Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

wickedjazz

Re: Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:45

Best wel schokkend het filmpje, maar ik heb hem wel gekeken omdat ik wel eens zou willen weten hoe het ging. Ik heb overigens alleen het beginstukje van het afschietfilmpje gezien. Het paard wordt gelukkig ook nog even geaaid. Maar ik vraag mij inderdaad af wat er gebeurt met paarden die heel druk zijn e.d.

Overigens vind ik het behoorlijk onsmakelijk, kinderachtig en vooral erg triest dat er op de achtergrond gelachen wordt, en dat je zo dom op een foto moet met een dood dier. Maarja ik zal wel andere normen en waarden hebben dan jullie. En als je moet giegelen van de zenuwen houd je dat maar lekker in, wel zo respectvol.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:45

dat weet ik neit, nu hebben ze tussendoor vanalles uitgelegd en ging het een stuk langzamer.
ik nkan geen goede schatting maken van hoelang, misschien een andere bokker wel

monica73

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:46

Het is het werk van die man, en ja, ik kan me voorstellen dat zij ook lol met elkaar maken. Wat een gezeur allemaal, je hoeft niet naar die foto's te kijken. Verward Sorry, moest ik even kwijt. Ik vind het er hier niet aardiger op worden. Petje af voor de meiden die er naartoe zijn geweest

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:46

0maris0 schreef:
Jullie hebben alleen deze Belg gezien.. Maar hebben jullie ook meerdere paarden wel zien staan??
(die dus nog moesten?)

Nee; paarden die komen met de trailer, gaan de trailer direct uit en worden ook binnen 5 a 10 minuten geslacht, nadat ze gerust gesteld zijn. Er staan dus geen paarden 'op hun dood te wachten, alwetende wat gaat gebeuren' zoals veel mensen wel denken.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:47

ulinoco_maud schreef:
maar nog 1 keer wat hebben jullie geleerd dan ??

Ik ben niet mee geweest, maar ik denk dat ik wel kan zeggen van wat ík denk dat zij opgestoken hebben:

Het verhaal: hoe gaat het verder met je paard na het schieten?
Wat wordt er met bepaalde delen van het paard gedaan (o.a. dus de huid)
Waarom zou ik wel of niet mijn paard naar de slacht brengen als ik die beslissing moet nemen.

In tekst lijkt het weinig, maar ik denk in ervaringen erg veel.

patsur

er waren eerder op de dag toch nog 2 paarden gedaan? en wij hebben dan een paard gezien waar ze nog mee bezig waren, die belg en die koe.
Ik vraag me eigenlijk af wat die gasten de rest van de dag doen?

@ulinoco_maud; met geen pen te beschrijven wat wij geleerd hebben. Het is meer een gevoel dat we gekregen hebben dan dat we daadwerkelijk kennis over het villen, slachten etc zelf hebben opgedaan.

maudy_89

ja vraag ik wat hebben jullie geleerd (intresse) zeggen ze allemaal niks meer...
geloof dat menig paardemens allang weet hoe het gaat in de slacht

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:48

ulinoco_maud schreef:

Tja 'geleerd' het is meer mijn algehele mening voor het begrip paarden slachten wat veranderd is, ik weet nu hoe het in zn werk gaat en wat er met het paard gebeurd vanaf het moment dat deze aankomt.
Wat doen ze met 'restafval' ? Hoe snel gaat het schieten? enzenz.
Laatst bijgewerkt door cissie op 23-02-07 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunrise19

Ik weet niet waarom mensen zo moeilijk doen om n paard Verward Weet je hoe ze met mensen omgaan als ze dood zijn? Geloof me word ook wat afgelachen.. ken toevallig iemand die bij zo'n mortuarium werkt. En denk dan maar niet dat ze daar altijd serieus zijn.. KOM OP! paard slachten of niet.. tjaa.. ieder zn eigen keus.. maar dram je mening niet zo door!!

0maris0

JoyCiej007 schreef:
0maris0 schreef:
Jullie hebben alleen deze Belg gezien.. Maar hebben jullie ook meerdere paarden wel zien staan??
(die dus nog moesten?)

