Lunterenrit part three - het langverwachte topic!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mause

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 21:49

wat ik al zeg, Ilona moet duidelijkheid krijgen, door te bellen met een VA die er meer van weet. Beetje makkelijk om te zeggen op basis van geruchten dat er een aantal niet mee mogen komen. Indien de geruchten kloppen en de mensen van Zilvia´s hoeve een besmettinggevaar met zich mee brengen, dan lijkt het mij ook meer dan logisch dat zij thuis blijven. Maar tot nu toe zijn het alleen geruchten, en geen zekerheden.

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 02:32

Je kan voor info idd met de Uithof bellen 030-2534240, zij zijn van velen op de stal VA.

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-03 08:35

Ik vind het erg moeilijk om te zeggen wat ik moet doen. Ik kan idd de Uithof even bellen en mijn eigen DA voor advies. Ik wil alle personen wel geloven, degeen die zeggen van niet en degene die zeggen van wel. Maar 't is voor mij heel moeilijk. Ik vind het erg jammer dat Nimber niet komt, maar begrijpelijk. Ik heb idd zelf ook drie jonge paarden op stal, twee veulens en een jaarling, dus ik mag idd geen risico nemen als het echt zo mocht zijn. Ik ga nog even overleggen, jullie horen het zo snel mogelijk. In principe wil ik de rit wel door laten gaan.

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 14:09

Ik neem aan dat als de VA zegt dat er geen besmettingsgevaar is dat Kim dan alsnog kan komen. Kijk gewoon wat je doet, wij horen het wel Lachen

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 14:11

Ik heb het uit heel betrouwbare bron gehoord en denk dat je het wel serieus moet nemen. Je hebt er straks niks aan als je je dieren ziek hebt. Ook al sterven ze er niet aan, je maakt toch een heleboel kosten. Voorkomen is beter dan genezen.

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 14:13

Tuurlijk is ook zo, heb je helemaal gelijk in. Maar daarom is de Uithof een goede bron van info, gezien zij van velen stalgenoten de VA zijn en ook betrokken zijn bij dit geheel.

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 14:16

Ja, maar toch raar dat die geruchten er blijven en het in heel Nederland bekend is bij verschillende instanties. Ik zou niet met mijn paard erheen gaan.

En trouwens als er geen risico is, waarom heeft het Merens stamboek zijn keuring dan naar een andere locatie verplaatst? Zij laten zich heus wel goed voorlichten.

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 14:24

Ik ga hier verder niet op in, aangezien ik de 100% waarheid niet weet. Ik weet verder ook niet of er wel/geen risico is. Dat heb ik ook niet gezegd. Dus antwoorden op deze punten is aan mij niet besteed. Vragen om info bij veeartsen staat vrij, die zullen vast wel de juiste info kunnen verstrekken. Ik ben geen VA, ik sta alleen maar op die stal en spreek niet veel mensen over dit soort dingen, dus ik heb geen idee verder.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 16:18

Als er echt droes is, kom ik ook niet. Dat risico vind ik te groot.

Paardje liep van de week niet lekker door ongelukje op de wei (sukkel!), maar hij is weer helemaal goed. Ik hoop dat het door kan gaan! Want ik wil nou ook wel eens echt meeten (na zoveel jaar al op bokt).

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 18:00

Als er echt droes blijkt te zijn, wat nog niet duidelijk is, dan zullen de mensen van droesstallen niet komen lijkt mij. Tenminste als het echt blijkt te zijn, dan kom ik iig niet.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 19:28

hoi,

Ik mag toch hopen dat we hier met mensen te maken die enig verantwoordelijkheids gevoel hebben en dus (als hier enige kern van waarheid inzit) NIET komen,
Ik hoop dat het loze geruchten zijn (haast onwaarschijnlijk) en dat de rit gewoon door kan gaan.

groetjes cissie

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 19:43

Yootha schreef:
Ja, maar toch raar dat die geruchten er blijven en het in heel Nederland bekend is bij verschillende instanties. Ik zou niet met mijn paard erheen gaan.

En trouwens als er geen risico is, waarom heeft het Merens stamboek zijn keuring dan naar een andere locatie verplaatst? Zij laten zich heus wel goed voorlichten.

Yootha als het toch zo bekend is overal waarom staat het dan nergens op papier? Denk je nu echt dat een stal als deze het gaat verzwijgen?. Als jij wel wat op papier hebt dan heb ik het graag dan ga ik het aankaarten aan vage geruchten hebben we niets. En anders zou ik zeggen bel de stal zelf en kaart het dan ipv hier. Zoals je op die vage droes siet kan lezen heerst het in Groningen ook dus zoumaar uit de buurt blijven.

Misschien heet het merenstamboek om alle geruchten het wel verplaatst. En zoals met Metellica al zegt is het enige en laatste geval van 2 maanden geleden. Dat paard is weggehaald voordat er wat gebeurt was. Verder heerste er een flinke griep op stal zeker 10 paarden hebben daar last van gehad. Ze hadden flinke koorts en zijn zeker 2 weken ziek geweest. Maar zijn allemaal weer opgeknapt.

