Burgmeijer hengsten show en paardenveiling wie gaat er heen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Adrienne

Re: Burgmeijer hengsten show en paardenveiling wie gaat er h

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 12:04

Sugarmiss schreef:
Ik denk niet dat je een veiling met een paardenmarkt moet willen vergelijken. Appels en peren IMO Haha!

Dat zet ik er toch neer. Mensen kennen het principe niet en denken aan een paardenmarkt zoals die hier in Nederland gehouden worden.

Sugarmiss schreef:
Verder is deze manier van kopen gewoon minder geschikt voor de particulier, omdat er gewoon vaak de tijd niet is je echt diepgaand in het paard verdiepen qua karakter (beest is uit zijn doen in een vreemde omgeving), qua zelf rijden etc.

Die tijd is er bij een gewone verkoop vaak ook niet. Heb dit afgelopen jaar al heel wat paarden voorbij zien komen voor een vriedin van mij. Maar dan is het 9 van de 10 keer ook 1 hooguit 2 keer kunnen kijken of proberen. En dan moest ze ook beslissen.
Dat kon nu ook, de paarden stonden speciaal al eerder in Vorstenbosch.
Branca heeft bv haar prachtige nieuwe aanwinst (nog van harte van mij Haha! Haha! ) van te voren kunnen uit proberen.

Sugarmiss schreef:
Nu zie ik het toch vooral als een indikatie dat de koper blijkbaar niet zoveel geld over heeft voor een paard en dat de verkoper er teveel voor wil vangen.
Want de waarde van een paard is toch een subjectief iets.

Zeker is de waarde subjectief, maar ook "trend" afhankelijk.
Blijkbaar was de gemiddelde "koper" niet zo geinformeerd in miijn ogen.
Kenners van bloedlijnen, waar ik jou toch ook onder dacht te kunnen scharen weten beter.
Je koopt op dit moment geen paardje met klinkende namen als Top sail Whiz of Hollywood Jac 86 in hun pedigree voor minder dan 3000 a 4000 euro mensen die zich iet wat informeren van te voren weten dat.

Nederland moet gewoon wennen aan deze vorm van verkoop denk ik.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 12:57

Zoals een andere Bokker vaak treffend weet te zeggen: 'op een papier kun je niet rijden' Haha!
Pedigree kan op papier mooi zijn, maar zie het er ook maar eens uit te halen. Zéker als er wordt geschermd met namen die 2 a 3 generaties terug op papier staan.

Kijk als voorbeeld eens naar de verrichtingen van Commander FF; niet de minste qua verrichtingen. Kijk vervolgens eens naar het aantal veulens van hem wat bij de AQHA is ingeschreven en daarna naar het aantal veulens wat daadwerkelijk wedstrijdpunten heeft gehaald c.q. ooit eens heeft meegedaan in een show.
Percentueel gezien geeft dit een beeld van wat ik bedoel te zeggen.

Mensen die een veulen kopen, kopen een verwachting. De een zal daar meer geld voor over hebben dan de ander. Blijkt het veulen in de praktijk dan niet te brengen wat werd gehoopt en het wordt verkocht, dan wordt er vaak een irrieel hoge prijs voor gevraagd. De verkoper wil graag de aankoopprijs + alle onkosten eruit hebben voor een paard wat wedstrijdmatig niets presteerd.

Verder viel mij op dat er een hoop jonge paarden werden aangeboden waar vol trots bij werd gezegd dat het paard kan spinnen, sliden en stoppen. Nu moet iedereen zelf weten of dat is wat hij zoekt, maar mij weerhoudt het om zo'n paard te kopen.
Verder werd er bij (haast) elke merrie en hengst bijgezegd dat er prima mee door te fokken is; vanwege de namen op papier Verward

Ik schat het publiek duidelijk hoger in, die weten heus het verschil wel tussen een paardenmarkt en een veiling. Natuurlijk zal nu de opkomst hoger zijn omdat het 'vreemd' was en een eerste keer is altijd een interessante publiekstrekker. Maar nu men weet hoe de prijzen liggen zou dat een volgende keer wel eens anders kunnen uitpakken.

