11 maart excursie paardenslachterij Nijkerk.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re: 11 maart excursie paardenslachterij Nijkerk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 12:45

Was weer n mooie excursie!

Verslag komt binnenkort wel.

Ik kan jullie mededelen dat ik mijn eerste koe heb geschoten... :=

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 15:07

Jolliegirl schreef:
Was weer n mooie excursie!

Verslag komt binnenkort wel.

Ik kan jullie mededelen dat ik mijn eerste koe heb geschoten... :=

Zelf geschoten?! Was dat niet eng?

Ik ben benieuwd wat iedereen die mee is geweest van de excursie vond. Heb je trouwens al een nieuwe daum gepland?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 15:11

Ja vond het even héél eng..
k zei voor de grap : Jan... dat kalf is voor mij.. :=
jahoor is goed zei jan... dusja.. besloten om het maar gewoon te doen... :=

Achteraf viel het heel erg mee!

Nog geen nieuwe datum...
Dat komt in april wel. :)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 15:24

jij bent ook al vroeg thuis dan weer jolanda...of ben je nog in nijkerk?
en je moet alles keer gedaan hebben toch en anders had je maar niet moeten zeggen dat je dat wel ff deed :')
ben benieuwd hoe iedereen t gehad heeft...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 15:33

Ik zit nog op kantoor, gaan nu foto's uitzoeken.

Ik roep al 2/3 maanden dat ik wil schieten... tot nu toe alleen schapen SAMEN met de slager geschoten...
En nu gewoon alleen ! Kreeg zelfs n compliment dat ik zo netjes precies geschoten had.

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 15:39

ik zit er toch diep over na te denken om de volgende keer mee te gaan.
ik wou deze keer al mee, maar durfde nog niet echt. :o
en mijn moeder verklaarde me voor gek. :+

ik ben bang dat ik het niet aan kan zien en mischien wel flauw val :7
ik wacht de foto's en filmpjes even af.

jolliegirl wat een lef heb jij zeg

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 15:45

Wow, wat goed Jolanda dat je dat gedurft hebt! Nog ff en je draait op alle vlakken mee en kan Jan rustig vakantie pakken ;-)
Ben benieuwd wat iedereen ervan vond vanmorgen en of ze nu een andere kijk gekregen hebben op het slachten (positief of juist negatief).

En ik weet even de naam niet meer van diegene waarvan vriend en schoonouders streng vegetarisch waren en ook tegen het slachten zou ik graag horen hoe zij het ervaren heeft en welke reactie ze thuis heeft gehad.
Kijken zij er nu anders tegen aan?
Laatst bijgewerkt door Jinthe1 op 11-03-11 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 15:51

Zo weer thuis, was een indrukwekkende ervaring!
Dank nogmaals aan jolliegirl, was erg leerzaam!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:00

ha ik ben ook thuis was inderdaad onwijs interessant maar ook heavy. toen het hoofd eraf ging moest ik even slikken maar het viel meerg mee tegen de zenuwen die ik an te voren had. Paard kwam binnen en was wel een beetje kijkerig en toen was het al gebeurd, het ging zo snel pang en liggen en nog wel een beetje trappen tegen het ijzer en toen was het klaar maar dood wassie meteen.
En Jollie al een beetje bekomen van het schieten ?
heb ik ook zien gebeuren maar man dat kalf was echt uit zn lijden kon maar op twee benen staan en zn ene hoef was zon 15 centimeter lang.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 17:15

Zó, ook ik ben weer thuis... nog even foto's uitgezocht op kantoor en toen maar voor de file uit naar huis gaan rijden...
Vond het weer een leerzame en gezellige dag met een leuke groep meiden!

Bentley26

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 17:19

Zo ik ben ook eindelijk thuis.....

Het was zeer indrukwekkend allemaal. Maar wat een hoop respect.
En het schieten, dat gebeurd zo snel en voor je het weet is het beessie er niet meer.
Het enige wat ik niet een fijn geluid vond waren de stuiptrekking van de benen tegen het hek.... dat ging me echt even door merg en been heen.
Verder heel leerzaam hoe het paard er nou van binnen helemaal uitziet.

