Jeroen Dubbeldam geeft dressuurshow

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 11:26

Anky durft niet te springen.....

shinchan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 11:32

Anky heeft minimaal Z gesprongen vroeger (bij de pony`s), dus dat zal wel mee vallen. Maar ze vindt dan denk het risico te groot en terecht.
Maar zijn wel altijd leuke clinics met springruiters die dressuur onderdelen rijden. Franke Sloothaak zijn clinics waren ook altijd super.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 12:19

shinchan schreef:
Anky heeft minimaal Z gesprongen vroeger (bij de pony`s), dus dat zal wel mee vallen. Maar ze vindt dan denk het risico te groot en terecht.
.

anky durft niet (meer) te springen. Echt niet.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 12:22

Desiree"]
[quote="Scum schreef:
Springruiters trainen thuis toch allemaal dressuurmatig? Lijkt me erg moelijk om een paard op hoog niveau rond te krijgen als ie niet fatsoenlijk aan de hulpen is?

Moet je bij die dressuurmutsen bij ons op de rijvereniging toch niet mee aan komen hoor! Die willen geen clinic volgen van een springruiter. Het MOET perse een dressuurruiter zijn. Ze snappen niet hoe kortzichtig ze zijn, dat een springruiter ze zoveel te leren heeft.
[/quote]
Dat is idd behoorlijk kortzichtig. De meeste goede springruiters hebben hun paard behoorlijk onder controle. Daarentegen zag ik ooit een prijsuitreiking van Z dressuurpaarden in een springring. Dat was pas echt lachen. De een na de ander ging op zijn achterbenen staan, want ze hadden nog nooit een hindernis gezien ofzo?
Ik krijg ook (prive) les van een hele goede springruiter. Losrijden is dus al meteen heel veel galopwerk, maar er wordt echt gelet op rechtgerichtheid, ontspannen, door de hals, en heel goed aan de zithulpen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 12:23

ze heeft iig vorig jaar op een paard van Albert Voorn gesprongen. Dat was toen een uitgebreid interview met de rijder van Just in Time, ALbert Voorn en Anky, waarbij Anky en Albert van paard hebben gewisseld.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 12:24

Desiree schreef:
anky durft niet (meer) te springen. Echt niet.

Dat is toch helemaal geen discussiepunt
a is het nergens voor nodig krijgt ze er geen meerwaarde van
b na haar ongeluk is het verbazingwekkend dat ze zowiezo weer op een paard kruipt

Jeroen heeft als zoon van een handelaar van jongsaf en zeker na zijn stage geleerd om beide te kunnen.

En dat gezeur over dressuurmutsen .
Een dressuurpaard hoeft niet te leren springen om zijn oefeningen uit te voeren, een springpaard zonder dressuurondergrond komt nauwelijks een parcours door.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 12:27

sarabande schreef:
[
Een dressuurpaard hoeft niet te leren springen om zijn oefeningen uit te voeren, een springpaard zonder dressuurondergrond komt nauwelijks een parcours door.
[/quote]

Nou, zoals ik al zei, die dressuurmutsen denken dat een springruiter ze niets te leren heeft, ook niet op dressuurgebied, snappie? dus springen komt er nog niet eens bij aan de orde.

afgezien daarvan mogen ze zich best openstellen voor een beetje springen. GEwoon, als afwisseling, dat is voor het paard leuk (als hij geen pesthekel heeft aan springen tenminste). Een paar in-uitjes is erg goede gymnastiek voor het paard, en een goede oefening voor de ruiter om balans te krijgen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 12:29

Desiree schreef:
[
Nou, zoals ik al zei, die dressuurmutsen denken dat een springruiter ze niets te leren heeft, ook niet op dressuurgebied, snappie? dus springen komt er nog niet eens bij aan de orde.
[/quote]

Dat is ook nergens voor nodig ik hecht veel meer waarde aan een frisse buitenrit op zijn tijd voor die paarden

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 12:29

sarabande schreef:

over wie zegt dat dan iets? Ik heb niets tegen dressuur (mutsen) maar ik vind het wel jammer als dressuurruiters niet de waarde van gymnastiserend springwerk zien. Ik heb dit hele weekend gesprongen en in de dressuurles maandag kreeg ik als opdracht mee om meer te springen Knipoog ze was er zo soepel van geworden Haha! Overigens is dit de moeder van een bekende GP amazone Knipoog En mijn ervaring is ook dat de paarden er handiger van worden, hun rug beter gaan gebruiken en meer zelfvertrouwen ontwikkelen, nog los van de afwisseling. Eerlijk gezegd denk ik dat het meestal de ruiters zijn die springen niet leuk vinden, niet de paarden Haha!

