11 maart excursie paardenslachterij Nijkerk.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Stopcontact

Re: 11 maart excursie paardenslachterij Nijkerk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:43

Heb je toestemming van je vriend moeten krijgen om alles mee te kijken :?

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:46

Nou niet echt toestemming.. denk dat ik de verkeerde woord keuze heb gemaakt..
Mijn vriend en schoonouders zijn streng tegen het slachten..
Ik wil ze graag het tegendeel bewijzen!! Nu krijg ik de kans om mee te gaan op excursie en daar maak ik zeker gebruik van!! Daarbij ben ik wel een echte vlees eter.. Maar heb nog nooit echt paardenvlees gegeten :o wel dingetjes waar paardenvlees in verwerkt wordt.. Maar nooit echt n stukje paardenvlees

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:54

Mja maar als jij dat niet bent, moet je toch zelf weten of je wel of niet kijkt.. Ik snap het niet zo goed :o

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:02

Ik denk dat je bedoeld dat ze er achter staan dat je gaat inplaats van de hele tijd zeggen dat het not done is?

Ik heb heel lang geleden eens paardenvlees gehad daarna nooit meer. Eet verder vanalles aan vlees dus zal het waarschijnlijk wel lusten.

Voor de gene die al een paard naar de slager hebben gebracht heb je er toen ook over na gedacht of je hem daarna wou laten ophalen door rendac of was de keuze slager voor jou per definitie dat je paard werd verwerkt tot voedsel? (sorry als ik de vraag wat bot laat overkomen vind hem moeilijk te stellen)

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:03

[quote="Fairytail"]Ik denk dat je bedoeld dat ze er achter staan dat je gaat inplaats van de hele tijd zeggen dat het not done is?

Ja dat bedoelde ik ;) Kwam er bij mij ff heel anders uit :o

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:16

Aahhh okee :D Ik snap hem!

Vond het al zo vreemd over komen :o

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 17:42

Voor de mensen die willen is er morgen vast wel n stukje paardenvlees te proeven... ;)

Ik ga nu bellen hoeveel paarden er zijn morgen.

7 paarden.
Dus ze moeten rekening houden met ons. Denk dat Jan er 1 ''bewaard'' als dit nodig is.
Wij gaan dus wel écht om 10 voor 10 van station Nijkerk weg, zodat we ook écht om 10 uur in het slachthuis aan het omkleden zijn en klaarstaan.

Nogmaals.
Ik ben bereikbaar vanaf +- 04.30
Als je de weg niet kunt vinden, of je staat in de file, of je bent later, bel dan echt alsjeblieft even!
Trek warme kleren aan het is daar binnen fris. En de verwachting voor morgen is toch wel een lekker zonnetje en een middagtemp van 11 graden... ;)

Ik ga vanavond proberen om optijd op bed te gaan.
Mochten er nog mensen toch afmelden o.i.d bel dan vanavond gewoon ipv in dit topic.
Ik lees na vanavond het topic pas weer morgenochtend vroeg.

Hoop dat iedereen veilig aankomt morgen! Geen files heeft, en we er een leerzame dag van gaan maken!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:49

O, ik ben echt een jankerd :+ Kan om films huilen, vooral als het met dieren/kinderen te maken heeft ( tarzan, lion king, the green mile, free willy, hooligans en ga zo maar door ;)) maar ook in het dagelijks leven ben ik best emotioneel.
De allereerste keer had ik een jaar eerder mijn pony in laten slapen en net mijn Belg gekocht... wat staat er bij de slacht, mijn allereerste keer schieten, zenuwen en noem het maar.. juist.. een Belg!
Ik stond met tranen in mijn ogen, verschrikkelijk vond ik het!
Tot ik de benen heb bekeken, sindsdien kan ik er een stuk bete rmee omgaan. De wetenschap dat die dieren juist geholpen zijn met de pin geeft me een stuk rust

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:51

Jolanda ff een vraagje... rijd jij via de roertunnels in roermond? Ik heb een vermoeden dat dat een stuk sneller is dan eerst naar eindhoven die kant op te rijden.. Wat de tomtom nu aangeeft vanuit heerlen is het 2.05u rijden voor mij.. Maar ik was op de anwb site aant kijken en volgens mij kan ik ook via de roertunnels rijden ( mits die open zijn ). En dan via nijmegen die kant op

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:53

Fairytail schreef:
Ik denk dat je bedoeld dat ze er achter staan dat je gaat inplaats van de hele tijd zeggen dat het not done is?

