Qua loopschema zou ik zeggen om de kilometer wisselen. de crux bij het wisselen ligt hem niet in de afstand die je loopt, maar de afstand die je rust. en dat is als je even uit gaat van 8 lopers die je in tweeen deelt dan steeds 3 km dus ongeveer 18 minuten.
dat blijkt het prettigst te zijn omdat je lichaam in die tijd niet afkoelt en je spieren goed warm blijven.
De reden om het team in twee te splitsen is dat je dan meestal zo na 4 uur wisselt en dan even 4 uur helemaal rust hebt en even goed kan eten (en misschien zelfs wel even douchen.)
Ik help graag mee met de organisatie en de logistiek. Ik weet met een week of drie of ik mee kan lopen.
lijkt me niks iedere km wisselen je kan beter effe langer lopen lijkt me
shoeffie
Geplaatst: 04-11-14 21:36
Je bent lekker bezig en dat scheelt. Als je 18 minuten moet wachten tot je weer mag lopen, is dat weer sneller dan bijna drie kwartier wachten.
Je kunt het ook gewoon proberen, 6 minuten lopen, 18 minuten zitten en dat dan een aantal keren achter elkaar. Op een andere dag 12 minuten lopen en dan 36 minuten zitten.
Maar goed om de 2 km wisselen gaat ook prima. Vooral vooraf eens ergens rustig proberen. Daarnaast, je kunt het tijdens de estafette ook nog wijzigen. Bij de roparun ben je 40 uur bezig met soms lange stukken van 55 km. Op het eind is iedereen moe en switchen we nog wel eens naar de 500 meters om het tempo er lekker in te houden. Als je druk bezig bent lijkt de tijd ook sneller te gaan.
Ja, en je weet natuurlijk niet of je elke km kán wisselen qua omgeving. Niet overal kunnen de auto's doorrijden (maar dan kan je natuurlijk nog wel de fietser en renner omwisselen ).
Buiten Shoeffie heeft niemand van ons hier kaas van gegeten toch? Dan lijkt me dat we in deze niet eigenwijs moeten zijn maar in eerste instantie moeten luisteren naar iemand met ervaring. Ik heb het geheel gisteravond doorgelezen, het lijkt me echt heel erg pittig om dit te doen. Je bent dus 21 uur aan 1 stuk door bezig, met hazenslaapjes tussendoor. Dit is echt enorm vermoeiend en als je met 8 man loopt heb je dan dus ook nog ruim 25 kilometer hardlopen af te leggen per persoon. Dat lijkt misschien niet veel over die tijd, maar 's nachts hardlopen (en ook nog fietsen naast het hardlopen? of mag je dat helemaal aan begeleiders over laten?) met zo weinig rust achter elkaar breekt echt op. En dan zullen we vooraf dus ook moeten trainen hiervoor. Dus het estafette lopen, het systeem van begeleiden en het 's nachts lopen. Weet niet of dit te organiseren is als de lopers en begeleiders uit heel Nederland bij elkaar moeten komen? Ik zie nog best veel obstakels om dit fatsoenlijk te organiseren. Hoe zien jullie dit? Wel lijkt het me mega-gaaf om een keer mee te maken, maar zeker niet iets om ongetraind aan deel te nemen.
tinkert_tje
Geplaatst: 05-11-14 12:06
***SPOED SPOED***
ik kreeg net een mail van de organisatie omdat ik bij hun info had opgevraagd krijgen we nu voorrang (code) maar dan moeten we wel voor vrijdagnacht 00:00 hebben ingeschreven daarna vervalt die voorrangscode wie doet er definitief mee het lijkt me wel slim om 12 man te hebben om het haalbaar te maken anders word het erg pittig graag even je naam hieronder zetten en het lijstje steeds kopiëren zodat we zicht krijgen hoeveel man we hebben dan kunnen we kijken of we het doen of niet want het is wel pittig
Dat zijn ook een beetje mijn zorgen BM Heb er afgelopen dag even over na zitten denken en er komt toch wel heel wat meer bij kijken dan ik zelf in eerste instantie ook dacht. Punt dat we over het hele land verspreid zitten gaat inderdaad ook niet meehelpen..
Mede omdat we zo snel moeten beslissen terwijl ik geen idee heb of dit haalbaar kan/gaat zijn, laat ik het toch aan me voorbij gaan.
shoeffie
Geplaatst: 05-11-14 12:12
OK, ik ben om Tenmiste als ik mee mag.
het kan zijn dat ik om 10 uur op zaterdag ochtend naar een ander evement ga wat ik ook al had geroepen, maar volgens mij mag ik daar in de nacht aan de bak om over het circuit in zandvoort te gaan fietsen dus dat is tegen die tijd wel te regelen.
Overigens die afstanden, het is totaal anders om dat in een estafette te lopen dan in een keer. Bij een roparun loop ik in twee etmalen rond de 80 km, met twee nachten zonder slaap. En dat gaat ook.
Neemt niet weg enige training vooraf en nadenken over het logistieke concept is zeker aan te raden.
Het lijkt me ook erg leuk.
