[verslag] slachthuis excursie 5 maart!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eline_di

Re: [verslag] slachthuis excursie 5 maart!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 09:40

Mooi om te lezen hoe iedereen het ervaren heeft

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 09:47

Heel interessant!!!
Alleen doet de link van HelgaV het niet meer en ook het filmpje van Stacey is verwijderd.....

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 09:59

Jeetje, ik vindt het nogal wat, vooral het gevoel dat bij mij opspeelt van ow nee, niet die mooie tinker... Niet doen, ik neem hem wel...

Ik weet niet of ik het aan zou kunnen...

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:00

Heel interessant. Inderdaad wat er gezegt werd het eerste willen zien voor je oordeelst en beslist over slachten of inslapen. Ik zou zelf ook best eens een keer willen kijken.

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:06

Binckydenice schreef:
Jeetje, ik vindt het nogal wat, vooral het gevoel dat bij mij opspeelt van ow nee, niet die mooie tinker... Niet doen, ik neem hem wel...

ik zag die tinker dacht ach gossie wat een koppie! ik denk dat ik hetzelfde gevoel heb..
maar ik zou er denk ik wel bij kunnen wezen, lijkt me ook best interesant een keer.. heb nu zo'n naar idee bij het slachten, maar als ik deze foto's zie, dan zie ik dat het wel anders eraan toe gaat.

freyatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:09

knap je daar heen bent geweest zeg!

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:22

dat vond ik zelf ook het moeilijkste van het hele proces
dat je daar eerst zo'n lief en leuk paard ziet staan en het volgende moment is ie weg.
het was wel echt superinteressant en ik denk dat het zeker ook kan helpen bij de keuze voor inslapen of slacht.

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:55

bellow2 schreef:
heeft ie daar nou een oog in zijn mond :9

:))

Mijn link doet het inderdaad niet meer. Daarom heb verderop op pagina één een nieuwe link vermeld met enkel foto's. Ik ga wel even een mod vragen om het te wijzigen in de OP.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:00

Binckydenice schreef:

Ik dacht dat ik dat ook zou hebben
Maar als je bedenkt dat zo een dier heel veel pijn heeft, en als het jouw dier was, je dus de keuze zou maken dat het over moet zijn omdat ie anders niet waardig kan leven
tja dat maakt de kijk erop echt wel anders ....
De dieren zijn namelijk wel geslacht met een reden

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:06

het is fijn dat er keuze is om in te laten slapen of laten slachten.
Ik zou nu niet weten hoe ik het met mijn paarden zal doen, mijn ruintje zou ik niet naar de slacht brengen, omdat hij op pad gaan best spannend vind en hij heel erg gevoelig is. Die zou ik graag in zijn vertrouwde omgeving laten gaan. Van de andere paarden durf ik het nu niet te zeggen wat ik zou doen.
Ik vind het een nuttig topic, alles duidelijk beschreven en ieder zijn eigen verhaal en beleving van het gene wat zij hebben ervaren.
Het lijkt mij ook best bizar, buiten sta je een paardje te aaien en in no time, hangt hij aan de haak. Maar goed, het is wel de realiteit.

bedankt voor jullie verhalen, duidelijk en helder.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 11:12

Ik had wel zo iets van als de kogel door de kop is het niet meer te zien als het dier maar als product

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:18

Ik hoop natuurlijk dat het nog heel lang durt, maar als de tijd daar is?
Tja ik weet het niet.

Het blijft altijd moeilijk denk ik.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:30

Vreselijk....van die foto's ben ik dus spontaan misselijk geworden.... Die zwarte pony met die trieste blik in de ogen, alsof hij weet wat hem te wachten staat....En die slager met die vette *** en smerige lach. Wat een viezerik.
Heb de filmpjes en de rest maar niet meer gekeken. Heb er weleens over nagedacht dat alles snel en schoon zou gaan maar na dit te hebben gezien voor mij dus écht nóóit een paard naar de slager! :n

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:35

Wat vind je er zo vreselijk aan dan (buiten de slager, waarvan ik begrijp dat als je 'm nooit ontmoet hebt, zijn humor ook niet snapt ;))?
Snel en schoon had je verwacht geef je aan... ging het niet snel en was het niet schoon dan?

Die trieste blik in die pony zijn ogen zal ongetwijfeld komen omdat hij pijn heeft en het idd nodig was zijn leven te eindigen..

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:38

_rosita_ schreef:
Wat vind je er zo vreselijk aan dan (buiten de slager, waarvan ik begrijp dat als je 'm nooit ontmoet hebt, zijn humor ook niet snapt ;))?
Snel en schoon had je verwacht geef je aan... ging het niet snel en was het niet schoon dan?

Die trieste blik in die pony zijn ogen zal ongetwijfeld komen omdat hij pijn heeft en het idd nodig was zijn leven te eindigen..

