Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbel

Re: Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:22

Hoe ging het met de eigenaar van het paard???

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:23

Ik weet niet of ik mijn paard nu niet zou laten slachten.

Als men bij de slager echt met beleid omgaan met je paard, dan maakt het volgens mij weinig verschil...

Ik bedoel: dat paard bij de slager is toch ook meteen weg?

Bij het paard op het filmpje zag ik totaal geen spanning oid. Een paard wordt zowel bij het inslapen als bij het slachten dood gemaakt. En dat dood maken, dat vind ik gruwelijk! Maar in beide gevallen gebeurt het op een, volgens mij, diervriendelijke manier..

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:23

En ze schieten in het hoofd. Hierdoor voelt het paard niks meer. En maakt er niks meer van mee.
Bij het inslapen kan een paard er nog tegen vechten. En dat kan geen fijn beeld geven.
Laatst bijgewerkt door Dribbel op 23-02-07 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:24

snoeske schreef:
Ben benieuwd naar de foto's!! Lijkt me echt griezelig om op een slachterij rond te lopen brrrr

Met dat idee ging ik er naar toe. maar geloof me, het was verre van griezelig. De beide heren waren super aardig, je kon alles vragen, ze legden dingen uit, waren gastvrij, en maakten met ons allemaal her en der een praatje. Wilde je iets liever niet zien? dan liep je even een andere ruimte in, of even naar buiten, of je ging achter de andere bokkers staan Lachen

@ Omaris0: we hebben één paard en één koe echt helemaal van levend tot 'hangend' gezien; het paard dat we hebben gezien was een Belgische Knol die vrij ernstig verwaarloosd was, maar een super lief en mak beestje leek het me. één been was ontzettend dik, daar zat een supergrote onsteking, echt tot op het bot (zagen we later; been + hoef werd er even apart afgehaald en opengesneden om pezen, spieren en ontsteking bloot te leggen, erg leerzaam) en hoef was helemaal misvormd, paard had er vééls te lang mee doorgelopen. deze mensen hadden deze beslissing allang een paar maand geleden moeten maken, in plaats van zo'n beestje nog een tijd op zo'n been te laten lopen.

anniee

Ik krijg er flinke kriebels van in mn maag en moet "zelfs" hierbij flink slikken. Blij dat ik er niet i.r.l bij was. Heeft iemand nog iets gehoord over de vraag die ik stelde in het vorige topic; over de eigenaren van de te slachten paarden? Waren die aanwezig, hoe ging het daarmee en hoe vonden ze het dat jullie het hele gebeuren kwamen kijken maar ook vastleggen?
Ben benieuwd naar de rest van jullie ervaringen/verslagen.
En een duim voor degene met de vaste hand die het zo goed kan filmen terwijl er zoiets gebeurt!

messica

Hoe rustig het paard ook mag zijn en hoe snel het ook mag gaan ik vind het een heel naar en akelig gezicht!! En ik kan ook echt niet begrijpen dat er mensen op de achtergrond lachen misschien van de zenuwen maar als paarden liefhebber niet echt gepast lijkt me!! Bah...mijn paard gaat dus never nooit naar de slager!!!

leonie_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:25

Het viel mij best wel mee, het gaat zo snel en het paard werd netjes gerust gesteld, en voor het schieten nog gewoon behandeld als een paard. Maar ik moet er niet te diep over nadenken.
Het paard lijkt nog wel iets te bewegen na het schot, maar paard is toch wel dood?

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:25

t filmpje valt mee hoe schokkend had t schokkender verwacht eerlijk gezegd zoals er gezegd word het neervallen en opgehese worden ziet er niet leuk uit

t leek mij een hele leerzame excursie en t leek mij opzich niet eens zo eng...

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:26

Leentje1 schreef:
En ze schieten in het hoofd. Hierdoor voelt het paard niks meer. En maakt er niks meer van mee.
Bij het inslapen kan een paard er nog tegen vechten. En dat kan geen fijn beeld geven.

