Stutteri Stasevang Denemarken meeting!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Reformer

Re: Stutteri Stasevang Denemarken meeting!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 10:52

Lentizcollege in Maasland, kleine school voor paardenhouderij :)
Ik wou graag naar 't buitenland, en dit is de eerste stageplek die die op noemde, waar die heel goed contact mee heeft en leuke verhalen over heeft gehoord! En het toeval is dat mijn moeder uit Denemarken komt, dus het stond eigenlijk al gauw vast haha ! :d

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 13:07

oke, ik heb op Lentiz MBO Outdoor | MBO Animal in Maasland, maar toen nog met de oude naam :p wel leuk hoor, jij word onze repotage persoon in Denemarken, alle nieuwtjes willen we weten

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 17:30

x_sabine schreef:
Lentizcollege in Maasland, kleine school voor paardenhouderij :)
Ik wou graag naar 't buitenland, en dit is de eerste stageplek die die op noemde, waar die heel goed contact mee heeft en leuke verhalen over heeft gehoord! En het toeval is dat mijn moeder uit Denemarken komt, dus het stond eigenlijk al gauw vast haha ! :d

Je hebt wel in de gaten dat dit bedrijf niet meer draait als een aantal jaar geleden? Ik kreeg fantastische verhalen te horen, maar toen ik daar aan kwam bleek alles al 3 maanden stil te staan! Vanuit Stasevang hebben ze me dat nooit verteld, ik had ongeveer 4 tot 5 maanden vantevoren al contact met ze. Het kwam compleet als een verassing, of beter gezegd; als een teleurstelling.

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 00:25

daar heb je wel gelijk in pletje, maar dat was bij mij ook, geen shows enzo, maar ondanks nog genoeg te doen op stal en met de paarden, wel jammer, maar toch een super tijd gehad, dat jij daar een slechte tijd hebt gehad betekend niet dat iedereen het daar slecht gaat krijgen, ik vind je namenlijk een beetje opdringerig bent in het feit dat jij vind dat niemand erheen moet gaan (dat idee krijg ik, sorry als ik het fout heb) zo heb ik contact gehad met iemand op bokt en die is mede door jouw verhaal en toch niet helemaal zeker weten of ze wil gaan niet is gegaan, wat ik zonde vind, want ik hoor verder zoveel postitieve verhalen over Stasevang, en ik heb er ook een super tijd gehad. ondaks dat het bedrijf een beetje dood was, ik snap dat je niet wil dat iemand hetzelfde mee krijgt te maken als jou daar op Stasevang

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 00:27

Ik denk dat hetgeen wat je op Stasevang kán leren, tegenwoordig absoluut niet benut wordt. En dat is ook hetgeen Pletje bedoeld. Als je kijkt naar 2003/2004 dáár worden de verhalen op gebaseerd, en dát laten ze zien in hun folders en op hun website. Nu is er nauwelijks nog activiteit.. en sja.. stalhulp kan iedereen spelen toch? Maar er is zoveel meer....

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 08:56

tassie schreef:
daar heb je wel gelijk in pletje, maar dat was bij mij ook, geen shows enzo, maar ondanks nog genoeg te doen op stal en met de paarden, wel jammer, maar toch een super tijd gehad, dat jij daar een slechte tijd hebt gehad betekend niet dat iedereen het daar slecht gaat krijgen, ik vind je namenlijk een beetje opdringerig bent in het feit dat jij vind dat niemand erheen moet gaan (dat idee krijg ik, sorry als ik het fout heb) zo heb ik contact gehad met iemand op bokt en die is mede door jouw verhaal en toch niet helemaal zeker weten of ze wil gaan niet is gegaan, wat ik zonde vind, want ik hoor verder zoveel postitieve verhalen over Stasevang, en ik heb er ook een super tijd gehad. ondaks dat het bedrijf een beetje dood was, ik snap dat je niet wil dat iemand hetzelfde mee krijgt te maken als jou daar op Stasevang

Ik heb niet gezegd dat ik het daar helemaal niet naar mijn zin heb gehad. Ik vertel alleen dat ik een moeilijke start kreeg doordat ik het zo'n enorme teleurstelling bleek te zijn. Dat gun ik een ander niet. Je kunt dan beter naar een bedrijf waar het wel goed loopt en waar je, zoals Jobbel ook al noemt, optimaal kunt leren. Uiteindelijk heb ik best een leuke tijd gehad, zeker toen het weer beter werd. Het heeft alleen een heftige impact gehad en ik kwam een aantal kilo's lichter weer thuis. Had door alles nog extra heimwee naar thuis en ik baalde dat ik op zo'n bedrijf zat en mijn klasghenoten op een bedrijf waar ze veel meer aangeboden kregen.

