[Verslag] Excursie paardenslachthuis 12 November

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re: [Verslag] Excursie paardenslachthuis 12 November

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 18:05

Nou en? Niets mis mee toch? Er zijn meer mensen die er moeite mee hebben, je bent echt niet de enigste.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 18:10

Ben blij dat ik niet de enige ben ;)
Misschien ooit.... wie weet!

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 17:17

Het valt mij ook 'mee' als je het zo eens bekijken. Heb alleen een filmpje gekeken van het schieten, de rest kan ik niet aan denk ik, maar het ziet er allemaal heel vriendelijk uit. En het paard is gewoon in een tel weg, als het dan toch moet, is dit de meest eerlijke manier in mijn ogen. Slachten ga ik niet op in want ik ben vegetariër :o, maar goed om te weten dat je je paard daar dus ook kunt brengen alleen om te schieten :j.
Mooi verslag!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 22:12

Bellarose, ik was ook vega toen ik bij jan voor het eerst over de vloer kwam. al 10 jaar lang toendertijd!

Maar heb bij hem mijn eerste stukje eerlijke vlees weer gegeten! :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 23:03

Meen je dat?wat apart!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 10:49

Ja dat meen ik. Ik was al 10 jaar vega.. Ik vond het slachten zielig, en vond het vlees smerig omdat het van dieren was.

Dusja.. met veel moed mee op excursie.. Jan leren kennen, slachters stonden verbaasd van me dat ik al sinds mijn 6e geen vlees meer at, en toen is mij een stuk vlees aangeboden en heb het opgegeten := :=
En eigenlijk sinds die tijd eet ik weer vlees. Moet wel zeggen dat ik rekening hou wat ik eet, ik haal vaak mijn vlees bij Jan, en niet in de supermarkt. Bij Jan krijg ik eerlijk vlees. Nederlands vlees. Zelf geslacht vaak.

Raar maar waar... ;) En zo zijn er wel meer dingen die ik vroeger nooit zou doen, die ik daar geleerd heb.
Ik sta nu gewoon op vrijdags mee te slachten met de mannen. Zij gaan dan wel 3x zo snel als ik, maargoed ze laten mij lekker doen wat ik wil.
Ik vond altijd alles zielig, dieren doodmaken, aan dode dieren zitten, ermee bezig zijn, snijden, hakken, had daar altijd gruwelijke ideeën over.
Maar nu... voel me daar helemaal thuis.

April 2011 nieuwe excursies, hebben in overleg maar gezegd dat het even wat rustiger aan moet.

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:29

Jolliegirl: Hoe kan je je opgeven voor zo'n excursie? Ik ben wel eens benieuwd denk ook wel nieuwschierig hoe het daar allemaal aan toe gaat.. Sinds dit verslag ben ik er totaal anders over gaan denken ( slachten ) Zelf heb ik een schimmel en ja schimmels worden zelden tot nooit geslacht..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-10 15:33

Ook schimmels worden gewoon geslacht ;) Zien we in Nijkerk regelmatig voorbijkomen.
Wordt uiteraard gekeken naar melanomen. Maar verder is het gewoon vlees wat gebruikt kan worden.

Als er weer een excursie is, april2011, open ik een nieuw topic op boktmeetings, en zet ik dit in mijn onderschrift. En dan kun je je gewoon via het topic aanmelden. Ik moet zeggen dat het vaak wel snel gaat, en er dus ook vrij snel een reservelijst is.
Max. aantal personen zal in april ook op 12 personen blijven. :)

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:19

Ohh ok, ik heb me een keer laten aanpraten dat ze wel geschoten worden maar niet tot vlees worden verwerkt. Maar ff een vraagje.. wat kost zoiets als je zo'n uhmm paardenslager op locatie laat komen?? Ik zelf woon in Heerlen en mijn paarden staan net over de grens ( duitsland) heb ff uitgerekend op anwb site hoeveel km het dan is als Jan bijv bij mij op locatie zou komen. Dan is het vanuit nijkerk 210km rijden.. Niet dat het nu nodig is, want mijn opaatje is nog steeds gezond en fit.. Maar mocht het ooit zover komen dat het niet meer gaat..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 12:20

210 heen, en 210 terug, om een paard te schieten...
Dat wordt wel echt te gek. Er zijn meer mensen die paarden mogen schieten :j Soms mag zelfs je eigen DA dit . :)

Wat het kost weet ik niet, het is behoorlijke afstand, en ligt er ook aan wat jouw wensen zijn.
Zal een behoorlijk prijskaartje aanzitten.

