Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk, 1e post lezen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dioxide

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 18:04

AnnemiekvM schreef:
De exeigenaren van de paarden uit de filmpjes, weten zij dat de filmpjes hier te vinden zijn? Want als het je eigen paard is, is het veel rotter om te zien!

Met deze topics ben ik heel blij. Het laat goed zien dat slachten diervriendelijk kan zijn. Dus misschien dat er wat vooroordelen uit de wereld zijn geholpen!

Van de 5 paarden hebben wij er 2 niet mogen fotograferen van de eigenaren. De rest hebben allemaal toestemming gegeven en wisten dat dit op Bokt.nl komt.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 18:06

Dank je voor je reactie. Vind het een interressant topic, maar ook wel een beetje een eng idee. Maar misschien kan het wel mensen voorbereiden, waardoor de stap voor het maken van een beslissing kleiner wordt.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 18:41

AnnemiekvM schreef:
De exeigenaren van de paarden uit de filmpjes, weten zij dat de filmpjes hier te vinden zijn? Want als het je eigen paard is, is het veel rotter om te zien!

Met deze topics ben ik heel blij. Het laat goed zien dat slachten diervriendelijk kan zijn. Dus misschien dat er wat vooroordelen uit de wereld zijn geholpen!

fijn dat je zo blij bent met onze topics. Als je even wat verder leest, staat er ook dat de eigenaren waarvan wij foto's en filmpjes laten zien, hiermee in hebben gestemd. Net als dat er ook 2 particuliere paarden werden geslacht, waarvan er bijv. ééntje de eigenaren ook bij waren. Daar mochten ook geen foto's en filmpjes van gemaakt worden. Dat hebben we natuurlijk gerespecteerd, en van Veen zag daar ook op toe.

De paarden van de foto's en filmpjes, zijn dus allemaal paarden waarvoor wij toestemming hebben gekregen van zowel van Veen én de eigenaren.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 18:42

AnnemiekvM schreef:
Dank je voor je reactie. Vind het een interressant topic, maar ook wel een beetje een eng idee. Maar misschien kan het wel mensen voorbereiden, waardoor de stap voor het maken van een beslissing kleiner wordt.

Zie Snackie.... een goed voorbeeld van iemand die naar aanleiding van ons vorige verslagtopic uiteindelijk de keuze heeft gemaakt voor de slacht bij van Veen.

Colt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 19:27

En zijn er nu ook mensen die van plan waren voor de slacht te kiezen, nu daar van afzien? (Om welke reden dan ook)

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 19:40

Colt schreef:
En zijn er nu ook mensen die van plan waren voor de slacht te kiezen, nu daar van afzien? (Om welke reden dan ook)

Als je gewoon even de vorige paginas doorleest krijg je daar vanzelf antwoord op.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 19:43

*vreest dat dit toch ook weer een topic word waar we 100x hetzelfde verhaal moeten typen* Clown

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 19:47

JoyCiej007 schreef:
*vreest dat dit toch ook weer een topic word waar we 100x hetzelfde verhaal moeten typen* Clown

*vreest dat ondergetekende het absoluut niet van plan is, behalve dan 100x dezelfde bovenstaande zin te quoten..

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 19:48

dat krijg je met dit (gevoelige-intressante) onderwerp=)

Colt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 19:53

Ik heb wel de rest gelezen. Maar goed, laat maar. En aan mij gaat het niet liggen, ik ga geen wel/niet discussie voeren hoor Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 19:56

lotteke schreef:
JoyCiej007 schreef:

*vreest dat ondergetekende het absoluut niet van plan is, behalve dan 100x dezelfde bovenstaande zin te quoten..

ROFL haha, idd, ikke ook niet (kan me er geel en groen aan ergeren, vooral op forums als AR) Lachen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 19:57

Colt schreef:
Ik heb wel de rest gelezen. Maar goed, laat maar. En aan mij gaat het niet liggen, ik ga geen wel/niet discussie voeren hoor Knipoog

De meesten hebben toch wel gereageerd met de tekst dat ze er nu wel anders tegenaan kijken, tegen het slachten, en de meesten van ons (zowel excursie nr. 1 als nr. 2) hebben wel het idee om, als het zover mocht komen, en als het mogelijk is, om voor de slacht te kiezen. Al dan niet ter consumptie beschikbaar stellen...

Mar77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 20:00

Jullie hebben een hoop bereikt met jullie excursie! In het vorige topic was alles zielig, gemeen en waren de bezoekers luguber. In dit topic komen de vragen, vind het wel netjes gedaan hoor!

