Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Re: Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 18:55

wauw... hier is maar 1 woord voor mogelijk...

wauw omdat:

- jullie het durfde om te gaan kijken in een slachterij (ja ik vind het jammer dat ik het niet gezien heb want het lijkt me heel interessant)
respect dames!!

- omdat jullie de "slachting" ontzettend informatief in beeld hebben gebracht! (netjes ook alles in link met woorden schokkend erbij!) OK dan!

- omdat jullie normale reacties uiten (ja het lachen hoort daarbij, dit is pure uiting van de spanning in je lijf)

- omdat jullie ondanks een (lijkt mij) best wel beladen dag, toch ook wel lol hebben gemaakt (tong uitsteken bij de kop van een koe, ik stoor me er niet aan hoor!)

- omdat jullie je netjes staande houden tussen al deze negatieve en soms zelfs zeer onbeschofte en nare reacties van mensen die graag mee doen aan de nederlandse struisvogelpolitiek

nog wel een paar vraagjes:
1. waarom wordt het paard maar aan 1 been opgetrokken?
2. waarom is de hals geschoren, heeft dit te maken met het leeg laten bloeden?

en dan aan iedereen:
?? waarom zo agressief reageren? waarom zo niet voor rede vatbaar zijn? waarom je kop in het zand willen steken? waarom wel een lekkere frikandel eten, maar het wagelijk vinden dat een paard (ok elk dier) geslacht wordt? waarom mogen mensen hier niet nieuwsgierig naar willen zijn? leven wij dan echt met zn allen in een struisvogelpolitieke wereld?? oh ja om te voorkomen dat er weer een discussie komt:
antwoord op bovenstaande vragen kunnen alle mensen sturen naar mij via pb!! want ik snap sommige reacties echt niet

oh ja:
helaas heb ik niet zelf de keuze, want mijn verzorg paard is niet van mij, maar ik hoop toch wel dat de eigenaar voor de beste manier kiest... of dat nou de slachting is of inslapen als het maar de beste manier is die bij de situatie past!!

dames ontzettend respect naar jullie toe!!!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 18:56

haha ja idd die kleine hersenen! Rendac wil ik ook wel meemaken!

@ Nessah; is Cocktail een klophengst of niet?

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 18:58

sexy_back schreef:

dames ontzettend respect naar jullie toe!!!

wat een ontzettend leuke reactie! thnx!

waarom het paard aan 1 been wordt opgetrokken weet ik eerlijk gezegd niet, maar ik denk dat dat het makkelijkst is eerlijk gezegd, het werkt prima en kost de minste moeite.
de hals was al geschoren toen het paard aankwam, heeft verder niets te maken met het leeg bloeden of iets. net als de manen die veel mensen afscheren( had dit paard ook), is vaak meer voor hunzelf, dat ie zeker weten niet doorverkocht wordt.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:00

ok thanks voor de antwoorden!!
ja waarom geen leuke reacties?! ik zelf had dit ook erg interessant gewvondne om mee te maken en moet zeggen dat het misschien wel jammer is dat mijn school dit nooit in het programma het gedaan (dierverzorging)

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:00

sexy_back schreef:

Volgens mij heeft het aan een been optrekken niet echt een reden, en het scheren heb ik verder niet naar gevraagd. de hals doorlopend over de borst en stukken naast het midden van de kont ws ook geschoren.. Misscien heeft iemand ernaar gevraagd?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:01

patsur schreef:
haha ja idd die kleine hersenen! Rendac wil ik ook wel meemaken!

@ Nessah; is Cocktail een klophengst of niet?

over 2 weken de uitslag, vanja heeft elk geval keelontsteking.. echt verrot.. maar ja, anti biotica Knipoog

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:01

Het paard wat er voor geslacht was, had geen geschoren hals.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:03

ok, nou ja kon zijn omdat dan het bloed beter weg liep en niet in de vacht bleef hangen??
maar goed...
en 1 been ach ja als dat net zo goed werkt als 2 benen... scheelt in ieder geval tijd...

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:06

Ja daarom.. en het paard is toch al dood en merkt er niks meer van..

