Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Aimee schreef:Helemaal leuk, die interesse
Ik begrijp uit de data dat zaterdag de voorkeur heeft?
Ik pas het lijstje data even aan mijn mogelijkheden aan.
za 17 mei:
za 31 mei:
za 7 juni:
za 21 juni:
Misschien willen de geïnteresseerden aangeven welke datum hun voorkeur heeft en/of het beste uit komt?
Met een beetje geluk vinden we een datum waar iedereen, of in ieder geval de meesten, mee uit de voeten kunnen.
Caily schreef:Wat ik me afvraag, is het alleen voor engelse zadels, of ook voor western modellen en boomloos? In dat laatste geval zou het mij ook zeer interessant lijken!
_iDj_ schreef:Caily schreef:Wat ik me afvraag, is het alleen voor engelse zadels, of ook voor western modellen en boomloos? In dat laatste geval zou het mij ook zeer interessant lijken!
Ik denk dat het passen van een zadel bij alle zadels voor een groot deel overeenkomt en dus ook nuttig is als je een western of boomloos zadel hebt.
Anatomie en biomechanica van de paarden is toch ook min of meer hetzelfde, behalve dat bepaalde rassen net wat andere standaarden hebben betrefde bouw en bespiering. Maar het gaat in die zin volgens mij ook meer om het herkennen van de punten waar je op moet letten, met wellicht uitleg over enkele verschillende "manieren" waarop je de punten tegenkomen (lees bijvoorbeeld ipv "punten" schoftvrijheid; hoe de schoft er uit ziet is niet zo belangrijk, zo lang een zadel maar genoeg vrijheid biedt bij de schoft. Uiteraard is dit ongenuanceerd en slechts een voorbeeld waardoor ik denk dat uit welke stroming je komt niet uit maakt)
rina schreef:_iDj_ schreef:Ik denk dat het passen van een zadel bij alle zadels voor een groot deel overeenkomt en dus ook nuttig is als je een western of boomloos zadel hebt.
Anatomie en biomechanica van de paarden is toch ook min of meer hetzelfde, behalve dat bepaalde rassen net wat andere standaarden hebben betrefde bouw en bespiering. Maar het gaat in die zin volgens mij ook meer om het herkennen van de punten waar je op moet letten, met wellicht uitleg over enkele verschillende "manieren" waarop je de punten tegenkomen (lees bijvoorbeeld ipv "punten" schoftvrijheid; hoe de schoft er uit ziet is niet zo belangrijk, zo lang een zadel maar genoeg vrijheid biedt bij de schoft. Uiteraard is dit ongenuanceerd en slechts een voorbeeld waardoor ik denk dat uit welke stroming je komt niet uit maakt)
Sorry maar nu kan ik niet meer op mijn vingers blijven zitten. Je bent hier nl echt helemaal fout. Een engels zadel passen is een heel ander verhaal dan een westernzadel of een boomloos zadel passen. De bouw van de 3 zijn nl al zo anders. De lengte van de skirts/boom is al een heel verschil. En daar waar een engels zadel kussens heeft heeft een westernzadel deze niet. Een westernzadel passen gaat dus ook echt niet zoals dat bij een engels zadel wel kan. En het boomloze verhaal is helemaal iets op zich.
Ik zou dus echt uitkijken als je zulke uitspraken doet. Je geeft hier nl echt hele foute info. En ja ik heb zowel met engelse zadels, westernzadels als boomloze zadels ervaring met passen. En nee ik ben geen zadelpasser, heb er ook niet voor geleerd, maar heb door ervaring en van zadelmakers geleerd hoe en wat.
_iDj_ schreef:rina schreef:Sorry maar nu kan ik niet meer op mijn vingers blijven zitten. Je bent hier nl echt helemaal fout. Een engels zadel passen is een heel ander verhaal dan een westernzadel of een boomloos zadel passen. De bouw van de 3 zijn nl al zo anders. De lengte van de skirts/boom is al een heel verschil. En daar waar een engels zadel kussens heeft heeft een westernzadel deze niet. Een westernzadel passen gaat dus ook echt niet zoals dat bij een engels zadel wel kan. En het boomloze verhaal is helemaal iets op zich.
Ik zou dus echt uitkijken als je zulke uitspraken doet. Je geeft hier nl echt hele foute info. En ja ik heb zowel met engelse zadels, westernzadels als boomloze zadels ervaring met passen. En nee ik ben geen zadelpasser, heb er ook niet voor geleerd, maar heb door ervaring en van zadelmakers geleerd hoe en wat.
Goed dat je niet op je vingers kan blijven zitten, dan moet je ook niet doen!De verschillen die jij noemt, kan ik het alleen maar mee eens zijn. Ik denk wat dat betreft dat de clinic meer op engelse zadels gericht is, maar dat er zeker ook veel "algemene" informatie is die voor alle disciplines nuttig is.
Wat de paarden betreft die onder de verschillende-discipline-zadels moeten passen, zijn alsnog bij alle type paarden anatomische en biomechanische kenmerken waar een zadel rekening mee hoort te houden (dan denk ik aan dat een schouder moet kunnen bewegen (en je dus moet herkennen hoe het schouder beweegt) en de rug op bepaalde plekken het meeste gewicht kan dragen ivm ribben en spier(aanhechting)en, etc). Herkennen van anatomie en weten welke structuren (botten/spieren/etc.) wel en niet een zadel mogen dragen, is toch ook "fundamentele" kennis die je bij alle disciplines kan gebruiken?
Wat de zadels betreft, zijn zadels uiteraard verschillend gebouwd met verschillende kenmerken. Ik denk dat ook het (h)erkennen van die kenmerken één van de belangrijkste vaardigheden is om de pasvorm te kunnen beoordelen. Afhankelijk van bepaalde kenmerken zul je ook meer/minder op bepaalde paseigenschappen moeten letten (om in jouw voorbeelden te blijven, denk ik bijvoorbeeld aan: een boom in een engels zadel zorgt ervoor dat gewicht over de hele kussens verdeeld worden, maar daardoor is het ook weer belangrijker om er op te letten dat lengte en dieptepunt van zadel passen bij paard; bij boomloze zadels zit het gewicht meer op de plek waar de ruiter zit, dus is het belangrijker om te letten op het dieptepunt van het zadel en houding van de ruiter; etc.).
Het is maar net hoe je verstrekte informatie interpreteert, denk ik. Maar hoe geschikt de clinic voor de verschillende disciplines is, kan Aimée het beste vertellen, zij weet hoe de clinic er uit zal zien. Zij kan vast beter antwoord geven of, en hoe, interessant het is voor verschillende disciplines.
_iDj_ schreef:Hihi![]()
Als ik goed tel dan zijn er meer op 17 mei, wat betekent dat dat de datum gaat worden. Ik ga dit voor de zekerheid nog even met Aimée kortsluiten
Yvank_ schreef:zoals ik tel volgens mij 8 voor de 31e en 11 voor 17e (dan zouden er ook 2 vrienden van mij meekunnen)
Maargoed volgende keer beter!