Ik geef Ilona groot gelijk de boel helemaal af te blazen WAAROM het heerst op dit moment gewoon daar doen we weinig tegen. En vooral in de omgeving Utrecht zijn er nog steeds enkele stallen die er last van hebben. Als zij haar paarden wil beschermen zou ik gewoon de hele handel afblazen. En niet alleen bepaalde groepen weigeren.

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 22:35

Cissie, zoals je ook in mijn bovenstaande post kan lezen is het verantwoordelijkheids gevoel ook echt wel aanwezig, lijkt me een beetje onnodig om 'ons' enigzins 'aanvallend' te benaderen. Tenminste ik voel me hierop wel aangesproken. En ik vind je post niet echt oké.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 23:31

hoi,

Misschien heb ik het niet zo duidelijk vermeld of je hebt het verkeerd opgevat, maar wat ik bedoel is dat de mensen die bij de betreffende stal staan toch echt wel zelf zo verstandig zijn om dit allemaal na te gaan en dus ook zelf wel weten wat ze doen en dat nie iedereen zich zo druk erom moet maken. voordat er meer duidelijkheid is

Zoals jij het hebt opgevat, heb ik het in ieder geval NIET bedoeld in tegenstelling zelfs

gr. cissie

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 23:34

Mayo schreef:
Als er echt droes blijkt te zijn, wat nog niet duidelijk is, dan zullen de mensen van droesstallen niet komen lijkt mij. Tenminste als het echt blijkt te zijn, dan kom ik iig niet.

idd ik lees nu een stukje terrug je stukje, had ik eerde moeten doen dan was mijn reactie overbodig geweest, excuus, soms lees ik te snel of halve topics waardoor ik zoals nu nie alles meekrijg en er dubbele reacties of misverstanden onstaan.

gr. cissie

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-03 08:01

Ik zit echt nog steeds te dubben wat ik doen moet. Wil de rit echt graag laten doorgaan. Ik geloof stellig dat de mensen die op Zilvia's Hoeve staan echt wel weten of er droes heerst of niet, aangezien enkele van hen er heel wat tijd rondbrengen en veel mensen van het personeel of de eigenaren spreken. Verder ken ik hen ook al enkele jaren en vertrouw ik hen. Natuurlijk vertrouw ik degenen die van de droes hebben gehoord ook, maar zij zitten niet op Zilvia's Hoeve zelf en de geruchten schijnen al langer te gaan. (Maar ja, hoe snel gaan praatjes wel niet???)

Ik bel vandaag of morgen mijn eigen dierenarts even en ik wil de Uithof ook wel nogmaals bellen. Als zij iets zeggen wat ik niet 100% vertrouw, blaas ik de rit af, vooralsnog gaat hij gewoon door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 10:42

Even kort door de bocht, maar als er mensen van die "droesstal" (om welke namen het gaat, is mij niet duidelijk) naar deze rit willen komen, en daar is droes aanwezig, of de DA kan niet bevestigen dat het niet daar aanwezig is. Dan moeten die mensen niet komen. Klaar. Ik heb heel veel moeite gedaan om alles te regelen, en ik wil sowieso komen, dan wordt het maar een kleinere groep. Maar om het af te lasten omdat een paar mensen van die stal niet kunnen komen, vind ik te ver gaan. Dat kan ik niet maken tegenover alle mensen waar ik dingen mee geregeld heb.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 10:46

Prisca.
Ik heb het uit een heel betrouwbare bron gehoord.
Ik heb dat ook netjes aan Ilona laten weten.
Ik geef alleen aan waarom ik niet kom.
Of anderen mensen gaan of ze op een droes stal staan een mkzstal of een BSE stal maakt mij niet uit.
Ik durft het risico niet te lopen of het geruchten zijn of niet.
stel dat ik er vanuit ga dat het een gerucht is (al lijkt me dat niet zogezien de grote van de bron waar het vandaan komt)
en het blijkt wel waar te zijn dan sla je je toch voor je kop.

Kijk dat op ZH droes paarden zijn die zijn afgezonderd hardstikke mooi. maar de incubatietijd is 2 tot 10 dagen en dan zie je niets aan die paarden.
Al die tijd hebben ze wel gewqoon tussen de rest gestaan en waren ze besmettelijk.
Daarnaast kan een paard die het ooit een keer heeft gehad nog wel weer besmettelijk blijven.
Ik durf het niet aan.
dan kan ik wel liegen over de reden waarom niet maar ik denk dat als dit waar is het te belangrijk is om over te gaan liegen.
Dat heeft niets met jouw stal te maken.
maar met het feit dat ik geen risico wil lopen.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 11:44

Ik zou het super zonde vinden als de hele rit word afgelast. Ikzelf vind het vanzelfsprekend dat mensen van 'risico-stallen' niet komen als de veearts aangeeft dat er inderdaad risico is, maar ik lees hierboven al dat niet iedereen daar zo over denkt (jou bedoel ik niet Mayo..)
Dan ontkom je er bijna niet aan om mensen te vragen niet te komen, en dat is voor Ilona ook weer heel vervelend om te moeten doen...

