3e Excursie paardenslachterij van der Veen, Nijkerk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TurboTinker

Re: 3e Excursie paardenslachterij van der Veen, Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:45

Marie,wat heftig! fijn dat mensen wel snel kunnen handelen!!

Devine... De anatomie van een paard is intressant,
evenals zoiets meegemaakt hebben, Weten wat je te wachtten staat als je ooit de keuze moet maken.

En ja,er is toestemming voor de foto;s

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 22:12

we hadden toestemming voor het maken en publiceren van het beeldmateriaal. meneer van Veen heeft toestemming gevraagd.
Hij is heel strikt en duidelijk in welke paarden wij wel mogen zien en welke wij niet mogen zien.

na de eerste excursie was ik zo onwijs onder de indruk, dat we toen al zeiden (cross en ik) dat we het nog een keer zouden doen. Dit keer was de aanleiding eigenlijk iets heel onzinnigs (3 winterdekens).
De groep is/was gezellig, en het is gewoonsuper leerzaam.

Zelf heb ik slechte ervaringen met inslapen, en 2 hele goede met schieten (de 1e en 3e excursie)

vooral de 1e was heel erg om het taboe van het slachten te verbreken (of hoe je dat ook zegt).
Het is toen een best "heftig" topic geweest.
Een aantal mensen (oa Snackie) heeft naar aanleiding van het 1e excursie topic besloten haar paard naar Nijkerk te brengen.

Tja, en alles wordt gewoon super goed uitgelegd. Hij weet precies waarom een paard wordt afgemaakt, wat het paard mankeerd en kan dit super goed uitleggen.
Ook het gehele proces van wat er gebeurd met het kadaver wordt super uitgelegd. Inclusief de (soms een beetje vreemde) grapjes van de slachters.

De sfeer die bij deze excursies heerst is echt UNIEK!
Er wordt op een hele luchtige en ongedwongen manier omgegaan met een toch wel heel erg beladen onderwerp. Alles wordt op een gemakkelijke manier uitgelegd. Helemaal top.

Iedereen die er loopt is bereid om ieders vragen te beantwoorden.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 22:50

Mooi gezegd marie,Heb er niets aan toe te voegen.

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 22:51

Ja kan me voorstellen dat je de anatomie intressant vindt alleen ik lees dat dan liever uit een boek Bloos

Fijn vindt ik om te horen dat alles wordt overlegd met de eigenaren van het paard waar het hier nu over gaat...
En die vreemde grapjes tijdens het slachten,ja ik denk dat je ook niet erbij moet wezen als mensen onder het mes gaan voor liposuctie bijv. wat er dan allemaal aan grapjes worden gemaakt Knipoog

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 22:52

inderdaad
En ook voor ons was het een manier om het wat luchtiger te maken (zo ook het grapje: en nu is het een shetlander...)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 23:01

Ik heb ook tig keer getracht de anatomie uit ene boekje te leren...Niets onthield ik ervan.
nu ik het in het echt heb meegemaakt,weet ik het wel.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 23:01

De Taboe hebben jullie door de excursies zeker verbroken.
Ik vindt het elke keer super intressant om jullie verslagen te lezen. Toch heb ik pas nog gekozen voor het inslapen omdat dat voor mij de beste keus op het moment was.Maar als ik ooit kies voor de slager wordt het zeker bij meneer van Veen.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-08 23:10

Jeetje Marie, wat ontzettend heftig zeg dat verhaal!
Verder sluit ik me helemaal bij jou aan betreft de motivatie om naar de slacht te gaan

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 23:13

het punt is dat je niet vante voren kan bepalen welke keuze je moet maken.
het hangt helemaal ban de situatie af....
Is het paard in staat te reizen of niet...
De dag van de 1e excursie heb ik een hele moeilijke keuze moeten maken. Mijn paard stond op de kliniek, en er was nog 1 optie om hem beter te krijgen, hele dure medicatie die bij veel paarden niet aansloegen. Een laatste optie dus.
Of inslapen (paard kon niet meer vervoerd worden). Wij hebben hem toen de kans gegeven die we nog hadden om hem beter te maken. Het heeft aangeslagen (maar wel zn sporen nagelaten...).

Mijn paard zou niet in staat zijn geweest on naar de slager te gaan, en inslapen zou op dat moment voorhem beter zijn.
Als ik op dat moment hem niet de laatste kans zou geven (of wel gegeven, maar dat het neit aansloeg) zou hij zijn ingeslapen.

Hoe grote voorstander ik ook ben van het slachten....

