[Verslag] Excursie paardenslachthuis 12 November

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 23:47

Jolliegirl schreef:
Je kunt haar thuis laten schieten. Dan moeten ze steken en het bloed opvangen of weg laten lopen in een put.

Je kunt haar ook naar Nijkerk brengen.
Vriendin van me haar paard was bang voor mannen, prima,neem ik hem toch mee de schietruimte in?
Is allemaal heel netjes gegaan toen.

Maar je paard heeft geen tijd om na te denken, voor die het besef heeft is het al gebeurt.
De mannen tonen geen emotie naar het paard toe, dus dat is ook nooit een probleem.

oke.. maar ik zie haar in staat dat ze geen pas verzet.. maar waarom moet het bloed eraf dan?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 23:48

Als ze geen pas verzet, schieten ze haar toch op de trailer. Geen probleem hoor.

Bloed moet eraf zodat het hart sneller stopt. Paard is hersendood.

TM, je hebt pbtje ;)

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 23:49

oh dat zou ook kunnen?
Maar als ze hersendood is.. sterft ze uiteindelijk toch ook?
vind het bloed eraf laten lopen geen fijn idee, hou niet van bloed :o

Jolliegirl

Re: [Verslag] Excursie paardenslachthuis 12 November

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 23:50

Ja er moet bij thuis schieten een DA aanwezig zijn die constateert dat het hart is gestopt.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 23:52

dus thuis schieten kan, zonder het bloed weg te laten lopen maar dan moet er een DA bij zijn!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 23:53

jentel schreef:
dus thuis schieten kan, zonder het bloed weg te laten lopen maar dan moet er een DA bij zijn!

Er moet zowiezo een DA aanwezig zijn ;) voor de verklaring van de dood.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 23:55

oke.. en wat zijn dan de kosten??

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 23:56

jentel schreef:
oke.. en wat zijn dan de kosten??

Dat kan ik niet zeggen. Staat ook in de beginpost, dat verschil wat er gedaan moet worden, hoe je de afhandeling wilt.
hiervoor moet je echt de slachter bellen voor informatie.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 00:01

jolliegirl@ bedankt voor je PB!
Ik hoop dat het allemaal nog heel lang op zich laat wachten..En het ziet erna uit dat dat ook gebeurd mits er een ongeluk of ernstige ziekte haar treft!
Ze is tot nu toe nog heel gezond ;)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 00:04

Geen dank, mijn aanbod blijft staan zolang ik nog in Nijkerk over de vloer kom, en dat zal nog héél veel jaren zijn hoop ik!

En idd, hopelijk hoef je de keus nog lang niet te maken.

kepo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 17:49

Mijn paard is ook geslacht vanwege een jaar lang kreupel en kissing spines wat alleen maar erger werd!
Donderdag 19 augustus had mijn vriend haar naar Jan gebracht en ze mocht bij hem thuis in zijn stalletje logeren en ze kreeg veel eten enz van hem!
Vrijdag 20 augustus om 7.30 mocht mijn schoonvader erbij zijn want ik wou wat dat graag dat iemand erbij was en dat mocht van Jan. Hij heeft ook het schieten gezien!
Alles was zo vredig gegaan en mijn paardje was zo ontspannen en het schieten ging ook goed ( ze was heel erg bang bij haar hoofd) maar het was goed en ze vond het ook goed want ze had veel pijn en ze was op :(:)
Het was zo snel gegaan en zo vredig dat ik er tevreden mee hebt :)
Alles was naar wens gegaan! Ik heb geen sec spijt gehad dat ze naar Nijkerk is gegaan!
Liefde is loslaten!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 17:52

Ik herriner me het paard met KS nog wel, als het tenminste dit jaar was.

Ze schieten altijd van bovenaf, dan ziet het paard het niet aankomen, gaat altijd heel gemakkelijk.

Fijn dat jij zo tevreden bent.
Ik merk dat er steeds meer mensen bewuster over de keus 'slachten' gaan nadenken!

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 18:10

Ik wil iedereen in dit topic een compliment geven, voor de zinvolle berichten en de serieuze vragen.
En in het bijzonder een compliment voor Jolliegirl, die op elke vraag (ook al zijn ze vaker gesteld) uitgebreid antwoord geeft.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 18:19

Krijgen ze nu ook vaker gezonde dieren aangeboden?

Waarom worden de benen van de schimmel aanelkaar gehaakt?