Dat zou jammer zijn want ik blijf het een goed initiatief vinden, zeker ook gezien de speciaal uit Amerika overgekomen auctioneer. Ondanks dat ik op het laatst wel een beetje 'moe' werd van hem, wist hij het geheel goed te brengen met leuke opmerkingen tussendoor.

janedoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 19:19

Nou, als ze volgend jaar weer een veiling organiseren gaan we zeker weer. Vorig jaar waren we ook naar de hengstenshow geweest maar nu was het nog leuker. En ik vond 27 paarden best veel voor een eerste keer.
Het enige waar ook ik me een behoorlijk aan ergerde was die vrouw die zelf opzoek ging naar een hogere bieder Boos!

Branca: heb jij de Paint gekocht met Yoyo's Clown in de pedigree??

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 19:56

Nou Sugar, wil er nog 1 ding over kwijt alles wat je schrijft klopt in theorie natuurlijk, het gaat om een levend wezen en om de grotere kans op een goed sport paard. Maar in de praktijk weet jij net zo goed als ik dat een dekking met een hengst met een klinkende bloedlijn al gauw 1500 a 2000 euro kost.
Reken dan alleen maar even je onkosten en arts kosten en bij de 3 jarigen en ouder trainings kosten er bij en dan snapt iedereen dat paarden uit die lijnen niet voor 3000 a 4000 euro te koop zijn.

Hopelijk zijn er, als dit volgend jaar weer gehouden wordt, meer mensen die paardjes willen verkopen voor de recreatie ruiter dan krijg je een wat evenrediger beeld en paarden van verschillende prijs klassen.

Zo'n auction was voor de eerste keer in Nederland, sterker nog waarschijnlijk de eerste keer in Europa. Dan kun je niet verwachten dat alles direct perfect verloopt, je moet nl ergens beginnen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 20:05

Adrienne schreef:
Zo'n auction was voor de eerste keer in Nederland, sterker nog waarschijnlijk de eerste keer in Europa. Dan kun je niet verwachten dat alles direct perfect verloopt, je moet nl ergens beginnen.
Ik vond dat alles behoorlijk goed ging, op dat ene (nou ja 2 Knipoog )incidentje na. Ik denk dat die een volgende keer misschien óf niet meer wordt ingeschreven als verkoper óf 'op het hart gedrukt krijgt' dat zo'n herhaling niet op prijs gesteld wordt.

En de mestruimer heeft o.a. een toekomst als zanger voor zich Clown

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 20:12

Ik heb vanmorgen alles gelezen in dit topic, nu spelen mij al de hele dag een paar vragen door het hoofd.

Welke info werd er over de paardjes gegeven??
Was er ook medische info aanwezig??
Gelden de Nederlandse wetten bij de verkoop op een sale als deze??

Wat beweegt mensen ertoe om gezonde jonge paarden, heel ver onder de kostprijs te verkopen.
Bij mij gaat er een denkbeeldige gevarendriehoek branden als iemand mij een paardje wil verkopen voor 30% van wat het hem gekost heeft?? Cool

Kan iemand me zijn visie hier op geven??

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 20:27

Halloway schreef:
Welke info werd er over de paardjes gegeven??

De afstamming de prestaties van beide ouders en eventueel van het paard zelf. Een omschrijving van het karakter en eventueel dingen die aan het paard waren zoals "heeft een draad wond"
Je kon ook van te voren komen kijken en eventueel proberen.

Halloway schreef:
Was er ook medische info aanwezig??

Ja alle paarden zijn klinisch gekeurd zo ver ik weet. Je kon ook direct een verzekering afsluiten als je dan nodig vond. Want ook daar was een vertegenwoordiger van aanwezig.

Halloway schreef:
Gelden de Nederlandse wetten bij de verkoop op een sale als deze??

Gezien het in Nederland is lijkt me het logisch dat de nederlandse wet geving van kracht is

Halloway schreef:
Wat beweegt mensen ertoe om gezonde jonge paarden, heel ver onder de kostprijs te verkopen.
Bij mij gaat er een denkbeeldige gevarendriehoek branden als iemand mij een paardje wil verkopen voor 30% van wat het hem gekost heeft?? Cool

Daar zit een denk fout bij jou. De paarden werden niet onder de prijs verkocht. Dat is nou wat ik bedoelde te zeggen met " mensen denken dat het een paardenmarkt idee is"
Omdat mensen niet de minimum prijs wilden bieden zijn veel paardjes niet verkocht. Men dacht waarschijnlijk spot goedkoop aan een goed paard te kunnen komen maar de werkelijkheid was anders.

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 20:43

Laat ik wat duidelijker zijn dan, ik heb het vooral over nr 2,3 en 26??

