3e Excursie paardenslachterij van der Veen, Nijkerk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kapi_Dust

Re: 3e Excursie paardenslachterij van der Veen, Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 19:57

die 2 bedoelde ik ja. Dank je wel. Crossmonster en Marietje jullie ook heel erg bedankt!

Het heeft mij rust gebracht, hopelijk bij anderen ook.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 20:09

Sterkte meis Ach gut

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 18:40

t was heel vreemd. Bij het zien van het hoofd dat er hing hebben wij gezegd dat die foto's niet geplaatst mochten worden (miste een tand, was een oude pony ect alle info klopte).

Bleek het niet de jouwe te zijn....

Maar alsnog graag gedaan hoor !
Altijd fijn om bevestigd te krijgen dat je een goede keuze hebt gemaakt

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 18:48

Marietje: Het klopt, er was een andere oude pony die dag, maar gelukkig niet de mijne, die miste zoals je zei een tand, de mijne mistte niks. Vandaar dat ik meteen wist dat het de mijne niet was en daarnaast, de mijne stond gewoon op stal.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 18:52

Ik had toch echt begrepen dat die van jou een tand miste Bloos

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 19:49

Dustie? nee die miste geen tand, sorry (hij heeft een kompleet doorgescheurde pees, maar dat kon je niet hebben gezien...)
Voor de rest was die 'gezond'

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:09

nee dat zie je idd niet aan het koppie..

Hoe voel je je ?

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 20:25

toch ondanks alle foto's en uitleg laat ik mijn paarden niet slachten maar inslapen mocht ik ooit voor die moeilijke keuze komen te staan..

Dit niet ter zijde dat ik het geweldig vind wat jullie doen want hiervoor wist ik niet precies hoe alles ging. Ik kan me nog de beelden en alles herinneren van excursie 1 denk ik dat het was. Het blijft super intressant om allemaal te zien..

Maar toch voor mijn knollies geen slager.. maar das denk een persoonlijke keuze voor ieder!

Toppie zoals jullie alles hebben uitgelegd!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 23:52

Hiboune.. dat is iedereen zijn eigen keuze.(ik zal nooit iemand aanpraten om te moeten slachten)
Mag ik vragen waarom je kiest voor inslapen?(buitenom het geld)

mikado_36

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 09:02

bericht voor snackie succes vandaag met je rij examen hup ga er voor je kan het met gemak andere bokters even goed duimen voor snackie tegen 10.45 dat zal dr door heen helpen komen liefs mams

LoveleyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:51

hebbben jullie niet het idee dat je levens beroven? ik heb opzich niks tegen het slachten van dieren maar ik heb er een te gevoelig hart voor om het te kunnen zien

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:54

mikado_36 schreef:
bericht voor snackie succes vandaag met je rij examen hup ga er voor je kan het met gemak andere bokters even goed duimen voor snackie tegen 10.45 dat zal dr door heen helpen komen liefs mams

OEHH EN EN EN EN ??

enne loveleyhorse
Nee dat idee heb ik in elk geval niet.
Dat had ik wel toen ik nog vee transporteerde. Toen voelde ik me zo'n moordenaar als ik ze naar de slachterij moest brengen
Later heb ik zelf ook dieren geslacht op de slachterij. Toen deed het me niks meer. Ik ben niet zo naief dat ik wel vlees eet, maar niet wil weten hoe het gemaakt word.
En nu ik precies van zaadje tot carbonaatje weet hoe het gemaakt word, eet ik er geen vlees minder om..

De een zijn dood... Knipoog

LoveleyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 16:59

oke ja ik kan dat gewoon niet aanzien maar gelukkig zijn er mensen die dat wel kunnen Knipoog

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:11

LoveleyHorse schreef:
hebbben jullie niet het idee dat je levens beroven? ik heb opzich niks tegen het slachten van dieren maar ik heb er een te gevoelig hart voor om het te kunnen zien

Die snap ik niet helemaal.

Het paard had pijn, het zou ontzettend oneerlijk zijn om dat dier rond te laten lopen. Dat dier zou hoe dan ook die dag geslacht worden, of wij er nou bij waren of niet.

LoveleyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:28

ja dat snap ik alleen ik heb dat al als me vader een vlieg dood slaat ik was benieuwd hoe jullie dat ervaren hadden die dag of er meer mensen zijn die daar last van hebben?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:32

nee, want iedereen wist waar die aantoe was.
Mensen die er niet tegen kunnen moeten ook niet mee gaan op een dergelijke excursie. Er waren genoeg mensen die graag mee wouden en wel alles wouden zien namelijk

LoveleyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 17:34

oke dank je wel voor je antwoord ma_rie_tje

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 09:09

crossmonster schreef:
mikado_36 schreef:

OEHH EN EN EN EN ??

Huilen

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 09:27

LoveleyHorse schreef:

Een tijdje heb ik me ook zo gevoelt, totdat ik de beslissing echt had genomen, toen voelde het goed. Mijn pony had echt pijn,dus was voor hem beter. Maar het is nooit leuk, al hoort het er wel bij.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 09:38

Ik zag het ook niet als iets fijns...
Ik heb het pas als fijn ervaren...toen ik daar was..alles ging zo snel

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 09:58

ik ga mee met snacie, pas toen ik daar was was het fijn.. toen het begon, want het ging zo snel!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 09:29

Snackie schreef:
Ik zag het ook niet als iets fijns...
Ik heb het pas als fijn ervaren...toen ik daar was..alles ging zo snel

Ik bedoel eigenlijk met het wegbrengen van eigen paard Bloos

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 09:53

Dit topic veranderd mijn beeld over slachten helemaal.
In 2005 heb ik moeten besluiten om 1 van mijn paarden naar de slager te brengen. Beestje had een ongeluk op stal gehad en had veel pijn en geen kans op genezing. Inslapen was toen mijn eigen voorkeur, maar ivm feestdagen zou het kadaver dan nog 3 dagen op het erf moeten blijven liggen. Ik had toen een kleine manege en vond het geen optie om jonge kinderen hiermee te confronteren.
Daarom is het dier toch naar de slager gegaan (het was nog wel in staat om te reizen).

Ik vond het verschrikkelijk omdat ik er niet echt een beeld van had hoe dit ging. De slager heeft mijn paard zelf opgehaald en heeft me wel uitgelegd hoe het zou gebeuren. Ik mocht er ook bij zijn, maar dat kon ik op dat moment niet aan. Het leek me ontzettend eng, dus ik heb ervoor gekozen om een telefoontje te krijgen toen het gebeurd was.

Ik heb me hierover altijd nog schuldig gevoeld en was daardoor ook heel erg tegen slachten.

Maar dit topic heeft mijn beeld hierover heel erg veranderd. De foto's en filmpjes zijn niet leuk om te zien, maar het ziet er zo rustig uit. Ik zie geen angst, geen stress en ik besef nu pas hoeveel sneller dit gaat.

Ik heb in hetzelfde jaar dat ik mijn paard liet slachten, nog een paard verloren en deze heb ik wel laten inslapen. Hij was niet meer tot veilig reizen in staat, dus ook bij hem had ik geen keuze. Maar ik heb me wel altijd goed gevoeld bij die beslissing. Wel vond ik het zwaar dat het inslapen toch wel wat tijd in beslag nam. Het duurde zo'n 20 minuten voordat hij echt weg was...

Al met al hebben jullie met dit topic mijn beeldvorming wel positief veranderd. Ik durf nog niet te zeggen welke keuze ik in de toekomst zal maken, omdat dit natuurlijk ook sterk afhangt van de omstandigheden waarin de keuze gemaakt moet worden.
Maar bij slachten heb ik niet meer dat enge en benauwende gevoel dat ik tot nog toe daarbij had. Ik denk nu ook veel rustiger terug aan de keuze die ik mbt mijn eigen paard heb gemaakt en voel me niet meer zo schuldig.

Dank jullie wel...

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 10:11

@yorghos, fijn dat we je er (indirect) mee hebben kunnen helpen. Het geeft mij ook een fijn gevoel dat we mensen een andere kijk op een treurig en verdrietig en zeer moeilijk moment kunnen geven.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 13:41

Yorgos.. fijn dat het beeld positief veranderd is.
Deze keuze is zeker niet fijn..maar als je weet hoe het er aan toe gaat.. verzacht het echt veel.