Scum, heel herkenbaar Extreme duivel

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 12:30

sarabande"]
[quote="Desiree schreef:
[
[/quote]

Dat is ook nergens voor nodig ik hecht veel meer waarde aan een frisse buitenrit op zijn tijd voor die paarden

Hm, dat doen ze ook al veel te weinig.

Ben jij soms ook een dressuurmuts Sara? Je klinkt wel een beetje zo. Haha!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 12:35

Nee hoor ik fok ze alleen maar

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 12:37

maar voor jou heeft een sprongetje dus geen enkele toegevoegde waarde? Niet aanvallend bedoeld, ik kan me alleen niet voorstellen dat ene paard nooit over een balkje hoeft te huppelen Verward

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 12:45

Ik zeg niet dat het paard het niet kan, mijn dressuurgefokte merries springen allemaal met veel gemak over plassen etc.
Dat komt omdat ze goed ruggebruik hebben, dat is een van de belangrijkste zaken die ik er in probeer te fokken.
Ik bedoel dat het voor het doel dat een dressuurruiter heeft van nul of geen waarde is of hij/zij kan wil/durft te springen.
Het is niet aan de orde

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 12:45

Toen ik mijn huidige paard kreeg was hij net zadelmak. Het is nogal een kijkerig paard (meer aanstellerig hoor). En toen ik voor het eerst met hem in de les was stond er in het midden van de bak een hindernis. Hij heeft zich toen echt misdragen, omdat hij zo bang was voor die hindernis. Dus ik dacht; het eerste wat we met hem gaan doen is leren springen, want in de bak staat altijd wel een hindernis..

Ik moet zeggen dat hij er meer lef van heeft gekregen en ook van de SGW's. Een aanstellerd zal het altijd wel blijven, maar het is nu ook gemakkelijker om hem op vreemd terrein en in een vreemde binnenhal fatsoenlijk tijdens een dressuurproef rond te rijden. En dan heb ik het nog niet eens over een rijtechnisch voordeel waar Lielle het over had. Want hij is idd sterker in zijn achterhand geworden en ook zelfbewuster van zijn eigen lijf en hoe hij zijn benen moet optillen.

Overigens ben ik zelf ook een dressuurmiep hoor (tenminste op wedstrijden dan). Buiten wedstrijden maak ik graag een sprongetje! Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 12:51

sarabande schreef:
Ik zeg niet dat het paard het niet kan, mijn dressuurgefokte merries springen allemaal met veel gemak over plassen etc.
Dat komt omdat ze goed ruggebruik hebben, dat is een van de belangrijkste zaken die ik er in probeer te fokken.
Ik bedoel dat het voor het doel dat een dressuurruiter heeft van nul of geen waarde is of hij/zij kan wil/durft te springen.
Het is niet aan de orde

dat kun je niet vergelijken. Iedere ezel (en daarmee zeg ik niet dat jouw paarden ezels zijn) kan over een plas springen, dat heeft niets met ruggebruik te maken. Maar ik denk dus dat het wel iets toevoegt voor een dressuurruiter om een simpel sprongetje te kunnen maken, en dat schetste ik hierboven al. En dan praat ik niet over een B parcours rond rijden, maar wel in-uitjes, galopbalkjes en een sprongetje tot een cm of 80. IMO is het een verrijking van je training, zowel voor paard als ruiter.

En het verhaal van Scum (paard met meer zelfvertrouwen) herken ik dus heel sterk bij Pablo (Flemmingh zoon Knipoog), die is van nature een echte angsthaas en heeft juist door het springen en crossen veel meer vertrouwen gekregen, wat zich ook in de dressuur terug betaalt.

PS ben dus ook dressuurmuts naast boscrosser (sgw) en springer

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 12:55

Lielle schreef:
dat kun je niet vergelijken. Iedere ezel (en daarmee zeg ik niet dat jouw paarden ezels zijn) kan over een plas springen, dat heeft niets met ruggebruik te maken.

Dat kan ik wel degelijk vergelijken en als jij hier met een ezel komt die dezelfde wappers over de boomstronken, grote plassen etc kunnen maken als mijn paarden dan denk ik dat je een dure ezel hebt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 13:05

hier is ze dan Afbeelding
geintje Knipoog
je vat het toch als aanval op, dat bedoelde ik niet zo. Ik beoordeel ruggebruik alleen toch wel een beetje anders dan op een plasje water. Maar wat vind je van de rest van mijn posting?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 13:05

De Sjiem kan ook passage en piaffe? Leuk zeg.

