Emiel Voest

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-04 12:32

Precies, met gewoon normale dingen kom je al een heel eind. Ik snap best dat zo'n touwhalster subtieler inwerkt dan een gewone, maar wáárom tel je daar 30 euro voor neer als je ze ook voor 8 kunt krijgen? Die carrot stick snap ik ook niet echt... heb hem vastgehad, en nee, het is inderdaad geen gewone zweep omdat hij wat steviger is (en knaloranje), maar als je gewoon een goede zweep koopt (die ook wel duur zijn, maar nog wat breder inzetbaar) kom je volgens mij ook een heel eind.

En dat je de herziene versies van zijn boeken alleen binnen een pakket kan kopen, en dat zijn video-banden superduur zijn vind ik ook erg stom. Geen Parelli voor mij dus... (hoewel ik natuurlijk wel vol interesse zijn site aan het uitpluizen ben... www. parelli.com, staat ook best veel op).

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 23:48

je hoeft dat spul toch ook niet te kopen?? Ik wil ook liever een hoofdstel van 200 euro, maar het zal ook best gaan met eentje van 15 euro. Of het allemaal net zo lekker werkt en in je hand ligt is een ander verhaal...
Het pakket is trouwens iets heel anders dan het boek. Het boek is algemeen, maar het pakket is didactisch heel goed opgezet, met video's en boekjes, waar je praktisch echt veel aan hebt.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-04 23:52

Ik snap die kritiek op die dure spullen ook nooit zo. Net als Sanne zegt, je hebt hoofdstellen van 250 Euro en van 25 Euro, daar hoor ik nooit iemand over. Je moet toch zelf weten hoe duur je iets koopt? De spullen van Anky zijn nou ook niet echt goedkoop, toch heeft ze veel klanten. Maar als er Parelli of Emiel Voest op staat is het ineens geldklopperij? Je bent toch niet verplicht om het te kopen, net als je niet verplicht bent om met een Passier zadel te rijden...

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 08:06

Ik vind Anky en de anderen net zo goed geldklopperij. En de kwaliteit al helemaal vaak bagger

Dus dat gaat voor mij niet op.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 09:34

Ik koop alles gewoon op ebay Lachen

Spiritpien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 14:16

Ik was ook in paard Ahoy en heb zowel Emiel Voest als het Pat Parelli programma gezien en ik vind niet dat je iemand mag onderuit halen op grond van een momentopname. Zijn jullie je er wel van bewust dat Emiel een totaal vreemd, voor hem onbekend onervaren paard uit "het publiek"heeft gehaald en zijn assistente daarmee liet werken , terwijl de Parelli instructeurs zelf met hun eigen ervaren paarden aan de slag gingen?!
Zelf volg ik level 1 van het Parelli programma, het klopt dat het bakken met geld kost, maar wat denk je van lesnemen? Of je paard totaal verkloot in training moeten brengen omdat je het zelf niet goed gedaan hebt....Ik heb al veel probleempaarden zien veranderen omdat er nou EINDELIJK eens mensen waren die hun taal spraken, en eens niet andersom. En op deze manier kun je ernstige problemen voorkomen.Dat is wat Emiel en Parelli duidelijk willen maken. En dat dat geld kost : Zij zijn commercieel ingesteld. ieder het zijne, toch ?1 Dat is inderdaad je eigen keuze.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-04 18:08

Ja wij dachten ook, even boekje kopen van Parelli gelijk 235 euro ongeveer want los waren ze niet moet je gelijk een heel pakket. Bloos! paasei beetje asociaal duur, wel jammer.

Wat een prachtige show van Parelli echt heel tof en interresant. Zag er echt leuk uit.
Vind het toch geen goeroe, hij heeft echt een band met zn paarden. En ze vertrouwen hem echt, super mooi om te zien. OK dan!

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 08:22

Ff offtopic m'n tante woont bijna naast Emiel Voest, dus ik hoop dat ik daar een keer heen mag met Nathan Lachen

Anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 22:39

Ik heb zaterdag de shows gezien van zowel emiel voest als parelli, en vond parelli beduidend beter! Er zat meer logica in, dan dat mens ( vond haar maar vreemd ) dat met haar touwetje begon te wiebelen, wanneer der paard ging draven ( voor mijn gevoel gebeurde het namelijk meer in die volgorde dan andersom Clown )
Maar goed, wie ben ik!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 22:44

Ik heb echt wel eens leuke shows van Emiel gezien, hij kan het heel leuk brengen, maar ik ben toch (een tijd geleden al) bij Parelli uitgekomen.

