[Verslag] Excursie paardenslachthuis 12 November

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 20:59

kepo schreef:
Ja dat was die ja , die was toch onhandelbaar ? Wat ik hoorde van mijn schoonvader was het een behoorlijk duur paard!

Het was een dekhengst, ik mag er niet teveel over zeggen. Hij was idd duur.
Maar hij had een kronkel in zijn kop, en was levensgevaarlijk. Ik was heel blij dat ik veilig in een ander wachtstalletje stond toen ze hem eruit haalde.

kepo

Re: [Verslag] Excursie paardenslachthuis 12 November

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:07

Ik hoorde het verhaal van mijn schoonvader van die arabier!
Het was een mooi paard wat hij zei.
Dan was hij heel gek als je blij was dat je veilig stond!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 21:09

Hij was bloedmooi... doodzonde.. maar levensgevaarlijk!
Ik was echt blij dat ik veilig stond, en ik ben niet snel bang. Kom wel vaker paarden tegen daar die niet helemaal 100% zijn.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:27

Ik heb echt respect voor de mensen die naar dit soort excursies gaan. :j Uberhaubt dat ze het durven, zou voor mij denk ik te moeilijk/emotioneel zijn. Lijkt me wel ontzettend leerzaam, vooral om het stereotype beeld van slagerijen te doorbreken. Dus super dat dit soort excursies worden georganiseerd!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 21:28

Emotioneel zijn maakt in Nijkerk gelukkig niet uit.
Dat begrijpen we wel.

BestHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 17:04

WAAROM MAKEN ZE DIE DIEREN DOOD?

dat is toch zielig?? |( sorry maar ik kan er echt niet tegen :+ ;(

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 17:10

BestHorse schreef:
WAAROM MAKEN ZE DIE DIEREN DOOD?

dat is toch zielig?? |( sorry maar ik kan er echt niet tegen :+ ;(

De paarden zijn ziek en/of kreupel, die wil je toch niet met pijn laten leven? Elke eigenaar/eigenaresse die zijn/haar paard naar Nijkerk brengt, heeft er heel goed over nagedacht. Het is in Nijkerk een tranen-waterval, tranen omdat je je maatje moet verliezen.
Zielig is pas, als je een paard met pijn laat lopen.

Ik begrijp dat het voor jou allemaal heel erg onbenullig overkomt. Maar als je het kunt, zou je je er eens in moeten verdiepen (door bijvoorbeeld dit topic grondig door te lezen). Maar als je dat moeilijk vind, dat snap ik.

BestHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 17:12

ow het heeft zegmaar een beetje de zelfde bedoeling als een spuitje?

mirjamvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 17:24

Rebeccatjuh schreef:
Vind het voor mijn eigen paardje nog heel lastig, hij houdt erg van zijn veilige omgeving en wat ik op de filmpjes zie doet wel koud en kil aan. ( Soort box/stand achtig idee? )
Valt me mee hoe rustig de paarden op de filmpjes zijn, denk dat die van mij veel paniekeriger zou zijn (vreemde omgeving, stilstaan, iemand boven je hoofd, niemand die hij kent)

Rebeccatjuh, mijn paard was ook echt een vreselijk nerveus dier, vooral in vreemde omgevingen liep ze met blazende neusgaten en een opgeheven staart
Maar toen ik haar bij van Veen van de Trailer haalde was ze werkelijk de rust zelve, ook toen ze de schietruimte in liep keek ze "vrolijk"maar rustig rond met haar oortjes naar voeren.
Ik was hier zelf ook vreselijk verbaasd over maar dat kwam denk ik ook omdat de man die haar meenam ontzettend rustig en vriendelijk was.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 17:53

BestHorse schreef:
ow het heeft zegmaar een beetje de zelfde bedoeling als een spuitje?

Voor mij heeft het dezelfde bedoeling, het paard uit zijn lijden (lees pijn) verlossen, met de dood als gevolg.

Dood, kan door middel van spuitje of door middel van 'schietmasker' (lees kogel).

BestHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 19:57

owke ik snap het , maar ik zou toch kiezen voor een spuitje! ;)
maar dat is mijn mening.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 20:12

Prima toch, je hebt in ieder geval de moeite genomen om in dit topic een kijkje te komen nemen. Dat vind ik heel dapper.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 01:05

BestHorse schreef:
owke ik snap het , maar ik zou toch kiezen voor een spuitje! ;)
maar dat is mijn mening.

