Verslag Excursie Nijkerk 2011

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 11:13

Wij zijn gisteren nog even een broodje gaan halen in het centrum van Nijkerk en daarna door naar huis. Hadden een klein beetje file, maar viel mee gelukkig. Met anderhalf uur waren we toen weer thuis.

Ik vond het een ontzettend leerzame dag, maar wel heel erg heftig voor mezelf. Heb een paard op leeftijd staan en ben heel erg bezig met hoe hij straks aan zijn einde gaat komen. Heb (achteraf helaas) alleen bij de eerste mee gekeken met het schieten, ik had veel beter daarna nog een paar keer kunnen kijken.
Ongelooflijk hoe rustig en hoe vriendelijk dit gaat en hoe weinig de dieren er van mee krijgen. Nog meer bijzonder vond ik hoe rustig de dieren reageren op een knal zo vlakbij als ze nog buiten staan of als er mis geschoten wordt.

Als ik de kans krijg gaat mijn paard op de trailer richting nijkerk, maar ik ben er van terug gekomen dat ik er bij zal blijven. Ik denk dat ik dat niet zou kunnen, maar weet dat ik, mocht er niemand bij hem willen blijven, altijd een goede zal hebben aan Jolanda om hem bij te staan. Stiekem hoop je toch dat hij op een dag dood in het weiland ligt natuurlijk.

Heel veel respect voor Jan en de anderen, hoe ze vol liefde met de dieren om gaan en het einde zo vriendelijk mogelijk voor ze maken. Met name met het laatste beestje had ik het zo te doen, hij kon nauwelijks op zijn been blijven staan en raakte in paniek toen zijn vriendje weg ging en hij alleen achter bleef. Zonder ommehaal werd hij meteen van het touw los gemaakt en direct achter de ander aan geschoten, om de stress zo kort mogelijk te houden voor het dier. Dat heeft me ontzettend geraakt. Toen we uiteindelijk het been van dit beestje open maakte en zagen hoe ellendig dat gewricht en die ontsteking er uit zag was het erg duidelijk dat het goed was dat dit beestje uit zijn lijden verlost was.

Heel erg bedankt Jolanda, Rosita, Jan, Jos, Harm, iedereen die ons een open kijk heeft gegeven in het werk van een slachter. Het blijft afschuwelijk, je paard laten slachten, maar als het gebeurt dan hier...

_rosita_

Re: Verslag Excursie Nijkerk 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 11:22

Mooi verslagje wat jouw gevoel erbij goed weergeeft Secrecible. Geen dank, ik vind het fijn mensen een blik te kunnen geven wat er nu in zo'n 'enge' slachterij met 'schietmaskers' gebeurd. Na de allereerste excursie, volgens mij was dat 2006, heb ik doodwensingen en scheldpartijen in mijn inbox gehad. Nu, ik denk zo'n 7 a 8 excursies later zijn mensen oprecht geinteresseerd en dat maakt het 'leuk' om terug te komen bij de slachterij met weer een nieuwe groep mensen.

Voor ik de eerste keer mee geweest ben, was ik pertinent tégen slachten, dat doe je toch niet! Ik ging mee om dit gevoel alleen maar meer bevestigd te krijgen, maar wel nadat ik met eigen ogen beide manieren gezien had (mijn pony heb ik laten inslapen). Nadat ik dit gezien heb, ben ik van mening dat ik niet nu heel hard kan zeggen, ik doe het zo of zo. Dat hangt compleet af van de situatie, maar kan ik volmondig zeggen dat ik mijn paarden met gerust hart zou durven overlaten aan Jan en de mannen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 11:29

secricible : Bedankt voor je verslag in dit topic!
En je weet me te vinden als het nodig is.... :)

Ja Roos, ik weet nog toen ik de eerste keer mee ging.. mijn hemel... wat was ik boos op Jan..
Uiteindelijk heeft hij me gebeld dat ik nog maar eens langs moest komen enz....en zodoende ben ik daar beland.

Slachten is niet leuk...Maar zolang het op een rechtvaardige, eerlijke, respectvolle manier gebeurt, heb ik er weinig moeite mee.

Stanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 11:51

Weer een informatief topic meiden.
Ik vind het persoonlijk interessant om te kunnen lezen en zien op de foto's hoe het er aan toe gaat.

Ik ben 2 maanden geleden in Nijkerk geweest met een stalgenootje om haar paardje weg te brengen.
En heb toen wel nieuwsgierig in de slacht ruimte gekeken.
Wat mij opviel was de teer lucht die er hing?
@Jolliegirl, wat ik graag zou willen weten is wat er nu precies in de hersens gebeurd als de pin erin gaat?

Secrible wat bedoel je met misgeschoten? Is dat gister gebeurd? en wat gebeurd er dan?

