[Verslag] Excursie paardenslachthuis 12 November

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 15:53

Hee

ik heb de filmpjes van het schieten gekeken,
het valt me op dat het echt schiet en klaar is, in 1 sec.
en dat het inderdaad heel rustig gebeurd.

groetjes

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 15:56

Als ik eerlijk ben vind ik het een best mooi verslag. had niet verwacht dat het voor mij zo mee zou vallen. ik schrik wel als ze vallen. maar eigenlijk word alles netjes gedaan..

Jolliegirl

Re: [Verslag] Excursie paardenslachthuis 12 November

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 15:58

Bedankt voor het compliment.
Ik ben er echt uren mee bezig geweest... :=

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 16:00

bedankt voor het intressante verslag!!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 16:43

Wat goed van jullie om zo'n uitgebreid verslag te maken.
Denk dat veel mensen er echt iets aan hebben :j

Maar ik durf de filmpjes echt niet te kijken.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 16:50

Ik moet over een minuutje weg, dus even een stipje hier. Zal vanavond uitgebreid reageren met mijn ervaring. Denk dat ik het nu wel aandurf om het schieten te zien, is in het echt net weer wat heftiger dan op zo'n filmpje.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 16:51

Ik blijf het schieten een rotgezicht vinden, maar na het een aantal live en op filmpjes gezien te hebben, blijf ik het een snelle, mooie en pijnloze manier vinden...waar weinig stress aan te pas komt. Fijn dat dit ook weer een leerzame en nuttige excursie was!

(enne... die paardenworst is zoooo lekker, net als de biefstuk die bij Jan uit de vriezer komt.. nooit zachter, malser en smakelijker biefstuk gehad :D)

sappho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 16:52

jolliegirl--> is het mogelijk dat je mij een pb stuurt als je volgend jaar weer iets gaat organiseren? Wil het toch graag eens meemaken! Denk dat het erg leerzaam is en dat ik dan een nog betere keuze kan maken mocht de tijd van mijn paardje gekomen zijn (wat hopelijk nog HEEL lang duurt!)

Vroeger schoten ze paarden ook op eigen locatie.. Weet jij toevallig of ze dat nog doen?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 16:54

Wij kregen gelderse worst haha :P
Hij had geen paardenworst meer liggen geloof ik.
Biefstuk ben ik wéér vergeten, ga ik volgende keer even om smeken :')

Ik blijf het schieten van een paard ook rot vinden.
Schapen heb ik dan weer geen moeite mee.

Sappho, nee sorry,dan moet ik 100 mensen pb-en en dat ga ik geheid vergeten! Hou mijn onderschrift in de gaten in april! :)

Op locatie schieten kan ook.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 16:58

Ik vond de koe minder erg. Het schaap wat ik toen heb gezien vond ik verschrikkelijk... Zó lang na het schieten nog stuiptrekkingen met het staartje... alsof ie nog vrolijk lag te kwispelen terwijl ie al ontveld was en z'n koppie er al af was.. brr..vond dat écht naar om te zien

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 17:04

Schapen kunnen echt als een gek stuipen!
Dat is gewoon eng soms. En die pootjes zijn dan sterk joh. Ik moest 1 pootje met 2 handen vasthouden om ervoor te zorgen dat het niet van die tafel donderde.

lau4lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 18:05

wat apart om dit te zien zeg!
dit is eigenlijk de 1e keer dat ik zie hoe het er in een slachthuis aan toe gaat. :o
echt op een hele rustige respectvolle manier.
tis alleen wel heel vreemd als het paard geschoten word..
hij ligt er ineens, het duurde bij mij ook even totdat ik me realiseerde dat ie dood is. het gaat zo snel!\
het leegbloeden en daarna is wel een bloederige boel zeg! en 1 van die slagers die helemaal onder het bloed zit.
als ik wat ouder ben, lijkt het me ook heel leerzaam om het een keer in het echt te zien.

mijn vader heeft als elektro monteur ook een poosje in het slachthuis moeten werken. ergens in Duitsland.
daar ging het helaas een stuk naarder aan toe. Er liep daar gewoon een gek (psychopaat) rond, die voor dat de beesten geschoten werden, voor zijn eigen lol bijv een oog uitstak of een keer in de buik stak. terwijl ze nog leefden! daardoor kreeg ik een heel andere beeld van een slachthuis.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 18:06

Ik vind het gek genoeg wel een geruststellend gevoel als ik zie hoe deze dieren aan hun eind komen. Als ik mijn paard ooit (over hopelijk een hele lange tijd) moet wegbrengen dan zou ik willen dat ze zo ging. Zonder het ook maar te weten, binnen een seconde gebeurd.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 18:08

De slachters zitten onder het bloed omdat ze met het werk tegen het paard aanstaan. ;) Want ook zij spoelen zich regelmatig af.