@laquintatje

ilona1980

ik vind het heel fijn dat je het filmpje geplaatst hebt ,ondanks dat je veel negatieve opmerkingen zal krijgen.
nu zien we eens het goede werk van een slager en dat het op een vredige manier gedaan wordt.
en of het nu een paard is of een koe ,we eten bijna allemaal vlees !!!!

groetjes ilona

JoyCiej007

Nancy_ schreef:
Dan heb ik nog een vraag aan jullie.
Zijn er mensen tussen die eerst 'tegen' het slachten waren, die zegmaar altijd hun paard zouden inslapen, die nu van gedachten zijn veranderd en hun paard nu naar de slachterij zouden doen? Lachen

foto's/filmpjes durf ik (nog) niet te kijken. Bloos Klinkt wel als een heel interessante meeting. Ja

Ik denk er zéker nu anders over. Ik zou nu zelfs misschien liever voor het slachten kiezen; paard heeft het totaal niet in de gaten. wat het is, dat zei van veen zelf ook al; het is wat er tussen je oren zit, het is als eigenaar zijnde niet fijn, maar voor het paard is het vaak beter en veel diervriendelijker dan dat hij langzaam in slaap valt, door benen heen zakt, en uiteindelijk dood gaat. Dit is pats boem in één klap klaar, sneller dan dit kan het niet.

leonie_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:27

Vraag me trouwens wel af of je toestemming hebt van de eigenaar van het paard om het filmpje te plaatsen... als het mijn paard was zou ik er niet blij mee zijn

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:27

messica schreef:
Hoe rustig het paard ook mag zijn en hoe snel het ook mag gaan ik vind het een heel naar en akelig gezicht!! En ik kan ook echt niet begrijpen dat er mensen op de achtergrond lachen misschien van de zenuwen maar als paarden liefhebber niet echt gepast lijkt me!! Bah...mijn paard gaat dus never nooit naar de slager!!!

Ik denk dat zij inderdaad van de zenuwen lachten. Kan me niet voorstellen dat ze het mega gaaf vonden dat dit paard geslacht werd. Dat kan je zelf toch ook wel bedenken? Tong uitsteken

Mijn inziens mag je op zo'n moment, dat je een dergelijk besluit moet nemen alleen vanuit het paard mag denken!! Het paard gaat dood en dat moet op een snelle en meest pijnloze manier gebeuren.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:28

De bewegingen die het paard maakt, zijn onwillekeurige spiertrekkingen. Daar is het paard zich niet meer van bewust, die is immers al overleden.

Sterren

Ik vind het wel goed dat jullie dit hebben gedaan, zo wordt er misschien op een andere manier tegen het slachten aan gekeken.

Ik ben nog moed aan het verzamelen om het filmpje te kijken.

JoyCiej007

laquintatje schreef:
Het viel mij best wel mee, het gaat zo snel en het paard werd netjes gerust gesteld, en voor het schieten nog gewoon behandeld als een paard. Maar ik moet er niet te diep over nadenken.
Het paard lijkt nog wel iets te bewegen na het schot, maar paard is toch wel dood?

Handig om bij dit filmpje te vermelden:

Het lichaam schokt nog even door nadat het paard is geschoten. dit zijn pure spiertrekkingen; het paard zelf is allang dood op het moment dat de pin wordt geschoten. deze stuiptrekkingen kunnen ook nog doorgaan wanneer het paard aan de haak hangt; het hart pompt nog een minuutje of wat door, maar paard is hersendood, dus al echt dood.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 23-02-07 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:29

Oke. nu snap ik het. Bedankt.
Net zoiets als bij een kip. Die loopt nog even door Tong uitsteken

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:29

heej ik ga dit even volgen ik ben eigenlijk wel heel erg nieuwschierig

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:30

messica schreef:

Nou, inderdaad!
Lekker paard-waardig. Beest heeft zich zijn hele leven voor je uitgesloofd. Komt vervolgens in een vreemde ruimte waar het al ruikt naar dode dieren en waar een ontzettend drukkende en beklemmende sfeer hangt. Krijgt vervolgens een schot door z'n HOOFD om vervolgens met een harde klap op de grond te sodemieteren en even later weggesleept te worden..

