[Verslag] Excursie paardenslachthuis 12 November

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:59

Jolliegirl schreef:
Leg eens uit wat jij niet respectvol vind?

Vreemde omgeving, vreemde mensen, wat maakt dat uit?
Levert geen stress op.
Ik vind dit het beste einde voor een paard, evenals het inslapen.
geen gesjor op de trailer naar het buitenland, geen gesjor bij handelaren. Gewoon boem, van z'n pijn af.

Heb je de filmpjes bekeken? goéd bekeken.
Voordat je zo'n mening eruitfloept.

Als er iemand respect heeft voor paarden.... is het paardenslachter Jan wel....!
Dus ga niet zeggen dat hij respectloos is. Dan zal je toch echt eens een keertje moeten komen kijken.

En nee hier schieten ze geen paarden die GEEN problemen hebben.
Ouderdom gaat in combinatie met beenproblemen vaak. Wij schieten niet zomaar een 20 jarig paard dood wat niets mankeerd. Dat weigert Jan.

Hopelijk kan je je mening een beetje bijstellen, want je komt nu erg gemeen over.

Ik bedoel, na het slachten...Zo in eenkeer dat koppie d'r af, over de vloer slepen, bah. Dat zie je toch niet graag met je paard gebeuren lijkt mij ;) En voor sommige paarden levert vreemde omgeving etc. wel degelijk stress op!

En, in die vragenlijst wordt een aantal keer gevraagt wat die Jan zou doen enzo als er een paard komt dat niet mankeert....Daarop antwoordt hij; ''Als de eigenaar hem geschoten wil hebben, schiet ik''
Dus dat hij zou weigeren is onzin ;)

Heb de filmpjes bekeken. GOED bekeken. En ben erop uit gekomen dat ik dit NOOIT met mijn paardje zou willen.

Jolliegirl

Re: [Verslag] Excursie paardenslachthuis 12 November

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 21:01

Oke dat is jou mening.

Voor sommige paarden kan het stress opleveren, die laat je dan direct bij aankomst schieten, en die zet je niet nog 1 uur buiten in een box neer.

Ik zou zeggen : Als je oud genoeg bent. Ga een keer mee. Want je hebt nu een grote mening dat het zielig is, ga het eens bekijken met eigen ogen.

Er rest mij nog : Ik vind het verschrikkelijk BAH dat jij Jan respectloos noemt.

Hierbij is ons gesprek dan ook ten einde.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:03

BaileyMix schreef:
_rosita_ schreef:

Ik vind dit een goede poging tot volwassen gedrag, zou je dan ook willen vragen eens te gaan onderzoeken/lezen hoe het er bij de Rendac aan toegaat.. ook geen feest, een grote grijper en daarna op de grote hoop. Wat is het ideale einde? Een hartinfarct en patsboem weg is mijn grootste wens, maar de kans dat dat zo is, is een stuk kleiner dan de kans dat ik ooit de keuze zal moeten maken..

Dat 'ie in z'n slaap overlijdt :o Wat natuurlijk niet gaat gebeuren, maar goed. Inslapen, cremeren en as begraven. De Rendac is ook niet goed...Bah, paarden zouden gewoon niet dood moeten gaan :(:) Maargoed.

''Ik vind dit een goede poging tot volwassen gedrag''
:') Okee...Die snap ik niet :+

Met mijn laatste zin bedoelde ik dat ik het idee heb dat je met je laatste opmerking serieus nadacht en daarmee een volwassen reactie gaf.
Ja ik wil al mijn paarden in hun slaap laten overlijden, voor zo;n dood teken ik zelf ook, maar de kans is klein, wat je zelf al zegt.