Ja idioot he... er lopen soms gekken rond in die buitenlandse slachthuizen. Niets voor mij. Laat mij maar op mijn vertrouwde plekkie in Nijkerk.

Gaat snel he nathalie02 :) Een snellere dood bestaat er niet.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 18:11

Nee, inderdaad. En het valt me ook echt op hoe rustig en kalm de schieter is. Hij neemt echt de tijd en kalmeert een dier als het wat onrustig is. Dan weet je gewoon dat deze man hart voor paarden heeft.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 18:16

Oh absoluut! Dat heeft hij zeker.

Vind het jammer dat er niet meer paardenslachters in nederland zijn die wekelijks slachten.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 18:37

ik zet hier gewoon even mijn vragen neer

de vragen die ik allemaal gesteld had.omdat het op dat moment vragen waren die in me hoofd zaten. maar heb er na de excursie nog veel meer gekregen.

hoeveel liter bloed komt er uit een paard?
het aantal liter bloed verschilt per dier enorm maar ligt tussen de 15 en 18 liter.

wat word er met het bloed gedaan?
het bloed word voor bloedworst gebruikt en de rest gaat naar de rendac

wat gebeurd er met de vacht?
de vacht gaat naar de looierij,word gebruikt voor schoenen bankstellen enz.

wat gebeurd er met de botten?
de botten gaan ook naar de rendac en word gebruikt om lijm van te maken of word vernietigd.

waarvoor dient het leegbloeden?
omdat het bloed stolt anders stollen gaat.(wat er daardoor nou kom gebeuren verstond ik niet)

hoelang duurt het vanaf het schot tot het paard helemaal tot vlees is verwerkt?
20 minuten maar nu duurde het iets langer vanwege het uitleggen aan de groep

hoelang duurt het voor het karkas stijf word ?
heel lang ,als het in de koeling komt is het nog warm.

de vragen aan jan
hoelang doet u dit beroep al?hoe oud was u toen u begon?
ik doe dit beroep al 20 jaar .ik ben er ingerold via mn vader ,die had een boerderij en daar vond ik niks aan tot ik een koe uit ze lijden mocht helpen. toen met koeien begonnen en toen opeens moest ik een paard van een vriend van slachten en zo ben ik er verder in gerold.

zijn er paarden die u bij blijven?
ja mn eigen paarden.maar soms ook paarden van oudere boertjes of bepaalde mensen

wat is het gekste dier wat u heeft moeten slachten?
een ezel

krijgt u wel eens bedankjes van eigenaren?
ja heel vaak(en zo werd ik gewezen op alle kaarten met bedankjes van mensen)

word u nog wel eens emotioneel ?
ja ik ben best wel een emotioneel mens en vind t soms nog wel emotioneel als er veel mensen b.v bij 1 paard afscheid komen nemen.

schiet u ook wel eens thuis bij mensen?
ja en ik steek ook want als je wel schiet maar niet steekt blijft het hart langer doorpompen (5 tot 10 minuten).

wat gebeurd er met de papieren/paspoorten enn chips van paarden?
de chip word uit het vlees gesneden en word bewaard bij de papieren.
die mogen de mensen houden als ze dat willen.zodra het papier werk ik gevuld is.

stel dat een dier dat aangeboden word geen chip heeft of paspoort heeft en het heeft pijn mag het dan wel slacht worden?
het mag wel geschoten worden maar word daarna vernietigd en niet gebruikt.

hoe zit het slachten nou precies met witte paarden/schimmels?
schimmels worden onder hun staartwortel, anus en kin gekeken of ze uitstulpingen hebben(gezwellen)
een schimmel word bruin geboren en word wit
vlees kan daardoor hele zwarte plekken in het vlees krijgen omdat dat t vlees soms niet meekleurt DNA fout..dit word er uit gesneden.

hoe herkent u slecht vlees?
dat zien we aan het uiterlijk van het paard en anders van het vlees van het paard.