Je mag me best opdringerig vinden hoor, maar steek je hoofd niet in het zand!!

Reformer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 09:08

tassie schreef:
oke, ik heb op Lentiz MBO Outdoor | MBO Animal in Maasland, maar toen nog met de oude naam :p wel leuk hoor, jij word onze repotage persoon in Denemarken, alle nieuwtjes willen we weten

Haha ja daar zit ik dus ook! :D

Reformer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 09:10

Tsja, ik heb vaker gekke verhalen gehoord. Er zat een schoonzoon in het bedrijf (??) die de boel heeft opegelicht vertelde henning mij, waardoor ze gezeik kregen met de vergunningen e.d. Maar dat schijnt nu allemaal over te zijn, en het loopt weer op rolletjes, zegt die.. Dus daar ga ik maar vanuit haha ! :D

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 09:53

Oh geweldig, nu krijgt Jacob de schuld ;)

Maar goed... de waarheid komt toch niet boven tafel.

Ik wens je in ieder geval heel veel plezier, en hou je ons op de hoogte van de huidige bedrijfsvoering?

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 11:30

ik steek me hoofd niet in het zand hoor, jah, mij werd ook meer beloofd voor ik er heen ging, maarja, to bad, ik hecht daar geen waarde aan, ik en ik vind zeker dat je je verhaal mag doen, maar als ik het las dan vond ik het zo, ga daar zeker neit heen bedrijf verhaal, dat wou ik even zeggen/weten.

haha, ik ben die naam helemaal niet gewend, zo hete het niet toen ik er op school zat vorig jaar. wie is je mentor dan?

en dat gezeur met jakob, toen ik er zat had hij heel vaak ruzie met marlene, als ik buiten bij hun huis de paarden moest voeren dan hoorde ik ze vaak te keer gaan niet normaal, maar dat hij zat te rommelen met de vergunningen, dat geloof ik niet, en tja, als sabine het toch neit naar haar zin heeft kan ze altijd een vloegtuig terug pakken, hoefen wij ook niet, en als ze het wel naar haar zin heeft weten we dat ook weer, dat het bedrijf niet dood is

Reformer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 11:40

Jaa ik zie het allemaal wel! Hoor nu zoveel verschillende dingen. Misschien is het wel hartstikke leuk, en zo niet, jammer dan haha ;)

Mijn mentoren zijn Elsbeth Gastkemper en Wendy Bommel

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 14:02

tassie schreef:
ik steek me hoofd niet in het zand hoor, jah, mij werd ook meer beloofd voor ik er heen ging, maarja, to bad, ik hecht daar geen waarde aan, ik en ik vind zeker dat je je verhaal mag doen, maar als ik het las dan vond ik het zo, ga daar zeker neit heen bedrijf verhaal, dat wou ik even zeggen/weten.

Eigenlijk wordt je dan gewoon een poot uitgedraaid. Ik snap niet dat je daar geen waarde aan hecht.. het zegt wat over de mentaliteit ten opzichte van de studenten. Ik vind het niet kunnen :n En je steekt op deze manier wel degelijk je hoofd in het zand.. daar help je niemand mee. Als ik een advies zou mogen uitbrengen dan zou ik zeggen: onderzoek eerst hoe de stand van zaken in Horsholm is, en ga er pas heen als je zeker weet dat er genoeg leuke dingen te doen zijn. Uitmesten kan je overal. Als het inderdaad zo slecht is als ik laatst hoorde, dan zou ik er zeker niet naar toe gaan.

Reformer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:02

Nouja, mijn punt blijft; ik hoor meer goede dan slechte verhalen :)
En ik denk altijd maar wat je geeft dat krijg je.. Als ik gewoon me best doe zal het vast niet zo verschrikkelijk zijn. Ten slotte ben ik net 16, zijn jongste student die die heeft gehad.

En verder heeft mijn school net 2 studenten terug, waarvan hun ervaring super is, alles loopt weer op rolletjes en een nieuwe vrouwelijke gezellige bedrijfsleider. Dus daar ga ik gewoon van uit! Kan nu toch niet meer terug dus waarom zou ik me zorgen maken? Volgens mij word het een super ervaring..! Maar iedereen zn mening toch? Het zal vast niet altijd goed gaan daar, geloof ik best.

