[Verslag] Excursie paardenslachthuis 12 November

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re: [Verslag] Excursie paardenslachthuis 12 November

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 12:43

Ik zal je vragen even beantwoorden.
De chip wordt gevonden met een chiplezer, en afgelezen. Ik weet eigenlijk niet op welk moment deze verwijderd wordt! De paarden gaan namelijk direct vrijdagnacht op transport naar de franse grens.

En een paard laat idd de urine en mest lopen, soms al direct na het schieten, maar vaak pas als ze opgetakeld worden.

Je bent uiteraard welkom om mee te gaan op excursie. Nogmaals, je kunt zelf bepalen wat je wel/niet wilt zien. :)

Bentley26

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 12:47

Dank je wel voor het beantwoorden.

Ja zou me graag dan aanmelden mocht het zover komen dat er weer wat georganiseerd word. Ik wil echt weleens een paard van binnen zien. Pas nog mn hond van binnen gezien met operatie keizersnede en me kat. Stond er met me neus boven op! Dus vandaar.

Maar nogmaals mn complimenten hoe jullie dit netjes brengen en hier wat van kunnen leren.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 13:10

[quote="Jolliegirl"]Ik vind het schieten het moeilijkst. Niet omdat het zielig is.
Maar blijf het schieten een rot moment vinden. De knal, de klap.

Het begint momenteel wel minder te worden, maar ik sta liever in de slachtruimte dan bij het schieten.
Dit heb ik alleen met paarden. Bij schapen heb ik er geen moeite mee.[/quote]

Dat zou ik denk ik ook hebben. Het moment van levend paard naar dood paard blijft toch naar.. Eenmaal dood dan veranderd er voor mij heel veel. Dan is het interessant en leerzaam. Maar ik geloof dat zelfs de slagers er ook nog altijd een hekel aan hebben.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 13:21

Jan zegt altijd : een paard doodmaken is niet plezierig.
Hij doet het uit liefde, iemand moet het doen!

De slachters doen gewoon hun werk. Mij is wel eens gezegd : die slachters zijn harteloze mensen.
Maar dat is onzin, ook deze mannen hebben een gezin, houden ergens van, en zullen ongetwijfeld ook van dieren houden, maar het is hun werk.

Ik ben zo blij dat zij mij de kans geven alles te leren. Want hoe leer je iets het beste? Door het zelf te doen! :) En dat kost tijd, tijd = geld. Maar toch, ik krijg elke keer weer de kans om dingen te vragen, te doen, uitgelegd te krijgen. Ben ik ze erg dankbaar voor.

Het moment van leven naar dood blijft lastig. Nou trek ik het mij niet zo emotioneel aan omdat het niet mijn eigen dieren zijn. Maar ik moet er niet aan denken als ik mijn pony bijvoorbeeld weg zou moeten brengen... Wat een hel moet dat zijn, en dat begin ik me steeds meer te beseffen. Het punt van overgeven aan de slachter, de laatste knuffel, de laatste blik. Bah, ik wil er niet aan denken....

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 15:41

Jolliegirl schreef:
Jan zegt altijd : een paard doodmaken is niet plezierig.
Hij doet het uit liefde, iemand moet het doen!

De slachters doen gewoon hun werk. Mij is wel eens gezegd : die slachters zijn harteloze mensen.
Maar dat is onzin, ook deze mannen hebben een gezin, houden ergens van, en zullen ongetwijfeld ook van dieren houden, maar het is hun werk.

Ik ben zo blij dat zij mij de kans geven alles te leren. Want hoe leer je iets het beste? Door het zelf te doen! :) En dat kost tijd, tijd = geld. Maar toch, ik krijg elke keer weer de kans om dingen te vragen, te doen, uitgelegd te krijgen. Ben ik ze erg dankbaar voor.