De show die Emiel op paard Ahoy bracht liet niet goed zien wat hij kan, het was gewoon saai, hij kwam er niet goed bij uit de verf.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-04 23:28

Fasel schreef:
Over dit soort zaken gesproken. Kent iemand dan Alex Ryder? Een wat minder bekende goeroe. Staat liever niet teveel in de publiciteit. Schrijft wel zinnige dingen.

ik heb een keer en clinic van hem bijgewoond, die man heeft een zeer goede theorie, maar in de praktijk vond ik het zonde,
hij ging paarden inrijden die daar echt nog niet klaar voor waren, gevolg, hij is er tig keer afgedonderd, brak zn vinger en had geen cap op, hij ging wel door en raakte niet gefrustreerd, toch was het niet echt leuk om naar te kijken, dit was 2 jaar geleden, en zn theorie was heel mooi, hoop dat hij nu goed is geworden want het zat volgens mij wel in hem.
ken jij alex rydar ook en heb je ervaringen met hem?

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 10:20

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-04 14:09

Ook leuk om te weten; volgens Eddy Modde (parelli NL) Heeft Emiel Voest ooit level 1 bij hun gedaan. (kunstje afgekeken misschien?)

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-04 21:15

promptertje schreef:
Ik snap die kritiek op die dure spullen ook nooit zo. Net als Sanne zegt, je hebt hoofdstellen van 250 Euro en van 25 Euro, daar hoor ik nooit iemand over. Je moet toch zelf weten hoe duur je iets koopt? De spullen van Anky zijn nou ook niet echt goedkoop, toch heeft ze veel klanten. Maar als er Parelli of Emiel Voest op staat is het ineens geldklopperij? Je bent toch niet verplicht om het te kopen, net als je niet verplicht bent om met een Passier zadel te rijden...

Mjah, het punt is dat je het bij die Parelli methode dus wel min of meer verplicht bent. Althans, ze dóen net alsof het alleen met hun spullen kan. Want die zijn speciaal ontwikkeld, en blabla.
Net als die boeken en video's, die kun je dus niet los kopen, maar dat MOET persé in een (duur!) pakket. Nou, dan hoeft het voor mij al niet meer, hoor... ik wilde graag een beetje kennismaken met de methode, en dus een boek lezen, maar dat kon alleen als ik heel zo'n pakket kocht. Ja, doei hé!

Ik vind het op zich helemaal niet 'kunstje afkijken' dat Emiel Voest bij hun een cursus heeft gedaan. Als ik nu een cursus bij Emiel doe, en over 15 jaar heb ik mijn eigen methode, heb ik dan ook het kunste afgekeken? Van een instructrice die zelf ook ergens lest zeg je toch ook niet dat ze het kunstje afkijkt?
Ik snap de 'concurrentie' die je hier ziet, en het afgeven op één van beide methodes niet zo. Is het niet slimmer om uit allebei te halen wat jou bevalt, ipv. de éne af te gaan zeiken omdat degene die de andere demonstratie gaf dat ook deed?
Beide methodes zijn heel verschillend, en richten op heel andere doeleinden, en je kunt ze volgens mij helemaal niet vergelijken.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 14:22

Je kunt bij een beetje goede ruitersportzaak ook gewoon boeken van Parelli kopen ,hoor. (Divoza bijv.)
Parelli's materialen zijn idd niet goedkoop maar het is waarschijnlijk de bedoeling dat je het hele cursuspakket in 1 keer koopt inclusief video's/boeken/halster/rope enz. En dan vind ik een komplete thuisstudie cursus incl. handleiding,instruktie video's en de te gebruiken voorwerpen qua prijs nog wel meevallen. Wat kost de gemiddelde cursus bij bijv. L.O.I. ofzo? Maar idd je kunt het ook met een "gewone" zweep, touwhalster en halstertouw proberen.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 17:55

Nou ja, ik vind het dus wel een hoop geld...