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 11:58

@ Stanzie: de teerlucht/rooklucht is van de rookoven. Omdat de mannen zelf ook worsten maken etc, is er in de hal naast de slachtruimte een rookmachine. Die staat regelmatig de dag van tevoren aan, dus de lucht blijft dan hangen.
Gister was het eerste paardje een kwiek, energiek beestje welke prima naar binnen liep, maar eenmaal binnen niet veel zin had om rustig te staan.
Jan stond klaar om te schieten en paardlief duikt naar beneden met het hoofd, waardoor de pin boven het hoofd bleef en daarmee dus ook het paard niet raakte. Rustig heeft Aart het paard gekalmeerd en Jan het schietapparaat opnieuw geladen, even gerust gesteld en toen was het gebeurd. Op dat moment merk je maar weer hoe proffessioneel de mannen zijn, raken niet in paniek of onder de indruk. Pakken het rustig op en doen vervolgens wat er gebeuren moet.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 12:01

Aller-eerst over het mis-schot:

Dit was een lucht-schot.
Het was een vrij energiek, kwiek paard... en die dook naar beneden op het moment van schieten.
Gevolg: Jan schoot in de lucht.
Paard schrok van de knal en deed 2 passen achteruit. Voordat wij met onze ogen konden knipperen had Jan weer herladen, paard werd weer rustig naar voren gehaald en geschoten.
Er is dus niét misgeschoten in het hoofd.
Al schrokken rosita en ik ons natuurlijk helemaal de rambam... Maar al snel gaf Jan het sein dat het oke was.

Uiteraard zo eigenwijs als ik was, hebben we de schedel nog nader bekeken of er écht geen 2e gat in zat.
Dit was het resultaat :
http://www.mijnalbum.nl/Foto-SAV6FO8F.jpg

Evenals de koe... Doet een sprong/stap achteruit op moment van schieten.
Schietmaker raakte het hoofd niet eens. Geen bloed, geen gat, en een koe die volgens mij gewoon bleef stilstaan?? (ik heb dit zelf niet gezien, aangezien ik een reservepatroontje moest aangeven)

Wat gebeurt er met de hersenen?
Wat niet? Die pin doorboort de hersenen, en deze gaan dus kapot... waardoor het paard direct het bewustzijn verliest en zijn spiercontrole. Daarom valt hij op de grond.
Omdat jij het ruggenmerg(en één van de hersenen) niet raakt blijft het hart kloppen.
Dit moet zodat wij kunnen verbloeden.

Edit : Zie dat rosita mij voor is.. ;)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 12:26

het klinkt heel vreed een pin door de hersenen te schieten. Maar volgens jullie is dat niet zo

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 12:27

waarom zou zoiets wreed zijn? het dier is binnen 1 seconde helemaal weg :) heeft geen pijn geleden, niks.
Wreed is in mijn ogen iets waarbij dieren echt pijn lijden...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 12:28

Sjors493 schreef:
het klinkt heel vreed een pin door de hersenen te schieten. Maar volgens jullie is dat niet zo

Een kopschot klinkt wreed ja. Maar het stelt weinig voor. Je dier is in 1 schot dood.
Hoe snel wil je dat het gaat?

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 12:30

Hetklinkt inderdaad heel wreed, dat ben ik met je eens, maar vertel mij eens wat dan dé manier is om een paard te kunnen schieten. Op de manier zoals halal slachten gaat, snij of steek (wat zeker bij koeien niet in 1 keer lukt) je dus de keel door terwijl het dier bij bewust zijn is en stikt. De pin zorgt ervoor dat in nog geen seconde alle spierkracht wegvalt en het dier dus niet meer bij bewust zijn is. Daarna snij je de slagader door en bloedt het dier verder dood. Van deze manier voelt het dier niets en krijgt ook niets mee, omdat het in nog geen seconde gebeurd is.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 12:34

ik zeg DAT het vreed lijkt maar of het OOK zo is? nee dus.
MAar halal is gewoon vre-sel-ijk! :r

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 12:36

Ik geef gewoon antwoord op jouw vraag... ;)
Of ik het ook zo vind. Nee dus. het klinkt enkel wreed.
En rosita probeert gewoon nog wat nuttige uitleg te geven over hoe het ook anders kan.

Stanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 12:36

Bedankt voor de uitleg over het misschieten ( althans het niet raken)

Die rooklucht/teerlucht kon ik maar niet plaatsen.

Bijzonder dat met 1 schot in de hersens zo'n groot machtig dier er niet meer is.

Dat ik in Nijkerk was stonden er 7 paardjes in de wachtstal, wij stonden daar met de trailer te wachten tot het paardje aan de beurt was, maar die beestjes stonden zo rustig. Die hadden echt niet door wat er ging gebeuren. Zelfs na het schieten als de deur weer open gaat en ze kunnen zien dat het paard wordt getakeld geven ze geen reactie.

