Verslag Excursie Rendac in Son

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

Re: Verslag Excursie Rendac in Son

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 23:07

Mijn merrie en haar veulen zijn vorige week overleden en ook opgehaald door de Rendac.
Ik krijg steeds van omstanders de vraag wat er nou gebeurd met hun lichamen maar dat wist ik zelf ook niet precies. Wel interessant om dit te lezen, hoewel het ook eventjes slikken is om te lezen wat er na het afvoeren met de lichamen gebeurd, maar ik denk dat je daar niet teveel over na moet gaan denken..

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 00:25

Knap dat jullie dit allemaal durven.
ik wil het wel weten maar niet met mijn neus er boven op staan.
Toch heb ik nog een paar vraagjes.
-Worden de kadavers gehakseld in een soort gehaktmolen of zo?
-Wat gebeurd er met een paard die stijf staat van de medicijnen.
mijn eigen paard krijgt al een paar jaar bute en mag niet geconsumeerd worden door mensen.
ik heb ook een verklaring moeten tekenen bij de DA dat mijn paard nooit geslacht zal worden.
Wordt ze dan wel vermalen tot diervoeding of wordt er van de kadavers geen voeding gemaakt?
-Is het dan een fabeltje dat kadavers in diervoeding terecht komen?
-En ik dacht dat van de botten lijm werd gemaakt en van de staartharen kwasten.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 07:59

hoploa, dan gaat hij in cat 1 of 2, niet voor dierlijke consumptie

gelatine wordt dus van die van jou niet gemaakt.

ik zal even wat toevoegen aan het verhaal, en dan met name interessant voor de veganistische mensen,
gelatine is een dierlijk product, en zit in bijna alle voedingsmiddelen,
in medicijnen
en op fotopapier Knipoog

groepsfoto's :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 08:08

volgende keer, als jullie weer zo'n meeting cq excursie hebben, zou ik graag mee willen....

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 08:09

liannes, je moet je gewoon opgeven Knipoog
de topics hebben lang genoeg gelopen , iedereen kon zich inschrijven, maar helaas bleven er maar 6 over.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 08:39

hopla schreef:
Knap dat jullie dit allemaal durven.
ik wil het wel weten maar niet met mijn neus er boven op staan.
Toch heb ik nog een paar vraagjes.
-Worden de kadavers gehakseld in een soort gehaktmolen of zo?
-Wat gebeurd er met een paard die stijf staat van de medicijnen.
mijn eigen paard krijgt al een paar jaar bute en mag niet geconsumeerd worden door mensen.
ik heb ook een verklaring moeten tekenen bij de DA dat mijn paard nooit geslacht zal worden.
Wordt ze dan wel vermalen tot diervoeding of wordt er van de kadavers geen voeding gemaakt?
-Is het dan een fabeltje dat kadavers in diervoeding terecht komen?
-En ik dacht dat van de botten lijm werd gemaakt en van de staartharen kwasten.

Ze worden in kleine stukjes vermalen van maximaal 50 mm, een soort haksel machine of schredder, ook paarden die stijf staan van demedicijnen gaan naar rendac.
Je mag heb overrigens WEL laten slachten. Slachten houdt alleen in het schieten en leegbloeden. Hij is alleen niet voor consumptie dat moet je er bij zeggen. Dan gaat het gehele kadaver naar de rendac. De dieren die in geslapen worden (zowel thuis als bij de DA) gaan naar de rendac.
Het is geen fabeltje, het mel dat overblijft wordt verwerkt in diervoeding.
Overigens het meel dat uit Son komt niet, dat is cat1 en cat 2 spul, dat mag niet verwerkt worden voor diervoeding. Cat 3 wel.
En ja, van lotten maak je lijm, gelantine (dus medicijnen, drop lippenstift foto papier) en ja, van staartharen kunnen strijkstokken en kwasten gemaakt worden.
Alleen is jou paard een cat 1 of 2, en mag hij daarvoor niet gebruikt worden

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 08:39

leuke foto's bregje!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 08:42

interessant verhaal marietje en dank je voor de pb, zo heb ik het topic vlot gevonden haha;)

jammer dat het wat minder was als waar jullie op gehoopt hadden... hoe zat het met de stank? was het uit te houden?

even voor mijn eigen duidelijkheid hoor:P als dieren niet voor dierlijke consumptie zijn, komen ze in bak 1 of 2 en gaan dan naar bv energie bedrijven die het voor verbranding gebruiken. als ze wel voor dierlijke consumptie zijn, gaat het in bak 3 en wordt er dierenvoer van gemaakt en dus gelatine..wat weer in drop, snoep, lijm etc zit...zoiets?