En het enige awt je op die stand 'los' kon kopen, was een boek wat al verouderd was. De vernieuwde versie zat in het pakket, en kon je níet los kopen. En daar baalde ik dus een beetje van, want de methode sprak me erg aan, en ik wilde er graag eens iets meer over lezen (voor ik direct een heel pakket van Veel Euro's ga aanschaffen).

Voor een hele cursus valt het idd wel mee, maar ik wílde dus geen hele cursus. En ook geen verouderd boek. Ik wilde gewoon een leuke introductie op de methode, die me niet teveel zou kosten en me wel meer info. zou geven dan die demonstratie. Maar dat ging dus niet...

Het enige boekje van Parelli wat ik gezien heb in ruitersportzaken is een boekje met 6 visies op NHS, waarvan ééntje die van Parelli dan is. Een vriendin van mij heeft dat, dus dan ga ik dat maareens lezen (van 4 van de 6 methodes heb ik het 'grote boek' al, dus zelf ga ik het niet kopen).

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-04 17:56

Er is een wat ouder boek te koop van Parelli, engelstalig.

Hinnik2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 10:36

Ik heb ook de paketten van Parelli. En ik wou toch effe iets verduidelijken. Die paketten kunnen ze absoluut niet splitsen hoor. Het is een hele les dat daar in zit. Je hebt in level 1 (als ik mij niet vergis) 9 kleine boekjes met telkens 2 a 3 lessen in. Die je stap voor stap moet doen. Die videos dat erbij inzitten zijn een visuele uitleg bij die lesboekjes en dan zit er een groter boek in, met uitleg over het systeem en de uitleg over de lesboekjes. Dus ik zie echt niet in hoe je dat kan splitsen.
Als je echt intresse hebt in Parelli kan je best naar een demo gaan kijken of aan een introductie dag meedoen, gegeven door 1 van de instructeurs (Eddy Modde voor NL)
En wat het materiaal betreft. Ok het is misschien niet goedkoop. Maar het is wel degelijk materiaal (goede kwaliteit, juiste dikte, juiste gewicht). Ik heb mijn halster nu al meer dan 3 jaar en ik moet zeggen dat het nog zo goed als nieuw is. Terwijl ik mensen zie bij ons in de stal die in die 3 jaar als 3 keer verandert zijn van halster (klassiek halster) omdat het stuk is.

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 10:50

Ja maar de stick gaat wel snel stuk hoor.

Hinnik2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-04 10:58

Ik heb mijn stick ook al meer dan 3 jaar en die is nog perfect. Het enige wat stuk gegaan was, was dat leertje op het einde van de string. Maar daar heb ik een nieuw voor gekocht en het is weer OK.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 17:07

Ik heb al 3 jaar hetzelfde halster, en dat heeft me destijds 15 gulden gekost. Knipoog

En Hinnik, ik geloof wel dat het góed is, enzo. Maar zo'n pakket is gewoon vreselijk dúúr! En dat oudere boek is verouderd en niet zo helder (dat zei die man zelf), dus daar heb je ook minder aan. Ik vind het gewoon véél te veel geld voor een introductie met die methode; daarnaast ben ik iemand die uit elke methode een beetje wil halen wat haar bevalt (ik ben nogal kritisch), dus ik wíl helemaal geen compleet lespakket... Ik wil zelf kunnen bepalen wat ik koop, en welk materiaal ik gebruik. En dat is niet het materiaal van Parelli, want daar heb ik gewoon geen geld voor.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-04 17:32

'k ben het volledig met hinnik eens. Je kunt gewoonweg niet "een beetje" van deze cursus kopen/doen. Je kunt bij de L.O.I. ook geen losse delen doen/kopen van welke cursus dan ook. kortom; als je wilt leren wat je op de demonstratie hebt gezien zul je toch echt bij het begin moeten beginnen. zo zit hun systeem nou eenmaal inelkaar.Voor een introductie kun je dus naar dit soort demonstratie's of contact opnemen met parelli - NL. (Eddy Modde) Hij kan je alles vertellen wat je wilt weten en misschien heeft hij ook wel (gratis) folders o.i.d.