Het moment van leven naar dood blijft lastig. Nou trek ik het mij niet zo emotioneel aan omdat het niet mijn eigen dieren zijn. Maar ik moet er niet aan denken als ik mijn pony bijvoorbeeld weg zou moeten brengen... Wat een hel moet dat zijn, en dat begin ik me steeds meer te beseffen. Het punt van overgeven aan de slachter, de laatste knuffel, de laatste blik. Bah, ik wil er niet aan denken....

Mijn opa had vroeger een eigen slagerij en toen werd er ook nog aan huis geslacht.
Geen paarden volgens mij maar wel iedere week een koe.
Iedere maandagmorgen heel vroeger werd er dan een koe gebracht die ter plekke op de buitenplaats achter werd geschoten.
Ik heb hem nooit gekend maar wat ik van verhalen heb gehoord was het zeker geen harteloze man.
Het was gewoon zijn werk wat je wel moeten kunnen overigens.
Niet iedereen is daar voor in de wieg gelegd.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 15:44

Ben het helemaal met je eens! :)
Ik sta ook te helpen met vanalles, en ik ben ook echt geen harteloos mens.

Sieeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 21:25

Wat een interessant verslag, Alleen het neer klappen vind ik 'naar' om te zien, maar ze zijn in een klap weg. Wat ik me nou afvraag, zijn er nog eigenaren van hun paard bij die hun paard zien 'afgeschoten' worden?

vwmissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 21:29

ik vindt het een geweldige man , hij heeft vandaag een paardje op gehaald bij ons, en vrijdagmorgen mag ik komen om erbij te zijn ...

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 21:45

Mooi om te zien, die foto's. Ik twijfelde of ik de filmpjes van het schieten wel wilde zien, maar na wat reacties gelezen te hebben heb ik het toch maar gedaan.
Dat valt eigenlijk heel erg mee! Ze zijn echt in een 'split-second' weg.
Zodra het paard gevilt is, vind ik het niet meer akelig, dan is het toch meer een stuk vlees en niet meer zo herkenbaar zo zonder hoofd en vacht.
Mooie reportage!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-10 21:59

Sieeem schreef:
Wat een interessant verslag, Alleen het neer klappen vind ik 'naar' om te zien, maar ze zijn in een klap weg. Wat ik me nou afvraag, zijn er nog eigenaren van hun paard bij die hun paard zien 'afgeschoten' worden?

Soms wel.
Soms blijven ze kijken, soms kijken ze achteraf.
Soms blijven ze buiten staan en kijken ze alleen even naar binnen als de deur opengaat.

Ik ga morgenavond weer naar Nijkerk, vrijdagochtend mee paarden opladen, en dan weer zoals gewoonlijk hoe de vrijdagen altijd gaan.

Eigenaren zijn ten aller tijde welkom. Als ze het willen zien, en zo niet, dan kunnen ze rustig op kantoor zitten. Geen enkel probleem allemaal.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 00:24

Ik heb overleg gehad. Ik wilde misschien in januari nog een excursie inplannen.
Maar het blijft bij April2011, even rust nu.

vwmissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 00:54

@jolliegirl...je bent geweldig!
helaas was ik vanmorgen bij jullie om puck weg te brengen..
ik heb je daarna nog veel gesproken , maar ik wil echt even in dit topic vermelden voor degene die het nog niet wisten, dat jullie daar in nijkerk zulke geweldige mensen zijn ..
van het begin tot eind heb ik echt het gevoel gehad dat jullie dit uit liefde voor de beesten doen, hoe raar dat ook klinkt. ik zou er zo een heel verhaal (vanuit de ogen van de eigenaar van het paard ) van kunnen maken van 1 ochtend bij jullie maar goed dat wil ik best doen voor de geintreseerde maar niet vandaag ,het is nog te vers....
en de knuffel van jan ...die vergeet ik nooit meer !!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-10 01:06

Lieve meid, bedankt. Vond het erg heftig vandaag.
Puck heeft geen pijn meer en is in de paardenhemel.