Nee; paarden die komen met de trailer, gaan de trailer direct uit en worden ook binnen 5 a 10 minuten geslacht, nadat ze gerust gesteld zijn. Er staan dus geen paarden 'op hun dood te wachten, alwetende wat gaat gebeuren' zoals veel mensen wel denken.

Dat is wel fijn idd..
Voor jullie ook ietsie makkelijker..

Worden er nou ook veel paarden gedaan die niets mankeren? dus gewoon nog gezond zijn? maar b.v. gek in hun hoofd?

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:49

pascale schreef:
ulinoco_maud schreef:

ze hebben geleerd dat ze hun eigen lieve paardje daar heen doen en dat dat zooo goed is!

Pf.. lekker zwaar op de hand zeg. Iedereen moet keuzes maken in het leven en deze dames kiezen voor de slacht. Ieder z'n eigen ding toch. Als je van alles een halszaak gaat maken heb je geen leven. Er zijn dingen waar je je bij neer moet leggen.
Ik geef eerlijk toe dat ik het interessant vond, alleen die foto met dat hoofd waarbij een tong wordt uitgestoken vind ik respectloos.

Ik zal m'n eigen paarden nooit naar de slacht doen, maar dat is een principe kwestie, niet omdat ik het zielig vind.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:49

svenja19 schreef:
Vind het echt knap dat jullie daar zijn geweest en hebben mee gekeken hoe het er daar aan toe gaat...

Toch zou ik nog me paard nooit naar de slager brengen!!
Dieren die voelen wel aan als daar zijn dat er wat aan de hand is...
Moeten gewoon en het liefst van ouderdom natuurlijk op hun eigen plaats dood gaan!!
Alleen wat ik dan weer zo erg vind, is als ze dan pas na een paar dagen opgehaald worden:(

En dan vraag ik me nog af, in die slachterij waar jullie waren waren ze dier vriendelijk en rustig maar zou dat overal zijn? kan ik me niet voorstellen!!!

Om die reden ben ik meegegaan. Hier is dus niets van waar. Wel als je naar een 'fabriek' gaat waar ze zo'n 1000 beesten per dag aan de lopende band slachten. Maar een kleine slachterijk maakt alles netjes schoon en heeft respect voor mens en dier.
overigens had Van Veen een tijdje terug zijn eigen paard ook gedaan Ja

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:50

griebels schreef:
svenja19 schreef:
Vind het echt knap dat jullie daar zijn geweest en hebben mee gekeken hoe het er daar aan toe gaat...

Toch zou ik nog me paard nooit naar de slager brengen!!
Dieren die voelen wel aan als daar zijn dat er wat aan de hand is...
Moeten gewoon en het liefst van ouderdom natuurlijk op hun eigen plaats dood gaan!!
Alleen wat ik dan weer zo erg vind, is als ze dan pas na een paar dagen opgehaald worden:(

En dan vraag ik me nog af, in die slachterij waar jullie waren waren ze dier vriendelijk en rustig maar zou dat overal zijn? kan ik me niet voorstellen!!!

Om die reden ben ik meegegaan. Hier is dus niets van waar. Wel als je naar een 'fabriek' gaat waar ze zo'n 1000 beesten per dag aan de lopende band slachten. Maar een kleine slachterijk maakt alles netjes schoon en heeft respect voor mens en dier.
overigens had Van Veen een tijdje terug zijn eigen paard ook gedaan Ja

wow dat lijkt me érg heftig zeg!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:51

0maris0 schreef:
Dat is wel fijn idd..
Voor jullie ook ietsie makkelijker..

Worden er nou ook veel paarden gedaan die niets mankeren? dus gewoon nog gezond zijn? maar b.v. gek in hun hoofd?