Nemen we nr 26 als voorbeeld die is welgeteld voor 72 euro per maand verkocht dat is inclusief,insimineren,dekgeld,merrieonderhoud, inentingen,registratie,voeding, aanrijden, opvoeden, hoefsmid etc etc.???

Snap je war ik bedoel?? Cool

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 21:50

@ Halloway; ik snap wat je bedoeld, maar dat is dus ook juist wat IK bedoel.
Je mag niet verwachten dat alle kosten die je er ooit als eigenaar/fokker hebt ingestopt er ook weer uit krijgt. En liefst ook nog met winst. Zo zit de handel/verkoop gewoon niet in elkaar.

Het is een kwestie van vraag en aanbod.

Als er 10 mensen waren geweest die dit paard graag hadden willen hebben dan was er ook waarschijnlijk meer voor geboden. Maar die waren er niet, dus brengt het paard ook niet zoveel op.

De meeste van deze paarden hebben ook gewoon in de normale verkoop gestaan, meestal met een hogere/te hoge prijs. Hiervoor/hierdoor zijn ze dus niet verkocht. Dit zou dus al voor de verkoper een aanwijzing moeten zijn dat de prijs te hoog is c.q. dat de markt niet rijp is voor zijn paard.

Afhankelijk hoe snel je er dan vanaf wilt/moet zul je dus met je prijs moeten zakken.
Je kunt het de koper op de veiling dan niet kwalijk nemen daar zijn voordeel mee te willen doen.

Overigens is nr 2 niet geveild.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 22:04

Halloway schreef:
Nemen we nr 26 als voorbeeld die is welgeteld voor 72 euro per maand verkocht dat is inclusief,insimineren,dekgeld,merrieonderhoud, inentingen,registratie,voeding, aanrijden, opvoeden, hoefsmid etc etc.???
Natuurlijk kun je er alle kosten bij halen die te verzinnen zijn, het kan ook anders.
Een merrie hoeft niet ge-insemineerd te worden, natuurlijk dekken lukt ook nog steeds Knipoog . Dit kan prima zonder DA-begeleiding, het lukt of het lukt niet tenslotte. Een hengst zonder excellente bloedlijn is ook een stuk goedkoper en bij elk paard zit ver weg wel een klinkende naam. Paard gaat het land op, weinig onderhoudskosten. Aanrijden, opvoeden etc. schiet er wat bij in door privé-omstandigheden, iets wat overigens geen geld hoeft te kosten alleen maar tijd. En zolang je geen prof bent is tijd geen geld idg Haha!
Het veulen wordt geheel natuurlijk geboren, ook dit is nog steeds mogelijk, dus zonder DA-kosten.
Veulen wordt behouden en de merrie wordt verkocht. Of beiden worden verkocht en de opbrengst van het veulen is dan leuk meegenomen.

De eigenaar zal in mijn beschreven geval heel tevreden zijn met de prijs die dit paard opleverd.

Voor de duidelijkheid: dit is NIET het levensverhaal van nr 26 !!

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 23:28

Even een correctie, ik bedoelde 3,4 en 26. Haha!

Het gaat me dus doelbewust om deze paardjes, vooral 26 speelt me door mijn hoofd.
Daarom vroeg ik eerder ook al of er medische raporten ter inzage waren.
Ik vind het gewoon jammer dat ik er niet bij kon zijn, dan had ik me een beeld kunnen vormen!

MR BH JAC is toch niet de eerste de beste hengst, ik denk dat die in 2000 ook al een behoorlijk dekgeld moest kosten.

Zoals je weet ben ik zelf ook aan het fokken dus ik weet dat het niet allemaal rozengeur en manenschijn is, maar in bod 26 kan ik op dit moment maar twee dingen denken:
1: De verkopers waren zo dom om geen bodemprijs aan te geven voor deze merrie. (Want een dochter van BH JAC is zelf als fokmerrie meer waard als 3500 euro.)
2:Of het paardje heeft zo'n kronkel in zijn kop dat de eigenaren haar zelfs als fokmerrie niet goed genoeg vonden.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 00:17

Sugarmiss schreef:
Natuurlijk kun je er alle kosten bij halen die te verzinnen zijn, het kan ook anders.
Een merrie hoeft niet ge-insemineerd te worden, natuurlijk dekken lukt ook nog steeds Knipoog . Dit kan prima zonder DA-begeleiding, het lukt of het lukt niet tenslotte. Een hengst zonder excellente bloedlijn is ook een stuk goedkoper en bij elk paard zit ver weg wel een klinkende naam. Paard gaat het land op, weinig onderhoudskosten. Aanrijden, opvoeden etc. schiet er wat bij in door privé-omstandigheden, iets wat overigens geen geld hoeft te kosten alleen maar tijd. En zolang je geen prof bent is tijd geen geld idg Haha!
Het veulen wordt geheel natuurlijk geboren, ook dit is nog steeds mogelijk, dus zonder DA-kosten.