Het is een moeilijke keuze, en alleen jij kan de juiste keuze maken. Welke dat ook is, je moet kiezen wat JIJ het beste vind (en niet wat je omgeving allemaal vind, uiteindelijk ligt het toch in jou handen)

@ rosita: ik weet er zelf maar heel weinig van... heb alles achteraf gehoord (en politie rapport te lezen gekregen omdat ik dat zelf wou). Maar heftig was het zeker. Ik wist alles nog tot op het punt dat ik ging oversteken.
Eerste wat ik vroeg toen ik bij kwam was waar IQ was.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 23:50

Toch is het heftig Marie.. zoeizo dat je het er zo "goed"vanaf gebracht heb!

mikado_36

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 10:55

devine schreef:
Nog even een vraagje wat is jullie motivatie om hier naar toe te gaan...hebben jullie zelf ook een paard naar een slachthuis moeten brengen met nare ervaringen of is het nieuwsgierigheid?

hoi devine we hebben snackie en ik mikado dus marlon haar paard afgelopen september daar naar toe gebracht we zatten beiden best met nog wel wat vragen en die zijn nu mooi beantwoord door dhr van veen
ik heb er in ieder geval geen spijt van dat ik mee gegaan ben
niet alleen voor mijn eigen maar ook voor snackie mijn dochter heeft het een grote inpact gehad op dr leventje met en zonder marlon

Chann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-08 16:51

devine schreef:
Nog even een vraagje wat is jullie motivatie om hier naar toe te gaan...hebben jullie zelf ook een paard naar een slachthuis moeten brengen met nare ervaringen of is het nieuwsgierigheid?
Zelf ben ik uit 'nieuwsgierigheid' mee gegaan, ik heb geen eigen paard en er verder ook niets mee te maken, maar wil dierenarts worden en uit boeken leer je zoiets echt niet zo goed als wanneer je het met eigen ogen ziet. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 14:30

wel heel interessant, maar toch draait mijn maag er een beetje bij om. Is zo naar om zo'n mooi dier geslacht te zien worden! (komt natuurlijk ook omdat je elke dag paarden ziet en nooit dat er 1 geslacht word Haha! )
was het een gewoon gezond paard opf had ie wat? of wisten jullie dat niet?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 15:09

Artrose..

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 23:09

Jeetje al een derde excursie, heb weer een hoop gemist.
ben met de eerste meegeweest, wel grappig om te zien dat jullie wederom voor dezelfde tafel hebben gekozen bij de MAC, haha Vork

Vond de eerste excursie erg leerzaam, top van hr. v. Veen dat jullie vaker langs mogen komen, erg nuttig voor mensen die er echt meer van willen weten en in het echtkunnen zien hoe het gaat, zo worden ook een hoop horror verhalen uit de wereld geholpen.

Mijn motivatie toen was, dat ik alleen een paard heb zien inslapen en eigenlijk buiten de verhalen om niks wist van slachten, mensen verzinnen er vaak allerlei kul omheen waar geen bal van klopt, zo blijkt maar weer, tenminste dat heb ik ervaren bij deze slachterij.
Mijn mening is er niet door verandert ik laat mijn paarden nog steeds inslapen, maar dit terzijde.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 23:20

@ cissie: die tafel is gewoon het grootste, en tja, daar stond mijn verjaardags stoel!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 23:37

ma_rie_tje schreef:
@ cissie: die tafel is gewoon het grootste, en tja, daar stond mijn verjaardags stoel!

Haha dat is waar Tong uitsteken

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 13:44

dus tja, wel een ongezellige tafel door die dingen in het midden, maar anders zatern we echt in groepjes te eten.

Ik had als eerste mn "voer" dus mocht ook de tafel kiezen Haha!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 14:19

Ik heb het schietfilmpje gekeken en de foto's en ik moet zeggen dat ik er echt niet aan moet denken dat mijn paardje daar zou staan en door zijn hoofd geschoten zou worden. Maar dat is gelukkig voor iedereen persoonlijk, en ik snap ook wel weer dat mensen er wel voor kiezen omdat het zo snel gaat.
Maar toch, ik laat de mijne gewoon inslapen als het moet, maar hij is pas 4 dus hoop ik echt nog lang van hem te genieten.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-08 16:55

hopelijk kun je nog lang van em genieten, en misschien denk je er over 20 jaar wel anders over!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 09:01

Goedemorgen! rustig hier!
In het eerste slacht topic ging het er heftger aan toe!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 13:44

ma_rie_tje schreef:
hopelijk kun je nog lang van em genieten, en misschien denk je er over 20 jaar wel anders over!

ja wie weet wat er over 20 jaar weer allemaal mogelijk is. Ga nu nog niet op de dingen vooruit lopen, maar het speelt altijd in je achterhoofd, zeker nadat mijn vorige paard op 13 jarige leeftijd aan koliek is overleden.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 18:47

Jah.. het is maar een heel klein stukje tussen leven en dood...

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 18:52

Ik wil iedereen bedanken voor de fotos en uitleg en vooral Snackie en de 2 organisatoren (ben even de namen vergeten).
Mijn pony stond voor die dag in Nijkerk, maar is op laatste moment verplaatst. Ben blij met jullie hulp en toen ik de fotos zag, wist ik dat ik een juiste beslissing had genomen.
Dank jullie wel (ook voor eventueel tegenhouden van fotos van mijn pony).

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 19:04

Hey meis.. Veel sterkte! dacht toevallig net nog aan je!

Organisatoren > Crossmonster en Ma_rie_tje