Ik wil je best eens uitleggen waarom, al zou ik het willen, ik mijn paard niet zou laten cremeren.
- het cremeren van een Trekpaard is niet mogelijk in 1 geheel. Ik zou dus in moeten laten slapen, benen eraf laten hakken, ws nog het hoofd eaf en dan kunnen de stukjes gecremeerd worden. ( wat is dan het verschil met de slacht?)
- het kost reteveel geld om mijn paard in stukje te laten hakken en dan vervolgens te laten cremeren

Het is makkelijk te roepen en te neigen naar de voor onszelf 'mooiste' manier, maar een dood dier is een dood dier. Of het nou in stukjes gehakt wordt voor het vlees, in de shredder gaat bij de Rendac of in stukken moet om daarna gecremeerd te worden

Neemt niet weg dat ik nog steeds niet weet of ik kies voor schieten of inslapen, Naar de slacht toe werkt niet, mijn paard is panisch voor trailers, dat zou ik haar dus nooit aandoen.
Daarnaast zou ik graag antwoord zien op de vraag van Jolliegirl.. wát is er precies zo respectloos aan slachten? Vind je het ook respectloos een dier in te laten slapen? Tenslotte wordt het dier dan ook doodgemaakt[/quote]

Ja, maar dat is het vreemde deel van mij. Een mens cremeer/begraaf je toch ook...Dan zeg je toch ook niet 'dood is dood' en hak je het hoofd er maar af...Das een beetje vreemd...

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:07

Hoe denk jij dat een begraven mens opgevreten wordt door alle diertjes onder de grond? ;)
Daarbij komt dat ik het werkelijk geen probleem zou vinden om mijn kop eraf te hakken als ik dood ben...
Én gebeurd het bij een paard niet zomaar, maar is het nodig.. tenslotte kun je geen vlees verwerken als het hoofd keurig aan het lijf zit.... een lapje vlees op je bord of een stuk worst is tenslotte gemaakt van een in stukken gehakt lijf ;)

Ik snap best dat je moeite hebt met slachten en het geen prettig idee vind, dat had ik ook zeker toen ik 13 was. Hoop alleen dat je door dit topic kan inzien dat er meer wegen naar Rome leiden en de slachters niet als respectloos ziet, maar als mensen met hart voor dieren die keihard werken om elk dier ee waardig einde te geven

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:29

_rosita_ schreef:
Hoe denk jij dat een begraven mens opgevreten wordt door alle diertjes onder de grond? ;)
Daarbij komt dat ik het werkelijk geen probleem zou vinden om mijn kop eraf te hakken als ik dood ben...
Én gebeurd het bij een paard niet zomaar, maar is het nodig.. tenslotte kun je geen vlees verwerken als het hoofd keurig aan het lijf zit.... een lapje vlees op je bord of een stuk worst is tenslotte gemaakt van een in stukken gehakt lijf ;)

Ik snap best dat je moeite hebt met slachten en het geen prettig idee vind, dat had ik ook zeker toen ik 13 was. Hoop alleen dat je door dit topic kan inzien dat er meer wegen naar Rome leiden en de slachters niet als respectloos ziet, maar als mensen met hart voor dieren die keihard werken om elk dier ee waardig einde te geven

Tja...De dieren lijden in ieder geval weinig pijn, waardig is het niet. Hart voor dieren is een groot woord ;) Snap ook niet, dat als je een trouw paardje hebt, je hem als ie ziek is laat slachten voor consumptie...(Dt maak ik op uit jouw tekst, anders hoef je ook geen vlees te verwerken he') Dat is wel het laagste niveau van waardigheid!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 21:32

Weinig pijn??
Die dieren hebben GEEN pijn!
Sterker nog, ze voelen de pin niet eens, want dan zijn ze al naar de grond.

Meissie je gaat me echt te ver nu! Je moet eens leren wat respect is, en wat hart voor dieren is!
Geen hart voor dieren??? Als er iemand is met hart voor dieren, zijn wij het wel in Nijkerk!

Ik zorg verdorie dag in dag uit voor mijn pony... ik steek er geld in... ik hou van hem... en dan ben ik harteloos omdat ik óók paarden slacht?

Nou, schiet mij maar lek. Sorry hoor... ik snap dat je 13 bent, en alles anders bekijkt. Maar je gaat erg ver nu.
Je moet een beetje oppassen wat je zegt... Want hier ga je mensen mee kwetsen.

Jij rijdt ook paard, je gebruikt dierlijke producten.
Als je er zo fel op tegen bent, moet je dit ook niet meer doen. Stoppen met paardrijden, stoppen met dierlijke producten.

En het hoeft NIET voor consumptie.
Als je je hierin had verdiept, had je dit geweten.

Denk er maar eens goed over na...