Natuurlijk dekken gaat inderdaad nog steeds wel, maar steeds zeldener en ook natuurlijke deksprongen zijn niet goedkoop. Of je moest de hengst van de buren even over de draad laten springen of zo. Spaar je ook de reiskosten.

Dekken zonder DA begeleiding is vragen om moeilijkheden. Het dekken zelf kan de hengst best zonder DA af, dikwijls ook helemaal zonder menselijke hulp. Maar ik wil als merrie eigenaar wel weten of mijn merrie gezond is en dat er gedekt kan worden, de hengstenhouder wil ook heel graag weten of er een gezonde merrie aangeboden wordt. De merriehouder wil natuurlijk ook heel graag weten of de hengst niks mankeert. Niet laten scannen tenminste eenmal voor en tot drie maal na de dekking lijkt mij bijzonder zinvol. Dat gaat allemaal gepaard met DA kosten.

Natuurlijk kun je het laten. Ben je echter niet goed bezig, zelfs niet om een recreatiepaardje te fokken.

Als je alle denkbare kosten zou moeten "verzinnen', dan missen er nog een boel in het rijtje.

Ook voor recreatie paarden wordt een fatsoenlijk papier gevraagd van de kopers. Raar maar waar.

Paard gaat 2 - 3 jaar 24/7 het land op. Bij sommige wel bij anderen niet. In beide gevallen zal het land toch wel onderhouden moeten worden als fatsoenlijk paardenland. De hekwerken moeten onderhouden etc,.,etc., Kun je natuurlijk ook laten voor wat het is.

Er zal niemand een totaal onopgevoed paardje willen kopen, zelfs geen veulen. Koper komt, paard/veulen moet met vereende krachten het land uitgeplukt worden en verkoopt als eerste de koper een flinke mep. Omdat ze niet hebben geleerd bij je te komen, aan een halster met touw te lopen, stil te staan en dat je nu echt niet mag meppen.

Als nietprof is tijd geen geld. Daarmee wil je zeggen dat je als niet prof je geinvesteerde tijd per definitie verplicht bent cadeau te doen aan een eventuele koper van een paard/veulen? Naar het motto voor niks gaat de zon op? Zo werkt dat toch niet helemaal. Dan, wat is een nietprof? Je hebt mensen die professioneel in de showring staan en wedstrijden rijden en daarnaast ook nog paarden verkopen en fokken, en je hebt mensen die zich alleen richten op het serieus fokken van paarden, ook al zijn dit er maar een paar per jaar of zelfs alleen maar alle paar jaar. Zijn dat dan nietprofs?

Ja, veulens worden heel natuurlijk geboren. Kinderen ook, overigens. Maar het is verstandig er toch bij te zijn en aansluitend de DA te laten komen voor de nazorg van merrie en veulen. Zelfs dat hoef je niet te doen. Svp dan niet verwonderen over eventuele baarmoederontstekingen, navelbreuken, niet afkomen darmpek, etc.

Ook hoef je tenslotte de merrie geen merriebrok en het veulen geen veulenbrok te voeren. Je hoeft echt helemaal niks te doen, het gaat allemaal vanzelf. Haha!

Net als bij het natuurbeheer in bijv. de Oostvaarderplassen, Lelystad. Daar gaat ook alles vanzelf.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 08:51

Halloway schreef:
Even een correctie, ik bedoelde 3,4 en 26. Haha!

Het gaat me dus doelbewust om deze paardjes, vooral 26 speelt me door mijn hoofd.
Daarom vroeg ik eerder ook al of er medische raporten ter inzage waren.
Ik vind het gewoon jammer dat ik er niet bij kon zijn, dan had ik me een beeld kunnen vormen!

MR BH JAC is toch niet de eerste de beste hengst, ik denk dat die in 2000 ook al een behoorlijk dekgeld moest kosten.

