11 maart excursie paardenslachterij Nijkerk.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nien1984

Re: 11 maart excursie paardenslachterij Nijkerk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 23:26

Vertel.. ben je tussen de paardenlijken een beetje aan het regelen jolanda...?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 23:28

Neehoor... O:)
Er is gewoon een slachter die ik altijd een beetje loop te plagen en hij mij ook wel afentoe... }:) :))
Dus dat is soms wel even wat te gezellig. :Y)

Maar ach dat doet de andere slachter ook... ;) Ze plagen mij daar allemaal omdat ik een vrouw ben... en die happen altijd zo snel... _-:(

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 23:32

Mijn tomtom geeft aan 1:06 maar ik zit ook midden in de files dus als ik er 2 uur voor uittrek ben ik hopelijk wel op tijd.. En ben ook van de koffie dus :)
Maar Jolanda, als jullie om 7 uur beginnen met slachten en er zijn 8 paarden, zien wij dan nog wel iets?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 23:35

Jahoor jullie zien nog wel wat,anders bewaard jan er gewoon 1 of 2.
Of de mannen drinken tussendoor 'n extra bak koffie ;)

Om 7 uur wordt de eerste geschoten, deze is dan om +- 10 over 7 uitgebloed.
En dan na het uitbloeden moet je 25 minuten per paard rekenen.
Als ze echt doorwerken buiten het bloeden om 20 minuten per paard. .

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 23:39

Oke het is dus niet zo dat ze er 1 schieten en de volgende al weer klaar staat? dus eerst het hele paard ontleden en dan pas de volgende?
Mooi hoef er dan ook niet zoveel te zien, alhoewel dat misschien fijner is dan ben je er al aan gewend :P

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 23:41

Ja, pas als het paard gezaagd word(het karkas in 2e , de laatste stap)
Dan pas schiet jan vaak de volgende. :)

Het is geen lopende band werk... :)

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 23:44

Oke nu begin ik het te snappen.. dan hebben we idd nog wel kans.. En anders is 1 zien ook leerzaam

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 23:44

Jan bewaard wel wat hoor.
En afgelopen vrijdag waren er 16. Dus er komen er misschien nog wel wat bij.
Dat hoor ik Donderdag. :)

Het gaat daar echt in alle rust... de mannen werken ook gewoon lekker op hun eigen tempo..

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 23:50

Slaap lekker dames! Morgen klets ik weer mee en zal ik mn vragen op een rij zetten.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 23:51

We moeten beetje rekening houden dat dit geen HK topic is :=
Beetje ontopic blijven dus. Maar met die vragen tussendoor zijn we mooi ontopic :)

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 00:37

Ik heb ff weer een vraag je :+
Stel voor een vrouw komt op vrijdag haar paard brengen maar wil graag bij het schieten aanwezig zijn. Is dat mogelijk? Ook om het hele slacht proces te zien? Dan heb ik het even niet over bokkers etc maar gewoon een vrouw die haar paard komt brengen na afspraak.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 01:12

Ja dat kan altijd ;)
Je kunt zelf het vlees van je eigen paard kopen als je dit zou willen...

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 01:15

Oww, ok... pff ik denk niet dat ik mijn eigen paard zou op eten :o
Maar mocht ooit de dag komen dan zou ik er wel graag bij blijven...
Komen er mensen en paarden uit het hele land naar Jan toe of is het meer alleen in het noorden?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 01:18

ik denk dat ik je wel begrijp ik zie het meest op tegen zon mooi dier uit elkaar gehaald te zien worden organen en zo ieeeuw en ogen kan ik niet tegen.

Ik ben Franka 35 jaar uit Den Haag rijd mee met Avalon. heb een vriend en twee poezen.
de baasje wil ik op zon moment echt helpen met hun verdriet als dat kan.

Nien1984 schreef:
Ik ben Janine, 26 jaar. Woon in Groningen waar ik werk en aan het afstuderen ben. We hebben 5 paarden thuis waarvan 3 oudere merries (2x 17 en 23, een bijna 2 jarige merriesekreet en een ruin van 4,5.