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:09

Op zeer een zeer interessante excursie. Ik heb oa vanwege stage ook een paar slachthuizen bezocht, en een heelgroot varkensslachthuis.
Persoonlijk vind ik alleen dat je hiervan geen foto's kan/mag plaatsen. Bij mijn studie diergeneeskunde werken we ook heel veel met dode dieren oa voor dissectie etc. Het is bij ons echter ABSOLUUT verboden om hier foto's van te maken en dergelijke. Ik kan dit ook wel begrijpen. Stel dat je zelf je paard af hebt moeten laten schieten, en je ziet hem later in stukjes op internet terugkomen...
Ik begrijp goed dat het "leerzaam" bedoeld is, maar ik zou er wel mee oppassen. Ik sta er ook van te kijken dat filmen ed mocht, in de slachthuizen waar ik ben geweest was dit nl absoluut verboden.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:09

zo ik heb tot pagina 12 gekeken ..
en ik wil dan ook graag mijn mening geven :
heb alle foto's en filmpjes gezien

ik was eigenlijk ook altijd tegen het schieten vanwege dat ik (dacht) dat hij dan ook geslacht werd ..
ik had echt zoiets van :
je beste vriend die al die jaren voor je heb gewerkt en dan gewoon aan haak dood laten bloeden en dan door midden gehakt .. Boos! ik moet er niet aan denken het idee maakt me misselijk!

wat Voor MIJ de BESTE oplossing zou zijn is me paard laten schieten en dan door naar de verbranding ...
dan weet ik zeker dat alles op de goede en op mijn manier is gegaan ..
en dat er geen slagers of bijv nu (meiden) een lolletje met hem hebben gemaakt ..

ik vind het helemaal top dat jullie zijn heen gegaan ..
en dat jullie de foto's en fimpjes hebben laten zien ...

groetjes
dominique

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:18

ik heb ook nog 2 filmpjes geupload

EDIT: grrrr ze doen het niet, ik zoek even verder naar waar het wel lukt!

@pasionato: we hebben keurig toestemming gevraagd te filmen en foto;s te mogen maken en dat was geen probleem.
Laatst bijgewerkt door _rosita_ op 23-02-07 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:18

zo,ik heb de bladzijden doorgelezen,en foto's bekeken....

filmpjes hoeven op dit moment voor mij niet zo...

ik vind het echt mooi en knap om te zien hoe alles gaat,en heel knap dat mensen er foto's van gemaakt hebben,omdat er om een slachterij het eeuwige taboesfeer hangt.

Tja en die mensen maken lolletjes,dat gebeurt nu eenmaal,ik heb 10 jaar op een OK gewerkt,en geloof mij...zo serieus ging het er niet aan toe...

het enigste wat mij opvalt,ik heb ooit eens op tv zitten kijken naar een kalfjes slachterij...en daar viel me toen vooral de massa slachting op,en het lopende band werk...

zo stonden mensen een hele dag oren af te snijden,de volgende kelen door te snijden,de ander zetten een snee in een buik,die daarop trok de ingewanden eruit,enz enz...

ik had dat hier ook een beetje verwacht,dus meer lopende band werk,maar dat valt reuze mee.

echt heel interessant,maar tegelijkertijd toch wel luguber...

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:20

Ik zie op 2 foto's het paard en de koe hangend boven het putje. Wat mij echter opvalt is dat ze bij de koe de halsslagader door hebben gesneden. Waarom bij het paard niet? Of is dat wel gedaan maar was dat op de foto misschien niet te zien?

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:22

bij het paard wordt er een snee gemaakt in de tsja.... borstkas(?)
dit omdat de slagaders van de koe en van een paard verschillen, daarom wordt er voor verschillende methodes gekozen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:22

kimmie261 schreef:
zo,ik heb de bladzijden doorgelezen,en foto's bekeken....

filmpjes hoeven op dit moment voor mij niet zo...

ik vind het echt mooi en knap om te zien hoe alles gaat,en heel knap dat mensen er foto's van gemaakt hebben,omdat er om een slachterij het eeuwige taboesfeer hangt.

Tja en die mensen maken lolletjes,dat gebeurt nu eenmaal,ik heb 10 jaar op een OK gewerkt,en geloof mij...zo serieus ging het er niet aan toe...

het enigste wat mij opvalt,ik heb ooit eens op tv zitten kijken naar een kalfjes slachterij...en daar viel me toen vooral de massa slachting op,en het lopende band werk...

zo stonden mensen een hele dag oren af te snijden,de volgende kelen door te snijden,de ander zetten een snee in een buik,die daarop trok de ingewanden eruit,enz enz...

ik had dat hier ook een beetje verwacht,dus meer lopende band werk,maar dat valt reuze mee.

echt heel interessant,maar tegelijkertijd toch wel luguber...

Kimmie, er zijn wel lopende band slachterijen. Daar wordt ook niet zo respectvol met mens en dier omgegaan. Daar wordt ook nog weleens misgeschoten etc...