Zoals je weet ben ik zelf ook aan het fokken dus ik weet dat het niet allemaal rozengeur en manenschijn is, maar in bod 26 kan ik op dit moment maar twee dingen denken:
1: De verkopers waren zo dom om geen bodemprijs aan te geven voor deze merrie. (Want een dochter van BH JAC is zelf als fokmerrie meer waard als 3500 euro.)
2:Of het paardje heeft zo'n kronkel in zijn kop dat de eigenaren haar zelfs als fokmerrie niet goed genoeg vonden.

Hi hi, die nr 26 is volgens mij net van die ene dame die zo 'prettig' bezig was tijdens de veiling, die waar Sugarmiss en ik het hier een stukje terug al over hadden. Dit was het paardje geloof ik waarbij ze zei 'wie heeft het hoogste bod gedaan? Wie? jij? Oke, ja dan is ze verkocht'. Heel vreemd! Dus daar zal wel iets aan de veiling vooraf gegaan zijn denk ik zo. Dus nr 26 was inderdaad een speciaal geval!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 09:25

Eventjes een off topic vraagje..
Waarom is een nakomeling van BH Jack zo bijzonder?
Misschien ligt het aan de combi BH Jack x Impressive.. Dan kruis je reining met ... halter? Of is de reining lijn zo sterk dat je van Impressive geen 'last' meer hebt. Of zijn dat juist wel goeie performers?

Zou het niet handig zijn om goeie combinaties te maken. Er wordt zo vaak alleen maar naar de vader gekeken, en er is al heel vaak gezegd dat de moeder meer invloed heeft Verward

Met handel is het toch altijd zo 'wat de gek ervoor geeft?' Je kan je paard wel duur willen verkopen, maar als niemand em koopt wordt ie (volgens bovenstaande uitleg) alleen maar duurder.. dus verkoop je em nooit meer...toch?

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 10:58

Impressive's nakomelingen blinken uit in halter en preformance

Stallion Sire Record

World Champion Sire

Reserve World Champion Sire

Top Ten World Show Sire

Superior Halter Sire

AQHA High Point Halter Stallion Sire, 7 times

AQHA Reserve High Point Halter Stallion Sire

Superior Performance Sire

AQHA Champion Sire

Race Get Money-earners

ROM Halter Sire

ROM Performance Sire

Race ROM Sire

Performance Point Earner Sire

Halter Point Earner Sire

Pleasure Get Money-earners

#5 ranked All-time leading sire of AQHA points earned by progeny in O HLT & Perf. classes as of Jan. 1, 1999.

#4 AQHA All-time leading sires by # of registered progeny.

Impressive is buiten die rotte genetische afwijking die hij vererft totaal geen verkeerd paard. Dit is ook de rede waarom men niet zo maar alle nakomelingen wil schrappen bij de AQHA. De hypp N/N paarden zijn echt niet verkeerd!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 10:59

Halloway schreef:

Ik denk wel dat momenteel overal veel paarden onder hun waarde verkocht worden. En dat komt door de economie. De handel ligt plat en mensen komen niet meer van hun paarden af.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 11:26

Nou ja, performance is iets breder dan alleen reining. BH Jack is, dacht ik, met name reining. Doe je het dan niet slimmer als je die met een reining lijn kruist?

Voor het zelfde geld staat de performance titel bij Impressive voor Pleasure/Trail/Horsemanship etc. Ik weet het niet...

Verder is wat Desiree zegt natuurlijk erg logisch....
Als je je paard om wat voor reden dan ook moet verkopen en hij kost alleen maar geld zolang je hem hebt, ga je onder de prijs zitten. Je gaat em dan niet aanhouden omdat je meer wilt hebben, lijkt mij?
Er staan idd heeeeel veel paarden te koop. Het is toch een luxe, en als mensen minder te besteden hebben gaan ze niet een duur paard kopen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 11:33

Halloway schreef:

Ik denk dat jij voor een heel ander publiek fokt als de doorsnee-recreatie/beginnende wedstrijdruiter-met niet alteveel geld Knipoog
Reden waarom wij een heel andere insteek over de te maken fok-kosten hebben. Haha!
Waarbij mijn insteek is dat een topgefokt paard geen toppaard hoeft te worden en dat een recreatief gefokt paard best een leuk wedstrijdpaard kan worden.

Ad 1. Er was wel degelijk een bodemprijs voor dit paard, vandaar de hele discussie die ter veiling volgde.
Ad 2. Als die kronkel er al zou zijn, waarom zou het paard dan voor déze eigenaar niet goed genoeg als fokmerrie zijn, maar voor een nieuwe eigenaar wel Verward
Waarmee ik wil zeggen dat niet alles wat kinderen kan maken/krijgen ook daarvoor geschikt is, óók niet als hier een grote naam achterzit.

