Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk, 1e post lezen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 12:11

Napie schreef:
Ik vond het wel goed om het filmpje te zien met het schieten van het paard. Ik had het nog nooit eerder gezien en zie nu dat dit helemaal niet veel erger is als een spuitje (zou nog niet weten wat ik zou doen, in eigen omgeving sterven lijkt me mooier)
De foto's van het villen vond ik wel 'schokkend' Dat je er live naar kon kijken...

Bedankt voor je reactie, Nanda. Ik kan me goed voorstellen dat je bepaalde foto's nogal schokkend vond (niet voor niets heb ik dat in grote koeienletters als waarschuwing erbij gezet, voor mensen met 'een zwakke maag' oid) Knipoog

maar weetje wat mij gelijk opviel, ook na de eerste excursie in het verslag? De foto's vind ikzelf veel 'schokkender' en er 'ranziger' uitzien, dan dat het in werkelijkheid, in real life, eigenlijk is. (tenminste, in mijn beleving).

Als je daar bent, helpt het al een heel stuk als je jezelf kan inbeelden, nádat het paard geschoten is, en het het hoofd is er af, dat het dan enkel nog maar om een heel groot stuk vlees gaat. Vork

maar, ik kan het me goed voorstellen hoor Knipoog

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 12:11

Mijn vraag, was ik vertgeten te vragen daar maar wil t toch wel graag weten:

Er word geschoten met een pin, maar ook met die koperen hulsjes. Met kruid oid er in. Er word dus niet alleen met een pin geschoten.
Waar blijft dat koperen hulsje en wat is nou precies het dodelijke effect? De knal, de koperen huls de schedelspliners?

JoyCiej007

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk 3de excursie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 12:15

mikado_36 schreef:
dames ik zou ook wel mee willen hoor als er 3de excursie komt als ikhet maar ruim op tijd weet dan
ik moet even van wat verder komen voor mij is het dan ongeveer 150 km schat ik ,woon onder de rook van groningen stad,maar ga wel een nachtje bij mijn dochter knorren van te voren

Gezellig; moeder en dochter Knipoog Nogmaals; ontzettend knap van jullie beiden, terwijl dit waarschijnlijk nog wel 'vers' in jullie geheugen staat... Knipoog

@ lotteke: volgens mij blijft het luchtdrukkogeltje (dus het koperen hulsje) in de schiethuls zelf zitten, of vliegt hij weg (op de grond oid). Naar mijn weten zorgt de pin die afgeschoten word er dus voor, dat de schedel doorboort word. als gevolg daarvan komen schedel/botsplinters vrij van de schedel, die op hun beurt weer de hersenen doorboren en dus zorgen dat de dood vliegensvlug intreed. De 'knal' is, bij een beetje logisch nadenken, enkel een logisch gevolg van het afschieten v/d pin. als iemand een geweer/pistool afschiet, word er een kogel afgevuurd en die zorgt voor de dood, de knal is enkel een 'bijkomend' effect v/d kracht waarme geschoten word Knipoog

Mocht ik het toch ergens niet helemaal goed hebben uitgelegd; verbetering is natuurlijk altijd toegestaan Lachen

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 12:15

ook een hele intressante vraag lotteke!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 12:17

hmm, ik vind het antwoord toch niet heel makkelijk, klnkt echt ingewikkeld..

ofwel, kogel schiet pin uit (kogel vliegt weg,en pin terug in het apparaat)
de pin doorboordt de schedel,en die zijn splinters zorgen dat de hersenen "beschadigen"waarna de dood direct intreedt.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 12:19

pretletter17 schreef:
Leuk dat er zoveel positieve reacties zijn op deze excursie, dat mensen bereid zijn zich er een beetje open voor te stellen. Schreef ik een aantal pagina's geleden nog dat ik niet snapte waarom iemand een 2e keer mee zou willen, nu moet ik toegeven dat naar aanleiding van de gestelde vragen je zo'n eerste keer eigenlijk niet veel detail ziet omdat je niet weet wat er komt, en omdat je (ik dan toch) min of meer overrompeld bent door de snelheid en routine waarmee het paard verwerkt wordt... Ook was ik erg verkouden en wat duf in het hoofd. Zou er nu zelfs over na willen denken om een volgende keer tóch, nog eens, misschien, Knipoog

Kijk eens aan Lachen Inderdaad, zo voelde het voor mij ook. toen ik in het begin thuis kwam had ik zoiets van 'tsja, leerzaam, maar een 2e keer?', maar als je het even een aantal dagen laat bezinken, kom je al vrij snel tot de conclusie dat je nog met zóveel vragen in je achterhoofd zit, en dat je eigenlijk idd de eerste keer best wel overrompeld bent door alle indrukken (ik was de eerste keer dan ook óntzettend moe bij thuiskomst door alle indrukken die je moet verwerken). De tweede keer was ik veel minder moe daarna, puur omdat je daar al een beetje 'de weg weet' en je van te voren ook ongeveer weet wat je te wachten staat.