Was wel een grappig momentje met de darmen hoor Jolliegirl.... En dat jos nog even wat mest over zich heen kreeg haha :+

En het kalf.... ach god ben zo blij dat dat beessie echt uit zn lijden verlosd is.
Knap van jou hoor Jolliegirl! Je eerste eigen koe.
En dat pin ding, zo die is wel zwaar hoor!

Wie gaat eigenlijk dat verslag maken?

Bruintje_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 18:47

Heb alles bijna elke dag wel gelezen in dit toppic :D Filmpjes heel vaak gezien. Jeetje, het is iets wat ik gewoon niet meer los kan laten. Volgende keer ga ik ook mee, hoeveel angst ik ook ervoor heb, ik wil het toch graag eens zien. Ook hoe een paard van binnen uit ziet. Nu hopen dat ik niet flauw zal vallen :D Ben erg benieuwd naar de foto's en jullie verslag!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 18:49

Hoi er is niemand flauwgevallen en dingen die je even niet wil zien dan kan je achter een muurtje gaan staan

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 20:43

Ik ga heel eerlijk zijn, het viel me tegen. Niet hoe het allemaal ging, maar hoe ik er tegen kon. Ik had verwacht het heel goed te kunnen handelen, maar ik heb er echt veel last van..nadat ik vanmiddag thuis in huilen uit ben gebarsten(stond daar al een paar keer goed te slikken), zie ik het heel de tijd voor me en wordt ik er echt naar van (kreeg écht geen vlees door mijn keel vanavond....)..

Maar als ik toch een paard een keer moet wegbrengen, gaat hij zeker weten daar heen. Wat een topper die Jan en zijn crew (dus jij ook Jolanda!!!) Gaat allemaal super, zonder stress en met heel veel geduld. Je merkt dat er echt hart voor de dieren is. Super! +:)+

Was ook heel goed geregeld allemaal, al met al wel super leerzaam zo'n ervaring!

Bentley26

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 20:44

Volgens mij slaapt iedereem nu al haha! Na zo'n indrukwekkende dag!

Jolliegirl ik wil je nogmaals bedanken voor deze leerzame dag!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 20:51

@ Frozenstar.. dat heb ik vanmiddag helemaal niet doorgehad dat je het moeilijk had.... :(:)

Kun je maar zien hoe mensen anders op situaties reageren, het is voor niemand hetzelfde en ieder kan en mag het op zijn eigen manier ervaren.. ik heb net genoten van een biefstukkie daar vandaan..

Hoop niet dat je er teveel last van krijgt, ik vind het wel prettig om te lezen dat je ondanks je eigen gevoel wel degelijk je eigen paard erheen zou brengen..

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 20:53

Ik vond het echt indrukwekkend en super interessant. Zo gaaf dat ik dit eens heb mogen zien, en nu worden mijn anatomielessen een makkie haha.:D Het viel mij echt heel erg mee ook. TIjdens mijn eerste operatie tijdens stage viel ik nog flauw ;)

Jolligirl en Rosita nogmaals bedankt voor deze dag! En jollie ik vind je echt stoer, hoe dat dit werk even doet en helemaal met je koe!!

Bentley26

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:14

@Frozenstar
Joh meid ... ahhh das minder dat je vanmiddag zo rot voelde! Moet zeggen dat de beelden mij ook nog steeds bezig houden. En de geur.... net alles gewassen... maar toch.

Ben heel benieuwd naar de foto's. Althans de groepsfoto.