Als je echt die info wilt, zal je Jan toch even moeten bellen.

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 20:48

Jolliegirl schreef:
Er zijn meer mensen die paarden mogen schieten :j Soms mag zelfs je eigen DA dit . :)

Iedere gek zou je paard mogen schieten. Alleen voor de patronen in het schietmasker moet je vergunning hebben. In Nederland in de opleiding diergeneeskunde leer je dier te schieten en verbloeden. Je leert hoe het schietmasker werkt en waar je moet schieten. Alleen denk ik dat een gezelschapsdierenarts geen schietmasker heeft, maar een paarden- of landbouwhuisdierenpraktijk zou je kunnen vragen om te schieten en te verbloeden. Dat is dus altijd wel de consequentie, als je schiet verdoof je alleen, dier zal daarna zo snel mogelijk echt gedood moeten worden (hals(slag)aders) doorhalen.

En ik houd je in de gaten jolliegirl. Ik heb nu het slachten van runderen en varkens gezien. Paarden lijkt me ook erg interessant. Ik hoop dat de datum gunstig valt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 22:07

Dus mag niet iedere gek schieten ;) Je hebt dus een vergunning nodig.

Als je niet steekt, stopt het hart vanzelf, en koelt het paard af.
Een van de redenen dat als de slager aan huis komt om te schieten, er altijd een DA bij moet zijn. :)
Als er niet gestoken wordt, controleert deze wanneer het hart gestopt is. En als er wel gestoken wordt, constateert deze ook de dood.

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 20:02

Jolliegirl schreef:
Dus mag niet iedere gek schieten ;) Je hebt dus een vergunning nodig.

Als je niet steekt, stopt het hart vanzelf, en koelt het paard af.
Een van de redenen dat als de slager aan huis komt om te schieten, er altijd een DA bij moet zijn. :)
Als er niet gestoken wordt, controleert deze wanneer het hart gestopt is. En als er wel gestoken wordt, constateert deze ook de dood.

Je kan ook op luchtdruk schieten, dan heb je geen vergunning nodig. En nog steeds is het genoeg als 1 dierenarts in een praktijk een vergunning heeft voor de kogel en iemand die werkzaam is bij de praktijk mag komen schieten.
In principe is het schieten een dier een flinke hersenschudding geven. Er kunnen dieren hiervan weer bijkomen (dat is de reden dat verplicht is zo snel mogelijk te steken(=verbloeden). Maar dier kan ook dood gaan door de klap van het schietmasker.
En ik slager mag zonder DA aan huis schieten, alleen dan is het vlees niet geschikt voor consumptie, aangezien een dierenarts de Ante Mortem keuring moet verrichten. En schieten buiten slachthuis en dan verbloeden en naar slachthuis transporteren om uit te slachten is noodslachting en daar zijn ook weer strenge regels voor. Als je paard naar de Rendac zou gaan kan je gewoon door iemand die zo'n schietmasker bezit (dus ook slager) je paard laten schieten en verbloeden. Dieren afmaken mag iedereen mits het snel en goed gebeurt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 20:07

Als jij goed schiet, staat je paard niet meer op. Deze discussie heb ik voorgesteld aan Jan, en heb van Jan, de VWA en de aanwezige dierenarts dat antwoord gekregen. Het paard is teveel bedwelmt om nog maar iéts te kunnen doen. Het hart blijft kloppen omdat de hersenstam niet kapotgeschoten wordt heb ik begrepen.

Ik zal het maandag nogmaals vragen, aangezien er dus nogsteeds mensen van overtuigd zijn dat een paard weer bij kan komen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 20:08

Horsefreak schreef:
In principe is het schieten een dier een flinke hersenschudding geven. Er kunnen dieren hiervan weer bijkomen (dat is de reden dat verplicht is zo snel mogelijk te steken(=verbloeden). Maar dier kan ook dood gaan door de klap van het schietmasker.

Sorry, maar ik had toch echt begrepen dat een goed geschoten dier hersendood is? Of begrijp ik het nu echt helemaal verkeerd?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 20:27

Snoompje schreef:
Horsefreak schreef:

Sorry, maar ik had toch echt begrepen dat een goed geschoten dier hersendood is? Of begrijp ik het nu echt helemaal verkeerd?