De eerste excursie was eigenlijk voor iedereen van ons één groot vraagteken, niemand wist precíes hoe het zou zijn. Daarom is iedereen natuurlijk blij om, dmv. een objectief verslag, meerdere mensen op de hoogte te kunnen stellen, die al dan niet de eerste keer/tweede keer niet meekonden, of het nog niet aandurfden.

@ Snackie: juistem Knipoog Wist niet dat ik zo ingewikkeld schreef Bloos Misschien te maken met mijn opleiding? haha, heb nogal eens te maken met zeer ingewikkelde, moeilijk leesbare en zeer formele teksten Knipoog Dan ga je vanzelf die 'taal' een beetje overnemen langzamerhand Vork (wat blijkbaar ook juist de bedoeling is van mijn opleiding)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 12:24

mesastamp schreef:
ok mijn mening ga ik dan niet geveb, ik vind het nogmaals erg leerzaam dat jullie dit doen, het is goed om te zien hoe zoiets er aan toe gaat, het enige wat ik vind is dat jullie er zo lacherig over doen tijdens het filpmje.. zoals bijv. met dat schaap hahah kijk dat staartje... ik snap wel dta je beter zo kan reagere , dan als een penny... maar het komt zo on respectvol over, maar nogmaals heel goed dat jullie dit op bokt willen delen...

In iedergeval bedankt voor je begripvolle reactie, en fijn dat je wel inziet dat ook wij een leerzaam iets voor ogen hadden. Over het wel/niet respectvol zijn van bepaalde beelden is het inderdaad niet de bedoeling om hier een discussie over te gaan voeren, het eerste verslagtopic wemelde hier namelijk van, en da's niet voor iedereen prettig Knipoog

Er zijn inderdaad diverse meningen over, maar dat mag ook. Als je maar onthoud, dat die typische slagershumor gewoon een deel is van hun werk. Daarbij komt ook nog eens dat sommigen flink zenuwachtig zijn, en anderen, zoals rosita en ik bijvoorbeeld, hebben alles al eens gezien, dan denk je er toch een stuk 'makkelijker en lichter' over, en is het niet meer zo'n 'taboe'. Nogmaals; respect heeft in mijn ogen niets met een dood beest te maken, maar meer met hoe er vóór zijn dood met het dier word omgegaan. Ik zou het zeer onrespectvol vinden als een angstig paard daar gewoon naar binnen word gesleurd met de intentie; 'nou hup, lopen knol, en als je niet loopt, zorgen we wel met geweld dat je naar binnen gaat'. De dieren krijgen een rustige, eervolle en respectvolle behandeling vóór dat zij dood zijn, en dát is voor mij de hoogste prioriteit, wat er daarna gebeurd zal mij eigenlijk een worst wezen, ze worden hoe dan ook toch in stukken gehakt...

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 12:31

JoyCiej007 schreef:
Ik zou het zeer onrespectvol vinden als een angstig paard daar gewoon naar binnen word gesleurd met de intentie; 'nou hup, lopen knol, en als je niet loopt, zorgen we wel met geweld dat je naar binnen gaat'.

vooral dat viel mij heel erg op. Er wilde er eentje niet 1,2,3 naar binnen. Wat wil je ook, sta je daar al die tijd alleen..word je daar door een vreemde naar binnen geleid en staan er daar 5 van die dozen in blauwe en witte pakjes je aan te staren en te giechelen.
Stukje terug, opnieuw, nog een stukje terug en opnieuw en weer, en daarna met een hand op zn kont vanachter en tadaa..alsnog zonder problemen kwam ie waar ie staan moest.
Gewoon rust, jij gaat maar je gaat wel rustig en kalm.
En ik zou inderdaad nog wel een keer willen, gewoon omdat ik nu weet hoe het basic gaat, ik kan dieper vragen. Ik wil bijv de hersens nog wel een keer bestuderen en de schedel. Om te zien waar de pin zat en wat voor uitwerking dat had.
De spieren en het hart nog een keer van dichtbij bestuderen, de atanomie er van. Zou ook zeker een 2e keer meegaan (houd ook cross in de gaten Lachen )