Ik wil even zeggen dat ik er respect voor heb dat jij dit topic gelezen hebt en vanuit hier je mening geeft.
Super! :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 20:18

Ik wil graag wat vragen. Ik lees steeds de verslagen en kijk ook de foto's en de filmpjes. Ik kan niet anders als toegeven dat het dier in kwestie heel snel en zonder (al te veel) stress uit zijn lijden verlost word. Ik heb dan ook respect voor de slager, zijn medewerkers en de mensen die besluiten hier gebruik van te maken als die dag is aangebroken.

Maar wat ik niet zo goed snap is waarom er steeds mensen heen willen blijven gaan op excursie? Begrijp me niet verkeerd, het is niet aanvallend bedoelt, maar ik zou er de hele dag (emotioneel) ziek van zijn als ik daar geweest ben.

Ik ben blij dat er mensen op onderzoek uit zijn gegaan en dit voor ons vast hebben willen leggen. Het is heel goed om hier een realistisch beeld van te hebben en het neer te leggen naast het laten inslapen van je paard doormiddel van een injectie.

Maar waarom willen er nog steeds mensen zelf kijken? Wat zijn jullie beweegredenen om dit te zien? Is het zelf ervaren nou zoveel echter als op een filmpje? Wat heeft het je nu opgeleverd als je er geweest bent? Wat is de meerwaarden ervan?

Ik hoop dat jullie me een antwoord kunnen geven en dat jullie mijn vragen hierover niet kwalijk nemen. Alvast bedankt!

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 20:41

Jessix schreef:
Ik wil graag wat vragen. Ik lees steeds de verslagen en kijk ook de foto's en de filmpjes. Ik kan niet anders als toegeven dat het dier in kwestie heel snel en zonder (al te veel) stress uit zijn lijden verlost word. Ik heb dan ook respect voor de slager, zijn medewerkers en de mensen die besluiten hier gebruik van te maken als die dag is aangebroken.

Maar wat ik niet zo goed snap is waarom er steeds mensen heen willen blijven gaan op excursie? Begrijp me niet verkeerd, het is niet aanvallend bedoelt, maar ik zou er de hele dag (emotioneel) ziek van zijn als ik daar geweest ben.

Ik ben blij dat er mensen op onderzoek uit zijn gegaan en dit voor ons vast hebben willen leggen. Het is heel goed om hier een realistisch beeld van te hebben en het neer te leggen naast het laten inslapen van je paard doormiddel van een injectie.

Maar waarom willen er nog steeds mensen zelf kijken? Wat zijn jullie beweegredenen om dit te zien? Is het zelf ervaren nou zoveel echter als op een filmpje? Wat heeft het je nu opgeleverd als je er geweest bent? Wat is de meerwaarden ervan?

Ik hoop dat jullie me een antwoord kunnen geven en dat jullie mijn vragen hierover niet kwalijk nemen. Alvast bedankt!

Buiten de reden te weten hoe het er aan toe gaat is het mischien intressant om de binnekant van een paard te zien, hoe dat in elkaar steekt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 20:58

1 : het is interessant
2 : zelf zien, dan neem je sneller iets aan--> eigen ervaring dus
3 : het zijn steeds nieuwe mensen
4 : Er komt zoveel meer kijken dan alleen het doodmaken, de hele verwerking is rete-interessant, en als dan de VWA er ook nog is, leer je ook nog serieus iets over de voedsel en waren keuringen.

En ik ga er steeds heen omdat ik gewoon bevriend ben met de mannen, daar kind aan huis ben, en het onwijs naar mijn zin heb daar en inmiddels dus ook met alles meehelp.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 12:20

Dank je wel voor je antwoord.
Ik zou het bovenal zo zielig blijven vinden. Ook al is het niet zieliger als elke andere vorm van doden en ook al is het misschien noodzakelijk. Ik zou het altijd zielig vinden wanneer er een leven wordt weggenomen.

Heeft daar dan niemand last van?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 13:03

Ik denk, dat als je daar staat en die paarden met pijn ziet... dat ook jij gaat denken : Haal ze alsjeblieft hun pijn weg.

Dus nee, ik heb er nooit last van met de excursies.

Buiten de excursies om kom ik natuurlijk ook veel eigenaren tegen met hun paarden, dat vind ik moeilijker. Vaak zijn het sportpaarden, of paarden die artrose hebben, of ongeneeslijk kreupel zijn. Maar als je dan een eigenaar erbij ziet, die er zoveel van houd.... ja dan breekt mijn hart ook wel een beetje...