Ik heb heel lang geleden eens paardenvlees gehad daarna nooit meer. Eet verder vanalles aan vlees dus zal het waarschijnlijk wel lusten.

Voor de gene die al een paard naar de slager hebben gebracht heb je er toen ook over na gedacht of je hem daarna wou laten ophalen door rendac of was de keuze slager voor jou per definitie dat je paard werd verwerkt tot voedsel? (sorry als ik de vraag wat bot laat overkomen vind hem moeilijk te stellen)

Ik wilde per definitie niet dat hij bij ons op stal ingeslapen zou worden om vervolgens met de loader naar de straatkant gebracht te worden en vervolgens onder een oranje afdekzeil moest liggen.
Daarna door een grijper bijna geplet zou worden en in een vrachtwagen gedonderd zou worden tussen de koeien en de schapen die hij totaal niet moest ;-)....DAT wilde ik niet.
Wat er gebeurd na het slachten, tja, dat maakte mij niets uit en dat hij nu in eten verwerkt zit ook niet. Ik hou van paarden maar ben niet tegen het eten van paardenvlees. Eet het zelf niet maar dat is simpelweg omdat een biefstukje en een schnitzel makkelijker voor handen is.
Ik heb dus niet voor het slachten gekozen omdat hij daarna verwerkt zou worden voor voedsel maar omdat het in mijn ogen de slacht diervriendelijker is dan inslapen.

Ik wens jullie een hele leerzame en gezellige dag morgen!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 17:55

Hey,

Nee ik rij vanaf blitterswijck naar venray, nijmegen,richtinbg apeldoorn, bij barneveld schiet ik eraf richting amersfoort en dan afslag putten/nijkerk.

Ik kom dus helemaal niet bij roermond in de buurt, ik zit veel hoger :P
Via Nijmegen is het wel erg simpel :j

Popke, 1 ding scheelt... Jij eet jouw paard niet op. :)
Die is allang verkocht in de schappen in Belgie of Frankrijk.
Alle karkassen gaan die kant op vrijdagsnachts. Soms houdt Jan zelf wat karkassen voor de maandags om uit te benen, wat dan als hondenvoer weggaat aan mensen die besteld hebben.

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 17:57

Jammer dat we maar 1tje zien morgen. Ik zal zorgen dat ik op tijd op nijkerk ben, als de NS ook een beetje meewerkt :o

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 18:02

Horsefreak schreef:
Jammer dat we maar 1tje zien morgen. Ik zal zorgen dat ik op tijd op nijkerk ben, als de NS ook een beetje meewerkt :o

Zowiezo 1... ;)
Wie weet zijn de mannen morgen ''chill'' en werken ze niet zo hard, dan zien we er 2 of 3...
Ligt allemaal aan de omstandigheden.

Ik zal mn spullen maar eens gaan klaarleggen zo!

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:09

Dan duim ik maar dat ze zich verslapen en heeel rustig aan werken en heel veel koffie drinken ;)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 18:09

Horsefreak schreef:
Dan duim ik maar dat ze zich verslapen en heeel rustig aan werken en heel veel koffie drinken ;)

Dat laatste kan ik wel voor zorgen.... :o

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:12

Whaaaa ik ben ook zenuwachtig!!! Ben ook super emotioneel maar kan heel goed mezelf in de hand houden in situaties als het moet... morgen hopelijk ook!

Stiekem vind ik het wel naar dat er één paard 'bewaard' moet worden voor ons... maar dat hoort er misschien wel een beetje bij... makkelijker had ik het gevonden als we gewoon stiekem achter de schermen mee konden kijken bij de gebruikelijke gang van zaken. Snappie?