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 12:34

Inderdaad, dat bedoelde ik precies ja Knipoog En het resultaat bij dat paard? Hand op de kont, máár aan een slap touwtje! Daar zit natuurlijk ook verschil in; naar binnen 'trekken' of toch zelf het paard 'zijn angst laten overwinnen' en gewoon rustig een paar pasjes aan een slap touwtje naar binnen laten doen.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 12:36

Tsja, en dat terwijl het toch niet meer uitmaakt in princiepe, het paard gaat dood, daarom vind ik het erg fijn,dat die slagers toch rustig doen,en ze in alle rust begeleiden, ipv omdat hij toch maar dood gaat, naar binnen slaan.
echt, als mijn volgende paard zover mocht zijn, gaat hij ook daarheen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 12:38

En dat is ook dus voornamelijk het verschil tussen grootschalige 'fabriekachtige' slachterijen, en een slachterij vergelijkbaar met van Veen, die het meer doet voor de paarden en de eigaren, dan dat vleesproductie en geld het belangrijkste zijn.

ursulaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 12:50

JoyCiej007 schreef:
En dat is ook dus voornamelijk het verschil tussen grootschalige 'fabriekachtige' slachterijen, en een slachterij vergelijkbaar met van Veen, die het meer doet voor de paarden en de eigaren, dan dat vleesproductie en geld het belangrijkste zijn.

ik ben blij dat die paarden verlost zijn van hun pijn die ze hadden

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 12:51

Bedankt voor je reactie ursulaatje, ik (en iedereen denk ik wel) ook, vooral wat betreft het arme schimmeltje...

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 15:37

Snackie schreef:
hmm, ik vind het antwoord toch niet heel makkelijk, klnkt echt ingewikkeld..

ofwel, kogel schiet pin uit (kogel vliegt weg,en pin terug in het apparaat)
de pin doorboordt de schedel,en die zijn splinters zorgen dat de hersenen "beschadigen"waarna de dood direct intreedt.

kogel geeft druk en laat de pin eruit schieten, pin doorboort de schedel, de beschadiging zorgt voor de dood idd.
het kogeltje blijft wel achter in het aparaat. de pin blijft er uit steken, die schiet niet weer terug naar binnen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 15:59

Aha, bedankt rosita voor de toevoeging dat het kogeltje ín het apparaat blijft (ik wist wel dat hij igg níet in het paard terecht kwam) en de pin er uit blijft steken Knipoog

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 17:20

zo wanneer gaan we ? nog voor het einde van dit jaar?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-07 17:20

Geen idee; zou je aan cross moeten vragen, die organiseert het Knipoog

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 17:23

Crossssss!!?? wanneer gaan we Haha!

Mummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 18:41

Ik heb alleen de foto's van de pin bekeken (rest durfde ik niet wat een muts he) maar ik had niet verwacht dat dat zo groot zou zijn eigenlijk, ik dacht meer aan een soort pistool zeg maar.

Goed dat jullie de lef hadden om dit van dichtbij te kunnen zien. Ieder z'n interesse, ik zou het niet durven maar vind het een heel leerzaam topic voor de mensen die twijfelen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 18:44

ik zou volgende keer ook wel meewillen,lijkt me erg intressant

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 18:56

Mummie schreef:
Ik heb alleen de foto's van de pin bekeken (rest durfde ik niet wat een muts he) maar ik had niet verwacht dat dat zo groot zou zijn eigenlijk, ik dacht meer aan een soort pistool zeg maar.

Goed dat jullie de lef hadden om dit van dichtbij te kunnen zien. Ieder z'n interesse, ik zou het niet durven maar vind het een heel leerzaam topic voor de mensen die twijfelen.

Wij hadden ook zoiets van "Hmm, eens even dat plasticen ding optillen". Valt vies tegen kan ik je vertellen Haha! Zo'n pinnenschieter (hoe heet het officieel?) is echt ongelofelijk zwaar.

Inky_devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 19:01

Zo. ik wist niet eens dat jullie nog een keer waren gegaan.
Ik was mee op de eerste excursie.
Erg intressant verslag en zeker de filmpjes en foto's zien er duidelijk uit.
Van veen is echt een goede slager. Petje af.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 19:18

dat ding heet een schietmasker.
en het valt *uiteraard* onder de wapenwet,
mensen die ermee werken moeten daarvoor een speciaal diploma hebben.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 19:30

oke, dus het is niet zo, op het moment dat jij daar komt met die excursie, dat je als cursist,ook mag schieten?

viewtopic.php?f=71&t=837950&hilit=

in de ban van slachten , lijken fabriek

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 20:03

crossmonster schreef:
dat ding heet een schietmasker.
.

idd! dat was ook waarom ik van die horror ideeën had erover ( á la SAW, zo'n masker die vast zit op het hoofd, waar een pin uit komt schieten) Clown