Op het moment dat ik al misselijk wordt van foto's (en ik ben heel wat gewend, ook in mijn werk) zegt dat voor mij genoeg. Ieder vak zijn humor, maar zoals die man er bij staat vind ik geen humor meer. Schoon....tja, voor mij hoeft die blik met bloed uit de neus en de rest van dat bloedbad niet. Zeker niet als ik dat beeld bij mijn eigen dieren zou bedenken.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:39

Bravura schreef:
Vreselijk....van die foto's ben ik dus spontaan misselijk geworden.... Die zwarte pony met die trieste blik in de ogen, alsof hij weet wat hem te wachten staat....En die slager met die vette *** en smerige lach. Wat een viezerik.
Heb de filmpjes en de rest maar niet meer gekeken. Heb er weleens over nagedacht dat alles snel en schoon zou gaan maar na dit te hebben gezien voor mij dus écht nóóit een paard naar de slager! :n

iets te overdone ,maargoed iedereen mag zijn mening hebben

de pony was absoluut niet triest ,stond buiten gewoon heel erg rustig en had totaal geen clue wat hem te wachten stond
(en als ie dat wel wist had ie er blijkbaar vrede mee)

en ja die slager, is idd een beetje een vreemde,die smerige grapjes kan maken,maar je moet ook wel in dat beroep anders wordt je braindead....
dat je het niet fijn vind om te zien dat kan ik begrijpen, en dat je niet voor de slacht kiest is je goed recht en gelukkig is iedereen vrij in zijn keuze, en ik laat daarmee iedereen in zijn waarde
maar dat je hier dan *** vette en dat soort dingen zegt vind ik nou enigzins wat respectloos....

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:43

ikdoemaarwat schreef:
maar dat je hier dan *** vette en dat soort dingen zegt vind ik nou enigzins wat respectloos....

Ieder zijn mening. Ik respecteer als iemand voor de slager kiest, maar als je dan zo'n topic plaatst, kun je ook dit soort reacties verwachten lijkt me. Iedereen vind ergens wel wat van, en volgens mij mag je je gedachte er achter ook plaatsen. Niet bepaald reclame zo'n man.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:44

Bravura schreef:
_rosita_ schreef:

Op het moment dat ik al misselijk wordt van foto's (en ik ben heel wat gewend, ook in mijn werk) zegt dat voor mij genoeg. Ieder vak zijn humor, maar zoals die man er bij staat vind ik geen humor meer. Schoon....tja, voor mij hoeft die blik met bloed uit de neus en de rest van dat bloedbad niet. Zeker niet als ik dat beeld bij mijn eigen dieren zou bedenken.

Die blik met bloed uit de neus en het bloedbad, tsja... wil je een realistisch beeld krijgen hoort dit er ook bij :Y)
Ze hadden ook een foto kunnen nemen van een paard wat al keurig op zijn rug lag om onvelt te worden. Maar is dat dan realistisch? Nee, want ook het leegbloeden hoort erbij en juist het hele proces zien is wat het voor mij zo interessant maakte.
Je kan je kop in het zand steken of de realiteit onder ogen zien, daar mag ieder zijn eigen keuze in maken.
Alleen vind ik dat je pas eerlijk kan oordelen als je beiden hebt gezien van begin tot eind. Zowel schieten en slachten, als inslapen en Rendac, geloof me.. da's ook geen pretje.

En de slager.. tsja.. weet je... voor hen is het werk wat dagelijks gebeurd. Net als de uitvaarders (hoe zeg je dat?) bij mensen, die staan ook echt niet te treuren om elke dode.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:45

nou volgens mij dien je op een openbaar forum altijd nog respectvol te reageren ;)
nogmaals dat je het er niet mee eens bent dat kan ik helemaal inkomen hoor, ik dacht namelijk ook zo ;)
alleen nu ik het gezien heb ben ik echt van mening veranderd!
en dat je de slager niet leuk vindt ook prima, maar had je dat nou niet even respectvoller en anders kunnen formuleren?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:49

Nee, want ik heb ook geen respect voor iemand die zo na de slacht op de foto gaat.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:50

ok duidelijk......

:x

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 11:56

wel leerzaam...en interessant om te lezen(de lettertjes hadden iets groter gekunt)

Het schieten zelf lijkt mij niet leuk...niet voor het dier,want die heeft er weinig erg in...maar voor mezelf.

Als ik die dieren zo zie staan denk ik,moeten die echt dood?
Maar goed,je kunt niet alles in leven houden.

We lijkt het mij heel interessant om de darmen te bekijken en de maag op parasieten....als het dier eenmaal dood is wil ik wel de ingewanden bekijken.
(heb vroeger schapen gehad en als er een lam doodging sneed ik het ook open om te kijken of er iets te zien was...)

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:00

de paarden die ik bij van Veen gezien heb moesten wel echt dood ja. Vooral de pony liep zo ontzettend moeilijk, dat ik bijna blij voor haar was dat het erop zat.
bij de koe was het inderdaad een ander verhaal....

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 12:05

Bravura schreef:
Nee, want ik heb ook geen respect voor iemand die zo na de slacht op de foto gaat.

wat moet doe man dan, janken na elk geschoten dier
Hij doet dit dagelijks en je moet humor erin houden
dat niet iedereen dezelfde humor heeft, prima, maar vind dat je erg onbeschoft over die man doet

ik ben altijd al voorstander geweest van slacht tegenover spuitje, als het paard geschoten is, is het dood en vlees, zolang er maar respectvol mee omgegaan word zolang het leeft, vind ik het prima
en dat word het daar volgens mij wel

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 13:05

Ik kan me wel vinden in de reactie van Bravura. Ik zou woedend, rázend zijn als hij dat bij mijn paard deed. Ik vond die foto ook respectloos ogen. Nee, natuurlijk hoef je niet te janken na het slachten van elk dier. Maar dan hebben we het over twee uitersten; dat oog in je mond doen vind ik ook een uiterste. Vind dat not done. :n

Maar verder alleen maar positiefs over deze man! :j
Zolang ze nog leven gaat hij er wel met veel respect om wat ik nav deze verhalen heb gelezen. En dat is toch wel het belangrijkste!