Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk, 1e post lezen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MSQuincyTE

Re: Verslag 2e Excursie Paardenslachterij Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 01:04

Ik kan niets anders zeggen dat het een mooi verslag is geworden met zeer interessante foto's en filmpjes, ik moest trouwens wel even lachen om dat staartje van het lammetje dat maar bleef kwispelen.
Wat ik wel heel erg maf vind is dat een schaap langer blijft spartellen met zijn benen

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 05:01

Kath_ schreef:
Ik weet niet of dit er het juiste topic voor is, maar..

Degene die naar nijkerk zijn geweest, willen jullie zelf ook jullie eigen paard laten slachten? Of hoe denken jullie daarover. Is jullie mening veranderd ed? Ben ik wel benieuwd naar. Lachen

ik zeker wel ik wist nooit zeker mocht ik ooit voor de keus komen te staan wat ik zou doen
maar nu wel ik zou hem naar Nijkerk brengen en daarom ben ik ook meegegaan

ik heb al een keer een paard gezien dat ingeslapen is en om een eerlijke keus te kunnen maken moet je allebei gezien hebben vind ik

maar weer terug naar het verslag! leuk gedaan heb je goed neergezet wat schokkend is en niet

maar die foto van die tompoes boven die bak bloed ik verslikte me in me koffie wist helemaal niet dat die genomen was Bloos ik schaam me diep voor jullie Clown

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 08:32

mooi verslag!
jammer alleen van de korte filmpjes, maar zoals ik las komen die zondag dus ?

jammer dat de jonge slachter zijn haren kaal heeft geschoren, hij had juist zo'n leuk haar.
maar wel begrijpelijk, want kaal is veel hygienischer.

iemand vroeg al of nalv de excursies nu meer paarden bij hem zijn gekomen,
dat vind ik een goede vraag !

als ik een volgende excursie organiseer. dan ga ik een intervieuw houden met van veen en de slachters,
dus mensen die vragen hebben Haha!

dat bier was een strak plan he , haha ik zei toch dat dat in goeie aarde zou vallen.

schapen hebben idd langer stuipen,
varkens ook . varkens worden verdoofd, opgehangen, leeggebloed, en dan gaan ze in de broeibak, en vooral grote beren konden in de bak nog wel eens spartelen, maar waren dan al wel dood, die beren hadden veel spiermassa, maar daar zal het niet aan liggen gezien een schaap weinig spieren heeft

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 08:38

Mijn complimenten! Jullie hebben het weer zeer mooi en interessant in beeld gebracht! Ook die gein foto's van jullie!!
Hebben jullie ook foto's van de vos met artrose in nekwervels?
Wil uitsluiten dat dit er een is van een kennis....

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 08:57

nee van deze vos mochten geen foto's en video's gemaakt worden! dit duidelijk aangegeven door de eigenaren, waar van veen dan ook heel duidelijk in is. kijken oké, maar foto toestellen weg!

de paarden waar wel foto's/filmpjes van zijn is toestemming voor gevraagd.

even een antwoord op de vraag van de vorige pagina:
ik zou mijn paard met een zeer gerust hart aan van veen en zn slachters overlaten!
alleen is mijn paard door nare ervaringen in het verleden ( vorige eigenaar) zeer panisch voor alles wat trailer/vrachtwagen is.
ik zou haar dus nooooit die reis erheen aandoen!
de pin daarentegen zou voor mijn paard een hele goede manier zijn, beter dan inslapen denk ik....
thuis de pin en daarna door rendac af te laten voeren zou voor mij de beste oplossing zijn, alleen gaan daar veel regeltjes en wetten mee gepaard, dus dat moet je erg goed voorbereiden en die tijd heb je simpelweg niet altijd...

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 08:58

Oh oke dan denk ik dat ik het al weet!
Dank je!

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 09:33

Miryamk schreef:
@Dioxide heb jij nog filmpjes van het schieten van de andere paarden?