En bovendien ben ik half Deens dus moet goedkomen hahaa :p

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 21:26

hoezo steek ik mijn kop in het zand dan, ik had er genoeg te doen, geleerd en gedaan. het enigste wat ik niet kon doen was shows rijden, en eerlijk gezecht, dat vind ik ook helemaal niet leuk, daarom vond ik het to bad! wedstrijden en al die andere dingen dat er veel mensen naar je kijken is mijn ding niet, en dat zet zegt niks over mijn metaliteit, alleen over mijn keuze van wat ik wel leuk vind en niet, want ik ben ook niet met de doelstelling om shows te doen en om heel de dag te rijden op Stasevang gekomen.

maare, we kunnen hier eeuwig over door gaan geloof ik ;)

En Elsbeth, die is cool! Wendy was ook mijn mentor

Reformer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:35

haha oke dan! :d
ja daarom, iedereen heeft ze mening, zo kan je eeuwig doorgaan. Ik heb er gewoon hartstikke zin in :d

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:29

@ Tassie: gewoon puur uit interesse :P Wat deed je zoal op Stasevang? Hoe zag je dag eruit? wat waren je taken? En vooral: wat heb je zoal geleerd ;)

@ Sabine: ik ben heel benieuwd naar je tijd daar. Hou je ons een beetje op de hoogte hier? En ik ben vooral benieuwd naar foto's van de paarden! (ook een paar specifiek ;) )

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 11:10

sochtends (weet niet meer hoelaat, maar wel te vroeg:P) voeren, daarna met zijn alle mesten tot ik geloof 10 uur, dan ging ik op me gemakkie eerste ybel poetsen en zadelen, (soms ging ik de bak in en soms naar buiten samen met Sanne (daar was ik mee samen) en Tjalling) maar ybel was wel bijna hoog drachtig, dus ik gaf haar lekker beweging. lekker stappen en een beetje draven.daarna middag eten, Zeline poetsen (daar was ik altijd lang mee bezig (vertrouwen winnen) en dan onder begeleiding rijden op Zeline in de kleine bak. daarna was het wat we wouden, aan opdrachten werken of paarden wassen of iets anders.

Mijn taken waren Zeline haar vertrouwen winnen en Ybel in beweging houden. Wat ik vooral heb geleerd, is wat ik allemaal kan, op de een of andere manier dwong jakob me niet, maar ik wou wel beter. Zo ben ik ook op Zeline gaan rijden, ik ben de einge die los op Zeline in eeuwen kon rijden, heeft me wel 5 of 6x weken elke dat rijden op Zaterdag en Zondag na. Ik heb er aan Perelli gedaan met Zeline en ybel, ook veel van geleerd. Ik heb beter geleerd met veulens om te gaan, hoe sterk een jaarling kan zijn, hoe je wormen kan herkennen onder de microscoop. en veel meer van dat soort kleine dingen. Ik heb er echt een super tijd gehad, maar dat kwam ook wel door me vorige stage's, ik had nog nooit zoveel vrijheid gehad in wat ik wel en niet wou, en ik mocht er zo veel vergeleken met mijn vorige stage's. ik had nog nooit gereden op een stage, hier reed ik 5 of 6x in de week, en Sanne en ik mochten met een hengst en merrie (die was dan wel drachtig) gewoon samen buitenrijden door de bossen. ik heb er gewoon zoveel gelachen en gedaan, en dat vind ik gewoon zo leuk

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 14:37

@Tassie: als ik het zo hoor, dan had jij gewoon een heel andere doelstelling. Ik wilde graag beter leren rijden door veel verschillende paarden te rijden, daarnaast vind ik fokkerij heel interessant en ik had dan ook graag gesprekken gevoerd die gingen over hengstenkeuze etc. Gewoon om meer inzicht te krijgen. Ik mocht ook wel met Feike (die is tijdens mijn stage naar Zweden verkocht) een buitenrit maken, in mijn uppie, maar ik ben meer van het trainen in de bak. Hoewel zo'n ritje ook wel heerlijk was hoor! Daarnaast hielp ik mee met het trainen van de jonge hengsten voor de keuring en heb ik een week lang het geboorte-alarm geregeld toen Henning en zijn vrouw op vakantie waren. In totaal heb ik 5 paarden voor klanten mogen rijden, waarvan er toen 4 verkocht zijn. Volgens Jakob een heus record voor een stagiaire. Zeline heb ik ook meegemaakt, die merrie is met veulen nauwelijks te benaderen en stond toen ook te koop.

Maar goed, ik denk dat wij twee heel verschillende dames zijn. Zo deed ik ook een HBO-opleiding en verwachtte ik allemaal even wat meer dan jij. Dat is wat ik nu uit je verhaal haal.

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 20:59

jah, ik heb mbo gedaan, en ben een jaar eerder gestopt. ik ben daarheen gegaan omdat ik thuis veel problemen thuis had, ik graag naar het buitenland op stage wou, ik ben nooit naar een stage gegaan met de doelstelling om beter te leren rijden ofzo. ik doe verder ook niks meer met mijn opleiding. jah, ik geruik wat ik heb geleerd tijdens stage's en op school. ik ben ook nooit met de opleiding begonnen om als topruiter eruit te komen en om alles van paarden te weten. was leuk geweest maar dat kan ik niet, ben te blond ;)

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:54

Ja Tassie, mijn stage zag er zeker heel anders uit dan die van jouw.