Denk dat de meeste van de excursie wel al in dromenland zijn :D

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:17

Ik meld me ook ff.. Ik was om 15:30u pas thuis.. Nog ff in de file gestaan alweer :(
Pff ik vondt het wel heftig vandaag wat ik allemaal zag.. Ik had verwacht dat ik in tranen zou uitbarsten maar heb me goed gehouden.. Waarschijnlijk omdat ik er een heel ander beeld van in mn hoofd had..
Toen ik het paard zag nog in leven dacht ik bij mezelf '' gister stond je nog lekker in de wei''. Maar daar moet ik niet bij stilstaan. Het schieten vondt ik wel ff heftig, maar het paardje was meteen weg. Zonder enige benul van het paardje. Wel vondt ik het een naar gezicht van de stuiptrekkingen. Het paardje was kreupel en al op behoorlijke leeftijd ( wat ik begrepen heb ). En een paard of wat voor dier dan ook mag niet lijden. Het steken vondt ik weer reuze mee vallen.. Heb een sterke maag gelukkig.. En wat ik vooral erg fijn vondt dat je bij de slachterij mocht gaan en staan waar je wilde.. Dan krijg je ook het gevoel dat ze niets te verbergen hebben ( niet verkeerd bedoeld ). Voor de rest heb ik alles bekeken en heb ik nu een duidelijk beeld hoe het paardenlichaam van binnen in elkaar zit. Vooral in de benen was ik erg geintresseerd in en heb die dus ook goed bekeken. Ik vondt het een leerzame dag. En ik moet zeggen dat ik respect heb voor Jan en de slachters! Hun doen het wel elke week met respect voor het dier!!

Eenmaal thuis bij mn vriendje heb ik hem alles verteld en kon ik hem zelfs beelden laten zien van het oude topic ( volgens mij 12nov ?). En ook het filmpje van het schieten laten zien, waar hij eerst abrupt tegen was omdat te bekijken. Ik ben blij dat hij achteraf toch naar mijn verhalen gevraagd heeft en dat ik hem de beelden kon tonen. En hij vondt het ook erg fijn dat we echt overal mochten komen in slachterij. Want ook hij had er een heel ander beeld van. Ik heb hem het filmpje van het jonge bruine paardje laten zien dat erg nerveus was zodat hij kon zien dat Jan het paardje gerust steld. Mijn vriend zei meteen: Ohh die is wel meteen van de pijn af. Dat vondt ik zelf wel fijn om te horen.
Mijn vriend vroeg me daarna wat ik met mijn paarden wilde doen als de tijd zal komen. Pff tja toen sloeg ik ff dicht. Ondanks dat ik dit wel een snelle diervriendelijke manier van euthanasie vindt, zou ik niet weten wat ik met mijn paarden wil.. Ik hoop ook dat ik die keuze nog lang niet hoeft te maken..
Maar ik zal het zeker overwegen om mijn paarden naar Jan te brengen

Jolliegirl: Bedankt voor deze leerzame en toch gezellige ochtend!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:39

ja ik heb het gezien bij je je zei het , ik zie het ook nog wel voor me, hoor maar het gaat
t was ook heavy ineens dat hoofd eraf en toen het tegen de grond sloeg toen hij weggesleept werd heb ik ook meegekregen
maar huilen is goed dan verwerk je het ik heb nog niet gehuild en ga het denk ikm ook niet doen. maar dan duurt het langer
Frozenstar schreef:
Ik ga heel eerlijk zijn, het viel me tegen. Niet hoe het allemaal ging, maar hoe ik er tegen kon. Ik had verwacht het heel goed te kunnen handelen, maar ik heb er echt veel last van..nadat ik vanmiddag thuis in huilen uit ben gebarsten(stond daar al een paar keer goed te slikken), zie ik het heel de tijd voor me en wordt ik er echt naar van (kreeg écht geen vlees door mijn keel vanavond....)..

Maar als ik toch een paard een keer moet wegbrengen, gaat hij zeker weten daar heen. Wat een topper die Jan en zijn crew (dus jij ook Jolanda!!!) Gaat allemaal super, zonder stress en met heel veel geduld. Je merkt dat er echt hart voor de dieren is. Super! +:)+

Was ook heel goed geregeld allemaal, al met al wel super leerzaam zo'n ervaring!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 23:40

zodan ook nog een biefstukkie meenemen
ik heb wel een broodje kroket gegeten
_rosita_ schreef:
@ Frozenstar.. dat heb ik vanmiddag helemaal niet doorgehad dat je het moeilijk had.... :(:)

Kun je maar zien hoe mensen anders op situaties reageren, het is voor niemand hetzelfde en ieder kan en mag het op zijn eigen manier ervaren.. ik heb net genoten van een biefstukkie daar vandaan..

