Hoofdstel versus Neckrope ~ 26/7 ~ Schoonrewoerd [UT]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 08:46

Erg leuk idee, ik volg dit topic en ben erg benieuwd naar de resultaten.
(En of er voldoende hoofdstelloos-rijders zijn die ook op pad kunnen en mogen, heb toch de indruk dat dat vrij vaak lieve, jonge meiden zijn die echt nog niet zelf op pad kunnen.)

Als het een beetje in de buurt is, en op een moment dat ik kan, kom ik graag kijken.
Mijn paard is momenteel niet fit genoeg, anders had ik graag -met tuig- meegedaan. Hoewel dat voor de film waarschijnlijk weinig interessant zou zijn, je moet wel echt iets heel aparts neerleggen wil hij schrikken...

Als dit uiteindelijk over een paar maanden gaat plaats vinden, en niet op korte termijn, dan is mijn paard mogelijk wel fit genoeg. Ik rij standaard gewoon met tuig. Ik zou hetzelfde parcours dan eventueel wel eenmaal met tuig, en eenmaal met zadel en zonder hoofdstel willen doen. (halster, touwhalster, evt touw om hals en zonder teugels. In dat laatste geval hou ik wel het halster/hoofdstel om, maar blijf ik ervan af. In nood kan ik dan altijd nog grijpen.)

Mocht het op de locatie plaatsvinden waar ik sta.... -hint??- dan zou mijn paard wel al op wat kortere termijn mee kunnen doen.
(Paarden Heerlijkheid Marienwaerdt, mooie ruime buitenbak van 25x60 meter, is bij Beesd, en dus vrij centraal.)

NikkivanOlst

Re: Hoofdstel versus Neckrope

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 09:04

Het is dat ik mn KWPN merrie niet meer heb, anders had ik best op neckrope mee willen doen, mits het maar in de bak was gebleven, want naar buiten met neckrope deed ik niet :))

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 09:08

De locatie die ik in mijn hoofd heb is dan niet ver bij jou vandaan Femke-Tweety.
Dus de regio Utrecht kunnen we denk ik wel als locatie nemen om maar een richting aan te geven.
Maar ik moet daar eerst nog even voor in overleg.
En overleggen doe ik als ik zie dat dit gaat lukken :+

Kijken kan straks dan op de film ook prima.

Amable......Zoals in het andere topic al aangegeven.....ruiters met tuigage zijn minderlastig te vinden dan zonder tuigage. Dat je je paard eerst even wilt aanvoelen met bit is helemaal ok want we houden het wel graag ook veilig. En iets wat niet gaat dat moet je ook niet af willen dwingen.Doel is echter wel om te laten zien dat het ook zonder kan.....met Neckrope of met helemaal niets.

Eindhoven is dan denk ik een uurtje rijden....redelijk te doen denk ik?

Amigo_stan........Het gaat tot nog toe om het "niets om het hoofd hebben" Mocht er ruimte zijn voor meer ruiters dan is het leuk om er meer disciplines bij te zoeken. Vooralsnog gaat het nu echt om alles of niet om het hoofd

Uiteraard word dit gehouden in een afgesloten omgeving.....veiligheid voorop :)

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 09:56

Volgens mij heeft de KNHS al eens geëxperimenteerd met verschillende optomingen (bitloos) in wedstrijd verband. ik weet niet of daar ook de nekrope bij was. misschien kan iemand je aan meer info helpen.

ik wil hierbij nog wijzen op verzekeringstechnische aspecten. de oom van onze Hengst heeft in de TREC competitie met nekrope gelopen. Omdat het paard dan niet verzekerd was moest het paard een halter op.
aan het halter was echter niets bevestigd.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 13:18

Afhankelijk van de datum, vind ik het ook wel leuk om me op te geven? Ik ben geen neckrope rijder dus zou in de categorie opgetoomd vallen (wel bitloos). Overigens zou ik het in een afgesloten ruimte ook best hoofdstelloos willen proberen nadien hoor. Ik heb vervoer trouwens!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 13:52

Ik kan wel een 'spannende' route verzinnen, maar die is niet centraal :))

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 17:34

Als het niet te ver is meld ik mij met Liberty. En het ligt ook een beetje aan de datum.
Met neckrope :)
Als het mag doe ik wel een barebackpad om dan zit ik net ff wat lekkerder + het is fijner voor Liberty.
Voel me alleen wel heel erg jong eigenlijk ben 14 jaar.
Train al dik een jaar met neckrope.
Maar als jullie me sws te jong vinden houd het op.

AnneSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 17:37

Leuk idee! jammer dat ik geen vervoer heb anders had ik mee willen doen.. ik volg wel even :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 17:38

Is het dan ook niet heel leuk en interessantom de paarden met hoofdstel ook eens zonder te rijden?.... (onder begeleiding van iemand die veel ervaring heeft met optomingloos)

Lijkt me interessant om te zien wat voor resultaten daar weer uitkomen :y)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 17:43

Utrecht wordt helaas te ver, anders had ik me ook aangemeld!
Als de locatie nog verandert (noorden) doe ik wel graag mee.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 17:47

VisibreTeam schreef:
Is het dan ook niet heel leuk en interessantom de paarden met hoofdstel ook eens zonder te rijden?.... (onder begeleiding van iemand die veel ervaring heeft met optomingloos)

Lijkt me interessant om te zien wat voor resultaten daar weer uitkomen :y)

Lijkt mij ook wel een leuk idee.....tenzij deelnemers dat niet zien zitten uiteraard.

Een Barebackpad lijkt me echt geen belemmering hoor.
Het gaat hier juist om wel of niet iets om het paardenhoofd.
Een cap voor je eigen veiligheid vind ik dan wel weer een must.
Dat je jong bent betekend niet per definitie dat je het niet zou kunnen maar er word wel verwacht dat je goed weet wat je doet. En met 14 jaar denk ik dat toestemming van je ouders ook wel handig is.

Voor wie wil.....vul even de lijst in.....staat in de OP en kan zo met een quote geplaatst worden.
Dit is even nodig om te zien of het zin heeft om achter een locatie aan te gaan.

bedankt.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 20:06

Ik zal de lijst hier nog eens plaatsen als dat het makkelijker maakt.

Citaat:
naam...............................................naam paard...................................tuigage ja/nee
1
2
3
4
5
6
7
8

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 20:09

Ik wil wel maar alleen als het in het noorden is :P

Ik kan zowel bitloos als gewoon met bit rijden. Ook zonder zadel en met zadel en alle combinaties die er mee gemaakt kunnen worden.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 20:23

Ik heb het andere topic gevolgd, niet gereageerd omdat het te snel gaat voor mijn werkend leven :+
Maar ik zou als het ergens in de betuwe is en op een datum die handig is, mee kunnen doen.

Zal ik begin maken aan het lijstje dan? (mocht ik mee mogen doen van jullie :) )

Citaat:
naam...............................................naam paard...................................tuigage ja/nee
1 Wendy - Shanti - Tuigage ja (hoofdstel/zadel)
2
3
4
5
6
7
8

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 21:39

Afhankelijk van de datum en of het 'toegestaan' is om in te rijden met een hoofdstel, wil ik wel mee doen aan een obstakelparcours met neckrope.
Mijn paard is met neckrope te rijden, maar moet meestal eventjes worden voorbereid :D noem het maar 'warmdraaien' :P

Springen kunnen we niet (hooguit 30 cm ofzo) := maar wel reguliere westernhindernissen (hek, brug, L- achterwaarts, zijwaarts etc) :j

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 23:20

Als alles loopt zoals we hopen zijn er nog 3 aanmeldingen voor de neckrope :D :D
Zodra dat vast staat komen die er op de lijst bij.

Springen gaan we ook niet doen.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 23:22

Ik zou springen er juist wel in doen, maar dan puur 20cm oid voor controle en sturen :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 23:28

Een ruitersluis er in bouwen, dat schijnt voor een hoop ruiters een dramatisch iets te zijn (kan me er een topic over herinneren).