wat gebeurd er met de ingewanden?
de ingewanden worden eerst bewaard bij het karkas.
nadat het vlees goed gekeurd is gaan de darmen naar de universiteit voor onderzoek.

waarom word er na het in laten slapen een paard niet leeggebloed en met schieten wel?
omdat met inslapen et hart niet meer pompt en met slachten is et paard hersendood en pompt t hart nog een tijdje door.

ik ga zeker nog een keer bij jan langs om eens een biefstukkie t vragen en om nog eens meer te kunnen vragen want ik zit nu eigenlijk met nog veel meer vragen maar ik vond et heel erg leerzaam
en die koe was idd gewoon scary groot :o

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 18:45

@jollie: dat vind ik idd ook jammer. zou ook weleens op een andere slachterij willen kijken. Ik ga er nml niet zomaar vanuit dat het overal zo goed, rustig en netjes gebeurd als bij jan

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 18:59

Ik vind het waanzinnig geweldig dat je hier iedere keer zoveel tijd in steekt JG. Echt super. Ik vind de verslagen echt interessant en ik hoop ook nog een keer mee te gaan.

Het schieten op zich vind ik geen naar gezicht, wel vind 'iets in mij' het lastig te geloven dat het dier werkelijk dood is. Het is natuurlijk wel zo, maar het lijkt zo onwerkelijk. Dit maakt het wel, dat het zeker een fijne dood zal zijn. Het is letterlijk zo voorbij.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 19:00

Buster, ik laat jouw vragen toevoegen in de openingspost.

Ik weet niet eens of ik wel ergens anders zou willen kijken Rosita.
Een van de slachters heeft me wel iets aangeboden, maar ik twijfel er nog te veel over. Misschien hypocriet van me... Maarja.. de tijd zal het uitwijzen.

Wauw dankjewel Iris! Dat vind ik een groot compliment :o :o

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:02

Ik ben erg benieuwd hoe het bij grotere slachterijken van bijvoorbeeld koeien er aan toe gaat.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:03

Ik vind het eigenlijk ook heel belangrijk dat deze verslagen er zijn! Er zijn nog zo veel voordelen. En op deze manier geef je toch een realistisch beeld van de omstandigheden. Ja, iedereen krijgt alles rauw op zn dak want overal zijn foto's van. Maar uit alle foto's straalt de vakmanschap van de mensen af. (naja op die opgevallen darmen na dan :') )

Vind het ook echt mooi om te zien dat jij nu soortement van in opleiding bent daar! :) Is dat nav de excursies gekomen?

Leliaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:03

Wat een mooi verslag en wat leuk/nuttig dat je deze excursies organiseert. +:)+ .

Ik moest bij het schieten van de schimmeltjes ook wel even slikken: wij hebben altijd erg veel schimmels op stal, dus dan komt het opeens erg dichtbij.
Maar het gaat allemaal inderdaad razendsnel.

Citaat:
waarvoor dient het leegbloeden?
omdat het bloed stolt anders stollen gaat.(wat er daardoor nou kom gebeuren verstond ik niet)

Volgens mij is het leegbloeden ook nodig voor het daadwerkelijke doodmaken. Het schieten is in principe een (enorme) verdoving (net als de stroom bij varkens) en met het steken en leegbloeden gaan ze daadwerkelijk dood.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 19:06

Wat Leliaardje zegt ja.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-10 19:08

Door het leegbloeden stopt het hart :)
Als ze niet direct steken, stopt het hart, en krijgen ze het bloed er dus nooit meer zo goed uit.
En dat zou niet best zijn voor de slachters, dan zijn ze nog smeriger.

Iris : Dit is idd n.a.v een excursie gebeurt. Op de een of andere manier klikte het direct met Jan. En toen heb ik de stoute schoenen aangetrokken en gevraagd of ik eens mocht komen helpen.
Dit mocht, en eigenlijk sinds dit jaar ben ik echt vaker gaan helpen.
En ik wil volgend jaar na mijn stage ook zeker daar terugkomen, en dit is mij ook gevraagd of ik terug wil komen. :))

Het klikt gewoon met de mannen daar,en ik vind het werk echt hartstikke interessant om te doen. Wel moeilijk soms, maar stap voor stap leer ik alles en mag ik ook steeds meer.

Bedankt voor het compliment!!