Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

slimmerik

Re: Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:30

Als je het over de discussie slachten of inslapen hebt, zou je ook een filmpje moeten maken van een paard dat inslaapt door een DA. Ik heb dat een keer gezien en meerdere keren euthanasie gezien bij onze koeien. ......
Daar is (in sommige gevallen) dit kinderspel bij.

Het paard waar ik dit bij gezien heb ..... wilde zich niet overgeven en gaan liggen. 3 spuiten later zakte het door de benen. Compleet in paniek met rollende ogen. Spuit in het hart.... werkte ook pas na 15 minuten doortikken en ondertussen paard maar malen met de benen.

Als het enigszins mogelijk is gaan hier de paarden en de koeien naar de slacht....zeker weten !!

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:30

Ik wacht op de foto ? Schijnt er interessant te zijn ?

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:31

slimmerik schreef:
Als je het over de discussie slachten of inslapen hebt, zou je ook een filmpje moeten maken van een paard dat inslaapt door een DA. Ik heb dat een keer gezien en meerdere keren euthanasie gezien bij onze koeien. ......
Daar is (in sommige gevallen) dit kinderspel bij.

Het paard waar ik dit bij gezien heb ..... wilde zich niet overgeven en gaan liggen. 3 spuiten later zakte het door de benen. Compleet in paniek met rollende ogen. Spuit in het hart.... werkte ook pas na 15 minuten doortikken en ondertussen paard maar malen met de benen.

Als het enigszins mogelijk is gaan hier de paarden en de koeien naar de slacht....zeker weten !!

Dit bedoelde ik precies mijn vorige post. Ja

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:33

Faux schreef:
Ik wacht op de foto ? Schijnt er interessant te zijn ?

Het uploaden duurt even.
hebgeduld, hij is onderweg.

niet heel erg duidelijke foto, want is een foto van een foto

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:33

griebels schreef:
JoyCiej007 schreef:

Met dat idee ging ik er naar toe. maar geloof me, het was verre van griezelig. De beide heren waren super aardig, je kon alles vragen, ze legden dingen uit, waren gastvrij, en maakten met ons allemaal her en der een praatje. Wilde je iets liever niet zien? dan liep je even een andere ruimte in, of even naar buiten, of je ging achter de andere bokkers staan Lachen

@ Omaris0: we hebben één paard en één koe echt helemaal van levend tot 'hangend' gezien; het paard dat we hebben gezien was een Belgische Knol die vrij ernstig verwaarloosd was, maar een super lief en mak beestje leek het me. één been was ontzettend dik, daar zat een supergrote onsteking, echt tot op het bot (zagen we later; been + hoef werd er even apart afgehaald en opengesneden om pezen, spieren en ontsteking bloot te leggen, erg leerzaam) en hoef was helemaal misvormd, paard had er vééls te lang mee doorgelopen. deze mensen hadden deze beslissing allang een paar maand geleden moeten maken, in plaats van zo'n beestje nog een tijd op zo'n been te laten lopen.

Correctie, het paard was niet verwaarloosd maar de eigenaren wilden het dier een kans geven en hebben te lang met dierenartsen lopen vechten tegen iets wat zinloos was. Het paard was ergens in of tussen gekomen en had een lelijke wond aan het been. Bij de kroonrand, daar waar geen vlees zit. Het is dus ontzettend gaan ontsteken en daardoor is het paard sterk vermagerd.

Sorry, dat was inderdaad zo ja. maar in die zin bedoelde ik ook niet 'verwaarloosd', maar meer dat ik (en velen met mij) vonden dat die wond er wel érg verwaarloosd uitzag, ook al is dit misschien niet het geval. het had zowiezo veel eerder gemoeten, dat afmaken, vind ik.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:35

ulinoco_maud schreef:
nou even mijn mening

jullie houden van paarden en gaan hier naartoe ????

ik vind slachten van een paard opzich heel normaal maar een paardenvriend die er naartoe gaat ???

vind het echt slecht Huilen

Ik WEET dat mijn merrie gaat vechten tegen de spuiten om in te laten slapen. Om een juiste beslissing te nemen voor mijn merrie waarbij de minste weerstand, stress en spanning bij komt kijken, ben ik hier naartoe gegaan. Je kunt namelijk niet over iets oordelen waarvan je niet weet hoe het gaat.
Ik heb het schieten trouwens niet in het echie gezien, dat kon ik niet. Ik heb het later wel op een filmpje gezien en nu hier weer...
Mijn paard wordt zeker geschoten, of dat IN de slachterij zal zijn weet ik nog niet, het liefste gewoon op de wei met de pin Ja

Mri

pascale

0maris0 schreef:
pascale schreef:
tuurlijk kan er ook nog wel bij! Clown

Moest jij niet weg??

haha ja eigenlijk wel maar kan me niet beheersen! Knipoog

cissie

Ook ik ben meegegaan, eerlijk gezegt in eerste instantie mt pijn in mn maag Misselijk , maar ik vond als paardenliefhebber dat ik moet weten wat er met je paard kan gebeuren als hij 'afgemaakt' (sorry naar woord) moet worden, ik heb al verschillende paarden zien inslapen en mn eigen paard is een paar jaar terug een natuurlijke dood gestorven (ouderdom).