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:36

BaileyMix schreef:
Tja...De dieren lijden in ieder geval weinig pijn, waardig is het niet. Hart voor dieren is een groot woord ;) Snap ook niet, dat als je een trouw paardje hebt, je hem als ie ziek is laat slachten voor consumptie...(Dt maak ik op uit jouw tekst, anders hoef je ook geen vlees te verwerken he') Dat is wel het laagste niveau van waardigheid!

Dat het niet jouw 'ding' is, geen enkel probleem, maar vind het erg jammer dat je geen repect kan opbrengen voor de manier waarop andere mensen handelen. En zéker voor de slachters die keer op keer een waardige, snelle en pijnloze dood verzorgen voor elk paard.
Vlees verwerken doen ze nu eenmaal in een slachterij. Hier paardenvlees, maar tenslotte is elke stukje vlees op je bord voortgekomen uit een dood dier..
Ik ga niet meer met je in discussie, wil je veel uitleggen en vertellen, maar alleen zolang je openstaat voor informatie en niet als zolang je niet in kan en wil zien dat het een goed overwogen keuze is je paard naar de slacht te brengen en het alleen maar hebt over 'niet waardig'.
Kan alleen maar hopen dat je ooit nog eens het inzicht krijgt

Zorro_Bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 21:44

Ik wil toch even reageren. Heb even meegelezen en ik moet eerlijk zeggen (en ik ken Jan helemaal niet persoonlijk en wil hem eigenlijk ook niet leren kennen, anders is er iets goed mis met 1 van mijn pony's) dat ik Jan hoe dan ook respectvol vind overkomen.
Hoe cliché dit ook mag klinken, maar ik denk toch echt dat het aan je leeftijd ligt dat je er nu zo over denkt BaileyMix. Er gebeurd met paarden hetzelfde als met koeien en schapen en varkens gebeurd, alleen wordt er bij een paard véél meer rekening gehouden met het dier. Tenminste, dat is wat ik uit de filmpjes opmaak en de verhalen van Jolliegirl.
Uiteindelijk willen we allemaal dat onze paarden/pony's bij ons in de wei oud worden en daar dood gaan (of het liefst helemaal niet doodgaan). Maar een kennis van mij heeft een paard laten inslapen en die ging alleen van de verdovingsspuit al door 3 stroomdraden heen. Was echt een lijdensweg voor dat paard om uiteindelijk het "definitieve" spuitje te krijgen. Ook ik heb zelf een pony laten inslapen, alleen waren we toen al bij de DA om foto's te laten nemen en heeft ie daar zijn spuitje ook gehad. Anders was hij ook naar Nijkerk gegaan. Heel hard, maar dood is dood. Een paard zit in je hart, waar de rest blijft doet er voor mij niet zoveel toe. Maar dat geldt ook voor mij, als mij wat overkomt. Haal eruit, wat eruit te halen valt, om andere mensen te helpen om evt. verder te kunnen leven en tja daarna?? Ze zien maar wat ze met me doen.

Escalutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:05

Ik moet zeggen dat ik ontzettend veel respect heb voor zowel Jan als Jolanda.
Al blijf ik het als schokkend ervaren, dat een paardje zo boem neervalt. Het gaat natuurlijk helemaal niet om wat wij zien van buitenaf maar wat er bij dat paard gebeurt, heeft ie pijn voelt ie iets?
Na een heel aantal reacties te hebben gelezen heb ik in ieder geval wel geconstateerd dat dit een waardige dood is.
Ik ben ook ontzettend blij dat ik mezelf er in iedergeval doorheen heb gezet om door te kijken en vooral verder te lezen. Want voor zovele is slachten iets gruwlijks waar je helemaal geen aandacht aan wil geven. En maar 1 beeld hebt en dat is hoe kunnen mensen zoiets gruwlijks doen, terwijl we niet eens weten hoe het echt in zijn werk gaat.
Ik ben in iedergeval overtuigd dat het in Nijkerk zo goed als het kan op vriendelijk manier geslacht wordt.

@ jolanda, niet zoveel aantrekken van wat andere vinden terwijl zij niet eens mee geweest zijn op excursie.
Jij en zoveel andere weten dat het respectvol is. En dat 1 iemand er dan een andere mening op na heeft. Jammer dan jij doet in iedergeval je best om andere te laten zien hoe het werkelijk gaat.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 22:15

Men hoeft van mij niet vóór slachten te zijn.
Maar iemand respectloos noemen, of zeggen '' je hebt geen hart voor dieren'' vind ik écht te ver gaan.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:17

Jolliegirl schreef:
Weinig pijn??
Die dieren hebben GEEN pijn!
Sterker nog, ze voelen de pin niet eens, want dan zijn ze al naar de grond.