Nope, alleen van de eerste.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 09:39

Ik denk dat het bij mij aan de omstandigheden zou liggen, als er iets acuuts met mijn paard zou zijn laat ik natuurlijk de DA komen. Ik heb geen ervaringen met het laten inslapen van een paard, dat zou ik eigenlijk ook eerst eens willen meemaken. Dit ging snel en vriendelijk maar ik vond het toch erg heftig en moet eerlijk zeggen dat ik naar werd van het idee dat het om mijn eigen paardje zou gaan. Bloos

Maar mocht hij iets krijgen zoals de paarden die nu bij van Veen stonden zou ik hem zeker daarnaartoe brengen en hem tot het laatst begeleiden. Daarom ben ik ook erg blij dat ik ben meegeweest Ja ik zou op dat moment weten wat me te wachten staat.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 09:57

ik heb filmpjes nog niet bekeken, maar foto`s wel
erg intresante ervaring lijkt me, ik kon niet mee
OMG hoe dat schimmeltje uitzag, voor zo`n dieren ben je echt " blij" als ze geschoten worden, Eindelijk overal vanaf. heb 4 jaar geleden zelf zwaar dampig paard naar slacht gebracht.
ben nog steeds voor slacht, als het op zo`n manier gaat als daar

wel erg vervelend datz oveel mensen zich opgeven en maar 8 komen opdagen

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 09:58

Helder verslag, precies zoals het was! Ik was mee en vond het geweldig dat zowel van der Veen als de beide slachters en meneer Kroon (is hij misschien tussenpersoon voor de verzekering?) antwoord gaven op alle vragen, en vooral dat ze bij alle paarden wisten wat ze hadden! Het is voor hun dus niet zomaar dom werk, oh er moet een paard geslacht worden, nee ze weten precies waar ze mee bezig zijn en konden ook aanwijzen waar bijv een artroseplek zat. Het schieten maakte wel indruk op mij, zó snel, paardje komt rustig binnenwandelen, niks niet bang of nerveus, wordt even geaaid en gekriebeld en *BENGGG* het is over en hij ligt gestrekt. Sneller dan dat ik überhaupt *BENGGG* kon typen.

Ik wil vooral de nadruk leggen op NIET bang of nerveus! Kijk, als 'wij mensen' de geur van het slachten ruiken, ruikt een paard dat natuurlijk ook, maar ze zijn er NIET angstig van. Eén van ons nam de proef op de som, zij had een paardenbeen vastgehouden en bekeken en daardoor wat bloed en dus de geur aan haar hand. Ze is naar buiten gegaan om één van de wachtende paardjes te aaien en wat denk je... geen enkele reactie, oortjes mooi naar voren, rustige blik in de ogen, niets aan de hand! Wel was goed het verschil te zien in verzorging... het dampige schimmeltje, mager, dof in het haar, hoeven verwaarloosd, uitgeblust... in tegenstelling tot de zwarte ruin met zijn glanzende vacht, keurige hoeven, ijzers, duidelijk goed gevoerd en gepoetst.

Ik was niet al te fit die dag, had me bijna afgemeld ware het niet dat ik een carpoolafspraak had met miryamk, en heb zéker geen spijt dat ik gegaan ben! Indrukwekkend en leerzaam. Had het niet willen missen. Ik weet nu hoe het gaat en het heeft mijn overtuiging alleen maar meer gesterkt: slachten (lees: schieten) is snel en pijnloos en er is géén onrust of angst. Het was mij 1 uur en 3 kwartier in de auto (en dan nog terug) zeker waard!

Oh ja en over sielugh gesproken: dat schimmeltje, dát was pas sielugh... toen hij nog 'leefde' Verdrietig

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 10:15

Mooi verslag.... Heel mooi in woord en beeld gebracht hoe daar in zijn werk gaat. Ik vind het er heel erg goed uitzien.
Echt dierwaardig...
Maar zoals al meerder gezegd hebben vond ik het lam toch iets minder prettig om te zien....

