Lunterenrit part 4, eerste inventarisatie...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 16:12

Joyce gister luisterde je niet naar mijn argumenten, ik heb je dus een kans gegeven door de rest te vragen. Ik heb duidelijk mijn en jou standpunten onder elkaar gezet voor de anderen. Ik heb je al een tijdje geleden een pb gestuurd, petra nog eerder, maar we zagen dat je niet online was en daarom kwam het bericht ook nog later. Dat je het er niet mee eens bent, was me al duidelijk en is ook enigzins begrijpelijk. Ik zit er wel al vanaf het begin mee, maar vond het banketstaaf je af te zeggen. In de tussentijd heb ik het er met enkele mensen over gehad en ook zij vonden dat ik je af moest zeggen mee te rijden. Dus dat besluit heb ik toch maar genomen, aangezien ik veiligheid voorop stel, zeker nu de groep al zo groot is.
Wat er op Bokt staat is de waarheid en niet bedoeld je zwart te maken, maar als uitleg tegenover de rest. Het is mij duidelijk dat je niet veel moeite doet één en ander te begrijpen, heel jammer. Het is namelijk helemaal niet tegen jou, maar ik ben huiverig tegenover de koudbloed in zo'n groep.
Ik ga dus met Dealer mee, ik heb mijn keuze nu gemaakt, Koos mag niet mee. Als je nog als groom wilt komen, be my guest, dat heb ik steeds gezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 16:19

Ik wil eigenlijk alleen nog vermelden, dat je goed moet nadenken of je paard de benodigde conditie heeft. Ik heb mijzelf vorig jaar verkeken op de afstand en het toch ietwat hoge tempo. Ik reed op een kleine pony mee die constant bij dribbeldraafde. Ze had een goede conditie, maar ik merkte wel dat ze na de pauze vermoeider was. Ze liep nog wel, en hield het ook nog goed vol. Echter ik vond het al kiele-kiele, ben toen doorgereden, maar ze was wel vermoeid na de rit. En dan niet zoals ik gewoon gewend ben, maar echt vermoeid. Dat ging over een 6 jarige pony die in goede conditie is. Ik heb in het begin gelezen dat Koos 4 jaar is, en nog niet zo lang onder het zadel. Kan niet, dat die zo'n goede conditie heeft om deze flinke rit mee te maken... Daarnaast misschien een aandachtspunt voor de andere ruiters die met jonge paarden willen meedoen, of paarden die een redelijke basisconditie hebben.

Ilovehorses4ever, dit is niet bedoeld als een trap richting jou, maar ik wil enkel mijn verhaal vermelden, zodat mensen indien nodig er nog eens over nadenken.

Ilona, ik vond het de vorige keer goed georganiseerd, en ik wil je nu ook niet een schuldgevoel opladen, omdat ik nu vermeld dat de rit voor mij en mijn pony aan de zware kant was. Het was mijn keuze, en we hebben geen schade opgelopen Lachen

Wel balen dat ik niet meekan, vond het helemaal geweldig de vorige keer

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 16:55

Ik ben nu ook wel even benieuwd naar hoe de rit gaat worden. Wat is de afstand, hoeveel wordt er gedraaft en gegaloppeerd? Hoeveel wordt er gestapt? (en dus tijd om te kletsen?) Waar wordt de pauze gehouden, bij het startpunt (waar de trailers dus staan?).
Ik kom ook met een redelijk jong paard (6), en heb weinig zin om te gaan crossen en daarmee een paard kapot te rijden. Ik zie deze rit als een perfecte trainingsrit voor een eerste endurancewedstrijd. Maar juist daarom wil ik niet gaan crossen en vooral ontspannen.
Dus wat is een basisconditie? En wat is snel?
Trouwens, ik vind ook dat je niet mag oordelen over een ander of z'n paard snel genoeg is, of het tuig goed is (eigen verantwoordelijkheid toch?), enz... Ik ken zelf ook een belg, nou, die loopt prima en die past zich goed aan in een groep. Het kan dus wel degelijk. Maar ja, dat is jou keuze.

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 17:20

De afstand, dat is een goede, heb het nog nooit nagemeten Tong uitsteken. Durf echt geen schatting te geven.

Er wordt altijd behoorlijk wat gestapt en gekletst, maar op zijn tijd ook een stuk gedraafd of gegaloppeerd. De pauze is niet bij het startpunt. Als trainingsrit kun je het zeker zien (en aan).
Jurga rijd ik ongeveer vier keer in de week een half uur tot drie kwartier en soms een lange rit. Zij heeft echter wel conditie genoeg zo'n rit aan te kunnen, aangezien ze zich niet druk zal maken. Dat is vaak ook het punt. Reageert je paard sterk op tempo van anderen, zal hij eerder vermoeid zijn dan wanneer je een soortgelijke rit maakt alleen of met een paar.
Dat is wel iets waar je tijdens het rijden op moet letten, laat het dier niet steeds over zijn tempo lopen. Let je hierop, zul je ook geen problemen tegenkomen.