En je weet, je bent altijd welkom.
En je bent een topper, tot het bittere eind gebleven! :*

Yffiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 15:33

Wauw heel leerzaam! :)
Heb niet het hele topic gelezen (het zal er vast wel tussen staan) maar als het geschoten is, is het dan al dood? Want het hart klopt nog wel staat er.. maar voelt het paard dan nog wat?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 15:37

Zodra het dier geschoten is, is het hersendood. Het hart klopt nog wel, maar alle functies zijn weg.
Het hart blijft kloppen omdat je de hersenstam niet raakt.
Het paard is hersendood, voelt dus niets meer. :)

Na het steken pompt het hart het bloed eruit, en stopt het hart.

Stel gerust vragen als je die hebt. :) Daar is het topic voor.

Ik heb afgelopen vrijdag 2 excursies begeleid voor het Groenhorst college in Barneveld. Was erg interessant.
Leuke groep, veel vragen die ze stelden.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 17:20

@Jolliegirl
Vind je het wel eens lastig dat je ongeveer 1.000.000 x de zelfde vragen moet beantwoorden? :o
(iedereen die nieuw is heeft natuurlijk vragen, maar die worden natuurlijk allemaal los van elkaar gevraagd)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 17:25

Het antwoord is elke keer hetzelfde ;) Dus neehoor.
Ik ben heel geduldig, mensen mogen bij 100.000 keer hetzelfde vragen. Geen probleem.

Je moest eens weten hoeveel vragen ik afgelopen vrijdag heb moeten beantwoorden. Als ik dat niet zou kunnen, dan moet ik dit niet doen.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 17:28

Dat is ook wel zo ja ;)
Maar goed, het is ook voor een goed doel: De slacht bespreekbaar maken!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 17:29

En het werkt.
Vergelijk dit topic met de allereerste keer.
Er zijn veel mensen veel bewuster gaan denken. :) Ben er erg blij om.

Heb nu ook aangegeven excursies voor scholen te willen doen. :) Jan krijgt met enige regelmaat het groenhost op bezoek, en soms wat andere opleidingen in de paarden.
En zelf natuurlijk nu alles aan het leren. :)

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 17:37

Precies! Ik had me er ook nog nooit echt in verdiept (je wil er toch niet echt over nadenken :o )
En op de een of andere manier dacht ik bij het woord "slacht" altijd een vreselijke enge man met een hakbijl!
(ook al wist ik wel dat dat natuurlijk niet zo was)

Dankzij topics als dit weet ik nu hoe het echt zit! ;)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 17:40

Mannen met hakbijlen staan daar wel haha! :+
Maar ze zijn niet eng.

Ik dacht er vroeger ook heel anders over, ben 10 jaar vega geweest. En kijk me nu staan, doe zelfs dingen zelf in de slachterij. Dit had ik nooit van mezelf verwacht.

Ik zou zeggen : Kom het eens van dichtbij bekijken als je daar interesse in hebt. :)

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 17:52

haha dat is waar! :+
Zo op de foto's / filmpjes vind ik het wel heel interessant, maar in het echt... hmmm dan val ik nog even in de categorie "watje" hoor! haha!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-10 17:53

Laat duidelijk zijn : Je bent NIETS verplicht. Niets moet, alles mag. Dingen die je niet wilt zien hoef je niet te zien.
Afgelopen vrijdag waren er een aantal die wilde wel eens proberen aan een stuk vel te trekken, viel ze nog vies tegen hoe zwaar dat was.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 18:00

Interresant verhaal :)
En ht valt mij echt mee hoe het er aan teo gaat.
En lief dathij ook de tijd neemt voor het jonge beestje.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 18:04

Ik weet het, maar ik ga al huilen als ik daar het erf op kom! Echt hoor! :+
Maar mocht ik toch ooit de verleiding niet kunnen weerstaan, dan weet ik je te vinden! ;)