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 10:23

goedemorgen allemaal, iedereen moet natuurlijk zelf weten wat hij/zij doet. maar zonder jullie (diegene die zijn geweest) aan te vallen, ben ik toch echt nieuwsgierig waarom een 2de gaan als je weet hoe het er aan toe gaat: verslag, fotos en filmpjes van de 1ste excursie staan hier toch op bokt, dan kan iedreeen toch zien hoe het is....? ik heb het verslag van de eerts gelezen en en gezien en weet nu dus hoe het er aan toe gaat, in dat slacthuis op dat moment.
Maar waarom meegaan en voor sommigen misschien wel voor sommige een 2x? wat is jullie drijfveer?
ben benieuwd naar jullie reacties? groetjes

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 10:40

maatje31 schreef:
goedemorgen allemaal, iedereen moet natuurlijk zelf weten wat hij/zij doet. maar zonder jullie (diegene die zijn geweest) aan te vallen, ben ik toch echt nieuwsgierig waarom een 2de gaan als je weet hoe het er aan toe gaat: verslag, fotos en filmpjes van de 1ste excursie staan hier toch op bokt, dan kan iedreeen toch zien hoe het is....? ik heb het verslag van de eerts gelezen en en gezien en weet nu dus hoe het er aan toe gaat, in dat slacthuis op dat moment.
Maar waarom meegaan en voor sommigen misschien wel voor sommige een 2x? wat is jullie drijfveer?
ben benieuwd naar jullie reacties? groetjes
Waarom meegaan: omdat zowel foto's als filmpjes momentopnames zijn, en een verslag is geschreven naar hoe diegene het zélf heeft beleefd. Ik wilde zélf meemaken hoe het écht ging, en met eigen ogen zien dat de paarden er geen stress van hebben en dat het écht zo snel gaat als werd beweerd (ja dus). Een 2e keer? Nee. Dat hoeft van mij niet en begrijp ik ook niet helemaal. Of het moet om de 'gezelligheid' gaan maar dat lijkt mij niet het doel van een dergelijke meeting... Tenminste ík heb 's ochtends niet gedacht, yeah, vandaag gezellig naar de paardenslager Wat niet wegneemt dat de sfeer wel 'goed' was.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 10:42

zo, ik heb het meeste even vlcuhtig doorgekeken,
ik begrijp de slager, hij zorgt echt voor een vertrouwd eind van de paarden.
en op deze manier vind ik slacht ook niet erg.
maar als mens zijnde, ik word wel onpasselijk van de beelden,
omdat ik het horor vind om een paard in vlees te zien veranderen.
dus, ik ben halverwege de foto reportage afgehaakt.
ik weet btw toch wel hoe dat gaat, van de koeien, en hoef dat ook niet elke keer weer te zien.
maar voor deze slagerij, petje af!
mochten er veel meer van zijn, zodat het tenminste netjes gebeurd, en in NL!
en voor de meiden die meewaren, ik vind het stoer hoor, om dat te durfen,
en hoop dat jullie eventueel als er toch beelden gaan spoken of angsten enzo later ineens toch komen opzetten, dat jullie dan wat aan elkaar hebben..
in de zin van er samen over praten of pm en, elkaar dus een beetje opvangen dan.

maatje, ik denk dat nieuwschierig zijn hoe het gaat, een drijfveer kan zijn,
zo was ik vroeger ook nieuwschierig en ben paar keer mee wezen kijken bij slachten van wat koeien, en inm heb ik zoiets van, ik weet hoe dat gaat, en klaar.

