Lunterenrit part 4, eerste inventarisatie...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 00:02

Mensen, ik heb even jullie mening nodig over het volgende:

Ik heb vorige week een pb verstuurd aan ilovehorses4ever, die mee wil rijden met de rit met het belgisch trekpaard Koos.
Ik heb daarin gezegd dat ik het niet zie zitten dat ze meerijd, om een aantal redenen.
Ik vind dat een trekpaard niet te vergelijken is met de groep warmbloeden waar hij in mee zou moeten lopen. Zowel qua gangen als qua temperament. Koudbloeden zijn sprinters, geen afstandslopers.
Joyce zegt echter dat hij verkeersmak en braaf is en conditie heeft. Volgens haar is hij snel genoeg om de groep bij te houden.
Het touwhoofdstel van de foto's eerder op Bokt en de gebroken beugelriem zijn inmiddels vervangen, toch zitten zulke dingen me niet lekker.
Bovendien denk ik dat er zeker paarden zullen zijn die op hem zullen reageren. Jurga zal waarschijnlijk niet de enige zijn.
Vorig jaar kwam Joyce aan met een kreupele pony, wat ik in eerste instantie niet opmerkte. In de pauze is ze naar huis gegaan. Later hoorde ik dat ze al door meerdere mensen was gewaarschuwd. Laten we het er op houden dat Dit niet nogmaals zou gebeuren.
Daarbij komt dat ik de verantwoordelijkheid niet wil dragen dat er wat gebeurd. Vandaar mijn keuze tot uitsluiting van de rit. Joyce mag van mij wel als groom mee.

Maar dan nu mijn vraag: mag Joyce van jullie mee met Koos?

Ze is zelf (begrijpelijk) boos dat ze niet mee mag, ze heeft er een hoofdstel voor aangeschaft en heeft er al een paar maanden zin in.

Graag jullie mening.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 00:15

Kan ze niet weer tot de pauze mee?
Lijkt me een mooi compromis. Koudbloeden zijn trouwens geen sprinters, dat zijn Engelse Volbloeden. Koudbloeden waren voor langdurig rustig werk op het land en voor de bierkar.
Dat andere paarden op hem reageren weet ik niet, dat kan ook op een schimmel of een bonte, dus eigenlijk vind ik dat geen argument.
Vorig jaar is me aan het begin van de rit niet opgevallen dat de pony kreupel was, later in de rit wel.
Kan best wezen dat hij tijddens de rit wat opgedaan had.

Sypheron

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 00:32

Een schimmel of een bonte is wel een heel ander gezicht dan een imposante grote Belg. Verder was de pony vorig jaar aan het begin van de rit al wel degelijk kreupel. En het feit dat er in een korte tijd een aantal onderdelen van de uitrusting kapot gaan is voor mij een teken dat deze niet goed onderhouden wordt.
Dan rest nog het feit dat een meid van 15 (?) zo'n gigantische Belg naar mijn mening nooit lang onder controle kan houden als deze echt lastig gaat doen.

Ik ben het er absoluut niet mee eens, en ik heb persoonlijk ook tegen Ilona gezegt dat het eigenlijk helemaal niet nodig was om deze reactie van haar nog te plaatsen. Zij organiseerd tenslotte de rit, en als zij niet wil dat er iemand meegaat dan heeft zij daar het laatste woord over.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 00:34

aangezien ik er met Baloe waarschijnlijk toch niet bij ben, maakt het mij weinig uit. Baloe vind reuzen niet eng, totdat ze geluid produceren *LOL*

Ik vind dat ze het zelf moet weten of ze mee gaat of niet, en als ze mee gaat dat het haar verantwoordig is, dus ook als het tempo niet bij te houden is...

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 00:34

Zij vraagt onze mening, en ik zeg wat ik ervan denk.
Denk jij nou echt dat ik Ilindra kan houden als ze er echt tussenuit wil?
No way !!!
Natuurlijk heeft Ilona de eindbeslissing, mij maakt het verder niet uit.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 00:37

als een paard echt weg wil, hou je er nooit!! iets aan.