Wj hebben een paard gezien dat echt iet mankeerde aan zn been.
Echt gezonde paarden weet ik niet of ze die afmaken, als er een echte reden voor is om af te maken zullen ze het wel doenn

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:52

ulinoco_maud schreef:
Rissjuh17 schreef:
Ik weet niet waarom mensen zo moeilijk doen om n paard Verward Weet je hoe ze met mensen omgaan als ze dood zijn? Geloof me word ook wat afgelachen.. ken toevallig iemand die bij zo'n mortuarium werkt. En denk dan maar niet dat ze daar altijd serieus zijn.. KOM OP! paard slachten of niet.. tjaa.. ieder zn eigen keus.. maar dram je mening niet zo door!!

pardon zo moelijk doen om een paard hee het is wel je dier wat je jaren gehad hebt en een hechte band mee hebt opgebouwd !!!

en mensen dan?
btw wij hadden helemaal geen band met het dier..

maudy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:53

ik kan die verandwoording prima af hoor heb het al eens meegemaakt dus

Ahtnamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:55

Ik heb tot pagina zes gelezen en daarna kon ik mijn commentaar echt niet meer voor me houden hoor Knipoog

Dames ik vind het geweldig dat jullie deze excursie aandurfden. Het lijkt mij ook erg interessant maar zie het persoonlijk toch liever op foto en film dan in het echt Haha!.

Voor de tegenstanders
van de excursie:
Ieder heeft zijn eigen mening. Lees dit topic en het vorige topic even goed door. Sta je er nog steeds niet achter? Nou jammer dan! Er zijn al genoeg mensen die argumenten (alhoewel.. echte argumenten heb ik niet kunnen ontdekken) hebben aangedragen waarom ze het niet vinden kunnen.

Voor de dames die niet tegen de foto van het meisje die haar tong bij een koeienhoofd uitsteekt kunnen:
De meiden zochten wat ontspanning tijdens een zeer spannende dag. De foto's zijn een leuk souveniertje, meer niet en minder niet. Ik zou niet inzien waarom het respectloos is. Hebben jullie nog nooit een stuk vlees gegeten? Of met een plakje worst gespeeld of wat dan ook! Aai jij je biefstuk liefjes voordat het de pan in gaat. Het beest is dood! Dood is dood! het is geen mens, dus die vergelijking hoef je niet te maken.

Of misschien een beetje een vergetrokken vergelijking: waarom is het wel ok om foto's te maken van mensen in rampgebieden die hun overleden kinderen in hun armen hebben of mensen die dood langs de weg liggen maar niet van dit??

Voor de dames die niet tegen het gelach van de dames tijdens de excursie kunnen:
Spanning! Spanning en nog een spanning! Moet je je eens voorstellen, je staat daar. Er komt een paard binnen. Het paard heb je even daarvoor ontmoet geaaid etc. Je weet wat er gaat gebeuren maar niet precies hoe. Als het gebeurd schrik je enorm: reactie = lachen. Zo werkt het menselijk lichaam nou eenmaal. Als een van je vriendin valt dan begin je toch ook te lachen (nadat je gechecked heb of alles goed met haar is!).

Nogmaals dames: jullie zijn erg dapper! En ik ben blij dat jullie het met ons delen.

ps. ik ben een vegetariër... ben dus helemaal niet dol op vlees, vis of de slacht. En toch vind ik de excursie een goede actie!

maudy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:55

euhmmm jullie hadden geen band met het dier nee maar wel je eigen paard ernaartoe brengen ????

manonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:56

Vind dat je zelf moet beslissen of je je paard naar de slacht wil laten gaan of niet.
Iedereen heeft zn mening, die mag die van mij natuurlijk geven, maar om er op een kinderachtige manier over verder te gaan... (pascale)

Vind het wel interessant om te zien hoe het nou in zn werk gaat in een slachthuis.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:56

vossebier schreef:
Overigens vind ik het behoorlijk onsmakelijk, kinderachtig en vooral erg triest dat er op de achtergrond gelachen wordt, en dat je zo dom op een foto moet met een dood dier. Maarja ik zal wel andere normen en waarden hebben dan jullie. En als je moet giegelen van de zenuwen houd je dat maar lekker in, wel zo respectvol.

Je denkt toch niet dat ze op een slachthuis de hele dag met een doodgraversgezicht rond lopen?? Daar wordt net als op iedere werkplek gelachen en grappen gemaakt. Wat denk je dat er in de "mensen" operatiekamer gebeurd?? En in het mortuarium als ze dode lichamen klaar maken om getoond te worden in de kist (zgn. afleggen) Juist: daar wordt ook gelachen en grappen gemaakt. Niet uit weinig respect maar gewoon om de werkdag draaglijk te maken.....