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 23:29

Lijkt me ook een goede.

Misschien dat iemand een blaffende hond heeft :=
Een voertuig dat lawaai maakt is misschien ook wel wat, brommer oid?
Of een grasmaaier? :D En dan gewoon er langs lopen oid.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 23:34

ideeën genoeg zie ik .....LEUK :j
Brainstorm gerust verder.....dan kijken we gewoon wat haalbaar is :j

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 23:50

Je zet een indoor marathon parcours uit.....dan kunnen menners in een z bak ook mee doen....en laat een ieder dat parcours een keer met en zonder optoming rijden......je telt de tijden,en fouten per groep bij elkaar op,en deelt ze........et voila,je hebt een representatief beeld.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 23:59

Mennen zonder optoming wordt toch erg lastig :D

Overigens moet je ook rekening houden met hoe de ruiter ervaring heeft met een bepaald principe. Als je mij met of zonder bit met mij pony een marathon parcours laat mennen dan allicht dat ik het er veel belabberder van af breng dan iemand die daar ervaring mee heeft.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 00:03

voor de menners natuurlijk met en zonder bit....
en je telt alle tijden en fouten bij elkaar op,om ze vervolgens te delen door het aantal deelnemers,dan heb je de ervaringshandicap geelimineert,en een reeele kijk op de zaak.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 08:16

En het wordt steeds leuker *\o/*
Maar ik verklap nog niet alles :D

Het streven is dat we dit voor de zomer vakantie gaan doen en in een weekend :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 08:47

Leuk bedacht Q +:)+

Denk wel dat het niet meevalt om er echt een conclusie aan te verbinden gezien inderdaad ervaring ook erg meespeelt.

Als je bvb. 4 combinaties in groep A hebt die zeer ervaren zijn, en 4 combinaties in groep B die nog behoorlijk onervaren zijn, dan is het logisch dat groep A betere (gemiddelde) resultaten haalt en heeft de optoming daar verder weinig mee te maken en zou het onterecht zijn om de optoming die groep A toevallig gebruikt, als beste uit de test te laten komen :)

En eerlijk is eerlijk, wie rijdt er nou net zo vaak en intensief op een neckrope als anderen op een hoofdstel met of zonder bit....

Het ligt in de lijn der verwachting dat de meeste paarden beter te hanteren zijn op een hoofdstel dan op een neckrope, simpelweg omdat ze dat gewend zijn en daarop beter / veelzijdiger getraind zijn.

Een paard dat zeer goed op neckrope getraind is zal er ook wel alles mee kunnen, maar in hoeverre is dat dan weer representatief want zo'n situatie van "altijd" op neckrope rijden is op zich al best uniek :)

En een paard dat schrikt van een onverwachts bewegend touw met vlaggetjes, zou waarschijnlijk met eender welke optoming geschrokken zijn....dat kun je ook de optoming niet aanrekenen, dat zit gewoon in het paard waarvan de ene sneller schrikt dan de ander. Dan krijg je ook weer een verkeerde conclusie als rillerig paard met optoming A een grotere schrikreactie vertoont dan zeer stabiel paard dat toevallig optoming B aan heeft :)

Erger nog, als je met dat met optoming A even flink geschrokken paard dan met optoming B een 2e rondje rijdt om te vergelijken hoe het dier reageert op deze andere optoming...heb je best kans dat 'ie dat 2e rondje weet wat 'ie kan verwachten en niet meer (zo erg) schrikt van diezelfde plotseling ritselende vlaggetjes :P

Wat dan natuurlijk niet of nauwelijks door de optoming B wordt veroorzaakt en het ook niet fair is om te concluderen dat dat paard met optoming B het parcours veel beter aflegt.

Het ligt allemaal nog niet zo makkelijk om echt een test op te zetten waar je rechtvaardige conclusies aan kunt verbinden.

Ik denk dat het vooral leuk is om er een leuk dagje van te maken, en om te laten zien dat combinaties bitloos of zelfs helemaal zonder iets om het hoofd, ook gewoon controle kunnen hebben :)