Het meest bang ben ik vrijdag voor verdrietige baasjes die hun paard komen brengen. Waar ik tegenop zie is dat we de paardjes eerst nog in levende lijve kunnen zien en aaien en dat we ze daarna afgeschoten zien worden (als je dat wil zien natuurlijk). Waar ik oook nog bang voor ben is dat er een paard tussen staat waar verder nog niet zoveel mee aan de hand is maar bijv. in de 20 is en gewoon niet meer voldeed....... en dan als laatste ben ik heeeeel bang voor mezelf dat ik zo'n paard dan wil inpakken en meenemen om hem/haar nog een fijne oude dag te bezorgen en het me dus persoonlijk ga aantrekken.

Wat ik hoop is dat er alleen paarden staan die echt ongeneeslijk ziek zijn en dat we met wat lekkers ze nog een laatste fijne kroelsessie kunnen geven voordat ze van hun pijn verlost worden.... en dat ik het rationeel kan blijven bekijken gedurende de dag en dat we elkaar door deze dag heen helpen.

Jolanda, mogen we wat lekkers meenemen voor de paardjes die nog leven tegen de tijd dat wij daar aankomen?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 01:30

Ha ja was gezellig he :D

Jolliegirl schreef:
Ach maakt ook niet uit. Mensen willen graag antwoorden op hun vragen. :)
Gisterenavond belde Franka mij nog :D Half uur aan de telefoon gehangen. :+

Ik ben zelf ook benieuwd naar Vrijdag.
Ik hoop dat Rosita bij het schieten wilt blijven. Ik doe het niet... :=

Frozenstar ik PB je even.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 08:57

Ik rij met Bentley26 mee :D

Zal ik een thermoskan meenemen, kan je koffie onderweg meenemen :D

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 09:48

Ik ben trouwens [***], 21 jaar en ik woon in Rotterdam. Ik heb een verzorgpaardje, Hummer. Een hele eigenwijze Fjord. :D
Ik woon samen met mijn vriend en we hebben een poes genaamd Diva. (ook zo'n eigenwijze drol)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 10:24

Missmoonie86 schreef:
Komen er mensen en paarden uit het hele land naar Jan toe of is het meer alleen in het noorden?

Neehoor niet het noorden.
Jan zit zelf in het midden van het land.

Er komen mensen uit friesland, limburg, zeeland, noord holland, drenthe...
Overal vandaan. :)

Jullie hoeven je niet druk te maken om evt. eigenaren.
Want die zullen we niet zien. :)

Ik ben er vanmiddag even niet om vragen te beantwoorden.
Mijn pony staat te koop en ik krijg kijkers. Duimen jullie allemaal heel hard dat mijn ventje naar een nieuw huisje mag? :+:

Horsefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 10:32

Ik drink dus absoluut geen koffie, bah. Mijn klasgenoten willen het me nog leren drinken voor einde van de unico, ik wens ze suc6, gaat ze niet lukken :Y)
Ben wel blij dat er geen eigenaren bij zijn, anders sta ik geloof ik net zo hard te janken, ondanks dat ik weet dat het beter is voor het dier. Bij koeien en varkens had ik daar totaal geen last van.
Ik ben wel benieuwd of jullie vaak noodslachtingen krijgen en of dat uberhaupt bij paarden in Nederland nog wel eens voorkomt.
En daarnaast de bestemming van alle organen en wat er met de PM-keuring gedaan wordt en waarop organen wel afgekeurd worden (varkens staan bv bekend om milkspot liver, bij herkauwers vind je leverbot levers).
En onderbeen ontleden is ook leuk, nu moet ik zeker de anatomie in om al die peesjes te benoemen.
Daarnaast verzin ik vast nog meer vragen, maar dat is denk ik vooral als ik er bij sta.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:35

Spannend allemaal! Maar wel interessant natuurlijk! Heel veel "plezier" vrijdag (kan dr niet echt een geschikte benaming voor bedenken ;))!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:41

Citaat:
-Ik ben wel benieuwd of jullie vaak noodslachtingen krijgen en of dat uberhaupt bij paarden in Nederland nog wel eens voorkomt?
-En daarnaast de bestemming van alle organen en wat er met de PM-keuring gedaan wordt en waarop organen wel afgekeurd worden (varkens staan bv bekend om milkspot liver, bij herkauwers vind je leverbot levers)
- worden ezels ook weleens geslacht en kun je die uberhaupt eten?
- is de lever van een paard ook eetbaar? (zo niet, heeft dat te maken met het ontbreken van de galblaas?)
.