En van mij mogen ze !!
Laatst bijgewerkt door slimmerik op 23-02-07 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:57

ma_rie_tje schreef:
Wj hebben een paard gezien dat echt iet mankeerde aan zn been.
Echt gezonde paarden weet ik niet of ze die afmaken, als er een echte reden voor is om af te maken zullen ze het wel doenn

Lijkt me logisch dat eigenlijk alles wat daar komt netjes afgemaakt zal worden. Genoeg, "Gered van de slacht, maar mankeerde wel degelijk wat" verhalen.

Rissjuh17, de overlede zal er niet naar kraaien.. De nabestaanden misschien...

Sunrise19

Als jullie er zo op tegen zijn WAT doen jullie dan hier? Ik vond t niet prettig te zien hoe het paard afgeschoten werd. De rest heb ik allemaal al een keer gezien. Maar vind het triest dat er weer mensen zijn die het voor een ander verpesten..

lesilla

Bij ons op unief word er in de snijzalen toch erg serieus gedaan

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:58

ulinoco_maud schreef:
euhmmm jullie hadden geen band met het dier nee maar wel je eigen paard ernaartoe brengen ????

wie zegt dat ik mijn paard er zelf heen ga brengen en er bij ga blijven als het geslacht word?
Ik ben alleen pro slacht, ik zou er een fijn gevoel bij hebben als mijn paard daar zou overlijden.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:58

fallenangel3 schreef:
Ik heb tot pagina zes gelezen en daarna kon ik mijn commentaar echt niet meer voor me houden hoor Knipoog

Dames ik vind het geweldig dat jullie deze excursie aandurfden. Het lijkt mij ook erg interessant maar zie het persoonlijk toch liever op foto en film dan in het echt Haha!.

Voor de tegenstanders
van de excursie:
Ieder heeft zijn eigen mening. Lees dit topic en het vorige topic even goed door. Sta je er nog steeds niet achter? Nou jammer dan! Er zijn al genoeg mensen die argumenten (alhoewel.. echte argumenten heb ik niet kunnen ontdekken) hebben aangedragen waarom ze het niet vinden kunnen.

Voor de dames die niet tegen de foto van het meisje die haar tong bij een koeienhoofd uitsteekt kunnen:
De meiden zochten wat ontspanning tijdens een zeer spannende dag. De foto's zijn een leuk souveniertje, meer niet en minder niet. Ik zou niet inzien waarom het respectloos is. Hebben jullie nog nooit een stuk vlees gegeten? Of met een plakje worst gespeeld of wat dan ook! Aai jij je biefstuk liefjes voordat het de pan in gaat. Het beest is dood! Dood is dood! het is geen mens, dus die vergelijking hoef je niet te maken.

Of misschien een beetje een vergetrokken vergelijking: waarom is het wel ok om foto's te maken van mensen in rampgebieden die hun overleden kinderen in hun armen hebben of mensen die dood langs de weg liggen maar niet van dit??

Voor de dames die niet tegen het gelach van de dames tijdens de excursie kunnen:
Spanning! Spanning en nog een spanning! Moet je je eens voorstellen, je staat daar. Er komt een paard binnen. Het paard heb je even daarvoor ontmoet geaaid etc. Je weet wat er gaat gebeuren maar niet precies hoe. Als het gebeurd schrik je enorm: reactie = lachen. Zo werkt het menselijk lichaam nou eenmaal. Als een van je vriendin valt dan begin je toch ook te lachen (nadat je gechecked heb of alles goed met haar is!).

Nogmaals dames: jullie zijn erg dapper! En ik ben blij dat jullie het met ons delen.

ps. ik ben een vegetariër... ben dus helemaal niet dol op vlees, vis of de slacht. En toch vind ik de excursie een goede actie!

Heel fijn, bedankt voor de leuke reactie Lachen en inderdaad, het klopt allemaal wat je zegt Knipoog