Nog even met Aart gesproken over zijn bijzondere vak, vertelde over zijn dochter die hoog in de men sport rijd. En dan weet je dat daar gewerkt wordt met liefde voor het dier. Zijn woorden waren iemand moet het doen, dan liever iemand met liefde voor het dier.
Na het schieten kwam Jan naar buiten lopen met het halster en vertelde dat ze was hemelen en dat ze rustig is gegaan. We kregen een hand en een schouder klop. vervolgens zeg je bedankt. Hoe raar dat op dat moment ook klinkt om te zeggen, maar bedacht me later je bedankt niet voor het dood maken van het paard, maar je bedankt voor de manier waarop het is gegaan is. Rustig en met respect.

@jolliegirl jij bedankt dat je dit allemaal doet, zodat er gezien kan worden hoe het er aan toe gaat.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 12:40

Volgens mij was ik ook in Nijkerk toen jij er was... Zou dat kunnen denk je? of heb ik jullie niet gesproken?

Iemand moet het doen ja. Zo denk ik er ook over.
De slachters die daar zijn doen het voor hun werk. Die hebben niets te maken met het doodmaken van een paard. Dat is echt hun werk.
Maar Jan.. ja, die zou het voor het werk niet meer hoeven doen, die wordt 70 dit jaar... maar hij gaat door tot hij er dood bij neervalt zegt hij... ''iemand moet het doen''

Het zijn gewoon een stel lieve mensen daar met het hart op de juiste plek... :)

Bedankt, maar Jan moet ook bedankt worden, zonder hem was dit niet mogelijk..
Ik krijg van hem alle vrijheid om dit te regelen... :)

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 12:47

wauw echt prachtig zoals je het verslag gemaakt hebt,, het is net of ik er zelf geweest ben !!
Mijn keuze stond al op het slachten van mijn paard en daar veranderd uiteraard niets aan :)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 12:52

Ik wil deze filmpjes nog even toevoegen.
Deze heb ik ter introductie laten zien :

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 12:57

Gisteren was ik er ook bij. Mijn zenuwen waren door een goede voorbereiding en het kijken van online materiaal echt minimaal. De eerste keer het hele traject zien was een beetje onwerkelijk, daarna vond ik het eigenlijk alleen maar interessant. Te zien hoe zo'n dier met veel rust en geduld staat te wachten voor het binnen word geleid. Voordat hij kan bedenken "Waar ben ik nou beland?!" ligt hij eigenlijk al op de grond. Het schieten ging echt vanuit rust en kalmte, met respect voor het dier. Dat vind ik heel mooi en belangrijk. Ik wens mijn eigen dier dan ook een snelle en pijnloze dood toe, en ik denk dat dit de manier is om het te doen. Mijn beslissing was al gemaakt voor ik kwam, maar wilde het toch graag een keer met eigen ogen zien.

Om een dier zo van binnen te kunnen bekijken was erg leerzaam. Waar alles zit, hoe groot alles is, hoe het er uit ziet en waarmee het verbonden is. Ik heb heel veel vragen kunnen stellen, ook terwijl er hard gewerkt werd. We mochten overal kijken en alles beleven. Ook hebben we de dieren gezien en geaaid die daarna werden geschoten. De mankeerde allen wat, dus ik was blij voor ze dat het einde zo snel kwam voor ze. Normaal zit er tussen de dieren schieten even tijd (15min geloof ik) voor het verwerken en om weer plaats te maken voor de volgende. De laatste twee worden juist vlak naar elkaar geschoten, waardoor de laatste maar heel kort alleen hoefde te staan. Dat vond ik erg doordacht en vriendelijk.

Het viel mij op dat er best veel word weggegooid(darmen, ingewanden, schapenvacht); daar is geen vraag naar dus gaat weg. Dat vind ik erg zonde. Ik zou bijna zelf orgaanvlees gaan eten als je weet dat daardoor minder dieren geslacht moeten worden omdat ze écht OP worden gegeten. Maarja, zo makkelijk gaat dat niet. Als ze daar nou nog eens een oplossing voor kunnen verzinnen....

Ik wil Jolanda, Rosita en de mannen dan ook bedanken voor de onwijs leerzame dag! Ik zou bijna zeggen dat ik het leuk vond... Vooraf de presentatie en filmpjes was best een goed idee, maar zou je naar mijn mening ook gewoon al ter voorbereiding toe kunnen mailen voor wie komt. Of gewoon online zetten. Dat duidelijk werd uitgelegd waar we op moesten letten en veiligheidsmaatregelen vond ik goed. Ook fijn dat we even konden zitten en wat te drinken kregen aangeboden. Dat had ik van te voren niet verwacht, maar daardoor voelde ik me wel gelijk erg welkom. Bedankt mensen!