Hoop niet dat je er teveel last van krijgt, ik vind het wel prettig om te lezen dat je ondanks je eigen gevoel wel degelijk je eigen paard erheen zou brengen..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-11 23:45

Hallo!

Ik ben ook weer thuis... :=
't is toch nog een latertje geworden met de slagers, de jonge slager kwam smiddags ook nog even aanzetten toen jullie allemaal wegwaren haha. Was weer lekker zooitje ongeregeld vanavond.
Maar nog wel reuze gezellig. Dan is de slachtdag gewoon voorbij, geen dode dieren meer, klaar. En dan is het gewoon echt leuk gezellig.
Paarden zijn gelaaien en onderweg naar Belgie.

Jeetje Frozenstar, had dit even gemeld joh! Dit vind ik niet leuk dat je d'r zo'n naar gevoel aan over hebt gehouden.
je had echt gerust naar boven mogen gaan of even ergens anders mogen gaan of wat dan ook...
Ik zag na het schieten 1 persoon met wat tranen in de ogen, ik weet niet meer wie het was.
Mocht je het er nog even over willen hebben --> PB staat altijd open!

Ik ben bijgekomen van de schrik. het was echt de adrenaline.... Ik stond te trillen op mn benen...
Ik zei tegen Rosita : Zal ik het doen met de groep erbij of toch niet? het is nu een kleintje..
Heel even heel erg getwijfeld. Heb even rustig staan nadenken en de keus gemaakt dat dit gewoon een unieke kans was. Kleine koe, rustig dier, had hem al staan aaien buiten, diertje had geen lekker leven meer, dood was ie beter af.
Moment van schieten vond ik spannend... Harm had het masker geladen voor me, dit wilde ik niet zelf want dit moet correct gebeuren.
Aart had de koe goed vast, en toch bewoog hij zijn hoofd toen ik het schietmasker erop zette. Ik had gelukkig nog niet geschoten. Dus 2e keer weer rustig, en toen de knop omgezet zowel bij mezelf als op dat masker..
En misschien klinkt dit gek... maar mijn gevoel hierbij was : Jes... een grens verlegd, en een dier van z'n pijn afgeholpen!
Ik hoop niet dat ik jullie heb afgeschrokken hiermee... het was eigenlijk helemaal niet de bedoeling dat ik uberhaupt zou schieten met andere mensen erbij.
Dit was ook de reden dat ik graag niemand om me heen wilde hebben.

De 2 fotograven, bedankt voor de enorm mooie foto's van vandaag!
Bokkers : Jullie krijgen deze toegestuurt!
Rosita, onwijs bedankt voor je hulp!! Had het echt nodig, in mijn eentje was deze excursie niet tot zo'n goed eind gekomen!

Ik wil het verslag wel maken.
Als jullie allemaal (voor wie dat willen) jullie beleving via pb versturen, verwerk ik dit erin? :)
Foto's ga ik na het weekend mee bezig + verslag dus. Jan moet ze nog even goedkeuren.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 00:05

hoi nee ik snap het wel dat je ruimte nodig had en het is er ook gezellig boven ik wilde eigenlijk nog niet weg had nog wel een tijdje met jan willen praten. Wat een verhalen heeft die. Ik heb respect dat je het gedaan hebt, konden we je gelijk opvangen, was wel ff nodig heb nog geaplaudiseerd voor je heb je dat nog meegekregen?
De aardbeving van vandaag leidde vamiddag wel lekker af, vreselijk natuurlijk.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-11 00:10

Wat? applaus?? := serieus?

Nee ik heb echt van voor en na het schieten niéts meegekregen... kwam echt door de adrenaline!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 00:27

Ja ech wel niet zo overdreven hoor maar je was echt
in een roes daarna