop van een koe, ik stoor me er niet aan hoor!)

- omdat jullie je netjes staande houden tussen al deze negatieve en soms zelfs zeer onbeschofte en nare reacties van mensen die graag mee doen aan de nederlandse struisvogelpolitiek

nog wel een paar vraagjes:
1. waarom wordt het paard maar aan 1 been opgetrokken?
2. waarom is de hals geschoren, heeft dit te maken met het leeg laten bloeden?

en dan aan iedereen:
?? waarom zo agressief reageren? waarom zo niet voor rede vatbaar zijn? waarom je kop in het zand willen steken? waarom wel een lekkere frikandel eten, maar het wagelijk vinden dat een paard (ok elk dier) geslacht wordt? waarom mogen mensen hier niet nieuwsgierig naar willen zijn? leven wij dan echt met zn allen in een struisvogelpolitieke wereld?? oh ja om te voorkomen dat er weer een discussie komt:
antwoord op bovenstaande vragen kunnen alle mensen sturen naar mij via pb!! want ik snap sommige reacties echt niet

oh ja:
helaas heb ik niet zelf de keuze, want mijn verzorg paard is niet van mij, maar ik hoop toch wel dat de eigenaar voor de beste manier kiest... of dat nou de slachting is of inslapen als het maar de beste manier is die bij de situatie past!!

dames ontzettend respect naar jullie toe!!!

Heel erg bedankt, wat een lief berichtje Lachen Ik denk dat het paard aan één kant omhoog wordt getakeld, omdat ze het eerst leeg laten bloeden, en daarna gaat hij op zijn rug op zo'n kar, en dan snijden ze alles er zeg maar van af. eerst huid, maag open e.d. ik denk dat het gewoon niet praktisch is om aan 2 benen omhoog te hijsen...

Misschien weet iemand anders hier een beter antwoord op? Soms ben je tijdens zo iets zo onder de indruk, dat je niet alles vraagt wat er in je op komt (ik heb best veel vragen gesteld, maar zou nooit op bovenstaande zijn gekomen) Knipoog

Over de geschoren hals: dat vroegen wij ons ook af, maar volgens van veen was dat gewoon door de eigenaar gedaan, om de reden waarom wij bokkers ook onze paarden scheren; tegen zweet e.d. bovendien waren manen eraf geschoren om er zeker van te zijn dat dit diertje niet zou worden verhandeld (gebeurd vaker, manen afscheren om handel te voorkomen)

Gelukkig is Nijkerk één van slachthuizen waar slachtpaarden écht geslacht worden, en niet worden doorverkocht Lachen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:17

Nessah schreef:
Dus een paard wat bloed ziet weet dat hij geslacht wordt? Dat vind k een beetje onzin.. Mijn pony had een keer een ongeluk waardoor mijn hele kleren onder zijn bloed zat.. ik moest daarna nog wat paarden buiten zetten, ik had toen ook vers bloed op me kleren... Die paarden keken er niet naar..
Daarnaast werd het paardje lekker geaait voordat hij geslacht werd,, en was zeer rustig.

Hier heb ik dus een klein gesprek met van veen zelf over gehad, is wel de moeite waard om het even te vermelden:

Volgens van veen merken de paarden niets als ze binnen komen, ookal zóu er bloed van de voorganger op de kleding van de slager zitten, of zou zelfs de ruimte nog bebloed zijn (wat overigens na ieder paard werd schoongemaakt.) Hij vertelde verder dat hij het zelfs een keer getest heeft; hij had bewust de 'schietruimte' niet schoongespoten, er lag dus nog allemaal bloed van het vorige geschoten paard. het volgende paard dat kwam, liep gewoon heel rustig met hem aan het touw mee, geen spanning, niets, hij liep gewoon door het bloed heen alsof het niets was, rook er niet aan, merkte het bloed niet eens op. Dus volgens mij valt dat met het bloed e.d nog best wel mee, en wat we niet moeten vergeten; een paard is weliswaar een slim dier, maar kan niet denken zoals wij dat doen Knipoog

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:19

Manen afscheren om handel te verkopen?

