11 maart excursie paardenslachterij Nijkerk.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jinthe1

Re: 11 maart excursie paardenslachterij Nijkerk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 17:20

Dat klopt inderdaad, Jolanda heeft er ook ergens een stukje over geschreven. Ik weet niet of iedereen dat kan lezen.
Ik heb ontzettend veel aan haar gehad.
Als ik nu naar Nijkerk zou gaan zou ik ook willen weten of de slachters soms momenten hebben waar ze zelf moeite mee hebben.
Het is hun werk maar toch...
Op zo'n moment laat je je leiden door de automatische piloot en die vertelde dat ik mijn paardje echt niet in de steek mocht laten...
Ik vraag mij af of de slachters ook op de automatische piloot draaien of dat er geen gevoel bij zit.
Zag voor dat mijn paardje ging een haflinger waar al de benen vanaf waren en had er totaal geen moeite mee.
Ben wel benieuwd of zij dat ook niet hebben en het zien als een stuk vlees wat kleiner moet ;-)

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 17:27

Ik denk dat het een soort gewenning is voor hen.... maar misschien kan Jolanda die vraag ook wel beantwoorden, want zij is inmiddels ook één van de slachters geworden.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 18:12

Hey,

Dit was idd de persoon waar ik het over had.
Ik ben bij Popke en haar prachtige stoere superbrave hengst gebleven tot hij dood was...
Ze had me via pb gevraagd of ik misschien mee wilde... en toen ze hem naar binnen nam keek Popke nog achterom of ik er wel aankwam.
En toen de klap, stilte, en toen gewoon de emotie van de eigenaar.... ik vond dat zo erg, ik wist niets te zeggen... ik kon haar alleen maar vastpakken en knuffelen, en zeggen dat ze hem nog mocht aaien, en dat ze rustig aan mocht doen. Uiteindelijk kon ik zeggen : Hij heeft geen pijn meer.
We hebben samen bij hem gestaan, we zijn later toen hij hing nog terug gegaan, weer hebben we hem samen geaait...

Dusja... Ik ben heel eerlijk, ik vond het echt heel moeilijk.
Schieten is nooit leuk om te zien... Ik raak eraan gewent, ik bekijk het altijd van afstand...
Maar nee, het zal nooit helemaal wennen in zoverre dat ik daar zal staan zo van : Ach, weer een paard.
Ik toon geen emotie, het is m'n ''werk'' ik moet steun bieden aan de eigenaren of gewoon op afstand blijven en me niet moeien met die zaken.
Maar 't schieten is nooit leuk.
Zelfs Jan vind het elke keer dat hij schiet moeilijk. Maar hij doet het voor de paarden.

Maar ik zal jullie hier vrijdag wel meer over uitleggen tijdens het schieten.
Ik beslis op het moment dan wel of ik erbij ben of niet. Op excursies neem ik vaak de paarden mee de schietruimte in, en voordat ik kan weglopen is het vaak al gebeurt.

Verder als ik aan het werk ben, de paarden zijn dood, het is een product voor mij. En zo denken de slachters ook.
Heb er geen moeite meer mee met het villen e.d . Maar dat schieten blijft gewoon k*t...

Dit was het bericht wat ik na die vrijdagavond op bokt zette.

Jolliegirl schreef:
Ik moet zeggen dat het vandaag voor mij de heftigste dag was tot nu toe voor mij...

Er was een bokker die via pb contact met mij had opgenomen een paar weken terug.... Over de keuze voor haar paard... Ik had aangeraden om de keus gelijk te maken en niet nog 2 weken te wachten...
Zodoende was ze vandaag in Nijkerk...
Damn... bloedmooi dier... wat een pracht... echt.. en dat zeg ik niet snel van paarden, meestal interesseert 't me niet...
Ik was er al vroeger, maar heb mij niet omgekleed en ben niet gaan helpen...

Ben meegelopen en bij het schieten gebleven samen met haar... en dan pas voel je de emotie als er geschoten wordt en de eigenaar zich even volledig uitlaat...
Ik schrok er zelf van...ik kon geen woord meer uitbrengen.... heb haar maar een hele stevige dikke knuffel gegeven... Ik wist echt niet wat ik moest doen of zeggen....

Ik voelde me echt heel stom.... een paard van een ander... waar ik toch van schrik en toch een stukje emotie... En dan moet ik mij groot houden... want ik sta daar om de eigenaar te steunen, en niet om een potje mee te janken...
Gelukkig is alles goed gegaan...