al met al wel interessant en jullie hebben weer een 'gezellig'uitje gehad , jammer dat er maar 6 van die hele lijst over bleven...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 08:42

ik ben benieuwt naar die foto van mijn scheur Nagelbijten / Gniffelen

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 08:53

ma_rie_tje schreef:
Ze worden in kleine stukjes vermalen van maximaal 50 mm, een soort haksel machine of schredder, ook paarden die stijf staan van demedicijnen gaan naar rendac.
Je mag heb overrigens WEL laten slachten. Slachten houdt alleen in het schieten en leegbloeden. Hij is alleen niet voor consumptie dat moet je er bij zeggen. Dan gaat het gehele kadaver naar de rendac. De dieren die in geslapen worden (zowel thuis als bij de DA) gaan naar de rendac.
Het is geen fabeltje, het mel dat overblijft wordt verwerkt in diervoeding.
Overigens het meel dat uit Son komt niet, dat is cat1 en cat 2 spul, dat mag niet verwerkt worden voor diervoeding. Cat 3 wel.
En ja, van lotten maak je lijm, gelantine (dus medicijnen, drop lippenstift foto papier) en ja, van staartharen kunnen strijkstokken en kwasten gemaakt worden.
Alleen is jou paard een cat 1 of 2, en mag hij daarvoor niet gebruikt worden

Maar als ik rendac bel om te zeggen dat ik een dood paard heb die opgehaald moet worden wordt er volgens mij verder niet gevraagd waar hij aan is gestorven.
En of het paard zit volgepropt met hormonen o.i.d.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 09:10

Dus eigenlijk hebben jullie niets gezien wat 'interessant' was?
Hoe denken de mensen er nu over, slachten of rendac?

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 09:17

Leuk verslag!! Leest makkelijk weg...

Volgende keer ga ik mee Ja

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 09:22

Ik lees dit met een heel dubbel gevoel, onze Trammelant is woensdag opgehaald door Rendac Verdrietig

Passiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 09:32

Zijn jullie nou voor de mannen gegaan, of voor de excursie Knipoog

Heel goed verslag!

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 09:37

griebels schreef:
Dus eigenlijk hebben jullie niets gezien wat 'interessant' was?
Hoe denken de mensen er nu over, slachten of rendac?

Nou ja, alleen die berg afval Haha!.
Ik vond het sowieso interessant en ik heb weer veel geleerd.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 09:42

Erg intressant!

Iki heb weer veel geleerd Lachen

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 09:44

Haha, die foto van ''jullie crossmonster' ROFL

Maar ik zou zelf nooit naar zoiets gaan kijken, kan ik niet tegen Scheve mond

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 09:49

Maar ik dacht altijd dat gelatine alleen van Koeien botten word gemaakt, maar dfat is dus niet waar?

En voor die strijkstokken; Knippen ze standaart de staarten er vanaf?

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 09:50

Lielle schreef:
Ik lees dit met een heel dubbel gevoel, onze Trammelant is woensdag opgehaald door Rendac Verdrietig

Ja dat kan ik begrijpen. Is hij van ouderdom gestorven? Hij heeft iig een mooie leeftijd bereikt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 10:02

Nou, we hebben hem laten inslapen omdat hij nu heel hard achteruit ging.

Colt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 10:43

Interessante excursie weer Ja

Ik snap alleen niet zo goed wat er nou gebeurd met het lichaam.
Hij wordt vermalen en verbrand en dat wordt gescheiden in meel en bloed? Gaat dan het complete lichaam zo hup die 'gehaktmolen' in? En uiteindelijk komt het dus wel in hondenvoer terecht?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 10:45

Categorie 1 en 2 zijn dan dieren die ziek waren en medicijnen gebruikt hebben? Heb ik dat goed begrepen?

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 13:27

Colt schreef:
Interessante excursie weer Ja

Ik snap alleen niet zo goed wat er nou gebeurd met het lichaam.
Hij wordt vermalen en verbrand en dat wordt gescheiden in meel en bloed? Gaat dan het complete lichaam zo hup die 'gehaktmolen' in? En uiteindelijk komt het dus wel in hondenvoer terecht?

Voor zover ik begreep komt het bloed alleen rechtstreeks van de slagers af, dit bloed wordt dan via tankwagens naar de Rendac vervoerd en verwerkt tot bloedmeel. Het dode dier wordt inderdaad helemaal in de grinder verwerkt, en de kleine blokjes worden vermalen tot meel. Omdat dit materiaal categorie 1 of 2 is (doodsoorzaak onbekend of ingeslapen/medicatie) en dus niet verwerkt mag worden in diervoeders/menselijke dingen wordt het dus ook niet gebruikt voor hondenvoer oid.

Om deze vraag 100x te voorkomen: cat 1&2 niet in diervoeders etc, cat 3 wel

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 13:34

Even voor de duidelijkheid nog een keer omdat er vragen blijven komen:

Er bestaan 3! categorieen, van categorie 3 word het meel herbruikt (denk dus aan bijv diervoeder) en al het andere materiaal ook, gelatine strijkstokken ed.

