[Verslag] Excursie paardenslachthuis 12 November

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re: [Verslag] Excursie paardenslachthuis 12 November

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 23:25

Was niet kribbig bedoeld ;)

Hf : Op een schedel heb je idd veel meer terugslag! Maar op een levend die voelt dit echt heel anders aan.
Dan is de knal ook vaak minder hard, al kan het bij een schaap ook een flinke klap geven is mijn ervaring.

Bij een stier, die heeft een grotere kop, een paard een kleiner hoofd. Dus w.b de hersens maakt het niet zoveel uit, het is het oppervlak waar je over spreekt.
Bij een paard kan je precies zien waar je moet schieten (bij het kruintje van de voorpluk) bij een stier/koe is dit lastiger.

Het is gewoon iets wat je moet doen, je mag niet twijfelen, niet nadenken, gewoon hup, doen.
Als je gaat twijfelen, of al twijfelt, moet je al helemaal niet schieten.

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 23:33

Twijfelen niet, maar wel op je gemak zorgen dat dier rustig staat en zo staat dat jij er goed bij kunt om in 1x te schieten. En op zich is dat wat je gewend bent, maar rund heeft iets meer plek om te schieten dan een paard.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 23:36

Horsefreak schreef:
Twijfelen niet, maar wel op je gemak zorgen dat dier rustig staat en zo staat dat jij er goed bij kunt om in 1x te schieten. En op zich is dat wat je gewend bent, maar rund heeft iets meer plek om te schieten dan een paard.

Dat laatste heb je gelijk in :j maar als je het gaat vergelijken, scheelt het helemaal niet zo veel. paard is wat compacter in het hoofd, rund heeft wat grotere kop.
Maar opzich als je weet wáár je moet schieten, en je dit goed doet, kan het niet misgaan. :)

Bentley26

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 00:07

Hmm.. interessant... maar dan vraag ik me toch af hoe ze het doen in slachthuis waar ze rond de 1500 runderen per dag slachten. Dan kan je neem ik aan niet twijfelen. En tijd is geld.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 00:12

Bentley26 schreef:
Hmm.. interessant... maar dan vraag ik me toch af hoe ze het doen in slachthuis waar ze rond de 1500 runderen per dag slachten. Dan kan je neem ik aan niet twijfelen. En tijd is geld.

Die gasten zijn daar zo op getraind/ervaren dat dit heel rap gaat.
Als het goed is ga ik in februari bij een abattoir in Amsterdam een kijkje nemen, en dan pas kan ik oordelen hoe dat eraan toe gaat.
Ik vind dat massa-slachten, tijd = geld. Dat is bij de paardenslachterij niet zo...

Bentley26

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 00:17

Ok ben heel benieuwd hoe het daar aan toe gaat. Let me know! Ik rijd dagelijks langs een mega groot slachthuis.... en dan heb ik het wel moeilijk hoor. Maar ja ook ik houd van een stukje vlees. Heb alleen nog nooit paardenvlees op. ( ja de snacks natuurlijk wel zoals frikandellen) Zou het graag willen. Maar ja zouden ze dat gewoon bij een keurslager hebben? Een stukje biefstuk?

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 08:20

Bentley26 schreef:
Ok ben heel benieuwd hoe het daar aan toe gaat. Let me know! Ik rijd dagelijks langs een mega groot slachthuis.... en dan heb ik het wel moeilijk hoor. Maar ja ook ik houd van een stukje vlees. Heb alleen nog nooit paardenvlees op. ( ja de snacks natuurlijk wel zoals frikandellen) Zou het graag willen. Maar ja zouden ze dat gewoon bij een keurslager hebben? Een stukje biefstuk?

Paardenbiefstuk is echt heerlijk!!!!
Ik denk niet dat ze dat bij een gewone keurslagerij verkopen hoor.
Dan moet je echt bij een paardenslager zijn en die zijn er niet zo veel volgens mij.

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:18

Bentley26 schreef:

Ik heb een groot kalverslachthuis gezien. Daar is het echt lopende band werk. Kalveren worden door iemand opgedreven. En het blijft ook daar kwestie van geduld, even wachten tot dier echt in de box vast staat en net goed staat met zijn kop en dan hup meteen schieten en zo door. Gaat op zich wel redelijk snel, als je snel wilt werken en dan raakt dier in paniek, schiet je ook niets mee op. En dan staat een ander weer te verbloeden en ze aan de ketting te hangen. In zo'n groot slachthuis is het meer lopende band werk, band staat op een bepaalde snelheid en dan heeft ieder zijn plek in de slachtlijn. Aan het eind van de dag kan het zijn dat bij de AM-keuring de dierenarts aangegeven heeft sommige dieren aan einde van de dag met aangepaste bandsnelheid te slachten. Dus dan gaat het trager, zijn vaak dieren met lichte/lokale afwijkingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 02:08

Oké, ik begrijp dat het schieten best wel een knal geeft. Nu heb ik zelf een fobie voor harde geluiden, dus vroeg me af of er wel eens mensen met gehoorbescherming met hun paard naar binnen mogen? Zou zelf ook het liefst mijn paard tot aan het einde begeleiden namelijk.