Meissie je gaat me echt te ver nu! Je moet eens leren wat respect is, en wat hart voor dieren is!
Geen hart voor dieren??? Als er iemand is met hart voor dieren, zijn wij het wel in Nijkerk!

Ik zorg verdorie dag in dag uit voor mijn pony... ik steek er geld in... ik hou van hem... en dan ben ik harteloos omdat ik óók paarden slacht?

Nou, schiet mij maar lek. Sorry hoor... ik snap dat je 13 bent, en alles anders bekijkt. Maar je gaat erg ver nu.
Je moet een beetje oppassen wat je zegt... Want hier ga je mensen mee kwetsen.

Jij rijdt ook paard, je gebruikt dierlijke producten.
Als je er zo fel op tegen bent, moet je dit ook niet meer doen. Stoppen met paardrijden, stoppen met dierlijke producten.

En het hoeft NIET voor consumptie.
Als je je hierin had verdiept, had je dit geweten.

Denk er maar eens goed over na...

Tja. Dit maakt duidelijk dat we tegenpolen zijn :+ Even een paar dingen;

''Die dieren hebben GEEN pijn!'' Misverstandje. Ik bedoelde, tijdens het slachten geen pijn, maar ze staan daar och omdat ze pijn hebben, dus hebben ze wel íéts pijn.

"je gebruikt dierlijke producten." En wie ben jij om daar over te oordelen? Zou dan van jou graag eens horen wát dan wel niet ;) Ben vegetariër, gebruik dierproefvrije cosmetica, nepleer etc.

"En het hoeft NIET voor consumptie." Waarvoor verwerk je dán vlees?

Hoe dan ook, ik geloof zeker dat die Jan respect heeft voor de paarden en ze ook daarnaar behandeld voor en tijdens het slachten. Was niet mijn bedoeling iemand te kwetsen.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:21

Baileymix, ik zou even oppassen wat je zegt voor dat je mensen gaat kwetsen! al ben je 13, ben ik namelijk ook ;)
waarom is het respectloos wat Jan doet? paarden merken er niks van, hebben geen pijn en zijn in 1 klap dood, natuurlijk is het niet leuk om je paard te laten slachten\inslapen maar iemand die ervoor kiest om een paard te laten slachten houd even veel van zn dier dan degene die kiest voor inslapen..
en wat maakt het nou uit of je je paard op eet, laat cremeren, of door de rendac laat op halen.
Hoe vreselijk het ook is, je paard is dood! en lijkt me echt niet dat jan er geen gevoel bij heeft, maar het is zn beroep en je kan moeilijk bij elk paard huilend op de grond gaan liggen.
dus het is niet respectloos om je paard te laten slachten en in 1 keer dood, het is beter dan dat je paard er gaat tegen lopen vechten en gewoon niet dood wilt, dat is nog het aller ergste!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 22:23

Je hoeft niet altijd het paard te verwerken. Als je dit niet wilt gaan ze naar de rendac of kan je ze laten cremeren. :)

Dierlijke producten : Wat voor dekbed heb je? kussen? eet je ei-eren, drink je melk? gebruik je haar-elastiekjes? eet je pudding? eet je snoepjes? winegums,drop?
Nepleer? Je zadel van je paard waar je op rijdt? je hoofdstel?
Als je een veganist bent, dan gebruik je NIETS van dieren. :) Dus ook geen wol in je winterjas, in je kussen, leer aan je schoenen e.d

Fijn dat het niet je bedoeling was iemand te kwetsen.
Want jan heeft zeker respect, daarom maakt hij ze dood. :)

De dieren hebben problemen ja, pijn, daarom moeten ze dood.
Dan is dit toch de eerlijkste keus? Schieten of laten inslapen, je hebt geen andere keus toch? :)
Niet bij een dier wat ondraaglijke, niet herstellende, pijn heeft.