Een aantal vragen die nu geroepen zijn... heb je nog vragen die je niet vergeten wilt, roep ze hier, dan kunnen ze erbij op de lijst.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 17:01

Missmoonie86 schreef:
Ik heb ff weer een vraag je :+
Stel voor een vrouw komt op vrijdag haar paard brengen maar wil graag bij het schieten aanwezig zijn. Is dat mogelijk? Ook om het hele slacht proces te zien? Dan heb ik het even niet over bokkers etc maar gewoon een vrouw die haar paard komt brengen na afspraak.

Ik heb mijn paard 1,5 week geleden gebracht bij Jan en mocht er gewoon bij blijven. Sterker nog....mocht mijn paardje zelf naar binnen brengen. Mocht ook terug zo vaak ik zou willen maar ja, tot hoever wil je je paardje uit elkaar zien liggen :o
Ben dus nog éénmaal terug gegaan toen hij hing uit te bloeden vond het niet eens eng...Ik zag dat het over was en het was goed zo.

Ik wens jullie veel leerzaamheid en natuurlijk ook plezier. Ik geloof dat er in Nijkerk een goed gevoel voor humor aanwezig is wat ik in de snelheid heb kunnen zien.

Jolan, succes met de kijkers voor je pown vanmiddag!

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 17:03

Pfoe Popke, dapper van je! Dat zou ik dan weer niet niet kunnen denk ik.....

Sterkte nog met het verlies :(:)

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 17:11

Frozenstar schreef:
Pfoe Popke, dapper van je! Dat zou ik dan weer niet niet kunnen denk ik.....

Sterkte nog met het verlies :(:)

Thanks, natuurlijk is het niet makkelijk je paardje voor je te zien neervallen. Maar jullie zullen vrijdag zeker zien dat het echt paardvriendelijk is. Ondanks dat de knal erg hard klinkt is het voor het paard zo voorbij.
Als je het geluid al weg zou denken is het zo erg nog niet. Ik kreeg heel erg een schok door mijn lijf van de knal van het schieten...
Maar paardvriendelijker dan dit kan niet. Jullie zullen het vrijdag zelf ervaren. En ik weet niet of het mogelijk is om je oren zo hard dicht te knijpen dat je de knal niet hoort maar echt, dat doet heel veel.

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 17:13

Jeetje Popke, wat dapper zeg! Ik had je verhaal al gelezen in IM. Heel bijzonder hoe je zoveel van je paard houd dat je het verschrikkelijkste van het leven zelfs hebt begeleid. Ik weet niet wat ik zou doen in zo'n situatie... misschien word je wel gestuurd door je liefde op dat moment en de wil dat je paard zo min mogelijk door heeft wat er gaat gebeuren. Heb je je ook sterk gehouden totdat het over was? Toen de Berner (3 jaar en vol kanker) van mn schoonouders ingeslapen moest worden had ik het ook heel moeilijk want ik had hem met mn vriend gekocht en opgehaald en een bijzondere band met hem opgebouwd, maar toch kon ik het opbrengen om bij het afscheid nog even heel enthousiast tegen hem te doen zodat hij geen idee had dat er iets verdrietigs was... Wist niet dat ik dat kon.

Wat een mooie vent was het trouwens!! Daar heb je vast heel erg van genoten en nog steeds in je herinneringen.

Was dit ook waar Jolanda op doelde dat ze even klaar was met het schieten omdat ze zo'n emotionele ochtend had megemaakt met een bokker die haar paard bracht?