Dealer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 00:48

Merens schreef:
Alsof er niet genoeg mis kan gaan; is mn paard weer heel, nu is mn zadel weer stuk... ik hoop dat ie voor die tijd gemaakt is want er is bij ons op stal geen een ander zadel dat past... ik hou je op de hoogte\

anders ga ik als groom mee (heb een nieuwe digicam yihoee)!

Wat voor zadel heb je nodig?
Ik heb nog een ijslander met korte 'trachten' en brede boom als reserve bij me.
Of past dat helemaal niet. Scheve mond

Dealer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 00:57

Jurga schreef:
Dealer, wil je me nogmaals je telefoonnummer pb-en en of je gebruik maakt van de lunch tegen vergoeding?
Hetzelfde geldt voor susan! Lachen

Gebeurd Knipoog

Dealer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 01:15

Jurga schreef:
Ik vind dat een trekpaard niet te vergelijken is met de groep warmbloeden waar hij in mee zou moeten lopen. Zowel qua gangen als qua temperament. Koudbloeden zijn sprinters, geen afstandslopers.
Joyce zegt echter dat hij verkeersmak en braaf is en conditie heeft. Volgens haar is hij snel genoeg om de groep bij te houden.
Het touwhoofdstel van de foto's eerder op Bokt en de gebroken beugelriem zijn inmiddels vervangen, toch zitten zulke dingen me niet lekker.
Bovendien denk ik dat er zeker paarden zullen zijn die op hem zullen reageren. Jurga zal waarschijnlijk niet de enige zijn.
Vorig jaar kwam Joyce aan met een kreupele pony, wat ik in eerste instantie niet opmerkte. In de pauze is ze naar huis gegaan. Later hoorde ik dat ze al door meerdere mensen was gewaarschuwd. Laten we het er op houden dat Dit niet nogmaals zou gebeuren.
Daarbij komt dat ik de verantwoordelijkheid niet wil dragen dat er wat gebeurd. Vandaar mijn keuze tot uitsluiting van de rit. Joyce mag van mij wel als groom mee.

Maar dan nu mijn vraag: mag Joyce van jullie mee met Koos?

Ze is zelf (begrijpelijk) boos dat ze niet mee mag, ze heeft er een hoofdstel voor aangeschaft en heeft er al een paar maanden zin in.

Graag jullie mening.

Ik heb met geen enkel paard moeite, vind zo'n reus wel grappig.
Ik ga een beetje met Billy mee: tot de pauze en als het eerder niet goed gaat: rechtsomkeer.

Maar Ilona, jij bent ritmeester dus jij moet beslissen.
Als je gegronde bedenkingen hebt moet je het niet doen
en daar moet je gerust stellig in zijn.

Overigens heb ik ook een gangenpaard hoor Haha!

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 06:57

Ik zit ermee dat een jong, net ingereden paard meegenomen word op wat gewoon een stevige rit gaat worden. Ik denk dat dit tegenover het paard niet eerlijk is - helemaal als je in Barneveld begint en heen en terug naar Lunteren onder het zadel komt. Bij een warmbloedpaard zou ik daar al een bijzonder slecht gevoel over hebben, bij een trekpaard - dat veel langzamer conditie opbouwd - zie ik het gewoon niet zitten.

(en ja, lager in het bloed staande paarden bouwen veel langzamer conditie op als hoog in het bloed staande. Vraag maar aan de mensen die endurance rijden met (bv.) een Fjord en een Arabier. Met de Fjord moet je dubbel zoveel trainen!)

Ik kan me best voorstellen dat Jurga de sores van een paard dat het niet bij kan benen en evt. tussendoor naar huis moet niet wil. Zij wil ook gewoon een lekkere zorgenvrije rit maken! Ik vind wat dat betreft dat ze in haar recht staat. Als je als organisator die verantwoordelijkheid niet wil dragen is dat je recht.