Ik heb 1 vraagje, word er nog gecontroleerd op een chip? en wat gebeurt er mee na het slachten, of poepen we straks een chip uit Knipoog

Colt

JoyCiej007 schreef:
De meesten hebben toch wel gereageerd met de tekst dat ze er nu wel anders tegenaan kijken, tegen het slachten, en de meesten van ons (zowel excursie nr. 1 als nr. 2) hebben wel het idee om, als het zover mocht komen, en als het mogelijk is, om voor de slacht te kiezen. Al dan niet ter consumptie beschikbaar stellen...

Dat zag ik idd. Nou, heel goed toch, als dit is wat je wilt Lachen Maar ik las dus alleen dat ze juist positiever gingen kijken, en was benieuwd of er nog mensen afgeschrikt waren ofzo.

Excursie nummer 1 heb ik ook gevolgd Ja Vind het bijzonder interresant.

Colt

Mar77 schreef:
Ik heb 1 vraagje, word er nog gecontroleerd op een chip? en wat gebeurt er mee na het slachten, of poepen we straks een chip uit Knipoog

Goede vraag!

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 20:03

wat gebeurt er eigenlijk met het vlees wat niet voor consumptie geschikt is?

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 20:04

Gaat naar de Rendac toe, volgensmij is dat ook al gezegd Knipoog

westernChik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 20:05

ik vind het natuurlijk heel goed dat het met nog wel
vriendelijkheid wordt gedaan
maar ik moest vreselijk huilen toen ik de filmpjes zag
ook de filmpjes van de vorige keer
vond ik echt heel zielig
Huilen

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 20:05

danneke80 schreef:
wat gebeurt er eigenlijk met het vlees wat niet voor consumptie geschikt is?

Rendac.
Vlees dat word afgekeurd, of restafval ed. gaan toch naar de rendac.
Is geen andere oplossing.
(al is dat niet veel, want er gaat heel veel naar diervoeder, en de huid word ook gebruikt en noem maar op)

Die chip is een goede vraag, ik neem aan dat ze die tegenkomen tijdens het verwerken ofzo..maar weet het niet?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 20:09

hmmz, wat betreft die chip, dat weet ik ook niet...

Wel is ieder paard dat geslacht word (maakt niet uit of het voor consumptie is of niet) verplicht om gechipt te zijn en een paspoort te hebben. Verder word het paard op gezondheid, medicijnen e.d. gekeurd door iemand van de keuringsdienst.

Wat er met de chip gebeurd is een goede vraag Lachen Misschien ook iets voor in het intervieuw voor volgende excursie? Lachen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 20:12

Mar77 schreef:
Jullie hebben een hoop bereikt met jullie excursie! In het vorige topic was alles zielig, gemeen en waren de bezoekers luguber. In dit topic komen de vragen, vind het wel netjes gedaan hoor!

Bedankt voor de complimenten Lachen Ik vind het inderdaad ook reuze-fijn dat er dit keer met meer respect voor zowel de keuze van het slachten, als onze keuze om deze excursie bij te wonen, word gereageerd.

Ik denk serieus dat er hier op bokt de taboe met betrekking tot het slachten toch wel sterk verminderd is. Het doet me dan ook veel plezier dat we op deze manier mensen kunnen laten zien dat de meeste vooroordelen en horror-verhalen over het slachten helemaal niet waar zijn, althans, níet in deze slachterij in Nederland. Lachen

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 20:19

Ik las net iets over dat de paarden ook een levende keuring krijgen... Volgens mij heeft Flair die niet gehad. Wij stonden tot ze naar binnen mocht in de trailer... liepen bij de deur weg en de knal was er al... Zou niet weten wanneer ze dat gedaan moeten hebben.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 20:43

De keuring is alleen dat ze staand aangevoerd worden,en geen diepe wonden hebben
om te zien of het paard staan aangevoerd word, kunnen ze alleen al zien,door over de klep heen te kijken,of door het deurtje te kijken.

De chip word gecontroleerd, en je moet als eerste je paspoort afgeven.
dat word normaal geretourneerd naar knhs geloof ik, of vernietigd.

Mijne is ongeldig gemaakt,en heb ik hier nog.

Wat ik erg jammer vind, is dat er zoveel informatie staat,en mensen niet de moeite nemen om te lezen.. scheelt een hoop vragen Bloos

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 20:43

Snackie schreef:
Ow ja, je ziet die hoofden hangen, wat gebeurt er met het hoofd, zit daar ook nog bruikbaar vlees aan?

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 21:03

Snackie schreef:
Snackie schreef:
Ow ja, je ziet die hoofden hangen, wat gebeurt er met het hoofd, zit daar ook nog bruikbaar vlees aan?

bij varkens maken ze daar zult van (voor op brood), maar bij paarden weet ik het ook niet waarvoor ze het gebruiken.....