Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk, 1e post lezen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 15:50

schapen leg je vaker op de zij Ja
ook vaka als de veearts komt, niets mis mee Lachen
Mijn lam slaapt altijd op zijn zij (nu lukt dat nog, straks door de wol niet meer Knipoog )

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 15:52

ik vind het voor die draver (dat laatste schietfilmpje is neem ik aan de draver?) wel zielig eigenlijk..
stom he, hij merkt het niet, hij is wel gelijk weg en beseft niks.
maar dat was echt zo'n lief familiepaard..
en hij stond er zo gezellig bij.. en dan moet hij dood..

maar ja, das menselijk sentiment.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 15:55

Jolliegirl schreef:
schapen leg je vaker op de zij Ja
ook vaka als de veearts komt, niets mis mee Lachen
Mijn lam slaapt altijd op zijn zij (nu lukt dat nog, straks door de wol niet meer Knipoog )

Nou dan zijn ze ook vreselijk bang.. Nagelbijten / Gniffelen

Natuurlijk slapen ze ook wel eens op hun zij. Een paard slaapt toch ook wel eens op zijn zij? Knipoog Maar ze zijn wel vreselijk bang als je ze zelf op hun zijde legt.. Logisch. (Niet dat het bij een paard kan, maar bij wijze van spreken).
Dat is wat ik dan weer een heel stuk minder vind van het slachten. Op deze slachterij wordt goed rekening met de paarden gehouden, maar met dat lam vind ik toch geen fijn beeld geven. (Daar bedoel ik dan dus niet de stuiptrekkingen mee).

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 16:07

Marloez schreef:
Mooi duidelijk verslag, ik vind het altijd erg interessant om te weten hoe het er in slachthuizen aan toe gaat.

Maar als ik dit zie krijg ik allemaal beelden van hoe verschrikkelijk stressvol het óók kan gaan. Mijn pony zou bijv. al helemaal panisch worden in die ruimte, en haar hoofd stilhouden is ook een ramp. Met als gevolg dat ze vlak voordat ze sterft bang is. Er zullen vast wel véél meer dieren zijn die dat ook hebben. Vooral omdat de meeste dieren (schapen bijv.) erg schuw zijn. En niet alle slagers doen hun werk met liefde zoals deze. Ook zij hebben hun dag wel eens niet.. Nagelbijten / Gniffelen

En dat lam, hadden ze dat terwijl het nog leefde nou op z'n zij gelegd om hem vervolgens te 'schieten' ? Scheve mond

Tsja, voor kopschuwe paarden bijv. is de slacht een minder geschikte methode...

Dat lam word inderdaad eerst op zijn rug gelegd op die 'brancard' en dat word het geschoten..

Ze kunnen dan ook niet zomaar weghobbelen, want om het hoofd van een schaap nou stil te laten houden is misschien wat moeilijk Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 16:09

Tsja, meningen verschillen. Probeer dat schaap maar eens 'rustig' te krijgen. Schapen zijn zowiezo vrij 'domme' dieren, lang niet zo intelligent als een paard. Dit zal waarschijnlijk toch wel de meest geschikte methode zijn voor een schaap, anders hadden ze dat ook niet gedaan.

Misschien ook een vraag die met de volgende excursie gesteld kan worden?

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 16:11

Miryamk schreef:
Jep nu wel, korte filmpjes trouwens. Knipoog

Klopt, ik heb ze bewust kort gehouden omdat ik ze dus in een PowerPoint voor school moet verwerken Knipoog Dan schiet het niet echt op als je van die lange films gaat maken.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 16:12

misschien is het een stuk overzichtelijker om net als de vorige keer alle filpmjes in de beginpost te laten zetten?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 16:12

nee, dat klopt Knipoog Lachen

Cross: als je even terug leest, was ik dat ook van plan Knipoog

alleen heb ik daar de hulp van een mod bij, die ik inmiddels net heb ge pb't Knipoog

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 16:16

JoyCiej007 schreef:
Tsja, meningen verschillen. Probeer dat schaap maar eens 'rustig' te krijgen. Schapen zijn zowiezo vrij 'domme' dieren, lang niet zo intelligent als een paard. Dit zal waarschijnlijk toch wel de meest geschikte methode zijn voor een schaap, anders hadden ze dat ook niet gedaan.

Misschien ook een vraag die met de volgende excursie gesteld kan worden?

Ja en daarom vind ik het voor de 'domme' dieren vaak ook zo zielig. Net als kippen. De slacht van kippen vind ik dan ook vreselijk. Ik weet niet of ze dat daar ook deden in die slachterij?

Ik zou opzich wel een keer mee willen.. Nagelbijten / Gniffelen Ik heb namelijk heel wat vragen. Maar ik weet niet of ik er tegen kan. Zodra ik zie dat een dier bang aan zijn einde komt zit ik daar heel erg mee. Tot nu toe alleen op film gezien, en dat vond ik al walgelijk, laat staan als ik het in het echt mee maak.