Hinnik2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 10:42

Tja Nimue dan denk ik dat Parelli niets voor jou zal kunnen doen. Ik snap niet goed waar je naartoe wil. OK je zou het graag gebruiken die methode (of toch delen ervan, wat volgens mij ook al niet goed is) maar je wil er niks aan uitgeven (of toch niet veel)????
Tja ik ken geen lesgevers die zomaar gratis een lesje komen geven. Dus ja ook een Parelli pakket moet je betalen. Het kost 219 euro daarin zitten een 20-tal lessen (kunnen er ook meer zijn, heb het niet nageteld) dus dat komt ongeveer op 10 euro de les. Erg veel vind ik dat persoonlijk niet.

Je zegt dat je iemand bent die uit elke methode wil halen wat jou bevalt. Hoe kan je nou weten wat je bevalt als je de methode niet echt kent? Stel dat alle boekjes apart verkocht worden. Zou je ze dan eerst allemaal bij Eddy eens inkijken/lezen en dan kopen wat je bevalt????
Als kind leer je toch ook eerst kruipen, dan stappen en dan lopen? In de klassieke dressur begin je ook niet direct met een Piaffe? Wel met Parelli is dat juist hetzelfde, je moet met het begin beginnen.

Ik snap ook niet dat je zegt dat je zelf wil kunnen bepalen wat je koopt. Niemand dwingt/verplicht je toch niet om met parelli te beginnen?

Ikzelf ben er blij mee en vind het zijn geld waard.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 18:48

Hinnik2 schreef:
Tja Nimue dan denk ik dat Parelli niets voor jou zal kunnen doen. Ik snap niet goed waar je naartoe wil. OK je zou het graag gebruiken die methode (of toch delen ervan, wat volgens mij ook al niet goed is) maar je wil er niks aan uitgeven (of toch niet veel)????

Als ik véél informatie heb over de methode, en ik heb veel resultaten gezien, er veel over gepraten, gelezen en nagedacht, dán pas wil ik er dingen uit gebruiken. En dan niet heel de methode; ik geloof namelijk dat niemand de Hele Waarheid in pacht heeft, en op veel gebieden spreken de verschillende methodes elkaar tegen. Over sommige dingen ben ik het bijvoorbeeld heel erg met Klaus Hempfling eens, over andere niet (of beter: ik zie dat ze werken, maar ze lijken me niet de meest ideale manier van doen voor mijn persoonlijke situatie).

Ik wil een 'persoonlijke' methode, die honderd procent bij mijn situatie, karakter en pony past. Op verschillende gebieden wil ik verschillende dingen kunnen gebruiken.

Mocht ik nu veel over Parelli weten (wat je bijna niet kúnt weten zonder direct Alles te moeten kopen), en ik zou beslissen dat dit echt dé methode voor mij is, dan zou ik er zeker geld aan willen uitgeven. Maar niet voordat ik dat zéker weet. En dat weet ik niet zeker n.a.v. een demonstratie of een gesprek met iemand, dat weet ik pas zeker als ik me er zelf in heb kunnen verdiepen. Zoals ik me ook in de methodes van Klaus Hempfling, Emiel Voest, Linda Tellington-Jones en Sally Swift heb kunnen verdiepen. Je maakt mij namelijk niet wijs dat Parelli het wiel heeft uitgevonden, en dat al die andere mensen daar maar slappe aftreksels van zijn; in mijn ogen hebben ze allemaal hun goede punten, en ik vind het vreselijk interessant om zoveel mogelijk te lezen, en daar de (voor mij) goede punten uit te filteren.

Wat ik graag zou willen is een góed boek (en niet dat oudere boek, want die man zei zelf dat dat gedateerd is en weinig structuur heeft) over de methode, met daarin een soort introductie. En daar wil ik voor betalen, en als hetgene wat ik daarin tegenkom me bevalt, dán wil ik ook gerust meer geld uitgeven. Zoals een vriendin van mij ook éérst het boek van Emiel Voest heeft gelezen voordat ze een cursus bij hem ging doen. En nee, ik verwacht niet dat in dat boek dan álles staat; Parelli zou gék zijn! Maar een goede, duidelijke introductie, waarin ik kan zien hoe het systeem in grote lijnen werkt, wat voor resultaten ermee behaald zijn, en hoe het een beetje zit. Dát zou ik dus graag willen, maar dat ís er op het gebied van Parelli NHS niet.