Wat ik niet begrijp is waarom het zo'n drama is om niet te paard mee te kunnen. Er is al gezegt dat Joyce welkom is als groom.
Als Rowan niet helemaal goed aandoet voor de rit, laat ik hem zonder aarzelen thuis. Pech gehad, ga ik lekker mee om foto's te maken en op hondjes te passen. Volgens mij is het net zo gezellig als groom als dat je meerijd. Waarom moet dan koste wat kost Koos mee?

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 08:07

Ik heb inderdaad al een paar maanden mijn bedenkingen en het zit me al een tijdlang niet lekker. Vandaar dat ik Joyce uiteindelijk gepbt heb. Zij meent nu dat ik haar probeer te lozen en gaat niet in op mijn argumenten. Petra had haar al eerder gepbt, aangezien zij ook een tijd een Belg gereden heeft en wel degelijk weet waar ze over praat als ze zegt dat het geen goed idee is. In mijn ogen wordt er gewoon niet geluisterd.
Voor mij is het gewoon dat ik de mensen die nu meegaan vertrouw met hun paarden, in Joyce heb ik heel simpel dat vertrouwen niet. Ik vind het super dat ze lekker met Koos bezig is en spullen voor hem koopt, maar ik vind de rit niet verantwoord.
Ik weet wel dat ik in september een leeftijdsgrens van 18 jaar zet voor ruiters Scheve mond. Ik geniet elk jaar enorm van de rit en ik wil me gewoon geen zorgen hoeven maken van tevoren en tijdens de rit.
Joyce, waarom denk je dat Nimondro thuisblijft? Die hebben we ontzettend opgeknapt en hij is nu goed te rijden in het bos. In een grote groep wil ik echter niets riskeren voor hij andere mensen in gevaar brengt. Hij blijft thuis, hoe goed ie het misschien ook zou kunnen bijhouden en volhouden.

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 08:17

Iloon je weet hoe ik erover denk.
Ik vind het lastig.
Een bels is er idd niet op gebouwd, ook al kunnen er best uitzonderingen zijn die het allemaal wel aan kunnen. Ik heb ook dit en nog een heel verhaal naar Joyce gePB-t.

Joyce doet er veel aan om veilig mee te kunnen. Maar ook door die kreupele pony vorig jaar is ilona, ik en nog wat mensen het vertrouwen kwijt geraakt.

Ik vind de halve rit mee misschien wel een oplossing maar er zijn nog altijd twijfelpunten e.d. niet weggenomen. Maar dat zal weer lastig gaan als ze niet meegaat.
Ik weet het zelf niet zo goed.

Kijk je wil Joyce en de Bels tegen zichzelf beschermen, ik zou ook niet willen dat de bels de dag erna met spierbevangenheid uit stal/wei komt.

Eigenlijk is dat haar eigen verantwoordelijkheid, maar als organisator van de rit (ilona dus) voel je je wel verantwoordelijk.

Nimo blijft idd ook thuis, als zeggen we nu van 'hij zou het makkelijk aankunnen'. Maar eerst maar eens rustig opbouwen naar een wat grotere groep. Niet van 2 a 4 paarden meteen naar een groep van 16.
Vriendelijke vriend Harald mag nu mee met de rit. Knipoog

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 08:24

Joyce zelf had geen problemen met het touwhoofdstel, 'het zat toch vast, wat kan er dan gebeuren?' maar voor de rit heeft ze een hoofdstel gekocht. Zij heeft het idee dat ik het te min vind allemaal en dat er alleen mensen met dure spullen mogen komen. Dat is dus helemaal niet waar.

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 08:26

Ik had de keus uit meerdere paarden.

Uiteindelijk heb ik besloten Cerut mee te nemen.