De rit is absoluut niet 'zwaar'. Ik rijd met Jur altijd achterin, aangezien zij geen hoog tempo heeft. De voorkant past zich toch aan de achtermoot aan, dus het tempo zal heel gemiddeld liggen, dat is de voorgaande ritten ook altijd goed gegaan en als er mensen aan stap toezijn is dat geen probleem en is een brulletje naar voren voldoende.

De mensen die vaker meegeweest zijn kunnen dit beamen. Ik zoek nooit loodzware stukken op, want dat is vragen om problemen.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 17:28

oke, dat klinkt allemaal redelijk.
Kun je ook aangeven hoe lang de rit gaat duren, hoeveel procent stap / draf / galop is?

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 17:29

De rit duurt meestal een uur of twee-en-een-half, drie. 50% stap, 40% draf, 10% galop? Andere Lunterenrit gangers? help eens even?

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 18:02

ik ga ect hopen dat Baloe optijd beter is
Wil heel erg graag mee! En zn conditie is redelijk. Hier galoppeer ik voornamelijk door het bos, een uurtje of 2 a 3 duurt een rit dan.

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 18:09

Nou Machie, dat moet Baloe dan zeker aankunnen. Ik ga meeduimen dat hij meekan.

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 19:04

Ik heb een paard Lachen

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 19:06

Jurga schreef:
De rit duurt meestal een uur of twee-en-een-half, drie. 50% stap, 40% draf, 10% galop? Andere Lunterenrit gangers? help eens even?

Ik denk dat dit wel ongeveer klopt

Wil ik nog even vermelden dat Regina het vrij goed volhield de vorige keer.... Ze had op dat moment geen topconditie, was toen nog geen jaar onder het zadel, maar liep al wel langer voor de kar. Het voordeel van Regina is dat ze na een paar minuten stappen weer opgeladen is en er weer klaar voor is Lachen
Hangt dus niet alleen van de conditie van je paard, maar ook van hoe snel hij zich herstelt af.
Als trainingsrit voor de endurance lijkt het me idd zeer geschikt Lachen

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 19:25

hij red het wel Carola, denk ik. Voor Rowan was het vermoeiend, maar die dribbelt ook de hele weg. Al met al vond ik het een fijne, stevige rit. Niet echt zwaar maar toch wel iets waar ik niet zomaar ieder paard voor uit de weide zou trekken.

Normaals het verzoek (want ik ben een vrij voorspelbare 'voorhoede-rijder' met die driftkikker van mij) om alsjeblieft van achteruit het tempo te corrigeren als dit nodig is. Het is van vooraf vaak moeilijk te zien of je achterhoede nog lekker meekomt.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 19:54

Ik neem Baloe definitief NIET mee. Hij loopt opzich weer ok, maar ik laat hem zeker nog 2/3 dagen stil staan, en dan vind i het niet eerlijk tegenover hem om hem een 3 uur durende rit aan te doen. Ik kom wel die kant op, dat zeker
kom foto's maken Lachen

Hoelaat begint het ook al weer?

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 21:34

Ik wil graag half elf verzamelen, elf uur wegrijden.

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-04 07:57

Deze ker blijven we in de Edese en Lunterse Bossen en omgeving, volgende week ga ik de route even plannen, ik hoop er weer wat leuks van te kunnen maken. Het schiet al erg op nu.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 10:58

Ik meld me af voor het pannekoeken eten, er zijn dat weekend ook bekefeesten in Bathmen en daar gaan we met ene groep heen en ze willen om 19.30 verzamelen wat ik niet red als ik mee ga eten helaas.

Wbt de discussie over de belg. vind ik het gewoon sneu dat mensen met zo weinig kennis oordelen over een koudbloed.
vorig jaar liepen er 3 tinkers mee en dat zijn jawel! ook koudbloeden.waarom mochten die wel mee als koudbloeden een rit als deze niet bij kunnen houden?
Vorig jaar was er ook een persoon die behoorlijk onredelijk was tegenover het paard maar daar is ook niets over gezegd.
persoonlijk moet iedereen zelf weten hoe of wat. het enige goede argument is dat van Ilona, Het is een 4 jarig paard dat niet zolang onder het zadel is en dus gewoon de conditie voor deze rit niet kan hebben.
totaan de pauze meerijden is een optie maar mijn ervaring is dat de pauze vaak pas na 2/3de van de tocht komt. en dat er voor de pauze het 'hardste" word gereden (meeste gedraaft en gegallopeerd)

wbt een kreupele pony vorig jaar : het eerste deel van de rit hebben ILove.. en ik naast elkaar gereden en ik heb zelf niets gezien pas vlak voor de pauze viel het mij op.