Bentley26

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 02:49

Horsefreak schreef:
Bentley26 schreef:

Ik heb een groot kalverslachthuis gezien. Daar is het echt lopende band werk. Kalveren worden door iemand opgedreven. En het blijft ook daar kwestie van geduld, even wachten tot dier echt in de box vast staat en net goed staat met zijn kop en dan hup meteen schieten en zo door. Gaat op zich wel redelijk snel, als je snel wilt werken en dan raakt dier in paniek, schiet je ook niets mee op. En dan staat een ander weer te verbloeden en ze aan de ketting te hangen. In zo'n groot slachthuis is het meer lopende band werk, band staat op een bepaalde snelheid en dan heeft ieder zijn plek in de slachtlijn. Aan het eind van de dag kan het zijn dat bij de AM-keuring de dierenarts aangegeven heeft sommige dieren aan einde van de dag met aangepaste bandsnelheid te slachten. Dus dan gaat het trager, zijn vaak dieren met lichte/lokale afwijkingen.

Ok weer wat geleerd. Maar toch blijft het anders dan een klein slachthuis zoals Nijkerk. Meer respect naar de dieren. Zeker naar de paarden. Ik kan niet echt zelf oordelen omdat ik er nooit zelf ben geweest, maar wel een oordeel geven na dit verslag. En zie echt dat de mensen uit Nijkerk een hart voor hun vak hebben. Niks geen gesloten deuren. En dat maakt het wel prettig en leerzaam voor degene die meer willen weten en zo de vragen beantwoord krijgen.

Dat schieten lijkt mij ook vrij hard klinken. Indd goede vraag... Krijg je er geen gehoorbeschadiging van?

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 15:10

Volgens mij is het een doffe knal, gehoorbeschadiging zal je er zeker niet van krijgen...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 17:15

silverbrumby schreef:
Volgens mij is het een doffe knal, gehoorbeschadiging zal je er zeker niet van krijgen...

Dit is niet altijd zo.
Soms is het een behoorlijke luide klap!

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 18:28

Idd een erg interessant verslag.
Ik ben eerder een voorstander van slachten dan spuiten, dit omdat ik vaker paarden tegen het middel heb zien vechten en dus ''bewust'' doodgaan.

Laatst zag ik een film over de paardenslachterij in Amerika dat de dieren tussen 2 muren in een lange gang lopen, allemaal achter elkaar, aan het eind van de gang is er dan een schuifdeur die omhoog gaat en word het paard in dat kleine boxje gedwongen.
Hier schieten ze het paard dan eerst in de schoft en dan pas in het hoofd, maar dan vraag ik mij af of dit wel diervriendelijk is? Lijkt mij namelijk niet ..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 21:37

Dat zijn idd de slachterijen in zuid amerika.. blijf dat ongelooflijk vinden en echt not-done.
Daarom promoot ik de nederlandse slachterijen zo!

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 21:50

Ik vind het ook not-done, maar waarom doen ze het zo?
Waarom besparen ze die tweede kogel niet gewoon en schieten lekker in 1x?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 21:55

Tsja... vraag het ze...
Vind het daar zowiezo een zooitje... wáárom met kogels??? Dat schiet gewoon zoveel lastiger...

Je kunt beter een pin hebben, klap je het dier in 1x goed.

In amerika weten ze niet beter... en aangezien het in sommige staten illegaal is (paarden slachten) ontstaan er dit soort illegale paardenslachterijen, en die hebben gewoon niet de juiste materialen!

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 21:59

Hm, ik ga eens opzoeken op google waarom ze het zo doen.

Dit filmpje leek alleen niet illegaal omdat het echt een fabriek was en het zou heel goed kunnen dat het met een pin was, maar het leek meer op een pistool wat hij in z'n hand had.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 21:59

Daar schieten ze niet met pin. Maar met een pistool.
Ik weet welk filmpje jij bedoeld, heb m zelf ook gezien.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 22:01

Ik ga eens uitgebreid research doen, aangezien ik toch 24/7 in bed moet liggen, heb ik toch niks beters te doen haha.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 22:02

Ben benieuwd.

Ik hou het bij : Hun manier van werken, niet beter weten, en evt. illegale slachtfabrieken.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 22:07

Ik denk dat ze wel beter weten maar misschien voor een goedkopere alternatief zoeken?
Maar ik geloof zeker dat het hun manier van werken is en ik ben er totaal niet mee eens, zag ook een verschrikkelijke documentaire op www.meetyourmeat.org
Ik werd er echt kotsmisselijk van !

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-10 22:16

In amerika wordt vrijwel altijd met kogel geschoten hoor... Dat is normaal daar.

Ik hoef die docu's niet te zien, heb genoeg ellende gezien. Ik doe liever mijn ding, en promoot de nederlandse slachthuizen.

HoezoJuliaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 23:29

Zo nu heb ik ookeen keer gezien wat jij doet, vind het erg interessant!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 21:25

silverbrumby schreef:

Voor mij is een 'doffe knal' als alsof ik een moker op mijn kop krijg ivm mijn overgevoelige gehoor (loop ook al weer met oordoppen op zak nu oud & nieuw dichter bij komt). Vandaar de vraag over gehoorbescherming :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-10 13:22

Wij dragen geen gehoorbescherming.
Het zijn 15/20 knallen op 1 dag. 1x in de week, daar krijg je geen beschadiging van gok ik.
En anders even de vingers in de oren wat ik soms nog wel doe.

Maar zo hard is de klap vaak niet.
Al gebeurt het bij sommige paarden wel dat er een enorme klap is, verschilt per paard.

Ik denk dat een nog harder geluid is, als een paard met ijzers stuipen krijgt, en dus tegen de ijzeren buizen aan mept.... dát is pas lawaai!
Of de zaag die het karkas doormidden zaagt.