Ik besef me nu pas hoeveel een arm om iemand heen kan doen... zo'n klein gebaar.
De steun dat je bij het schieten blijft... De steun dat ze iemand hebben die hun óók steunt terwijl de eigenaar het paard steunt en de laatste eer bewijst....
Er zit zo'n wereld van verschil tussen '' aan het werk zijn'' of wachten met aan het werk gaan en bij iemand blijven als steun....

Ik heb echt even een paar keer flink moeten slikken....
Meis, mocht je dit lezen... Je bent een topper... echt!

Zo, sorry dat moest er eventjes uit...

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 18:26

Pfoe heftig zeg. Heb echt respect voor jullie..

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:42

Klinkt inderdaad erg heftig.
Ik moet zeggen dat ik het nu wel spannend vind worden, nu het zo dichtbij komt. Riep eerst nog met m'n grote mond, dat wil ik zien haha. En heb al heel veel dieren dood zien gaan in m'n leven, maar die werden niet geschoten. Maar we zullen zien vrijdag.

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 20:52

Jolliegirl schreef:
Ach maakt ook niet uit. Mensen willen graag antwoorden op hun vragen. :)
Gisterenavond belde Franka mij nog :D Half uur aan de telefoon gehangen. :+

Ik ben zelf ook benieuwd naar Vrijdag.
Ik hoop dat Rosita bij het schieten wilt blijven. Ik doe het niet... :=

Frozenstar ik PB je even.

durf je het schieten zelf niet te zien? Of alleen op film?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 21:35

Ik durf het wel. :)
Vaak genoeg gezien al. Maar het hoeft van mij zo nodig niet meer ;)

Ik schiet zelf ook schapen met de slachter. Dus aan durfen ligt het niet.

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 21:56

Oke, je bedoelt dus eigenlijk gewoon dat het nou niet je hobby is om naar het schieten te kijken, snap ik. Ik dacht al, ze heeft de filmpjes hierop gezet, maar zou het in het echt niet durven zien, maarr... dan heb jee zeker met een schaap enzo veeel minder moeite dan met een paard?
Nog een vraag (zit vol met vragen :D) als jou paard dood zou moeten, zou je hem dan door Jan laten slachten en daar zelf bij zijn, neem aan dat je dan niet zo vrolijk helpt als met de andere paarden, maar je weet maar nooit natuurlijk.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 22:53

ik denk ook wel dat ik die vraag een beetje wel kan invullen voor je...

ik heb zelf ook mijn eigen pony weg gebracht naar de slager paar maanden voordat ik mee zou gaan op de excursie..
je ervaart alles zo anders t is een stukje van jezelf wat je dan los moet laten alles is een stuk emotioneler..
je kijkt er dan heel anders tegen aan dan op exc
je doet t wel voor je pony/paard maar je blijft verder daarna er niet bij(dat is in ieder geval voor mij zo)

toen ik mee ging op de excursie heb ik me echt tot op t laatste moment zitten twijfelen van wil ik dit wel gaat dit net zo emotioneel worden als toen die dag..
ik dacht idd net als wat jolliegirl zegt t is niet van jezelf geweest t is een heel ander gevoel...ja kan t niet echt zelf uitleggen...
maar t paard is zeg maar niet van jou...
en je ziet echt dat gelijk na het schieten dat er niks meer is er voelt niks meer...
maar dat is echt wat jullie zelf moeten ervaren

weet wel 1 ding aan jan kan je je paard echt toevertrouwen dat hij rustig heen gaat..
als ik ooit nog eens voor de keuze sta dan ga ik ook naar jan

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 23:06

Als eerste: gecondoleerd met je paardje.
Ten tweede: Fijn dat het in ieder geval rusig is gegaan zonder stress enzo, dat scheelt denk ik voor jezelf ook weer heel wat verdriet, ben je wel bij het schieten geweest?

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 23:22

ja maar niet bij t schieten op de excursie dit trok ik niet(was toch even te).. t ging gelukkig idd allemaal heel rustig...maar dat is bij jan net zo...ze worden met alle rust behandeld en krijgen nog even een knuffel van de slager zelf.. dat is wel super fijn ... ook kreeg ik de tijd om nog even gedag t zeggen

maar t is wat betreft excursie toch anders dan dat je je eigen pony weg brengt hele andere emoties komen erbij kijken.
je kijkt er heel anders tegen aan je gaat erheen om t zien wat er gebeurt..
ik zelf was heel nieuwschierig van hoe ziet een paard er nou eenmaal uit onder t velletje en dat was echt heel erg gaaf en super leerzaam.
maar ben blij dat ik wel daadwerkelijk gezien heb dat er gewoon niks meer is na het schieten..behalve t dode lijk om t zo maar t zeggen..
je ziet t ook heel goed aan de ogen die zijn ook dof er straalt niks meer uit...

maar ik hoop dat jullie allemaal net zo een leerzame dag zullen hebben als dat ik gehad heb..en t heeft mij wel een hele hoop rust gegeven nu ik weet hoe t ook na t schieten gaat en dat ik toch niet fout ben geweest in mijn beslissing.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 23:32

Browniee schreef:
als jou paard dood zou moeten, zou je hem dan door Jan laten slachten en daar zelf bij zijn, neem aan dat je dan niet zo vrolijk helpt als met de andere paarden, maar je weet maar nooit natuurlijk.