Edit: Ik had paarden tournedos gekocht en had beloofd te laten weten hoe die was! Die heb ik gisteravond gelijk gegeten; van de grill. Het was gek maar smaakte niet echt anders naar mijn beleving. Misschien heb ik wel gewoon koe mee gehad, maar dat maakt niet uit. Er moest erg gezocht worden in de koelcel, dus bedankt dat daar even tijd voor werd gemaakt!
Laatst bijgewerkt door cream_1986 op 22-10-11 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 13:04

Jij bedankt voor je verslag en mooie woorden! :j
En bedankt voor de tips, ik ga ze meenemen voor de volgende keer. Ik ben altijd opzoek naar een betere aanpak. :j

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 13:17

Vind het goed dat het zo open wordt getoond.
Hoe dan ook zijn het heftige foto's, krijg er wel een beetje koude rillingen van...

Vind het erg goed van meneer Jan dat hij toeschouwers toe laat.
Stel dat een toeschouwer begint te brullen als een dier wordt geslacht hoe wordt daar mee
om gegaan. Dan is er geen rust meer voor t bijna wijlen dier.

Slachten is 1 ding, educatief hier mee omgaan is een andere zaak en dat vind
ik erg knap gecombineerd.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 13:24

Wat een goed verslag weer Jolanda!
Ik wil er nog steeds een keer bij zijn maar doe dat pas na mijn zwangerschap, ergens volgend jaar ;-)
En dan maak ik graag het hele proces een keer mee, ipv alleen het schieten en het zien hangen...

paysbas, ik heb mijn paardje zelf in februari bij Jan gebracht. Hij laat je gewoon emotioneel zijn.
Het gaat echt zo snel dat het paardje geen tijd krijgt in paniek te schieten.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 13:29

PaysBas : Emotie van de eigenaar komt heel vaak voor... Huilende mensen bij het paard.

Ik heb 1x meegemaakt dat ik meegetrokken werd door een vrouw naar binnen.. Ze pakte me stevig vast en begon heel hard op mijn schouder te huilen met haar handen op haar oren.
Tot het dier geschoten was, toen is ze neergezakt bij het dier...

Jan laat mensen dan even hun gang gaan. Wij kunnen best even wachten met takelen, maar het moet geen minuten gaan duren.
Wij sturen je daarna ook weg als de ketting erom gaat, want dat wil je niet zien.

Het blijft met een excursie een risico met toeschouwers..
Zeker als dingen even niet zo lopen als dat het moet bijvoorbeeld. Je moet de rust bewaren. geen paniek zaaien bij een groep. Vaak lijken dingen erger dan dat ze in werkelijkheid zijn.

Mensen die stennis maken of rottigheid uithalen, die schoppen we eruit.
Hadden gisteren een mooi geïnteresseerde groep,maar als Jan dit niet vind, zet hij er rustig mensen uit. Het is geen speelparadijs!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 13:52

PaysBas schreef:
Vind het erg goed van meneer Jan dat hij toeschouwers toe laat.
Stel dat een toeschouwer begint te brullen als een dier wordt geslacht hoe wordt daar mee
om gegaan. .

Als dat mensen zijn die mee zijn op excursie dan neemt 1 van ons diegene mee naar boven, rustig worden en dan de beslissing laten maken wel of niet erbij blijven. Voor de groep is het allemaal goed en interessant om te zien, maar als iemand emotioneel zó 'doordraait', dan zou dat idd niet fijne zijn voor het paard.
Dit is overigens nog nooit gebeurd, hooguit mensen die het té spannend vonden en boven zijn gaan zitten. De eerste paar excursies hebben we met een man of 15-18 gedaan, daarna rond de 10 mensen en van al die mensen door de loop der jaren alleen maar gehoord dat het in het echt veel minder erg was dan op de foto;s

cream_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 13:59

_rosita_ schreef:
... en van al die mensen door de loop der jaren alleen maar gehoord dat het in het echt veel minder erg was dan op de foto;s

Dat vond ik dus ook! In het begin is het gek, maar als het velletje eraf is, is het gewoon een stuk vlees en kan je er opeens objectief en geïnteresseerd naar kijken.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 14:01

Ik blijf zelf het schieten het ergste vinden.
Zoals een aantal al opgevallen was, kijk ik er niet naar maar sta ik mooi achter het muurtje.
Tenzij ik de paarden moet vasthouden...Dan doe ik dit.

Maar ik hoor ook veel van mensen dat de foto's een veel erger beeld geven...
Zo zie je maar, foto's zijn echt moment-opnames.

Lees Ingrid dit topic ook? Die zat niet zelf op bokt he?
Als ze dit leest : Hartstikke leuk dat jij ook mee was!

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 14:49

Joliegirl en Rosita dank voor jullie uitleg.