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 11:39

Over een tijdje zou ik ook wel graag zo'n excursie willen. Flair is vorige week naar Nijkerk gegaan en het is dus nu nog te vers Knipoog
Ik vond het koud en kil daar om 07.00 's ochtends maar voor Flair de beste manier, zo snel en ze was zo kalm. De slagers zelf heb ik niet eens gesproken, we zijn bij Flair in de trailer gebleven tot ze eruit moest en voorgoed weg was.

Misschien zat ze dus wel in jullie worst...

Ik vind deze excursies super... nav van de vorige was ik een stuk minder bang toen we Flair daarheen brachten. Ik zou een volgende keer zeker weer voor Nijkerk gaan, over andere slachterijen heb ik minder goede verhalen gehoord. (paarden die geschopt werden en met harde hand gedwongen wanneer ze niet wilden... e.d)

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 12:44

@maatje31 ik denk dat mensen die voor de 2e keer meegaan veel meer oog hebben voor andere dingen. Zoals b.v die beschadigde longen en die zichtbare atrose. Ik heb helemaal niet op dat soort dingen gelet omdat ik toch een beetje overrompeld was. Nu ik het teruglees vind ik dat wel jammer, ik hoef geen 2e keer maar kan dus wel begrijpen waarom andere mensen dat zouden willen. Knipoog

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 12:51

Jaaaaaaaaaaaah!!
wat jUlliE nu AllemAAl tYpen Is eChT st0m zEg OfZoOw!
DiiE PaardJUhs W0rdEn Naar bInnUh GebRagt AllMaAl d00dsbAng! JulLiiE LiEgEn Egt!
dA Is AlmAAl kEi SieUG!
d0e je tOch NiiE!
Se sIjn AlmAAL KeI bAng, En d0eN dIe 00wrtjEs Eg niie nAAr f00rEn 0fs0w.
En 0f sE Ut wEl rUikEn! diE EnUh wAs Eg KeI bAnG t0ewN Iiek AAn kwAm l0pEn J0h!
dIe fAn Mii gAAT Eg nEvEr Niie nAAr Un slAgUr 0fs0w! diiE w0rt gEw00n 0pgehAAld d00r dU EngUls En dIie nEmUnh hAAr nAAr b0vEn mEE!

Wat een pokkewerk om dit te typen zeg....
Goed, hier een voorbeeld van een reactie die we niet willen hebben dus! Maar vond t wel leuk zelf ook even penny te doen Clown

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 12:51

Goed, nu de serieuze reactie Haha!
Heb doorgelezen, geef maar even antwoord op alles waar ik antwoord kan geven bij deze.

@joyce: leuk verslagje!! Lachen
@Dioxide: Idd, 2-1 voor ons was het hahahaha
Enneh..die bijlen deden t m! Wat nou bitchfight? Hier bijl naar je harses!!
@Kath_ : hieronder ook al geschreven, ik had eerst twijfels, daarom heb ik het gedaan. Maar nu weet ik het toch wel
tenzij het echt niet anders kan (niet meer te vervoeren oid)

@Maatje31:
Waarom een 2e keer? Ik ben de eerste keer niet meegweest en heb het alleen op film gezien.
Was nou niet echt een pretje ofzo voor me. En ik heb het naderhand ook gezegd en meerdere
beaamde me, het is in real life vele malen anders dan op filmpjes en foto's.
Ik had nog wel wat twijfels..en die foto's en filmpjes deden er ook weinig goeds aan.
Maar nu ik geweest ben gaat die van mij daar naar de slacht. En 99% kans dat ik 'm nog
zelf naar binnen leid ook.
Dus denk ook niet dat ze het bij deze 2e keer moeten laten. Het is iets wat je gewoon niet van foto's kan laten
afhangen omdat die zo anders over komen. Zelfde als letters op papier en tegen elkaar praten.

@flar: goh misschien een banketstaaf antwoord op: Misschien zat ze dus wel in jullie worst...
Maar dan smaakte ze wel goed!