Om meerdere redenen, maar o.a. ook omdat ik weet dat hij zich nog het beste gedraagt in een grote groep. En Ilona zich over ons geen zorgen hoeft te maken Lachen

Ik vind dat Ilona in haar recht staat. Zij organiseert, en wil natuurlijk dat alles in goede banen loopt. Als zij het een te groot risico vindt, vind ik dat Joyce daar respect voor moet opbrengen.

Ik zou bv vorige jaar meegaan, toen leek Ilona het niet verstanding gezien er droes in onze buurt heersde, en zijn de gevraagde personen ook thuis gebleven.
Laatst bijgewerkt door Miss_Petit op 19-05-04 08:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 08:28

Dat is inderdaad zo Petit, dat vond ik ook verre van leuk om mee te delen, maar ik moest gewoon een keuze maken. Net als nu.

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 08:32

En uiteindelijk was dat ook de juiste keuze!

Tuurlijk vonden we het jammer, maar goed we begrepen je standpunt, en konden dat respect opbrengen.

Dat van dure spullen vind ik onzin btw! tegenwoordig heb je voor weinig geld al een degelijk hoofdstel. En je hebt tegenwoordig ook b en zelfs c merken. Ziet er netjes uit, alleen de kwaliteit is misschien iets minder.

Verder krijgt niemand het in de paarden kado, en moet iedereen gewoon werken voor zn paard en stalling!

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 08:46

Helemaal waar. Mijn maandloon ligt deze maand in de buitenbak, daar klaag ik ook niet over Scheve mond.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 09:23

Ilona ik vind dat je uin je recht staat om haar te weigeren. Logisch dat ze ervan baalt, maar imo wel de verstandigste beslissing.
Als het een klein groepje zou zijn, zou ik zeggen neem het risico.... maar met zo'n grote groep is dat gewoon te gevaarlijk.

Dat is ook precies de reden dat Dennis en ik thuis blijven, we hadden het ook leuk gevonden om mee te gaan. Maar ik vind de groep te groot voor mijn redelijk nerveuse en onervaren paard.....

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 09:26

Richtje komen jullie nog wel pannenkoeken eten? Aaaaaaaaaah? *kijkt lief*

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 09:27

Ik weet niet wat Dennis van plan is, maar als ik vervoer heb (of met Dennis mee, of m'n vaders auto) kom ik wel even langs

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 09:30

Ilona, ik sta zowiezo achter je beslissing.
Trouwens, over dure spullen gesproken, op mijn eigen paard rij ik rond met een zadeltje van 225 euro en een hoofdstelletje van 30 euro Tong uitsteken

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 09:34

Billy schreef:
Trouwens, over dure spullen gesproken, op mijn eigen paard rij ik rond met een zadeltje van 225 euro en een hoofdstelletje van 30 euro Tong uitsteken

Bloos!
Dat had je niet moeten zeggen, straks mag je niet meer mee Extreme duivel Haha!

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 09:36

mijn paard rijd ik met n hoodfstel van 20 euro, onee, mn nieuwe is 70 euro, en n zadel van 100 euro *LOL*

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 09:39

Richtje"]
[quote="Billy schreef:

Bloos!
Dat had je niet moeten zeggen, straks mag je niet meer mee Extreme duivel Haha!
[/quote]
Jawel hoor, want ik ga mee op Ilindra van Lia en die heeft wel dure spullen. Haha!
Heb trouwens wel een Kiefferzadeltje voor die centen Knipoog

paardjuhsz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 10:33

ArwenLune schreef:
Ik denk dat dit tegenover het paard niet eerlijk is - helemaal als je in Barneveld begint en heen en terug naar Lunteren onder het zadel komt.

Koos staat niet in barneveld...
maar toch vind ik het jammer dat jullie denken dat koos dit niet kan en dat het van jurga niet mag..
koos heeft wel vaker lange ritten gemaakt.. ( naar kootwijk bv. dat duurde nog langer)
we zien wel wat er gebeurt..Scheve mond