Tijd om uitgebreid paarden te poetsen of zelf een invulling aan de dag te geven was er gewoon niet. We hadden alle paarden die onder het zadel konden ook dagelijks in training. En deden ook het jonge spul op de overige locaties (Jagtkorn en Skaebeguard).

Ik heb veel geleerd op het gebied van training bij paarden. Zowel onder het zadel, als aangespannen als in de longe of dubbel longe. Veel begeleiding tijdens het rijden/longeren mogelijk. Ik heb geleerd hoe je een fries ;) zadelmak kunt maken, en hoe je paarden traint en voorsteld voor andere mensen. Hoe je om gaat met klanten op een bedrijf.

Verder veel medische kennis opgedaan. Ik heb leren mennen en inspannen op dubbelspan, enkelspan, vierspan en strijdwagen. De mogelijkheid gekregen om shows te rijden. Maar ook alles te leren wat er dan bij komt kijken. (Tot aan "mediatraining" aan toe!)
Stablemanagement, dus de houderij kant. Waarom worden bepaalde beslissingen genomen, en waarom niet. Er werd hierover veel gediscussieerd/overlegd tijdens de koffiepauzes.

Op woensdag en donderdagavond werden er lessen gegeven. Dus dan zou je denken dat het rustiger was? Niet dus, de stal moest er top uit zien, de paarden er goed voor. Helemaal erg was het als er Amerikaanse kopers langskwamen. Dan was het rennen vliegen en gek doen om alle paarden er top uit te laten zien (alle!! paarden gewassen, stal moest blinken).

Ik heb een zeer goede kijk in de keuken gehad op het gebied van in- en verkoop van paarden. Ook het netjes voorstellen van paarden en het trainen van paarden voor klanten en het begeleiden van klanten zodat jouw training aansluit op hoe zij weer verder moeten met het paard.

Ook dingen als weidemanagement, ik heb een heel ontwormproject op poten gezet (waar uiteindelijk niks mee gedaan wordt, aangezien het theorie is, en in de praktijk het zo ook wel gaat). Langs dierenklinieken geweest en met verschillende dierenartsen gesproken. Zowel over wormen (mijn eerste project) als over insemineren met vers en diepvries sperma.

Ook een kijkje in de keuken bij de buren (York Stutteri) en de ruiter daar (Anke ter Beek) waren dingen die aan bod kwamen. Anke kwam op Stasevang haar kür oefenen, en wij op York onze shows.

Het keuringsklaar maken van paarden, ook qua voeding en beslag.

Poeh.. eigenlijk bijna teveel om op te noemen :+

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 00:26

haha, zeker veel, mischien had mij dat ook wel wat geleken, maar ik ben daar niet geschikt voor, ik ben meer een hobbyruiter die meer van paarden wou weten. ik ga ook nooit verder in de paarden, wel privé, rij een ruin waarmee ik om de week ga lessen en mischien wedstrijden, maar wel omdat het me leuk lijkt, en niet omdat ik een topruiter wil worden. toen ik begon aan de opleiding wou ik super goed worden, totdat ik erachter kwam dat ik niet voor me werk verder wilde in de paarden. maar volgens mij was dit topic voor een meeting :P

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 07:49

Ik hoef ook geen topruiter te worden Tassie ;) En met die insteek ben ik er ook zeker niet heengegaan. Ook ik ben nu "hobbyruiter" maar rijd wel wedstrijden.

Buggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:34

Ik heb in het voorjaar van 2005 daar gezeten maar jullie schema's en wat jullie geleerd hebben is weer heel anders dan dat wij daar deden. Heb wel een leuke tijd gehad maar kan niet zeggen dat ik super veel geleerd heb. Wou dus ook meer begeleiding in het rijden maar als ik een keer geholpen werd dan was het op een manier waar ik helemaal niet te spreken over was.. Dus dat was wel jammer. We hebben wel een aantal shows gereden, wat toch wel een hele leuke ervaring was. Maar in onze tijd waren er geen kopers en alleen in de eerste 2/3 weken waren er op woensdag en donderdag lessen, daarna stopte het. Hebben 1 keer een paard ingespannen, maar zijn ze ook niet verder meegegaan, terwijl we hadden aangegeven dat we dat ook wel wouden leren.
Bij ons was de begeleiding niet optimaal (was ook net in die tijden van de rechtzaken enzo.), wat toch wel weer jammer was, maja we hebben een gezellige leuke tijd verder gehad ;)

Jij ook een plezierige tijd Sabine ;)

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 19:10

Van wie kregen jullie eigenlijk begeleiding?

Buggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:05

Wij van Patricia en Jakob...