Volgens mij komen we nu aardig over-een met onze meningen, en hebben we elkaar uit frustratie gewoon wat verkeerd opgevat? :)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:31

God god god, mensenmensen toch. Echt he }:0

NEE HET IS NIET RESPECTLOOS WAT SLAGER JAN MET PAARDEN DOET. :')

Ik bedoel niet respectloos, al hebik dat wel gezegd dat bedoel ik niet :o Meer....Bizar. Ik vind, dat jullie een beetje te ver gaan met dat hele slagerij te Nijkerk gedoe. Bizar, dat een aantalletje paardenliefhebbers een bezoekje aande paardenslager als een leuk uitje zien. Snap niet wat er leuk aan is om een prachtig dier gedood te zien worden...*Blablabla leerzaam* Yeah right. Voor als je ooit zelf nog eens een paard wilt slachten? Qua dat respectloos; Voor het paard ook niet echt leuk hoe een stelletje nieuwsgierige mensen gaan staan kijken hoe hem het leven wordt afgenomen. Big Fun.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:31

En ie was trouwens voor HeleneDas bedoelt :p

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:34

Jolliegirl schreef:
Je hoeft niet altijd het paard te verwerken. Als je dit niet wilt gaan ze naar de rendac of kan je ze laten cremeren. :)

Dierlijke producten : Wat voor dekbed heb je? kussen? eet je ei-eren, drink je melk? gebruik je haar-elastiekjes? eet je pudding? eet je snoepjes? winegums,drop?
Nepleer? Je zadel van je paard waar je op rijdt? je hoofdstel?
Als je een veganist bent, dan gebruik je NIETS van dieren. :) Dus ook geen wol in je winterjas, in je kussen, leer aan je schoenen e.d

Fijn dat het niet je bedoeling was iemand te kwetsen.
Want jan heeft zeker respect, daarom maakt hij ze dood. :)

De dieren hebben problemen ja, pijn, daarom moeten ze dood.
Dan is dit toch de eerlijkste keus? Schieten of laten inslapen, je hebt geen andere keus toch? :)
Niet bij een dier wat ondraaglijke, niet herstellende, pijn heeft.

Volgens mij komen we nu aardig over-een met onze meningen, en hebben we elkaar uit frustratie gewoon wat verkeerd opgevat? :)

Van eieren etc. gaat het dier toch niet dood :Y) Dut dat is dan geen dierenleed. Bioindustrie? nee hoor, van mijn eigen 3 vrije uitloop kippetjes :D Melk drink ik niet, meer omdat het vies is en ook voor de kalfjes :') Wol zal ongetwijfeld in mijn kusen zitten geen onderzoek naar gedaan :p Maar das enkel scheren. Zadel is inderdaad wel van leer, maar dat is niet mijn zadel he :Y) Hoofdstel heeft 'ie niet. Winegums, drop etc. eet ik ook niet.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 22:35

Je hoeft je niet te verontschuldigen, je hebt je punt duidelijk gemaakt, je bedoelde het niet zo.

Wij staan daar niet voor '' de leuk'' knoop dat goed in je oren.
Ik neem mensen mee zodat ze het met eigen ogen kunnen zien. Jij ziet nu niet hoeveel pijn die diertjes hadden toen ze uit de trailer kwamen bijvoorbeeld, dat zien wij wel op excursie, en dan zijn we blij dat de laatste minuten hebben geslagen voor de pony.

Een paard merkt er echt niets van dat er 5 mensen om hem heenstaan, sterker nog : Ze vinden die aandacht heerlijk.
Vorige excursie heerlijk staan knuffelen en wortels staan voeren aan de paardjes, ze stonden lekker in het zonnetje. Heerlijk. :)

Paard interesseert het niet of er 1 iemand kijkt, of 5.
Soms komen de eigenaren met de halve familie om afscheid te nemen. Merkt het paard niets van hoor.

Respect voor jou manier van vega zijn :j en dat meen ik echt! :) ben het zelf 10 jaar lang geweest.
Helaas zit er vaak dons in kussens, van eenden en ganzen, een echt wollen kussen zie je niet vaak.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:42

O
BaileyMix schreef:
En ie was trouwens voor HeleneDas bedoelt :p

Ik bedoelde het niet banketstaaf, maar ik dacht eerst ook altijd zo over slachten, maar ik begrijp je nu. Idd heel goed van die manier vega zijn!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 22:43

Ik reed vroeger altijd scheldend langs slachthuizen, en als ze toevallig koeien aan het uitladen waren, kwam mijn hele scheldwoordenboek uit mijn mond... :=

Mja.. toen was ik jong.. en wist ik niet beter dan dat dood zielig was.