Van categorie 1&2 word alles tot hetzelfde meel verwerkt maar dit word afgevoerd als bruikbare brandstof (nuon, eon ed.)
Dit mag NIET meer gebruitk worden als diervoeder.
Hieronder vallen dus ook alle paarden die ingeslapen zijn, alle dieren die een "natuurlijke" of onbekende doodsoorzaak hebben of dieren die geslacht zijn waar iets "mis" mee blijkt te zijn.

@Lielle: vervelend voor je joh! toch knap van je dat je het lezen kan.

En tzja, ik vind nog steeds dat de rendac ook een goed doel voor ogen heeft, het water en alle andere afvalproducten worden ongelofelijk goed gezuiverd, en er word niks overtollig weggegooid. Het word gebruikt als engergie, of bijvoorbeeld over een tijdje biobrandstof. Het is in die zin gewoon een ongelofelijk efficent bedrijf waar ik (behalve dan dat het je eigen dode maatje is wat je er heen stuurt...wat natuurlijk altijd hoe dan ook vervelend blijft ) geen nadelen aan kan ondervinden.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 13:37

- enneh, mocht je daarbinnen geen foto's maken? (die 'berg' ) aangezien daar zo mooi een arm oid overheen zit
Nee dat mocht niet, kan me er ook wel inkomen. Er hoeft maar 1 verkeerde foto het net op te gaan (oooh..kijk die zieluge kooee Huilen ofzoiets ) en de Rendac heeft er weer maanden goedpraatwerk aan.

- Worden de kadavers gehakseld in een soort gehaktmolen of zo?
Die worden inderdaad in een gigantische maler gestopt, hier worden ze (zoals in het verslag al gezegd) tot brokstukken van kleiner dan 50mm "gehakt".

- Wat gebeurd er met een paard die stijf staat van de medicijnen.
Dat paard komt er ook gewoon in, dat is categorie 1&2 en word gewoon met de rest mee verwerkt tot meel (categorie 3 word NIET bij de rendac zelf verwerkt!)

- mijn eigen paard krijgt al een paar jaar bute en mag niet geconsumeerd worden door mensen.

Jouw paard mag je ook laten slachten, maar dan word ie geschoten, leeggebloed en alsnog naar de rendac gebracht. En niet voor consumptie gebruikt. Wil jij jouw paard laten slachten, dan kan dat in die zin dus gewoon.

- Is het dan een fabeltje dat kadavers in diervoeding terecht komen?

Nee, want de categorie 3 kadavers komen er wel gewoon in terecht. Dat meel word gewoon hergebruikt, daar is ook gewoon niks mis mee.

- En ik dacht dat van de botten lijm werd gemaakt en van de staartharen kwasten.

Ook dat klopt, van botten ed word lijm en gelatine gemaakt (denk aan foto papier ed, zoals hierboven ook al gezegd is) en van de staartharen worden vioolstrijkers en kwasten gemaakt, alleen kwasten zelden..dat is vaker varkenshaar en categorie 3. Maar cat 1&2 gaat wel helemaal in de vermaler, ook de haren.

- volgende keer, als jullie weer zo'n meeting cq excursie hebben, zou ik graag mee willen....
Ben ik aan het regelen, ik open een nieuw topic als ik daar meer over weet en post hier de link.

hoe zat het met de stank? was het uit te houden?

De stank viel 100% mee, alleen de bloedtank die aan het lossen was daar moesten we allemaal even snel voorbij.
Maar dat was geloof ik een slechte batch bloed, want de hoofdchef stond er voor de veiligheid bij oid.

- Maar als ik rendac bel om te zeggen dat ik een dood paard heb die opgehaald moet worden wordt er volgens mij verder niet gevraagd waar hij aan is gestorven.
En of het paard zit volgepropt met hormonen o.i.d.

Omdat ie ingeslapen is of een natuurlijke dood heeft gehad = hoe dan ook cat 1&2.

- Maar ik dacht altijd dat gelatine alleen van Koeien botten word gemaakt, maar dfat is dus niet waar?

Nope, kan van alle botten, varkens koeien paarden kippen enz enz enz.

- En voor die strijkstokken; Knippen ze standaart de staarten er vanaf?

Nee, bij cat 1&2 gaan ze er in het geheel in, ook de staarten manen en al het ander "bruikbare".
Bij categorie 3 kan het wel gebeuren dat de staarten er af gehaald worden en worden verkocht. Anders komen die alsnog als slachtafval weer bij de rendac terecht.

- Ik snap alleen niet zo goed wat er nou gebeurd met het lichaam.

Het volledige lichaam gaat erin. Het bloed waar ze het bloedmeel van maken is bloed dat van slachterijen komt. Al het bloed wat dus nog in het dode dier zit gaat mee de "gehaktmolen" in.
En het komt dus bij 1&2 niet het hondenvoer in, bij cat 3 wel.

Zo, daar doen jullie het nu maar weer even mee... Nagelbijten / Gniffelen Clown