Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Faux

Re: Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:19

Wel een topic openen erover, maar vervolgens kritiek erop niet accepteren ? Vaag. Scheve mond

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:19

@ ellen, meerdere malen zelfs als het goed is. Maar tem vooral, als ze tig tems krijgen is het tochook niet erg ...

@ kelly_ann: als ik van veen zo zie, denk ik dat hij het paard gerust stelt totdat het rustig is. Er hangt nergens een praam, en de houdgreep zie ik hem niet doen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:20

Faux schreef:
Wel een topic openen erover, maar vervolgens kritiek erop niet accepteren ? Vaag. Scheve mond

Kritiek er op is niet erg. Maar dit is geen discussie topic over inslapen vs slachten

Faux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:21

Dat is ook niet waar mijn kritiek over ging. Ik vind dat sommigen van jullie zich ( voor zover je dat van de foto's kan afzien ) erg respectloos hebben gedragen. Terwijl de slachterij waar jullie geweest zijn héél netjes en respectvol is.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:22

kelly_ann; we hebben er wel naar gevraagd, kan me het antwoord alleen niet meer zo goed herinneren..

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:23

ma_rie_tje schreef:
Faux schreef:

Kritiek er op is niet erg. Maar dit is geen discussie topic over inslapen vs slachten

maar je kunt nagaan dat je hier discussies over krijgt en raad eens:mensen gaan vergelijken natuurlijk!en de vergelijkenis is inslapen!
dit krijg je dus al snel!

JoyCiej007

Madeleine16 schreef:
Van mij mogen mensen heus wel vlees eten, heb er geen probleem bij, maar voormezelf voel ik me er prettiger bij Bloos

En die mening respecteer ik ook zeker hoor Lachen ik wilde ook op 13/14jarige leeftijd vegetarier worden, maar een rookworst of een hamburgertje/biefstukje op zijn tijd vond ik eigenlijk veels te lekker Knipoog

fjordnina

Wat doen ze eigelijk met de huid? wordt die nog weer ergens voor gebruikt of wordt dat als afval gezien?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:24

voor zover ik weet heeft 1 iemand foto's geplaatst waarvan je er een paar respectloos kunt noemen. Ik heb ook nog wel een foto voor je als je die graag wil zien.
ik zal em pm-en.

De mensen die hier werken maakten graag een lolletje, maar dat blijkt ook wel uit deze ene foto die ik jou zo ga sturen.
Misschien snap je dan beter hoe "lollig" en "luchtig" de "slachters" met hun werk omgaan. Ze zien humor in alles wat net iets anders is

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:24

ma_rie_tje schreef:
voor zover ik weet heeft 1 iemand foto's geplaatst waarvan je er een paar respectloos kunt noemen. Ik heb ook nog wel een foto voor je als je die graag wil zien.
ik zal em pm-en.

De mensen die hier werken maakten graag een lolletje, maar dat blijkt ook wel uit deze ene foto die ik jou zo ga sturen.
Misschien snap je dan beter hoe "lollig" en "luchtig" de "slachters" met hun werk omgaan. Ze zien humor in alles wat net iets anders is

Plaats hem dan maar hier

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:25

de huid werd (toen wij er waren) opgehaald door iemand met een aanhanger.

Iemand vroeg: ga je er handtasjes van maken? Deze werden dus gewoon opgehaald, en worden dingen van gemaakt, zoals tasjes en laarzenen zo (en andere dingen die van paarden vacht worden gemaakt)

pascale

ma_rie_tje schreef:
ik zal em pm-en.

goeie humor heb je dan!

Faux

Overigens vind ik het afmaken zoals het bij Nijkerk gaat wel heel netjes. Wij hebben daar heel kort geleden een van onze paarden laten afmaken. Als ik moest kiezen tussen inslapen en dit, koos ik toch voor afmaken. Bij inslapen is het vaak nog zo dat paarden bang worden, op proberen te staan, weer omvallen en voor hun gevoel moeten vechten. Nee, dan liever dit. Mijn vader is er toen bijgebleven, het is daar heel schoon, paard van ons liep vrolijk naar binnen, keek nieuwsgierig om zich heen.. Aai over zijn bol, oortjes naar voren en het is klaar. In één keer.

Wat er daarna mee gebeurd, zoals dat huid eraf rippen enzo.. tsjah. Het ziet er engig uit, maar is i.m.o. niet "respectloos" naar het paard toe.

Je tong uit steken daarentegen wel. Misselijk

patsur

Marie; wil je me die foto ook pb'en?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:26

0maris0 schreef:
ma_rie_tje schreef:
ik zal em pm-en.