Maar ipc zien jullie op de excursie echt alleen de slechtste paarden, die gewoon echt pijn hebben.
Tot nu toe is er nog niemand geweest die heeft gezegd : die wil ik mee naar huis.

maargoed, ik kom daar wekelijks, dus mijn gevoel bij dit soort dingen begint een beetje weg te zakken, het went, het is een gewoonte aan het worden.

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 21:18

Ik heb het hele verslag gelezen en het filmpje van het schieten bekeken, maar en enkele linkjes van het slachten zelf niet aangeklikt.
Jolliegirl, ik zag de link in je onderschrift staan en werd toch wel nieuwschierig.
Ik alles gelezen en ik ben je erg dankbaar voor dit verslag.

Ik wist ongeveer hoe het slachten in zijn werk ging, maar heb me er verder nooit in verdiept omdat ik van mezelf wist dat ik er niet tegen kon. Ik had namelijk al veel nare verhalen van de slacht gehoord (daarom wilde ik het gewoon niet weten denk ik..) maar door dit verslag heb ik veel geleerd!

Het is inderdaad een pijnloze, snelle dood maar wat er daarna met het paard gebeurd vind ik gewoon erg moeilijk om te zien/beseffen, maar ik ben blij dat je hier een verslag van gemaakt hebt, dankjewel :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-10 22:27

Het is ook moeilijk voor sommige mensen. :) maar daar is niets mis mee toch? Er zijn op de excursies soms ook mensen die bepaalde dingen niet willen zien.

Is in Nijkerk gelukkig helemaal geen probleem! Je kunt rustig op kantoor gaan zitten als je dingen niet wilt zien. Of als je het schieten niet wilt zien, ga je gewoon bij de mannen staan die het slachten doen, die houden je wel bezig.

Fijn om je reactie te lezen.
Ben blij dat ik dit verslag weer heb gemaakt, we hebben nu een aantal keer het verslag overgeslagen. Maar volgende keer ga ik het verslag vanuit een andere belevenis proberen te brengen, hier ben ik nog druk over aan het nadenken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 01:31

Bedankt voor je antwoord wederom. Ik begrijp dat het anders wordt als je er wekelijks komt. Toch is het ook goed dat je aangeeft best wel eens te moeten slikken als je de eigenaren ziet. Dat geeft toch weer een andere slag aan het hele verhaal. Niet zo zakelijk.

Ook ik waardeer de verslagen met het beeldmateriaal enorm. Ik vind het heel goed dat jij er zo'n open kijk op geeft, want het is wel degelijk iets waar paardeneigenaren liever niet aandenken, maar wat toch eigenlijk wel zou moeten.. En ook fijn dat je mensen de kans geeft hierop te reageren.

Dank je wel.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 01:52

Ik ben daar gewoon heel eerlijk in. Ik heb er soms best wel moeite mee. Maar dat weten ze daar in Nijkerk ook wel, we hebben geen geheimen voor elkaar daar.

Maar wat ik al zeg, het went. Maar ik bekijk ook lang niet alles meer. Heb zo'n beetje mijn eigen taken daarzo, en daar ben ik de hele dag zoet mee.

Op excursies pas ik mij aan, dan bekijk ik ook weer alles, en geef uitleg en beantwoord vragen.

Ik probeer om in januari weer een excursie te doen, aangezien ik via PB toch wel veel vragen krijg.
Of het gaat lukken is een 2e.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 11:04

Wat wil jij dan niet meer zoveel zien Jolliegirl, wat vind jij het moeilijkst?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-10 11:10

Ik vind het schieten het moeilijkst. Niet omdat het zielig is.
Maar blijf het schieten een rot moment vinden. De knal, de klap.

Het begint momenteel wel minder te worden, maar ik sta liever in de slachtruimte dan bij het schieten.
Dit heb ik alleen met paarden. Bij schapen heb ik er geen moeite mee.

Bentley26

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 12:41

Heb heel het topic doorgelezen. Mijn complimenten erover! Ik vind dit onwijs leerzaam. En ben door al die verslagen over Nijkerk tot een keuze gekomen als mijn paarden ooit gaan, zeker weten hier heen gaan. Wat een respect.
Zit toch na te denken om dit ook een keer in het echt mee te maken d.m.v excursie. Ik heb alle filmpjes en foto's bekeken. En ik ben niet geschokt.

Alleen had ik nog 2 vraagjes. Zo'n chip.. die is harstikke klein. Ik was eigenlijk benieuwd hoe snel jullie die vinden? Een chip kan toch overal heen "wandelen" zeg maar.
En als een paard geschoten is... Laat het paard zijn/haar urine en mest dan ook lopen? Want met inslapen kan dit gebeuren.