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:15

Ik ben niet echt zenuwachtig. Ik ben blij dat we de eigenaren met het verhaal er niet bij hebben. Paarden slachten lijkt me toch in dat op zicht anders dan varkens en runderen, schapen e.d. over het algemeen worden die gehouden voor melk en als ze niet voldoen geslacht. Paarden worden toch meer als gezelschapsdier en als maatje gehouden.
Ben benieuwd hoe alles er morgen aan toegaat.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 18:17

Nien, het is echt niet zo dat het er nu anders aan toegaat omdat wij er zijn... ;)
Geloof me, dit is zo ambachtelijk... ouderwets... die mannen werken door al sta je daar in je ondergoed te dansen bij wijze van spreken...

Zij doen hun werk... ze letten niet op ons...
Alles gaat zoals het altijd gaat...
Een excursie is hetzelfde als wanneer ik er in mijn uppie bij sta...

Alles gaat zoals het altijd gaat. Geen poespas eromheen.
Geen extra schoongemaakte opgepoetste dingen... geen extra lieve woordjes..

HF klopt precies wat je zegt!
Paarden worden hier niet voor gefokt...
Ik ben zelf ook erg benieuwd wat er allemaal staat morgen.

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:24

Onthou je wel goed wat er allemaal stond voordat wij kwamen...? Ik bedoel, we vallen aan het eind van jullie werkochtend er pas in, jullie hebben er dan al 5/6 gedaan, ik ben dan té nieuwsgierig denk ik en wil graag alles weten. Vooral wat ze mankeerden denk ik... en of er baasjes bij zijn gebleven en hoe jullie ochtend is geweest en en en

Worden er ook weleens shetlanders aangeboden bij Jan?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 18:25

5 weken terug was er een shetje.
Maar dit kost bijna meer geld dan dat het oplevert.

Eehm... Ik onthoud nooit zoveel.
Maar ik zal eens kijken of ik wat benen kan bewaren. :) Van paarden met evt. peesblesures.

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:27

hmn dit klinkt heel raar dat ik alles wil weten...... maar het biologeert gewoon op de één of andere manier. Juist omdat het zo aangrijpend en verschrikkelijk is om een paard te zien doodgaan. Ik wil er dan het liefst alles over weten, hoe meer informatie hoe beter... waarom? Ik weet het niet... nieuwgierig is niet het goede woord denk ik... dat klinkt te blij en vrolijk. Misschien om een totaalbeeld te maken voor mezelf, om het voor mezelf te verantwoorden, om het een plek te geven... ik weet het niet!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 18:29

Waarom raar?
Is niets raars aan hoor... ;)

Geloof 1 ding van me : De paarden die we morgen zien, hebben pijn.
Worden dus niét voor niets geslacht.

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:36

Jolliegirl schreef:
Nien, het is echt niet zo dat het er nu anders aan toegaat omdat wij er zijn... ;)
Geloof me, dit is zo ambachtelijk... ouderwets... die mannen werken door al sta je daar in je ondergoed te dansen bij wijze van spreken...

Ervaring mee :P ?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 18:36

Horsefreak schreef:
Jolliegirl schreef:

Ervaring mee :P ?

Hahahaha *D

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 18:37

Nee, dat geloof ik wel hoor Jolanda... het is gewoon een soort drang van me om alles onder ogen te zien ofzo... ik ga niets uit de weg, misschien is dat wel de 'nieuwsgierigheid' waar ik net op doelde. Ik kwel mezelf ook regelmatig met nare filmpjes als ik weer eens iets onetisch gehoord heb in mn vriendenkring. Bijvoorbeeld de Ugg schandaal filmpjes, of halal slachtingen of ander naar dierenleed. In plaats van dat ik die dingen gewoon een keer geloof moet ik het zelf zien, onder ogen zien omdat het de werkelijkheid is...

Hoop dat je snapt wat ik bedoel... of misschien lijkt het nu wartaal en denk je; watvoor freak komt er morgen weer ;)
Laatst bijgewerkt door Nien1984 op 10-03-11 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt