[Verslag] Excursie paardenslachthuis 12 November

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NathalietjeB

Re: [Verslag] Excursie paardenslachthuis 12 November

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 10:35

uh dat filmpje is echt wel heftiger dan dat t real life is.... wel mooi gemaakt in ieder geval....

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 10:40

Ik ga vrijdag in overleg voor de nieuwe excursie.

In maart óf April!

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 23:48

Ik houd even dit topic in de gaten (stipje dus) Vermeld je het hier of alleen in je onderschrift?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 00:14

beide.
Vrijdag weet ik meer. :)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 00:37

:n Nee...voor mij zal inslapen altijd beter blijven...Verschrikkelijk om te zien...Vooral die manegeponytjes...Zo sneu! Ben blij dat ik streng vegetariër ben... Y;( Rust in Vrede lieve paardjes...

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 00:49

ik heb mijn paard in 2007 al weggebracht, hier in de buurt, in kerkdriel.. Mijn paard was ook bij andere mensen dan bij mij heeel nerveus, de hoefsmid kon er niks mee, de dierenarts niet. Degene die hem deed slachten of schieten ik weet het niet meer ( er stonden 5 mensen klaar) nam hem van mij over.. Hij proeste een keer liep zonder moeite mee en voordat ik het wist hoorde ik een klein geluid en dat was t.. Degene die met mij mee was trok me terug ( ik wilde kijken) en ben pas daarna gaan kijken. Heb hem ook nog zien liggen toen ze hem net op de grond hadden liggen, na het uitlekken dus zeg maar.. Nee het gaf mij gelukkig een heel goed gevoel, ben blij dat het zo gedaan is :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 09:47

BaileyMix schreef:
:n Nee...voor mij zal inslapen altijd beter blijven...Verschrikkelijk om te zien...Vooral die manegeponytjes...Zo sneu! Ben blij dat ik streng vegetariër ben... Y;( Rust in Vrede lieve paardjes...

Ik begrijp je reactie, je bent 13.
Lees dit topic nog eens als je 21 bent ;)
En ga zelf eens kijken. Dan zal je zien dat het slachten niet zielig is.

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:26

Ik ga heel hard duimen dat het in een vrije week is voor mij, lijkt me heel erg interessant. Ben wel benieuwd hoe het er daar precies aan toe gaat (van A tot Z incl. alle keuringen).

shireen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 11:25

Hoi Jolliegirl,
expert in het slachten ;)
Ik vroeg me af.....Hoe ging het zo een 50 jaar geleden?
Waren er dan meer slachters in de buurt of echte paardenslachters op locatie?
Kan me voorstellen dat niet iedereen in de buurt al beschikte over een trailer oid.
Of deed een dierenarts al aan inslapen?
En gebruiken ze de pin al lang?
Alvast bedankt!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 11:28

Phoe... dat weet ik eigenlijk niet.
Wil het vrijdag wel vragen voor je? of laten beantwoorden in een vragenlijst de volgende excursie.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 11:53

Wat een interessante vragen!
Weet wel dat hier in Utrecht vroeger verschillende slachterijen zaten en een heel groot abbatoir. Volgens mij slachtten ze daar alle dieren, maar was er ook een spciale paardenslachterij. Er zit nog wel een paardenslager..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 11:56

paardenslager en paardenslachter zijn 2 verschillende dingen he Rosita.
Er zitten wel paardenslagers, ook wel hier in Limburg, maar die doen alleen de verkoop van het vlees.

Meende dat er in Noord Holland nog een paardenslachter zit, maar die slacht niet wekelijks.
Doet voornamelijk rund.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:11

Ik vond hier trouwens ook nog een filmpje met commentaar van Jan zelf:

shireen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:18

Jolliegirl schreef:
Phoe... dat weet ik eigenlijk niet.
Wil het vrijdag wel vragen voor je? of laten beantwoorden in een vragenlijst de volgende excursie.

Als je er aan toe komt en anders met de excursie, hou t topic in de gaten!
Thanks!

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:29

In Brabant zitten ook 2 paardenslachters.. Ene slacht op maandag en donderdag paarden en de andere weet ik niet

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:54

Jolliegirl schreef:
BaileyMix schreef:

Ik begrijp je reactie, je bent 13.
Lees dit topic nog eens als je 21 bent ;)
En ga zelf eens kijken. Dan zal je zien dat het slachten niet zielig is.

Deal :p Nee, ik vrees dat ik dit nooit goed zal keuren. Wel blij dat de paardjes weinig pijn lijden...Maar het blijft erg ;)

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:05

Jolliegirl schreef:
paardenslager en paardenslachter zijn 2 verschillende dingen he Rosita.
Er zitten wel paardenslagers, ook wel hier in Limburg, maar die doen alleen de verkoop van het vlees.

Meende dat er in Noord Holland nog een paardenslachter zit, maar die slacht niet wekelijks.
Doet voornamelijk rund.

Jaja, daarom ook het verschil in paardenslachter en paardenslagerij in mijn stukje...
:)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 20:36

BaileyMix schreef:
Deal :p Nee, ik vrees dat ik dit nooit goed zal keuren. Wel blij dat de paardjes weinig pijn lijden...Maar het blijft erg ;)

Ik vind het erger als een manege ze verkoopt aan de handelaar die er weer mee gaat lopen zeulen....

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:40

Jolliegirl schreef:
BaileyMix schreef:

Ik vind het erger als een manege ze verkoopt aan de handelaar die er weer mee gaat lopen zeulen....