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 16:34

@ Marloez: De paarden die wij vrijdag gezien hebben, waren allemaal niet bang, sommige iets onrustig wat je kunt vergelijken met een paard dat op een vreemd terrein komt, of op een nieuwe stal, of niet gewend is aan een trailer etc. etc., normale alertheid dus. Dat vertelde van der Veen ook nog, dat hij aan het gedrag van het paard bij hem kan zien hoe er met het dier werd omgegaan! Een paard dat altijd in dezelfde bak/weiland heeft gereden en verder nooit iets heeft gezien zoals trailer, plastic in de berm, plassen op de weg, is uiteraard onwilliger om die 'stal' binnen te wandelen dan een meer 'wereldwijs' paard Haha!
Persoonlijk denk ik dat zij met een kopschuw paard ook om kunnen gaan.
Ik denk trouwens dat je paard, als hij zou worden ingeslapen door een da, ook 'angst' zou voelen (áls ze dat al hebben), al was het maar omdat hij jóúw onrust voelt Knipoog Of is jouw paard sowieso al angstig op vreemd terrein of in 'kleine' ruimtes, dat je daardoor weet dat hij dat ook zal zijn in de schietstal, dat kan natuurlijk ook. Geen aanval hoor, ieder zijn eigen en dat respecteer ik zeker.
Gewoon meegaan bij de volgende excursie, als je het alsnog niet trekt word je wel opgevangen door medebokkers hoor!

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 16:40

pretletter17 schreef:
@ Marloez: De paarden die wij vrijdag gezien hebben, waren allemaal niet bang, sommige iets onrustig wat je kunt vergelijken met een paard dat op een vreemd terrein komt, of op een nieuwe stal, of niet gewend is aan een trailer etc. etc., normale alertheid dus. Dat vertelde van der Veen ook nog, dat hij aan het gedrag van het paard bij hem kan zien hoe er met het dier werd omgegaan! Een paard dat altijd in dezelfde bak/weiland heeft gereden en verder nooit iets heeft gezien zoals trailer, plastic in de berm, plassen op de weg, is uiteraard onwilliger om die 'stal' binnen te wandelen dan een meer 'wereldwijs' paard Haha!
Persoonlijk denk ik dat zij met een kopschuw paard ook om kunnen gaan.
Ik denk trouwens dat je paard, als hij zou worden ingeslapen door een da, ook 'angst' zou voelen (áls ze dat al hebben), al was het maar omdat hij jóúw onrust voelt Knipoog Of is jouw paard sowieso al angstig op vreemd terrein of in 'kleine' ruimtes, dat je daardoor weet dat hij dat ook zal zijn in de schietstal, dat kan natuurlijk ook. Geen aanval hoor, ieder zijn eigen en dat respecteer ik zeker.
Gewoon meegaan bij de volgende excursie, als je het alsnog niet trekt word je wel opgevangen door medebokkers hoor!

Haha thnx voor je uitgebreide reactie. Vork Mja, alleen als de DA een man is word m'n paard onrustig. Haha! (Bij inentingen bijv.) Eigenlijk zou de DA zo'n pin moeten hebben! Ja Paard staat lekker relaxed uit een voerbak te eten *pats* en weg is ie.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 16:50

ik heb niet alles doorgelezen hoor( de reacties), maar vanwaar al die fotos van de ingewanden? En had niemand moeite paardenvlees te eten nadat ze dat gezien hadden?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 17:00

dorienkee schreef:
ik heb niet alles doorgelezen hoor( de reacties), maar vanwaar al die fotos van de ingewanden? En had niemand moeite paardenvlees te eten nadat ze dat gezien hadden?

Nou, misschien dan toch maar éventjes vluchtig leeswerk verrichten, dan hoef je deze vragen ook niet te stellen!

Waarom 'al' die foto's van ingewanden e.d? Het is niet alleen maar ingewanden. Ben jij niet benieuwd hoe de binnenkant van het paardenlichaam er uit ziet? Nou, wij dus wel, en menig bokker ook. Vandaar dat dit ook zo'n interessant uitje is. Kun je er niet tegen, dan kijk je gewoon maar niet Vork

En nee, we hadden júist geen moeite om paardenvlees te eten, menigeen had er juist vrede mee Knipoog Nadat ik ben meegeweest met de eerste excursie eet ik nu ook soms wel eens paardenvlees (paardenrookworst, rookvlees, etc.)