Het lijkt me trouwens niet verstandig om zomaar een dressuurruiter het 140 in te sturen, zelfs voor een meester is dat moeilijke opgave.

Het lijkt mij trouwens ook niet goed voor je paard om maar te gaan springen terwijl het dier dressuurmatig niet goed voor elkaar is. Ik heb diverse paarden gezien die gewoon stuk gereden zijn wegens te weinig nuttig dressuurmatig onderricht. Springmiepjes begrijpen nu eenmaal niet altijd waar dressuurmutsjes mee bezig zijn en dat is best jammer voor de paarden van de springmiepjes.

Ik zou ook meer moeten springen eigenlijk, voor de lol van mijn paard.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 13:07

Lovely schreef:
Het lijkt mij trouwens ook niet goed voor je paard om maar te gaan springen terwijl het dier dressuurmatig niet goed voor elkaar is. Ik heb diverse paarden gezien die gewoon stuk gereden zijn wegens te weinig nuttig dressuurmatig onderricht. Springmiepjes begrijpen nu eenmaal niet altijd waar dressuurmutsjes mee bezig zijn en dat is best jammer voor de paarden van de springmiepjes.

en vice versa Haha! Lees mijn stukje op de vorige pagina eens over dressuurmatige training

overigens wederom niet persoonlijk bedoeld, ben juist blij dat er eens over iets anders dan alleen maar dressuur wordt gepraat Haha!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 13:09

Lielle schreef:
hier is ze dan geintje Knipoog
je vat het toch als aanval op, dat bedoelde ik niet zo. Ik beoordeel ruggebruik alleen toch wel een beetje anders dan op een plasje water. Maar wat vind je van de rest van mijn posting?

Ik vat niks op als aanval ik had het aanvankelijk over dat het voor een dressuur ruiter/amazone niets toevoegt om te springen.
De foto begrijp ik in dit kader niet en waar ik het over plassen heb zeg jij plasjes.
Dus ik denk dat we het over 2 verschillende dingen hebben.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 13:13

en ik zeg dus dat het in de training van je paard wel degelijk iets toevoegt (zie hierboven) en het dus jammer is als een dressuurruiter niet durft/wil/kan springen. Tenzij die het iemand anders laat doen Haha! (ik spring tegenwoordig met een paard van een kennis, juist om die reden).

De foto toont onze 'ezel' gezien haar lange oren, dat was dus een geintje Haha! zoals ik al zei

En plassen of plasjes vind ik een semantische discussies, wat mij betreft zijn ze drie meter lang, ook best. Daar ging het me niet om. Maar goed, kennelijk wil je niet ingaan op mijn eerste opmerkingen en dat vind ik dus echt jammer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 13:16

Lielle"]
[quote="Lovely schreef:

en vice versa Haha! Lees mijn stukje op de vorige pagina eens over dressuurmatige training

overigens wederom niet persoonlijk bedoeld, ben juist blij dat er eens over iets anders dan alleen maar dressuur wordt gepraat Haha!
[/quote]
Best, ik heb het regelmatig over training, dressuur en springen, met lui die er meer verstand van hebben dan jij en ik bij elkaar. Erg leerzaam hoor, zeker weten.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 13:24

Lielle schreef:
Maar goed, kennelijk wil je niet ingaan op mijn eerste opmerkingen en dat vind ik dus echt jammer.

Jouw eerste opmerking gaat (als ik het wel heb) over het belang van een dressuurruiter die een sprongetje maakt.
Ik had het over degenen waar dit topic over ging GP dressuurruiters, daarvoor vind ik het onnodig.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 13:30

dat onderscheid naar GP ruiters heb ik idd niet gemaakt; maar ik heb het dus niet over het belang van een dressuurruiter die een sprongetje maakt, ik heb het over de toegevoegde waarde van een sprong voor de training. Hoe denk je er dan over ivm de training voor het basisdressuurpaard (t/m Z2 dus).

Lov, zeker erg leerzaam Ik vond ook het artikel in de laatste P&S over de training van oa Henk Nooren erg leuk.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 13:35

Lielle schreef:
. Hoe denk je er dan over ivm de training voor het basisdressuurpaard (t/m Z2 dus).

Als je leest wat ik schrijf begrijp je dat ik vind dat ieder paard dat moet kunnen, over die ruiters/amazones meet ik mij geen oordeel aan Tong uitsteken