Verder als fabeltje van: hij ruikt het. Zoals pretletter al schreef heb ik de proef even op de som genomen.
Met het bruine vosje, (die van 23) er waren al een aantal paarden geslacht en uiteindelijk heb ik ook
dingen vastgehouden en aangeraakt. Een bebloede hoef vasgehouden, spieren, longen en noem maar op.
Interesse dus, in hoe het voelt ed. Die hoef bijvoorbeeld was zoo vele malen zwaarder dan ik verwachte!
Maargoed ik had dus bebloede handen. En als er al een geur was zou ik er nu toch vol in moeten zitten?
Liep er rond, bloed aan mn pak, aan mn plastic schoentjes, mn handen..
Ik ben naar buiten gelopen naar die merrie dus, had haar in het begin al geaaid. Dus ik weer, met mn handen
geaaid, gekroeld, ze begon aan mn pak te snuffelen en aan mij. Gewoon zoals ieder "vriendelijk" paard
doet bij een vreemde. Beetje met die lip, oortjes naar voren, paar keer snuiven, m'n pak m'n handen gezicht ed.
En t stond er al die tijd in rust bij. Dus degene die mij nu beweert te vertellen dat ze het "ruiken"?
ABSOLUUT NIET!
Eerst werd daarna het paard van een particulier gebracht, en daarna ging deze merrie. Ze liep naar binnen met de
oortjes nog steeds naar voren, ging staan toen ze stil moest staan, en 2 seconden later was ze in de eeuwige groene
weides.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 12:53

Miryamk schreef:
@maatje31 ik denk dat mensen die voor de 2e keer meegaan veel meer oog hebben voor andere dingen. Zoals b.v die beschadigde longen en die zichtbare atrose. Ik heb helemaal niet op dat soort dingen gelet omdat ik toch een beetje overrompeld was. Nu ik het teruglees vind ik dat wel jammer, ik hoef geen 2e keer maar kan dus wel begrijpen waarom andere mensen dat zouden willen. Knipoog

dat is exact waarom ik een 2e keer ben meegegaan.
vorige keer had ik hororbeelden van een schietmasker( á la SAW, de film) en was zooooo zenuwachtig dat ik bepaalde dingen niet heb meegekregen of in me op heb genomen, vergeten was te vragen of later dacht hoe was het ook al weer.
nu heb ik alles veel bewuster mee gekregen en heb ik alles gezien wat ik wilde zien, o.a het schieten... ook dat had ik vorige keer maar half-half gezien.

*edit: geen paard is hetzelfde.... vind niet alleen interessant hoe de slacht werkt, maar de binnenkant, de anatomie van het dier kun je op deze manier geweldig bekijken.
Laatst bijgewerkt door _rosita_ op 06-10-07 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 12:59

ik denk, maar wetehet niet zeker, dat ik een volgende keer wel mee ga, om het eens mee te maken, omdat het best intressant is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 13:05

Bedankt voor het verslag Lachen

Erg interessant om te zien Lachen. Mocht het zover zijn voor mijn pony (en hij kan nog vervoerd worden) dan laat ik hem zeker slachten. Snel en effectief (en daarmee: paardwaardig)

jojo23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 13:12

Super mooi verslag en erg duidelijk Haha!

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 13:15

vind het echt heel goed van jullie, mochten jullie nog een x gaan wil ik zeker mee! kon helaas deze datum niet

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 13:16

Ziet er trouwens best raar uit: paard zonder hoofd Clown

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 13:50

Hebben jullie heel toevallig gevraagd of het soms ook wel eens mis gaat en wat er dan misgaat. Dat is eigenlijk de vraag die al vanaf het eerste topic bij me opkomt.
De mijne is heel groot en wat nu als hij zijn hoofd omhoog doet en ze kunnen er niet bij.........
Doordat ik niet durf te kijken (foto's en filmpjes) en stel ik me natuurlijk de verkeerde beelden voor. Toch zou ik hiervoor kiezen.