Uitleg graag Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:21

traan_beauty schreef:
Manen afscheren om handel te verkopen?

Uitleg graag Lachen

Dat is gewoon een teken, dat mensen zien dat hij bedoeld is voor de slacht. En dat de handelaars hem niet zomaar kunnen doorverkopen. Wat dan zien mensen dat hij oorspronkelijk voor de slacht bedoeld is.
Zelf ben ik nog meer voor tot de deur gaan, want dan ben je echt zeker

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:22

Oké, bedankt Lachen

Ik zou ook erbij blijven tot het eind.. Dat ben moet je toch overhebben voor je paard?

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:24

tienus63 schreef:
Pletje123 schreef:
Anders laat je hem inslapen en vecht ie nog een half uur tegen de werkzame stof.

Nee dat is fijn Vork

messica schreef:
Waar baseer jij dat op?? Al eens een paard in laten slapen??

Dat heb ik wel meegemaakt met mijn vorige paard.
En dat is niet fijn.
Dat beeld is ook in mijn geheugen gebrand!!!

En nadat ik het vorige topic heb gelezen, en de ervaring van een kleinschalig slachthuis, weliswaar bij vee heb meegemaakt, en de ervaring van het afspuiten, zou ik er geen moeite meer mee hebben om het paard door de slager te laten doden.

Ik vind het leerzaam en nuttig dat de feiten omtrent een paardenslachthuis netjes worden weergegeven op bokt.
Foto's kun je aanklikken, je wordt niet gedwongen om ze te bekijken.

Volgens mij ligt er dan ook aan wat voor narcosemiddel er gebruikt wordt, en elk paard reageert anders op een spuit. Trouwens ook dan kan een paard gaa spartelen...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:26

traan_beauty schreef:
Oké, bedankt Lachen

Ik zou ook erbij blijven tot het eind.. Dat ben moet je toch overhebben voor je paard?

Goh, ik kan het wel snappen dat je het niet aankunt. Maar dan zou ik iemand anders meesturen
Maar ik denk niet dat er echt paarden doorverkocht worden in nijnkerke?

ps: ik heb al super veel paarden zien euthanaseren, nooit problemen gezien. Hoop dat men geluk zo voort blijft gaan Lachen

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:27

Wat nou als een paard die ruimte niet in durft? Krijg me paard niet eens een vreemde stal in.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:32

Even een vraagje over het inslapen.. (sorry, beetje offtopic Knipoog )

Mag je ook zeggen dat de DA een extra grote dosis slaapmiddel spuit?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:32

@ katiavl en traan_beauty:

In Nijkerk worden alle paarden/koeien etc. die er worden opgegeven voor de slacht, ook echt geslacht. er wordt niets verhandeld, in tegenstelling tot wat er gebeurd bij sommige andere slachterijen. Knipoog

@ bolletje: tsja, daar vraag je me wat. volgens van veen zelf (ik vroeg hem ook iets in die trant) is het vaak zo dat paarden die uit de trailer geladen worden en even worden geaaid/gestreeld toch een beetje overdonderd zijn. Er wordt ook niets overhaast; hij bracht dat beest (en de koe net zo) zó rustig die ruimte binnen; geen geruk, geen getrek, paard deed eigen stapjes en mocht even kijken, ruiken, op zijn dooie gemak. Is een paard wat banger, dan proberen ze het paard zo goed mogelijk gerust te stellen, en vaak lukt dat ook wel.

Als het paard écht verdere medewerking weigert, en de ruimte niet in wilt gaan, tsja, dan weet ik verder ook niet wat dan het plan is... Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:34

traan_beauty schreef:
Even een vraagje over het inslapen.. (sorry, beetje offtopic Knipoog )

Mag je ook zeggen dat de DA een extra grote dosis slaapmiddel spuit?

Ik heb tijdens de excursie nog iemand gesproken (sorry, weet niet meer precies wie het was) maar die had het er over dat sommige DA's zélf ook vaak aangeven dat ze een extra grote dosis gebruiken, zodat ze zéker weten dat het goed gebeurd. En volgens mij kan dat ook wel als je het zelf zou vragen...