Dat weet je natuurlijk nooit vantevoren....
Ik heb ook geen paard, dus die keuze zal ik niet hoeven te maken....
Maar ik zou als ik de keus moet maken, 100% naar Jan gaan...
En ik zeg altijd : Als ik een paard heb, en dit moet gebeuren, schiet ik 'm zelf.

En tsja... werk is werk... of het nou een schaap/paard/koe is...
Het is voor mij na het schieten een soort product wat verwerkt moet worden...
En ik doe het echt niet omdat ik niets beters te doen heb... :+ Ik heb er ''plezier'' in, je ziet zoveel van binnen, en van buiten, organen, botten, pezen, alles. Ik Vind dat gewoon altijd rete interessant.
En tsja.. tuurlijk sta ik te lachen met die mannen, kan daar moeilijk sip gaan staan te werken. Beetje lol moet je hebben.
Maar moment van uitladen/ophalen/schieten is ALTIJD serieus, geen gedol.

Het vlees maken(dus het uitbenen van karkas en snijden) doe ik echt met plezier, dat is in de slagerij altijd dolle pret.
hard werken, maar erg leuk en altijd gezellig met de mannen. :)

Ik ga nu echt even mijn nachtrust pakken..
Net movienight gehad met de recreatie... ik trok het niet meer... ben zó kapot...

Morgen nog even een dagje doorporren,en dan denk ik dat ik lekker hier blijf en pas vrijdagochtend naar Nijkerk rij.
Anders wordt het donderdagnacht weer n uur of 02.00 zoals de vorige keer..... en dan om 06.00 maken ze me meestal wakker of wordt ik wakker omdat ze paarden aan het laden zijn....
:=

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 23:50

slaap lekker jollie

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 10:00

Die slaap had ik zeker even nodig...

Ik schrok wakker vanochtend om 05.30 : Shiiiit k moet weg... nijkerk... zo kom ik te laat...

Maarnee... is het donderdag... :+

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 10:54

nog even een dagje wachten :p...dan mag je weer heen haha..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 13:17

Ja haha.

Ik ga nu even richting Horst, even een fles whisky halen!
heb al n mooie doos, met 5 flesjes limburgs bier :+
Ik doe dr n fles whisky bij en een pak koekjes denk ik.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 13:21

super!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 14:07

Ik zal zo even een foto plaatsen van het in elkaar gezette pakket. :))

Dit is 'm geworden!
Afbeelding

Eigenlijk moet er nog 'n rol koekjes bij om het af te maken... :+

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:07

Wat leuk :D

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:50

Wat leuk :D

Wat een heftig verhaal popke, heb je IM ook gelezen. Je hebt
de juiste beslissing genomen voor je paard.

Ik heb verder nog geen vragen bedacht voor morgen jullie wel? Bij mij komt
dat meestal ter plekke alsnog.

En als laatste maal ik vraag het nog 1 keer :P komen er nog mensen uit Arnhem/Wageningen?

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:50

Leuk zeg!

Morgen is het zo ver! Ben best nerveus!

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:00

Leuk pakket heb je gemaakt Jolanda...

Ik ben best wel zenuwachtig en hoop dat ik vanavond nog slaap :o
Zijn er meer mensen die emotioneel zijn aangelegd?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 16:05

Ik normaliter wel Mismoonie, alleen in het slachthuis hou ik me altijd rustig... ;)

Nou, ik ga nog even genieten van m'n pony...
Als 't goed is hoor ik morgen van de eigenaar,broer van de slager;) het verlossende woord of de koop doorgaat of niet...

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:15

Ik ook Missmoonie.. heel irritant soms :+

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:19

Ik ben ook best wel emotioneel :o en het kan soms echt irritant zijn vooral als je je groot wilt houden..
Maar heb gister gelukkig groenlicht gekregen van mn vriend ( streng vegetarier + schoonouders ook). Dat ik toch alles mocht kijken ( mits ik het zelf ook aan kan ) en het aan hem vertellen hoe het allemaal in zn werk gaat.. Zelf ben ik zeer geintresseerd in paarden benen hoe dat allemaal in elkaar zit.. Veel paarden in het verleden gehad die been problemen hebben/hadden