En nu inschrijven kan altijd wel. Ik ga er vanuit dat als blijkt in februari dat het niet realiseerbaar is er ongetwijfeld een wachtlijst is bij de organisatie en dat er wel een ander team inschuift.
tinkert_tje
Geplaatst: 05-11-14 12:13
het is ook lastig om dit zo te regelen als we dichterbij elkaar zaten kon je effe bij elkaar komen om het te bespreken ik ben die site effe aan het doorspitten om er voor mij ook duidelijkheid over te geven of het echt haalbaar is maar ik ben wel voor het in het diepe gooien en een nacht zonder slaap red ik dat weet ik hier wat meer info voor iedereen
dit staat er over het fietsen en snelheid
Fietsers, wat is het doel ? Per deelnemend team is er minimaal 1 fietser: De fietser heeft de route en geeft de richting veranderingen door aan de loper en zorgt tevens voor het aangeven van drinken. De fietser zorgt ook voor de veiligheid dat is belangrijk, want er wordt dag en nacht gerend over Nederlandse wegen.
Gemiddelde loopsnelheid Deze snelheid moet je al weten voordat de Elfsteden Estafette van start gaat. De minimale snelheid is 9.5 km/per uur, de maximale snelheid die je kunt opgeven is 15 km/per uur. De snelheid van je team dien je 3 tot 4 weken voor de start van de Elfsteden Estafette door te geven. Dit omdat de teams op basis van deze snelheid worden ingedeeld in een bepaalde startgroep. Een en ander vloeit voort uit het feit dat de finish in Leeuwarden in enkele uren moet plaats vinden, terwijl de onderlinge snelheidsverschillen van teams dusdanig groot zijn dat dit op een andere manier niet mogelijk is. Het is dus belangrijk dat je een zo correct mogelijke, gemiddelde snelheid opgeeft. Het is dan ook sterk aan te raden een oefenloop te houden, waarbij de omstandigheden zoals bij de Elfsteden Estafette voor een deel kunnen worden geoefend.
Ik wil wel mee voor een groot stuk op de fiets... lopen kan ik echter niet...
Annetje
Geplaatst: 05-11-14 14:05
Eliine schreef:
Mede omdat we zo snel moeten beslissen terwijl ik geen idee heb of dit haalbaar kan/gaat zijn, laat ik het toch aan me voorbij gaan.
precies dit. Het lijkt me super vet maar ik weet echt niet of ik dit wel zou trekken. ..
Sting
Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-14 14:11
Ik ben er nog steeds vóór om mee te doen . Wel zou ik graag hulp hebben van Shoeffie, lijkt me handig om iemand erbij te hebben die ervaring heeft.
Er blijven altijd haken en ogen, maar ik denk inderdaad dat je altijd nog kan afzeggen + dat er dan misschien wel niet-bokkers te vinden zijn die mee willen doen. Dus in die zin kan de samenstelling nog wijzigen. Qua oefenen: tja... dat blijft lastig denk ik. Een keer midden in de nacht lopen wil ik best doen, maar je zit inderdaad met het reizen. Ik denk echter zelf dat je dan in de adrenaline wel doorgaat, maar of dat voor iedereen geldt weet ik niet .
Voor de mensen die twijfelen: Graag hoor ik of je op de lijst mga staan of niet .
Ik denk dat we ons gewoon op moeten geven met 12 personen, mochten er inderdaad mensen van ons zijn die het niet meer zien zitten zijn er zeker weten mensen die in willen/kunnen springen.
Ik denk inderdaad dat we moeten zorgen dat we met 12 personen eindigen. Alleen; ik wil niet het risico lopen qua voorschot in entreegeld... Ik weet niet hoe ze dat doen? Dat je in aantal teamleden veranderd en dan bij moet betalen? Want anders zou ik zeggen; de 6 die écht mee willen doen schrijven zich in, en de rest zoeken we nog bij elkaar en betaald dan zelf. Toch?
Ik heb het topic teruggevonden ... Het klinkt heel leuk, maar praktisch gezien lijkt het me nog best lastig om waar te maken. Ik ben dan wel zo iemand die natuurlijk midden in de nacht de verkeerde kant op holt.
Omdat ik dat tempo ook niet of nauwelijks haal (denk ik), doe ik het maar niet. Maar ik wil evt wel op de reservelijst voor als er teveel mensen uitvallen.
Zo wil ik het horen Tinkertje . Je hebt nog ff hé HF!
shoeffie
Geplaatst: 05-11-14 17:18
Ach het is maar een nachtje niet slapen. Pas na een uurtje of 36 zonder slaap beginnen de rare beestjes tot leven te komen.
Hoe hoog is het inschrijfgeld? want dat is natuurlijk wel het enige echte risico. De rest is een leuke dag met heel veel verassingen die je ter plekke moet oplossen. Een deel is voorspelbaar een ander deel niet. Maar als iedereen er een feestje van wil maken is alles op te lossen.
het is wel aan te raden om ergens een keertje (nacht mag, maar hoeft niet) gewoon een keertje te oefenen, maar dan kunnen we ergens centraal in een weekend een rondje uitzetten en op elkaar ingespeeld raken. Maar ook dat heb ik wel eens vaker gedaan.