Ik bestrijd nog steeds dat de geboden prijzen te laag waren.
Kwestie van vraag en aanbod. Zoals eerder gezegd: blijven zitten met je paard kost alleen maar nog meer geld.
Het is de markt die de prijs bepaalt, niet wat een fokker/verkoper er graag voor zou willen vangen omdat hij al zoveel onkosten gehad heeft.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 11:55

Cer schreef:
Nou ja, performance is iets breder dan alleen reining. BH Jack is, dacht ik, met name reining. Doe je het dan niet slimmer als je die met een reining lijn kruist?

Dat moet je dan wel hebben. Je doel als fokker zou toch moeten zijn je merrie te verbeteren. Hoe wil je dat doen als je waar jij nu naar verwijst niet "mag" kruisen met een goed in de sport presterende hengst ?

sugarmiss schreef:
Waarmee ik wil zeggen dat niet alles wat kinderen kan maken/krijgen ook daarvoor geschikt is, óók niet als hier een grote naam achterzit.

Daar ben ik het alleen maar mee eens als het paard waar je mee wil fokken echte bouwfouten zou hebben. Als je gewoon een goede sollide merrie hebt, bv een met wat minder papier of net niet geschikt voor de discipline die jij graag wil omdat je bv geen kapitaal te besteden hebt/had. Is er geen enkele rede om niet te proberen een paardje te fokken waarvan de eigenschappen wel beter bij je passen en de je eventueel ook nog eens voor een beetje een leuk bedrag zou kunnen verkopen.
Hengsten kies je uit op grond van hun prestaties en capaciteit.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 11:57

Ik denk dat iedere serieuze merrie eigenaar die wil fokken kijkt (zou moeten kijken) naar punten die ze van hun merrie verbeterd terug willen zien in het veulen. Daarvoor ga je op zoek naar een hengst die bij je ideeen aansluit. Misschien dat de eigenaar van de merrie een atletischer veulen wilde fokken of een reining prospect. Daarbij komt dat je natuurlijk ook kijkt naar welke hengst je aanspreekt. Dus op zich vind ik de combi helemaal zo gek niet als je het van meerdere oogpunten uit bekijkt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 12:05

Citaat:

Dat moet je dan wel hebben. Je doel als fokker zou toch moeten zijn je merrie te verbeteren. Hoe wil je dat doen als je waar jij nu naar verwijst niet "mag" kruisen met een goed in de sport presterende hengst ?

Je doel als fokker is toch een goed fokproduct en niet het 'vermeerderen' waar hier wel eens over gesproken wordt?
Je mag van mij alles kruisen, maar als je het dan ook nog wilt verkopen is het voor de nakomeling misschien handiger dat je de merrie kwaliteiten combineert met een bijpassende hengst en niet een hengst omdat die je 'zo aanspreekt?' of 'stoer is' of weet ik veel wat.

Maar eigenlijk beweer je nu dat de merrie 'niet goed presteerd in de sport'. Dat zeg ik helemaal niet, misschien presteerd de merrie uitstekend in de sport, alleen in een andere discipline. Ik persoonlijk zou er dan een hengst bij zoeken die daarbij aansluit, om zo een nog beter fokproduct te krijgen, die verkocht kan worden in de richting waar deze dan geschikt voor is.
(ervanuitgaande dat het allemaal gelukt is, want je kan nog steeds niet op een papiertje rijden Haha! )
Maar dit is off topic

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 14:59

Dit gaat wel erg off topic, maar ik dacht toch echt dat ik er "verbeteren" van de merrie had neer gezet en niet "vermeerderen"

Vergeet niet , om even op impressive terug te komen, dat deze hengst gefokt is voor de renbaan. Zijn achterliggende lijnen hebben dus echt wel atletisch vermogen. Waarom zou je die genen niet kunnen mengen met een reiner?

ruurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 08:26

wij zijn er ook geweest een heerlijke dag gehad,ze hadden het netjes voor elkaar. en nog een paar leuke teugels aan over gehouden Cool

ruurd

310 dagen drachtig van flashy rima jac Pling

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 09:53

Jammer dat we verplaatst zijn naar BM Verdrietig (en zonder melding waarom ??)
IMO is het 'meeting'element veel minder c.q. niet aanwezig en komt het Western-paardenveiling gebeuren des te sterker aan bod.

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 16:57