Hinnik2 schreef:Tja Nimue dan denk ik dat Parelli niets voor jou zal kunnen doen. Ik snap niet goed waar je naartoe wil. OK je zou het graag gebruiken die methode (of toch delen ervan, wat volgens mij ook al niet goed is) maar je wil er niks aan uitgeven (of toch niet veel)????
Als ik véél informatie heb over de methode, en ik heb veel resultaten gezien, er veel over gepraten, gelezen en nagedacht, dán pas wil ik er dingen uit gebruiken. En dan niet heel de methode; ik geloof namelijk dat niemand de Hele Waarheid in pacht heeft, en op veel gebieden spreken de verschillende methodes elkaar tegen. Over sommige dingen ben ik het bijvoorbeeld heel erg met Klaus Hempfling eens, over andere niet (of beter: ik zie dat ze werken, maar ze lijken me niet de meest ideale manier van doen voor mijn persoonlijke situatie).
Ik wil een 'persoonlijke' methode, die honderd procent bij mijn situatie, karakter en pony past. Op verschillende gebieden wil ik verschillende dingen kunnen gebruiken.
Mocht ik nu veel over Parelli weten (wat je bijna niet kúnt weten zonder direct Alles te moeten kopen), en ik zou beslissen dat dit echt dé methode voor mij is, dan zou ik er zeker geld aan willen uitgeven. Maar niet voordat ik dat zéker weet. En dat weet ik niet zeker n.a.v. een demonstratie of een gesprek met iemand, dat weet ik pas zeker als ik me er zelf in heb kunnen verdiepen. Zoals ik me ook in de methodes van Klaus Hempfling, Emiel Voest, Linda Tellington-Jones en Sally Swift heb kunnen verdiepen. Je maakt mij namelijk niet wijs dat Parelli het wiel heeft uitgevonden, en dat al die andere mensen daar maar slappe aftreksels van zijn; in mijn ogen hebben ze allemaal hun goede punten, en ik vind het vreselijk interessant om zoveel mogelijk te lezen, en daar de (voor mij) goede punten uit te filteren.
Wat ik graag zou willen is een góed boek (en niet dat oudere boek, want die man zei zelf dat dat gedateerd is en weinig structuur heeft) over de methode, met daarin een soort introductie. En daar wil ik voor betalen, en als hetgene wat ik daarin tegenkom me bevalt, dán wil ik ook gerust meer geld uitgeven. Zoals een vriendin van mij ook éérst het boek van Emiel Voest heeft gelezen voordat ze een cursus bij hem ging doen. En nee, ik verwacht niet dat in dat boek dan álles staat; Parelli zou gék zijn! Maar een goede, duidelijke introductie, waarin ik kan zien hoe het systeem in grote lijnen werkt, wat voor resultaten ermee behaald zijn, en hoe het een beetje zit. Dát zou ik dus graag willen, maar dat ís er op het gebied van Parelli NHS niet.
Citaat:
Ik snap ook niet dat je zegt dat je zelf wil kunnen bepalen wat je koopt. Niemand dwingt/verplicht je toch niet om met parelli te beginnen?
Maar ik vind dus dat de mogelijkheid om je te informeren vóórdat je eraan begint een beetje mager is. Natuurlijk zou ik bij het begin willen beginnen, maar ik wil wél graag weten waar ik uiteindelijk heen ga, en dan graag vóór ik beslis om die weg te gaan. En die mogelijkheid mis ik dus bij Parelli een beetje. Zo'n demo is voor mij gewoon niet genóeg, en een gesprek met Eddy ook niet. Dat vind ik te weinig om op af te gaan om te beslissen of ik die methode wil volgen. En ik zou dus graag de mogelijkheid zien meer en diepgaandere informatie te krijgen zonder daar direcht 220 euro voor neer te moeten tellen. Een boek van een euro of 30, zodat ik me kan orienteren, en evt. daarná nog dat pakket kan kopen als hetgene wat ik zie me bevalt. Maar dat is er dus niet, want het boek wat er is daar kun je niks mee (hoewel ik dat misschien toch ga kopen, want dat lijkt het enige te zijn wat er is, in combi. met dat boekje van 'zes visies op natural horsemanship').
Nogmaals, ik zeg dus écht niet dat het zijn geld niet waard is. Voor heel zo'n cursus is 219 euro écht niet veel. Maar ik wil niet direct heel zo'n cursus. Als ik bijvoorbeeld motorrijles zou gaan nemen zou ik ook eerst een proefles willen doen voordat ik me inschrijf voor een cursus. En de mogelijkheid tot die 'proefles' mis ik dus bij Parelli.
Ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel. Het is dus geen kritiek op de methode, of op het cursuspakket ofzo. Meer op het feit dat het niet mogelijk is jezelf er eerst in te verdiepen voordat je 'eraan' moet. Als ik nou eerst eens één les kon kopen (ipv. gelijk die eerste 10), en wat meer zou kunnen lezen over de rest, dan zou ik het al heel anders vinden.