Citaat:
Ik snap ook niet dat je zegt dat je zelf wil kunnen bepalen wat je koopt. Niemand dwingt/verplicht je toch niet om met parelli te beginnen?

Maar ik vind dus dat de mogelijkheid om je te informeren vóórdat je eraan begint een beetje mager is. Natuurlijk zou ik bij het begin willen beginnen, maar ik wil wél graag weten waar ik uiteindelijk heen ga, en dan graag vóór ik beslis om die weg te gaan. En die mogelijkheid mis ik dus bij Parelli een beetje. Zo'n demo is voor mij gewoon niet genóeg, en een gesprek met Eddy ook niet. Dat vind ik te weinig om op af te gaan om te beslissen of ik die methode wil volgen. En ik zou dus graag de mogelijkheid zien meer en diepgaandere informatie te krijgen zonder daar direcht 220 euro voor neer te moeten tellen. Een boek van een euro of 30, zodat ik me kan orienteren, en evt. daarná nog dat pakket kan kopen als hetgene wat ik zie me bevalt. Maar dat is er dus niet, want het boek wat er is daar kun je niks mee (hoewel ik dat misschien toch ga kopen, want dat lijkt het enige te zijn wat er is, in combi. met dat boekje van 'zes visies op natural horsemanship').

Nogmaals, ik zeg dus écht niet dat het zijn geld niet waard is. Voor heel zo'n cursus is 219 euro écht niet veel. Maar ik wil niet direct heel zo'n cursus. Als ik bijvoorbeeld motorrijles zou gaan nemen zou ik ook eerst een proefles willen doen voordat ik me inschrijf voor een cursus. En de mogelijkheid tot die 'proefles' mis ik dus bij Parelli.

Ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel. Het is dus geen kritiek op de methode, of op het cursuspakket ofzo. Meer op het feit dat het niet mogelijk is jezelf er eerst in te verdiepen voordat je 'eraan' moet. Als ik nou eerst eens één les kon kopen (ipv. gelijk die eerste 10), en wat meer zou kunnen lezen over de rest, dan zou ik het al heel anders vinden.

Hinnik2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-04 22:00

Nimeu, er zijn wel dingen waarin ik je kan volgen hoor.
Ikzelf heb al mijn info gehaald vanop de verschillende Parelli sites die er bestaan. En ik ben ook een paar keer naar een minikamp gaan kijken. Ikzelf heb ook niet blindeling toegestemd om met Parelli te beginnen. Ik denk dat ik bijna alle boeken heb verslonden die ook maar iets te maken hebben met Natural Horsemanship. En uiteindelijk ben ik tot het besluit gekomen dat eigenlijk alleen Parelli een volledig uitgewerkt programma heeft waar je dadelijk mee aan de slag kunt. Je kan er echt alleen mee werken. Ik zeg dus echt niet dat al die andere methodes slecht zijn, integendeel. Maar vaak is er niets meer na het lezen van hun enige boek. En daar sta je dan.

Er is dus wel degelijk een introductie dag gegeven door een erkend Parelli instructeur. Eddy (de instructeur voor NL) geeft van tijd tot tijd ook zo'n introdag. Het is dus een hele dag waar je echt veel info krijgt over de methode Parelli. Ik ken mensen die het gevolgd hebben en er echt veel info hebben uitgehaald. Die dag is er ook gelegenheid om met eddy zelf over de methode te spreken.Op de site van Eddy kan je zeker de kalender vinden over de komende minikampen en introdagen.

En inderdaad dat boek van Parelli dat er voor de moment bestaat is verouderd. Ze zouden er inderdaad best aan doen om een nieuwe versie op de markt te brengen. Maar ja...

Wat mij vooral stoort zijn al die mensen die Parelli direct beginnen af te breken "omdat het toch zo duur is", zonder dat ze eigenlijk weten wat je ervoor in de plaats krijgt. Het is spijtig, want ik ben ervan overtuigt dat het een goede methode is. En kwaliteit betaal je. Hoewel je het als je het van dichterbij bekijkt het allemaal nog meevalt. Je krijgt echt wel iets terug hoor voor je geld...

Hopelijk heb je ook begrepen dat ik dus geen, maar dan ook geen andere methode afbreek, ik sta open voor alles...