Klopt. Een goed geschoten dier is hersendood. Maar het hart klopt nog wel.
Paard verneemt niets meer, en is dus bedwelmt/hersendood. Zolang het hart nog klopt is het niet officieel dood.

lau4lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:30

is dit ook niet een beetje de vraag: wanneer vind je dat een dier dood is?
ga je dan uit van: het hart klopt niet meer
of: het is hersendood, dan is een dier eigenlijk dood, maar eigenlijk ook levend..

klinkt een beetje raar.. :P

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:36

Ik denk dat dit bij paarden nog niet zo'n probleem is. Ik heb algemene inleiding en alles omtrent het slachten gehad en daarna ook zelf een stier geschoten. Maar (ouder) varken en bv. stieren hebben grotere afstand van buiten tot aan hersenen, voor dit soort dieren heb je eerder de kans dat je op zich goed schiet, maar dat die afstand zo groot is dat het dier wel geschoten is, maar mogelijk nog bij kan komen (mogelijk zwaarder patroon gebruiken). Bij paard liggen de hersenen zo dicht onder de schedel dat die knal, denk ik, al snel hard genoeg is.
En inderdaad, dier is na het schieten alleen flink bewusteloos, hersenstam is nog intact, dus die functies werken nog. Bij nek omdraaien vernietig je vaak de hersenstam waardoor de dieren opslag dood zijn. Het kan bij schieten nog dat een dier bijkomt, gebeurt zelden (is door onze docent verteld die voornamelijk slachten en alles daaromtrent doet). Het schieten op zich is vorm van verdoven (vergelijkbaar met 1e spuitje bij euthanasie) en verbloeden is echt de dood (2e spuitje bij euthanasie).

Ik zou van dood uitgaan als hart ermee gestopt is. Aangezien dan het lichaam geen voedingsstoffen en zuurstof krijgt en geen afvalstoffen kan afvoeren.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:39

Jeetje, ik zit even op ned. 2 te kijken.
Wat komen daar een paar gruwelijke beelden voor van het slachten, zat net echt even bijna te huilen hoe je een koud helemaal gek zag worden & echt zag lijden. en o.a ook wat schapen..
Vreselijk dat zulke dingen gebeuren!

Maar gelukkig gaat het in nijkerk anders!

lau4lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:41

maar kan je dan bijv ook niet op de hersenstam schieten?
ik zou niet weten hoe diep dat ligt in een paardennek, maar als je dat dan raakt, is het paard opslag dood toch? in theorie dan, als dat zou kunnen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 21:41

Er worden bij koeien idd zwaardere patroontjes gebruikt!
Klopt precies wat je zegt!
Bij paarden komt dit dus ipc niet voor. Of je moet net langs de hersenen schieten, of echt misschieten.

Bij het schieten merkt het paard niets van de ''verdoving'' , het hersendoodmaken dus.
Bij het inslapen krijgt een dier dit wél mee. Daarom vind ik de slacht een fijnere snellere dood. :)

Als je niet steekt, stopt het hart vanzelf. Maar het dier krijgt hier niets meer van mee.

Helenedas, dit heb ik nu net gemist denk ik?

Lau, dit is niet de bedoeling, dan stopt het hart, dan kan je niet meer verbloeden.
En dat is wel belangrijk, zeker als het vlees gebruikt wordt.

lau4lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:43

ohja! oke even niet bij nagedacht :o

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:44

Jolliegirl schreef:
Helenedas, dit heb ik nu net gemist denk ik?

.

Ja, misschien even uitzending gemist straks, nu is er ies over politie, stukje met slachten is afgelopen!
Maar je zag het hoofd wat een koe en uit zn nek helemaal bloeden &zo en helemaal spartelen
en schapen & kippen die zo in een mand werden gegooid
maar heb maar een klein stukje gekeken, het laatste!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 21:45

lau4lau schreef:
ohja! oke even niet bij nagedacht :o

Bij een koe MOET de hersenstam intact blijven.
Dit ivm de keuring op BSE. De hersenstam word er na het slachten uitgelepeld, en gaat naar het lab.

Helene : Dat was dus overduidelijk het ritueel slachten.
Dit gebeurt in Nijkerk niet.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 21:45