Maya, mocht het afgelast worden (en ik hoop van niet!) komen jullie dan bij mij een lekkere bosrit maken en/of een potje voetballen? Is al je geregel niet voor niets, hoewel het natuurlijk niet DE Lunterenrit is waar we ons al een tijd op verheugen...

Ik hoop dat er een veearts (of meerdere) is die hier duidelijkheid over kan scheppen. Ik wil graag geloven dat die stal droes-vrij is, en geloof niet snel in geruchten, maar dit is wel een hartnekkige. Het verhaal dat er een stuk of 10 paarden 'koorts' gehad hebben klinkt mij toch wat vreemd in de oren...

Het is aan Ilona, ben ik bang. Sorry dat jij die last op je nek krijgt..

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 12:36

Ilona ga het gewoon na, wij staan wel op de stalling maar kunnen ook niet via het achterdeurtje meekijken zeg maar. Dingen die wij wel/niet horen blijven ook woorden. Feiten hebben we niet, maar willen we wel graag hebben, logischerwijs voor beide partijen. En zoals op de hele wereld kunnen geruchten ook langer de ronde doen dan dat er feitelijk nog iets aan de hand is.

Ik zou absoluut geen 'besmettingsgevaar' willen zijn. Pas als er uit de mond van een VA komt dat ik geen 'besmettingsgevaar' ben vind ik het goed genoeg om wel te komen. Al is het maar om niet met de nek aangekeken te worden. Klinkt wellicht wat overdreven van het met de nek aankijken, maar ik denk dat de meeste van jullie wel zullen snappen wat ik bedoel.

En Kim als blijkt dat er teveel risico is om voor ons te komen en wij besluiten om niet te komen, lijkt mij dat je gewoon aan de rit kunt deelnemen. Het zou zonde zijn als je dat niet zou doen.

ArwenLune, dat van de koortsige paarden klopt wel, dat heb ik zelf toentertijd aan de Uithof gevraagd, dat was idd een hardnekkige griep die nu over is.

En sorry voor iedereen als wij van de stalling wat fel reageren op sommige punten, maar voor ons is dit alles ook behoorlijk vervelend...

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 12:38

Nimber schreef:
Kijk dat op ZH droes paarden zijn die zijn afgezonderd hardstikke mooi. maar de incubatietijd is 2 tot 10 dagen en dan zie je niets aan die paarden.

Hier wil ik nog even op inhaken. Wat ik weet zijn de paarden waarvan bleek dat ze droes hadden direct apart gezet. En dit is al enkele maanden geleden gebeurt. Vandaar dat ik ook zei dat de stallen zelf droesvrij zijn. Nog steeds heb ik geen feitelijke info hierover. Maar dit is het zoals ik het 'weet'.

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 12:40

Maya, het zou om mij, Prisca en Miss_Petit gaan...

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 13:56

Mayo schreef:
En sorry voor iedereen als wij van de stalling wat fel reageren op sommige punten, maar voor ons is dit alles ook behoorlijk vervelend...

Geeft niet, ik snap ook wel dat er fel gereageerd wordt. En het is en blijft natuurlijk ook een gevoelig punt.
Laten we hopen dat een VA kan bevestigen, dat het allemaal bij een gerucht blijft. En dat de rit gewoon door kan gaan, zonder mensen uit te hoeven sluiten.

Maya, ik snap best dat jij er van baalt als je van alles voor niets geregeld hebt, maar het gaat hier wel om de gezondheid van de paarden.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 15:01

Nimber schreef:
Prisca.
Ik heb het uit een heel betrouwbare bron gehoord.

Kom op dan met die bron??. Als die geruchten ik wordt er onderhand erg moe van.

Trouwens het ene geval is al meer als 2 a 3 maanden geleden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 16:10

Richtje schreef:
Maya, ik snap best dat jij er van baalt als je van alles voor niets geregeld hebt, maar het gaat hier wel om de gezondheid van de paarden.

Jij begrijpt mij verkeerd. Als er paarden zijn die van een stal komen, waar (mogelijk) droes heerst. Dan is het toch zeer normaal dat met die paarden niet gereisd wordt, om het besmettingsgevaar te voorkomen. Neemt niet weg, dat de overige deelnemers, die niet van een "droesstal" komen, toch wel kunnen komen, en de rit gaan doen. Of vind je dat ik met mijn gedachtengang verkeerd zit? Ik vind het enorm overtrokken, dat omdat er een paar niet kunnen komen, wegens droes, dat dan de gehele rit maar afgelast moet worden. Of, dat die wel willen komen, van een stal waar mogelijk droes heerst (dus dat de DA niet kan zeggen dat er geen droes heerst), dan is het aan de overige deelnemers, om zelf te bepalen of ze wel of niet willen komen.
Laten we gewoon maar hopen, dat er geen droes heerst, of dat als het wel zo is, de mensen het gezonde verstand laten spreken en niet komen. Ik hoop (en verwacht) dat de rit gewoon doorgaat.