Dát gebeurt dus écht never nooit met mijn paard, echt niet.
Misselijk

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:30

JoyCiej007 schreef:
Nancy_ schreef:
Dan heb ik nog een vraag aan jullie.
Zijn er mensen tussen die eerst 'tegen' het slachten waren, die zegmaar altijd hun paard zouden inslapen, die nu van gedachten zijn veranderd en hun paard nu naar de slachterij zouden doen? Lachen

foto's/filmpjes durf ik (nog) niet te kijken. Bloos Klinkt wel als een heel interessante meeting. Ja

Ik denk er zéker nu anders over. Ik zou nu zelfs misschien liever voor het slachten kiezen; paard heeft het totaal niet in de gaten. wat het is, dat zei van veen zelf ook al; het is wat er tussen je oren zit, het is als eigenaar zijnde niet fijn, maar voor het paard is het vaak beter en veel diervriendelijker dan dat hij langzaam in slaap valt, door benen heen zakt, en uiteindelijk dood gaat. Dit is pats boem in één klap klaar, sneller dan dit kan het niet.

Precies Ja . Het gaat mij vooral om de benen. Vladimir is ook geslacht omdat hij anders bij het inslapen nog meer last van zijn benen zou gaan krijgen. Ik heb het liever snel dan langzaam.

Liesje89, je spreekt in contaminatie. Trouwens, hoe weet jij dat het naar "dood" ruikt? Ruik je het zelf ook Verward Maargoed, daar gaat dit topic niet over. Vind het wel een beetje kort door de bocht.
Laatst bijgewerkt door Maris89 op 23-02-07 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:31

anniee schreef:
Ik krijg er flinke kriebels van in mn maag en moet "zelfs" hierbij flink slikken. Blij dat ik er niet i.r.l bij was. Heeft iemand nog iets gehoord over de vraag die ik stelde in het vorige topic; over de eigenaren van de te slachten paarden? Waren die aanwezig, hoe ging het daarmee en hoe vonden ze het dat jullie het hele gebeuren kwamen kijken maar ook vastleggen?
Ben benieuwd naar de rest van jullie ervaringen/verslagen.
En een duim voor degene met de vaste hand die het zo goed kan filmen terwijl er zoiets gebeurt!

Eigenaren waren er niet; van veen heeft gezorgd dat we één koe en één paard volledig kunnen zien; van schieten t/m 'vlees'. het paard betrof een belgische knol, eigenaar was er niet. bovendien was het van veens bedoeling ook om ons alleen naar een paard te laten kijken waar geen eigenaar bij was. (logisch, lijkt mij)

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:31

Liesje89 schreef:
messica schreef:

Nou, inderdaad!
Lekker paard-waardig. Beest heeft zich zijn hele leven voor je uitgesloofd. Komt vervolgens in een vreemde ruimte waar het al ruikt naar dode dieren en waar een ontzettend drukkende en beklemmende sfeer hangt. Krijgt vervolgens een schot door z'n HOOFD om vervolgens met een harde klap op de grond te sodemieteren en even later weggesleept te worden..

Misselijk

Ik zou het trouwens ook echt totáál niet op prijs stellen als er een stelltje achterlijke meiden kwamen kijken naar de manier waarop mijn paard even tegen de vlakte geschoten word. En dan nog lachen ook. Asjeblieft zeg.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:32

Liesje89 schreef:
messica schreef:

Nou, inderdaad!

Misselijk

Anders laat je hem inslapen en vecht ie nog een half uur tegen de werkzame stof.

Nee dat is fijn Vork

cashmire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:33

ik heb nu bijna een jaar geleden mijn paardje ook helaas weg moeten brengen.
ik heb haar naar de slachterij in nijkerk gebracht.

geloof me als het anders had gekunt had ik het gedaan maar naar haar omstandigheden was dit het allerbeste voor het paard.
ik heb het filmpje gekeken en alles van die dag komt toch weer terug. Huilen

ik blijf het een vreselijk gezicht vinden.
mijn ervaringen daar waren wel goed .
ze zijn erg vriendelijk het is er schoon en vond het er ook niet "vies"ruiken

wonderfull

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:33

Nadat ik dit filmpje heb gezien denk ik toch dat mijn voorkeur naar slachten gaat in plaats van inslapen. Dit ziet er wel heel snel en pijnloos uit. En daar gaat het uiteindelijk toch om; het zo snel en pijnloos mogelijk afmaken