Over het niet kunnen houden: Ik kan mij de alle eerste lunterenrit nog heel goed herionneren en toen zat Maarten die niet erg klein en mager bespierd is op een fjord op een pony dus. en wie ging er aan de kletter een fjord en een tinker aan kop.
met 2 volwassenmensen erop grote paarden of kleine pony's maakt echt geen bal uit. als het aan de kletter gaat , gaat het echt wel.
grote voordeel is misschien nu zelfs dat een belg zo koel in het hoofd is dat ze zelfs wat midner snel aan de kletter gaan.
Ilona ik sta achter jouw beslissing maar alleen vanwege het argument over een jong paard de rest is gewoon onzin.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 11:03

Billy schreef:
Vorig jaar is me aan het begin van de rit niet opgevallen dat de pony kreupel was, later in de rit wel.
Kan best wezen dat hij tijdens de rit wat opgedaan had.

Ik ga dus met Nimber mee.
Ik kan achter je beslissing staan, maar ik vind het wel jammer dat je het niet eerder tegen Joyce gezegd hebt.
Kan me voorstellen dat die diep teleurgesteld is, ze had zich er natuurlijk net als wij erg op verheugd

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-04 14:57

Ik snap ook dat Joyce teleurgesteld is, maar ik heb mijn verhaaltje hier nog netjes gehouden. Ze heeft veel meer dingen gezegd waar ik hele grote vraagtekens bij zet, dus ik heb wel degelijk mijn redenen. Van de groep die nu meegaat weet ik zeker dat de paarden onder controle staan en dat de conditie goed in orde is. Hier maak ik me absoluut geen zorgen om. Degene die mij regelmatig zien, weten dat ik al vanaf het begin twijfels heb over het meegaan van de Belg. Ik vond het alleen zo sneu om te zeggen dat ze niet mee mocht, vandaar dat ik het steeds op de lange baan schoof. Uiteindelijk zat het me zo hoog dat ik heb gezegd dat Joyce niet mee mocht te paard. Heb het geprobeerd buiten Bokt te doen, maar aangezien Joyce totaal geen inzicht toont, heb ik om overleg hier gevraagd. Er zijn een paar mensen die er geen probleem in zien, anderen staan achter mij. Dit is echt weer zo'n 50/50 situatie. Vind het naar om het besluit te moeten maken, maar ik kies voor de veiligheid voorop en dat doet Joyce imo in eerste instantie niet. Punt.

Over de Fjorden en Tinkers: de paarden die in voorgaande ritten meeliepen, waren wel degelijk in conditie en ook allemaal in gebruik als rijpaard. Zo zie ik tinkers en fjorden over het algemeen altijd. Belgische trekpaarden zie ik zo dus niet.Het zijn imo niet voor niets 'trek'paarden.

Ik heb Joyce steeds gezegd dat ze gewoon welkom is als groom, aangezien ze er zoveel zin in had. Dat zij nu dwars gaat doen, is als laatste mijn probleem. En over die kreupelheid vorig jaar: ik heb van een paar mensen gehoord dat de pony in het begin al niet zuiver was, bovendien had ik het idee dat hij over zijn grenzen gereden werd. Dat was tenminste mijn idee, als andere mensen er anders over denken, even goede vrienden. Voor mij zijn er nu teveel dingen waar ik over val.

Maar goed, ik kan er wel weer een ellenlange discussie aan vastknopen, ik heb mijn besluit nou eenmaal genomen, ik zie het echt niet zitten.

Ik heb enorm veel zin in volgende week en wil er een hele gezellige dag van maken, net als voorgaande jaren. Ik stel dus voor dat we erover ophouden en beginnen met de voorpret. Anders komen we nooit ergens...

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-04 15:16

Oh enneuh... kunnen jullie meteen mijn nieuwe stalgenote meeten Schijnheilig .

Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 15:21

Ik heb er zin in hoor!!! Mij maakt het allemaal niet uit *meningloos*. Ik ga gewoon lekker rijden! Mijn eerste boktmeeting yihoe!

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 15:36

En ik heb er ook zin in hoor. Lekker pannekoeken eten! Vork

En wil natuurlijk wel als jullie verhalen horen van de rit he ... Haha!

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 19:44

dat komt wel goed, met die verhalen Haha!

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 08:57

maar daar gaan de meeste mensen de fout in.
Mijn groninger is eigenlijk ook een trekpard.
een tinker is eigenlijk ook een trekpaard maar net als bv de shires van liesbeth kunnen die heel goed als rijpaard worden gebruikt. Ook een belg.De belg van mijn oude stalhouder liep Lodewijk er zelfs uit en dat was niet op korte sprintjes hoor.Vraag Doree hoevaak die wel niet met dat beest urenlang het bos in is geweest.
Dus als ze het paard over een half jaar in conditie is lijkt het me dat ze gewoon mee kan.
Zo niet dan moet je bij een volgende rit van te voren aangeven welke rassen er niet mee mogen

Sypheron

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 11:29

Vanaf de volgende rit wordt het 18+ zoals Ilona al aangegeven heeft eerder dit topic.
En ik denk ook dat zij dan wel een aantal regels op zal zitten om dit gedoe helemaal te voorkomen.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 14:24

mensen ik heb er zin in OK dan!

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 14:49

Me too Ik heb zin in het bos, het geklets en the food!!!!! *LOL*