Nu weet ik wel beter.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 23:47

Ik heb pb contact gehad met BaileyMix, en alles is netjes besproken. :)
Dat wilde ik even melden.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:58

Goed topic dit, ik had het nog niet eerder gezien. De filmpjes vond ik goed, wel schrikken als de schimmeltjes omvallen, maar het gaat heel snel en rustig.
Bij slachten had ik altijd een luguber beeld van bange paarden die buiten al het bloed roken, en wisten wat ze te wachten stond. En dat het een vreselijk eind voor een paard zou zijn.
Dat komt ook omdat het woord 'slachten' zo gruwelijk klinkt dat je er zelf allerlei beelden bij bedenkt.
Maar het zag er rustig en paard vriendelijk uit.
Als ik ooit zelf voor zo'n keuze kom te staan weet ik dat ik liever dit zou willen, dan laten inslapen.

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 09:57

BaileyMix schreef:
Van eieren etc. gaat het dier toch niet dood :Y) Dut dat is dan geen dierenleed. Bioindustrie? nee hoor, van mijn eigen 3 vrije uitloop kippetjes :D Melk drink ik niet, meer omdat het vies is en ook voor de kalfjes :') Wol zal ongetwijfeld in mijn kusen zitten geen onderzoek naar gedaan :p Maar das enkel scheren. Zadel is inderdaad wel van leer, maar dat is niet mijn zadel he :Y) Hoofdstel heeft 'ie niet. Winegums, drop etc. eet ik ook niet.

Welkom in de veehouderij, ook voor eieren gaan dieren dood. Legouderdieren, die leggen eieren (hopelijk bevrucht), bevruchte eieren gaan naar broederij, worden uitgebroed. Eendagskuikens worden gesexd (geslacht bepaald), haantjes worden direct afgemaakt, hennetjes worden weer verkocht als leghennetjes (eerst 17 maanden opfok, vanaf 18 wkn leggen ze). Dus helaas, ook voor ei gaan er in de industrie kippen dood. En dan heb je nog uitloop wat helemaal in is bij de consument. Maar ga eens op zo'n bedrijf naar uitval% vragen. Op zo'n bedrijf sterven helaas vaak veel meer kippen dan op de batterij. Scharrel zit er ergens tussen in. Dus tja, wat is nu goed voor dier? Batterij is niet alles, maar echt goede oplossing hebben we niet, want je kan me niet zeggen dat de uitloop zo goed is, dat er daarom zoveel meer dieren dood gaan (gaat over bedrijfsmatig gehouden kippen, niet zo zeer de kipjes in je achtertuin).
En zo met wol zelfde. Bij schapen ben je blij als je de kosten voor het scheren eruit haalt door de opbrengst van de wol. Schapen worden meer voor het vlees gehouden dan voor de wol, wol is meer bijproduct.

(niet aanvallend bedoeld, maar helaas denken veel mensen zelfde als jou)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 10:06

kortom : Dieren worden gefokt voor de producten van de mens.
En hierbij gaan dieren dood ja. :)

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 13:20

Jolliegirl schreef:
kortom : Dieren worden gefokt voor de producten van de mens.
En hierbij gaan dieren dood ja. :)

Mijn man is zeevisser. Ook die vissen hebben geen fijne dood. Alles voor de consument.
En ook mijn man is een zeer grote dierenvriend ondanks dat ie visser is.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 13:39

interesant topic dit,
wel even schokkend om te zien dat ze geschoten worden maar vind het een snellere dood als inslapen,
we hebben hier eens een shet laten inslapen het heeft anderhalf uur geduurt voordat hij dood was,
het hart wilde niet stoppen ermee toen heeft hij de spuit recht in het hart moeten zetten,
bij het schieten is hij meteen hersen dood en merkt niks meer.
ik weet zelf niet wat ik zou moeten doen op het moment als het paard pijn heeft.als ik denk aan dat inslapen van die shet breng ik ze liever weg.