Net zo erg. Maar er gaan vast en zeker ook genoeg manegepony's naar de slager terwijl ze niets mankeren, behalve als ouderdom een ziekte is ;) Hoe dan ook, geen één paard verdient zo'n einde. In een vreemde omgeving, met vreemde mensen...Bah. En om nou te zeggen dat er daarna zo respectvol met ze wordt omgegaan ;)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 20:44

Leg eens uit wat jij niet respectvol vind?

Vreemde omgeving, vreemde mensen, wat maakt dat uit?
Levert geen stress op.
Ik vind dit het beste einde voor een paard, evenals het inslapen.
geen gesjor op de trailer naar het buitenland, geen gesjor bij handelaren. Gewoon boem, van z'n pijn af.

Heb je de filmpjes bekeken? goéd bekeken.
Voordat je zo'n mening eruitfloept.

Als er iemand respect heeft voor paarden.... is het paardenslachter Jan wel....!
Dus ga niet zeggen dat hij respectloos is. Dan zal je toch echt eens een keertje moeten komen kijken.

En nee hier schieten ze geen paarden die GEEN problemen hebben.
Ouderdom gaat in combinatie met beenproblemen vaak. Wij schieten niet zomaar een 20 jarig paard dood wat niets mankeerd. Dat weigert Jan.

Hopelijk kan je je mening een beetje bijstellen, want je komt nu erg gemeen over.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:46

BaileyMix schreef:
Jolliegirl schreef:

Net zo erg. Maar er gaan vast en zeker ook genoeg manegepony's naar de slager terwijl ze niets mankeren, behalve als ouderdom een ziekte is ;) Hoe dan ook, geen één paard verdient zo'n einde. In een vreemde omgeving, met vreemde mensen...Bah. En om nou te zeggen dat er daarna zo respectvol met ze wordt omgegaan ;)

Ik vind dit een goede poging tot volwassen gedrag, zou je dan ook willen vragen eens te gaan onderzoeken/lezen hoe het er bij de Rendac aan toegaat.. ook geen feest, een grote grijper en daarna op de grote hoop. Wat is het ideale einde? Een hartinfarct en patsboem weg is mijn grootste wens, maar de kans dat dat zo is, is een stuk kleiner dan de kans dat ik ooit de keuze zal moeten maken..

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:49

haha moet trouwens vreselijk lachen om die slager op dat filmpje :P
Wat een figuur, die kan zo een strip in :D 'k'en je moeiluk van schijten dat drog'e vlees' haha

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:52

_rosita_ schreef:
BaileyMix schreef:

Ik vind dit een goede poging tot volwassen gedrag, zou je dan ook willen vragen eens te gaan onderzoeken/lezen hoe het er bij de Rendac aan toegaat.. ook geen feest, een grote grijper en daarna op de grote hoop. Wat is het ideale einde? Een hartinfarct en patsboem weg is mijn grootste wens, maar de kans dat dat zo is, is een stuk kleiner dan de kans dat ik ooit de keuze zal moeten maken..

Dat 'ie in z'n slaap overlijdt :o Wat natuurlijk niet gaat gebeuren, maar goed. Inslapen, cremeren en as begraven. De Rendac is ook niet goed...Bah, paarden zouden gewoon niet dood moeten gaan :(:) Maargoed.

''Ik vind dit een goede poging tot volwassen gedrag''
:') Okee...Die snap ik niet :+

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 20:53

Hadden ze maar het eeuwige leven he :)

Maar nogmaals : Ik vind het niet fijn dat je de slachters onrespectvol noemt.
Leg eens uit waarom? Ik vind dit echt heel vervelend overkomen.

Ik ben een paardenliefhebber.... maar ik slacht ze wel...
Ben ik dan ook onrespectvol?

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 20:58

BaileyMix schreef:
_rosita_ schreef:

Dat 'ie in z'n slaap overlijdt :o Wat natuurlijk niet gaat gebeuren, maar goed. Inslapen, cremeren en as begraven. De Rendac is ook niet goed...Bah, paarden zouden gewoon niet dood moeten gaan :(:) Maargoed.

''Ik vind dit een goede poging tot volwassen gedrag''
:') Okee...Die snap ik niet :+

Met mijn laatste zin bedoelde ik dat ik het idee heb dat je met je laatste opmerking serieus nadacht en daarmee een volwassen reactie gaf.
Ja ik wil al mijn paarden in hun slaap laten overlijden, voor zo;n dood teken ik zelf ook, maar de kans is klein, wat je zelf al zegt.

Ik wil je best eens uitleggen waarom, al zou ik het willen, ik mijn paard niet zou laten cremeren.
- het cremeren van een Trekpaard is niet mogelijk in 1 geheel. Ik zou dus in moeten laten slapen, benen eraf laten hakken, ws nog het hoofd eaf en dan kunnen de stukjes gecremeerd worden. ( wat is dan het verschil met de slacht?)
- het kost reteveel geld om mijn paard in stukje te laten hakken en dan vervolgens te laten cremeren

Het is makkelijk te roepen en te neigen naar de voor onszelf 'mooiste' manier, maar een dood dier is een dood dier. Of het nou in stukjes gehakt wordt voor het vlees, in de shredder gaat bij de Rendac of in stukken moet om daarna gecremeerd te worden

Neemt niet weg dat ik nog steeds niet weet of ik kies voor schieten of inslapen, Naar de slacht toe werkt niet, mijn paard is panisch voor trailers, dat zou ik haar dus nooit aandoen.
Daarnaast zou ik graag antwoord zien op de vraag van Jolliegirl.. wát is er precies zo respectloos aan slachten? Vind je het ook respectloos een dier in te laten slapen? Tenslotte wordt het dier dan ook doodgemaakt