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 17:04

dorienkee schreef:

omdat ík het rete interessant vind hoe de binnenkant eruit ziet en hoe kun je dat nou beter zien dan op deze manier.
Nee, ik heb er geen moeite mee.... at voordat ik de slacht gezien heb al gewoon paardenvlees( warme paardenworst en biefstuk hmmm) en heb gister met smaak mijn biefstukje opgegeten, had in tijden niet zo'n lekker en vooral mals stukje paardenbiefstuk gegeten.
de koetjes en kippies is net zo.... vind paarden nog ene stuk minder zielig, in principe hebben paarden vaak een goed leven gehad, dat kun je van die slacht koeien en kippen enzo niet zeggen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 17:08

mod sylvia is inmiddels ge pb't met alle aanpassingen qua filmpjes voor de beginpost, denk dat het zowiezo nog even overlegd zal moeten worden, maar als het goed is moeten deze aanpassingen geen enkel probleem zijn Knipoog

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 17:12

Ik wist niet dat een paard zo'n lange tong had, jammer dat de filmpjes zo kort zijn

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 17:24

Knap dat je dat kunt, ik zou zelf er nooit bij willen zijn....en paardenvlees eten, zal best lekker zijn, maar ik wil het uit principe niet eten.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-07 17:26

waarom de filmpjes zo kort zijn, staat even hierboven geschreven Knipoog

Daar verbaasde ik mij tijdens de 1e excursie ook over ja, de lengte van een paardentong Clown

Van een koe weet je wel dat ze een lange tong hebben... maar van een paard is voor de meeste mensen toch wel even een verbazing Knipoog

@ Anke: ja, had ik eerst ook hoor, uit principe niet. Maarja, best wel hypocriet eigenlijk Knipoog Wel koeien, schapen, varkens, kippen etc. eten, maar geen paard Knipoog maar na de eerste excursie en het zien op wat voor manier het ging, eet ik het dus wel eens af en toe Knipoog

Colt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 17:29

Goed helder verslag weer Ja

Blijf het toch heel heftig vinden allemaal, of meer, jah het schieten zelf...

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 17:34

Andere filmpjes ook gezien.
Ben nog maar net thuis, maar ga zo denk ik even kijken of ik wat kan maken voor de wiki.
Heb al een idee van een opzetje.
Moet natuurlijk objectief blijven, dus alleen over V. Veen praten komt niet helemaal goed uit dan Tong uitsteken

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 17:37

Ik vind het heel dubbel..aan de ene kant vind ik het gewoonweg vreselijk. Dat van deze mooie dieren op zo'n manier fotos worden genomen en dan hier staan, en dan dat de meiden ze gewoon opeten, en lol hebben. En aan de andere kant is het gewoon de realiteit. Moeten de meiden de hele tijd verdrietig zijn? nee. Vind ik niet.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 17:39

dorienkee schreef:
Ik vind het heel dubbel..aan de ene kant vind ik het gewoonweg vreselijk. Dat van deze mooie dieren op zo'n manier fotos worden genomen en dan hier staan, en dan dat de meiden ze gewoon opeten, en lol hebben. En aan de andere kant is het gewoon de realiteit. Moeten de meiden de hele tijd verdrietig zijn? nee. Vind ik niet.

Gelukkig dat je er zo over denkt!
Als je daar verdrietig gaat zijn trek je de dag niet! Net zo min dat je het uberhaupt als je baan trekt als je de hele dag maar stil en zielig moet zijn!

Toen ik op de terugweg naar huis zat, en had wat rustige liedjes op staan..tzja voeld me toch wel ff rot. Dat mooie beestje, die schimmel. Allemaal, en wil zelf ook weer een paardje en stel dat die ooit moet gaan en ga maar door.
Maar toch bne ik blij dat ik daarna de lol heb gehad.

En het commentaar van mn vader: Zon verrekt goed stuk vlees hek nog nooi gehad.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 17:49

@kimlovemaggy :
Van de eerste excursie kan ik me herrinneren dat meneer van Veen zei geen gezonde paarden te slachten.
Hij vertelde toen over een man die met (1 of meerdere) shetten aan kwam. Beesten mankeerden niks, maar hij had geen zin/tijd om ze te verkopen.
Hij heeft toen zelf die shetten mee naar huis genomen. Van wat ik er van begrepen heb toen, lopen ze er nog steeds.

Hij vertelde toen dat hij tegen het slachten van een paard is dat niks mankeerd (dus ziek of echt gestoord/gevaarlijk).
Het is een man met een enorme hoeveelheid kennis en ervaring op het gebied van paarden.
Dat jou haf bij hem vandaan komt kan je dan denk ik beter ook zien als een positief iets!

Iemand ziet het niet meer zitten, breng het paard naar hem en hij ziet (met zijn kennis en ervaring) dat het, met de juiste eigenaar, nog helemaal goed kan komen.

Ik geloof nooit (en dat meen ik echt) dat hij zomaar een paard zou doorverkopen. Dit moet in overleg met de eigenaar zijn geweest.
(natuurlijk kan dit op verschillende manieren zijn verlopen, maar hoe dan ook weet ik zeker dat de vorige eigenaren weten dat de haf OP DAT MOMENT niet geslacht is)

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 17:58

Ik zou er zelf niet naar willen kijken maar als jullie het intresant vinden weet ik ook weer eens hoe dat gaat.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 18:00

De exeigenaren van de paarden uit de filmpjes, weten zij dat de filmpjes hier te vinden zijn? Want als het je eigen paard is, is het veel rotter om te zien!

Met deze topics ben ik heel blij. Het laat goed zien dat slachten diervriendelijk kan zijn. Dus misschien dat er wat vooroordelen uit de wereld zijn geholpen!