Plaats hem dan maar hier

Is goed.
Dit is een foto van een foto.
Ik ga hem nu uploaden

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:26

fjordnina schreef:
Wat doen ze eigelijk met de huid? wordt die nog weer ergens voor gebruikt of wordt dat als afval gezien?

huid van zowel paard als koe wordt opgehaald door de leerlooierij, en er wordt dus leer van gemaakt. die leerlooier kwam ook nog langs toen wij daar waren; die neemt gewoon hele huid kant en klaar mee, en bewerkt dat verder in de leerlooierij.

Lienus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:27

Dit is precies de reden dat ik vegetarier ben...
Goed voor de paarden dat het zo snel gaat, maar ik zou als ik een eigen paard had toch liever zien dat het gecremeerd werd...
Ik zou mijn paard daar niet willen zien hangen terwijl er mannen in staan te hakken...

unamie

vind het dapper en knap dat jullie dit durfde
je wilt als paardenliefhebber toch zeker weten wát er precies met je paard gebeurd op het moment dat zijn/haar tijd is gekomen???
heb zowel paarden laten in laten slapen als laten slachten
heb 1 keer meegemaakt dat de (oude) pony een kwartier tegen de spuit heeft liggen vechten...
heel naar was dat!
die pony hebben we trouwens begraven in het weiland
bij het slachten kon ik het echt niet opbrengen om erbij te blijven Bloos
dan was alleen mijn man erbij, die bracht ze weg,en hij hield ze ook vast tot het moment van schieten

als nu weer een van onze paard afgemaakt zou worden, zou ik willen dat het paard thuis geschoten word, dat gaat heel snel en (ik denk) pijnloos
een groot van voordeel thuis is dat het paard rustig in zijn eigen omgeving dood kan gaan
en dat de andere paarden afscheid kunnen nemen..dat vind ik heel belangrijk
Laatst bijgewerkt door unamie op 23-02-07 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Romeo2007

gadver, nieuwe mode, tasjes met paardenhuid? Huilen

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:28

kijk aan, ik vroeg me al af waarom ze er zoveel moeite voor deden om de vacht er zo netjes vanaf te halen.

Even verder op jouw eerdere reactie marietje: Ik denk dat je sowieso luchtig moet blijven omdat je er anders zelf aan kapot gaat. Het is nu eenmaal niet het meest prettige werk en als je bij ieder dier denkt ach, arm beest dan red je het daar niet lang ben ik bang.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:28

ma_rie_tje schreef:
Is goed.
Ik ga hem nu uploaden

Ohja, die foto.... Knipoog ook graag via pm Lachen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:29

JoyCiej007 schreef:
snoeske schreef:
Ben benieuwd naar de foto's!! Lijkt me echt griezelig om op een slachterij rond te lopen brrrr

Met dat idee ging ik er naar toe. maar geloof me, het was verre van griezelig. De beide heren waren super aardig, je kon alles vragen, ze legden dingen uit, waren gastvrij, en maakten met ons allemaal her en der een praatje. Wilde je iets liever niet zien? dan liep je even een andere ruimte in, of even naar buiten, of je ging achter de andere bokkers staan Lachen

@ Omaris0: we hebben één paard en één koe echt helemaal van levend tot 'hangend' gezien; het paard dat we hebben gezien was een Belgische Knol die vrij ernstig verwaarloosd was, maar een super lief en mak beestje leek het me. één been was ontzettend dik, daar zat een supergrote onsteking, echt tot op het bot (zagen we later; been + hoef werd er even apart afgehaald en opengesneden om pezen, spieren en ontsteking bloot te leggen, erg leerzaam) en hoef was helemaal misvormd, paard had er vééls te lang mee doorgelopen. deze mensen hadden deze beslissing allang een paar maand geleden moeten maken, in plaats van zo'n beestje nog een tijd op zo'n been te laten lopen.

Correctie, het paard was niet verwaarloosd maar de eigenaren wilden het dier een kans geven en hebben te lang met dierenartsen lopen vechten tegen iets wat zinloos was. Het paard was ergens in of tussen gekomen en had een lelijke wond aan het been. Bij de kroonrand, daar waar geen vlees zit. Het is dus ontzettend gaan ontsteken en daardoor is het paard sterk vermagerd.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:29

ma_rie_tje schreef:
Is goed.
Ik ga hem nu uploaden

oooooooo die Vork

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 17:30

ik heb straks ook een flimpje van het been