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:23

rook je niet dat het een slachthuis was?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:25

Elles schreef:
ulinoco_maud schreef:
omdat ik een pin door de kop cru vind
ik heb mijn pony laten inslapen ging echt zooo vredig
en ik weet dat paarden gevoels dieren zijn als je er met een beetje stress op gaat zitten weten ze het al
dus als ze bij zo een huis zijn voelen ze dat echt wel
en met een spuitje hoeft het niet een half uur te duren mijn pony was na een minuut vertrokken
kijk ik heb echt geen problemen met die mensen die hun paardje laten slachten..
maar ze weten hoe het slachten gaat warom er dan naar gaan kijken

De discussie is hier niet wel/niet naar de slager. Sterker nog, dit is HELEMAAL GEEN discussietopic. Het is een verslag van een bezoek aan een slachterij, niks meer en niks minder.
Graag de wel/niet slachten-discussie hierbuiten laten.

Bedankt Elles; hoop dat deze ingreep van een mod een beetje gaat helpen... Knipoog

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:28

pascha7 schreef:
rook je niet dat het een slachthuis was?

Je rook wel iets (geur van gerookt vlees ofzo) in de ruimte waar er gesneden werd, maar daar kwamen we als eerste binnen.
De ruimte waar geschoten wordt, wordt gelucht Ja Daar was niets te ruiken. Ook niet toen we weer van buiten naar binnen gingen

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:32

ik vond het naar vers vlees ruiken... eeuhm...beetje net alsof je een pak biefstukken open maakt zeg maar.
v erder rook je wel de ijzergeur van bloed, maar niet storend.
het enige wat ik geen fijne lucht vond was de weeige geur van het warme bloed dat uit het paard stroomde en de bak met darmen was ronduit ranzig, maar die stond buiten

brenpasbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:36

mijn vorige paard is ook geslacht op een nette manier Haha!
en deze twee die ik nu heb gaan ook als ze moeten naar de slacht.ben er erg tevrede over Haha!
het enige want ik niet netjes vindt voor het idee van het paard is dat die man bloed oop zijn werkkleding heb, dat paard weet dat hij geslacht ging worden Verdrietig maar goed hij weet het nu niet meer Lachen
voor de rest gaan al me paarden die ik i de toekomst krijg en dan afgemaakt moet worden ook naar de slacht

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:41

Dus een paard wat bloed ziet weet dat hij geslacht wordt? Dat vind k een beetje onzin.. Mijn pony had een keer een ongeluk waardoor mijn hele kleren onder zijn bloed zat.. ik moest daarna nog wat paarden buiten zetten, ik had toen ook vers bloed op me kleren... Die paarden keken er niet naar..
Daarnaast werd het paardje lekker geaait voordat hij geslacht werd,, en was zeer rustig.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:43

ik heb echt respect voor jullie.
het had mij ook wel interresant geleken maar ik dnek dat ik ter plekke had gaan staan janken Bloos

het ging wel snel ik weet alleen nog steeds niet wat ik zou doen.
ik zou zo graag willen dat ALS mn paard afgemaakt moest worden dat het dan in dr eigen vertouwde omgeving zou gebeuren.

maar laat ik daar nog maar niet aan denken.

meiden echt knap van jullie

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:44

Meiden ik wil jullie onwijs bedanken !
Ik zal eerlijk toegeven dat ik het eng vond om voor de eerste keer dat filmpje te zien, maar het viel mij alles mee.
Ook ik had veel meer een luguber idee bij het slachten, maar bij dit slachthuis gaat het er echt netjes aan toe.
Ik had nooit van mijzelf verwacht dat ik dit kon bekijken, maar ik heb mezelf onderschat Knipoog

Waar ik jullie met name voor wil bedanken, is het feit dat ruim 10 jaar geleden een paardje ( niet eigen, maar reed er wel op en had daar echt een klik mee ) naar de slacht is gegaan. Nu weet ik zeker dat dit voor haar het beste is geweest, zeker gezien dat ze zich niet had overgegeven als ze ingeslapen zou zijn ( gezien haar karakter en jonge leeftijd ).

Bedankt voor jullie foto's, filmpje en jullie verhalen !

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:45

Ik heb ook gejankt hoor...
Toen het paard de trailer afkwam knapte er iets bij mij Ja
Ik had dit niet verwacht, wist wel dat ik niet IRL het schieten ging bekijken, maar dat ik had staan huilen had ik niet verwacht