Dan blijft er nog 1 optie over en dat is naar de slager brengen, maar hoe werkt dat nou precies?
Behalve de verhalen van andere en een documentaire op tv wist ik er eigenlijk niet zoveel van, behalve dat ik als echt paardengek mn paard nooit naar de slager zou brengen, want dat is immers wreed en respectloos, dat doe je toch niet als je van je paard gehouden hebt?????

Ik heb mezelf over de streep heen getrokken en ik ben heel erg blij dat ik meegegaan ben, tuurlijk is er verschil per slachthuis, maar dit adres vond ik netjes.

Het is niet zo dat ik nu ineens mijn huidige paard wel naar de slager zou brengen, mede doordat hij medicijnen gebruikt kan dat niet eens, maar ook al was hij gezond.
Het heeft me wel aan het denken gezet en ik zal na deze dag niet meer zeggen dat ik 100% zeker mn paard NIET naar de slager zou brengen.
Dat 'het' zo snel gaat is mijn inziens wel zo eerlijk voor het paard, en waar gaat het nu eigenlijk om?, om het paard als hij dood moet of om de eigenaar?
De slachterij die wij vandaag gezien hebben, is kundig en er werken geen lompe boeren, ze praten met passie over hun werk, waar veel paardenmensen niks van begrijpen, iets wat ik ze deels niet kwalijk kan nemen.
Ik weet wel dat ik mensen nooit meer zal veroordelen als deze besluiten hun paard naar de slacht te brengen, je kunt pas eerlijk en weloverwogen een keuze maken als je alles gezien hebt, tenminste dat is mijn mening.

Ik wil de dames van de organisatie nogmaals bedanken, iets wat me bijna m'n nachtrust gekost heeft blijkt erg mee te vallen en heeft mij een stuk wijzer gemaakt op het gebied van slachten!!
Laatst bijgewerkt door cissie op 23-02-07 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:36

Ik vind het een duidelijke reportage met keurige foto's en filmpje. Ik heb het vroeger op school als eens gezien als een paard geschoten wordt en ja ben het er mee eens dat dat de snelste en garantste manier is voor het dier dat het snel is afgelopen.

Ik krijg ook een nette indruk van de slachterij, goed gedaan meiden. Afgod

ik zet alleen jullie foot's niet bij mijn favorieten maar dat is niks persoonlijks. Knipoog

iedereen die valt over het feit moeten maar een eigen topic gaan maken over hoe zielig het wel niet is, dan wordt dit topic iig niet overspoeld met die belachelijke opmerkingen die veel gevormd worden door onwetendheid.

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:37

Die foto vind ik ook belachelijk.. Grappig hoor, een koeienhoofd afhakken en er lollig mee gaan doen. Erg respectloos.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:38

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:38

Jullie hebben alleen deze Belg gezien.. Maar hebben jullie ook meerdere paarden wel zien staan??
(die dus nog moesten?)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:39

Faux schreef:
Die foto vind ik ook belachelijk.. Grappig hoor, een koeienhoofd afhakken en er lollig mee gaan doen. Erg respectloos.

En dat is een van de slachters zelf waar je het nu over hebt

Kelly_ann

Respect is een menselijk begrip in dit geval... Heeft niets met dierenwelzijn te maken.
Laatst bijgewerkt door Kelly_ann op 23-02-07 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Mri

0maris0 schreef:
Jullie hebben alleen deze Belg gezien.. Maar hebben jullie ook meerdere paarden wel zien staan??
(die dus nog moesten?)

Nee, er was maar 1 paard die wijhebben gezien.
Geen andere paarden meer voor die dag.
Alleen dan die belg en de dikbilkoe

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:41

ulinoco_maud schreef:
een half uur als jeje paard inslaap weet niet wat voor en da of va het is maar mijn pony heb ik laten inslapen en ze was meteen weg geheel pijnloos Ach gut

Paarden die van binnen leeg zijn zullen minder snel vechten tegen de dood als een paard wat nog fris in zijn koppie is. Een paard met een gebroken been ofzo zal eerder kunnen gaan vechten Ja
Voor beide soorten van doodmaken heb je voor- en nadelen...

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:41

Faux schreef:

Het ziet er idd niet zo leuk uit, omdat ik zelf mee ben geweest kan ik je zeggen dat de slachterij zelf netjes is.
Laatst bijgewerkt door cissie op 23-02-07 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:42

ma_rie_tje schreef:
0maris0 schreef:
(die dus nog moesten?)

Dus er worden op een dag 2 dieren gedaan?

maudy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:42

maar nog 1 keer wat hebben jullie geleerd dan ??

snoeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:43

Die foto is te erg.. Maar wat me op valt is dat ze alles doen met de blote handen! Lijkt mij beter als je handschoenen draagt!

Mri

0maris0 schreef:
ma_rie_tje schreef:

(die dus nog moesten?)

Dus er worden op een dag 2 dieren gedaan?

Nee, de rest was al gedaan voordat wij kwamen.

pascale

JoyCiej007 :daar heb ik het niet over gehad!maar google even op wintec:dan heb je een zadel!

Sannum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:44

Hoe lang doen ze er eigenlijk over? Van de pin in het hoofd tot het kant en klare vlees aan de haak..

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:45

pascale schreef:
JoyCiej007 :daar heb ik het niet over gehad!maar google even op wintec:dan heb je een zadel!

Maar als we in je prof gaan kijken zien we daar een huid.. Wel nep.. maar t is een huid...
(foto hond)