Ik heb trouwens alleen naar de foto's gekeken. Durfde de filmpjes niet aan te klikken..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 18:21

De benen worden aan elkaar gehaakt zodat de huid strak staat er het villen dus makkelijker gaat. En zo zit het boeltje mooi bij elkaar en kun je overal bij. :)

Wat versta je onder gezond?
Komt echt niet veel voor, heb het zelf nog nooit gezien. Op een hengst na, die was lichamelijk gezond, maar geestelijk had hij een kronkel zitten.

Als je op mijn berichten zoekt (rechts in het postbalkje hierboven) in het oranje, klik, en dan even zoeken, staat een linkje van mijnalbum.nl daar staan wat foto's van het schieten in serie. :)

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 18:34

Onder gezond versta ik dieren die worden aangeboden omdat mensen ze gewoon als overschot zien. Je hoort dat er door de crisis veel meer dieren voor de slacht worden aangeboden..

Ik heb mijn paard afgelopen maart laten inslapen. Ze kon dan ook niet meer vervoerd worden maar als we een paard moeten laten afmaken ivm bv een beengebrek dat zou ik Nijkerk overwegen.

Die haken zijn dus gewoon praktisch ;)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 18:37

En Ibalia, ik vindt de foto's veel bloederiger dan in het echt. Misschien ook nog een geruststelling. :P

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 18:50

Mwhoah ik zie eigenlijk daar geen gezonde paarden, maar het zal ongetwijfeld voorkomen. Als je dit echt wilt weten wil ik dit best aan Jan vragen voor je?

Ja de haken zijn praktisch :j zo zijn er wel meer dingen praktisch daarzo.

kepo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 19:28

Jolliegirl schreef:
Ik herriner me het paard met KS nog wel, als het tenminste dit jaar was.

Ze schieten altijd van bovenaf, dan ziet het paard het niet aankomen, gaat altijd heel gemakkelijk.

Fijn dat jij zo tevreden bent.
Ik merk dat er steeds meer mensen bewuster over de keus 'slachten' gaan nadenken!

Ja het was dit jaar!
Foto's in mijn profiel ( paard met witte bles) misschien heb je haar wel gezien? Ze was in augustus geslacht!
Ik was blij dat mijn schoonvader er bij was en alles mocht zien!
Ik kreeg wel een compliment van een slaager dat ik mijn paard goed had verzorgt , ze zag er goed uit voor haar leeftijd
Ik wou ook graag haar ijzers hebben maar die kreeg de slager er niet vanaf en toen had de slager haar voet eraf gezaagd maar dat lukte niet zo en toen kwamen ze achter een blessure waarom ze al een jaar kreupel liep.
Ze had waarschijnlijk ooit een peesblessure en die niet goed behandeld was waardoor ze ontkalking in haar bot had!
En hierdoor is haar Kissing spines gekomen van het verkeerd lopen waarschijnlijk!
Ken je nagaan zeg dat het arme diertje zo sterk was geweest dat ze me overal mee naar toe nam op haar rug :o

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 19:37

Je hebt een PB-tje! :)

Zo zie je ook maar dat je soms nog de meest vreemde dingen ontdekt als een dier geslacht is.
Blessures,botverandering,ontstekingen, de raarste dingen kom je tegen.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 19:53

Snoevie schreef:
Wat heeft het met liefde verzorgen van je paard te maken met het naar de slacht brengen?

ik vind het een beetje 'respectloos' tegenover je paard dat je er ook na de dood nog profeit van wil maken
dit zeg ik als onervarende gelukkig op dit gebied, uiteraard kan dit nog veranderen. heb er niks tegen en vind het erg knap als je dit als je beroep kan hebben!

Jolliegirl schreef:
Nicolehorses : Ik begrijp je gedachte. Maar je wordt nog verdrietiger als je ziet hoe die diertjes binnenkomen, met pijn, versleten..
Ik ben vaak tevreden voor de diertjes als ze liggen.
Ik was gisteren ook weer blij dat die paarden met pijn het schot hadden gehad, verdrietige eigenaren, tranen stromen, maar liefde voor je dier : Een snel eind.

Je hoeft je dier niet voor consumptie weg te doen he. :)
Bij de rendac gaan ze in de schredder, en worden ze vermalen.
In beide gevallen wordt er dus nog iets met je dier gedaan.

Ik wil wel even zeggen dat ik het knap vind dat je ondanks je mening, toch de filmpjes hebt gekeken!
ipv eerst roepen,heb jij de filmpjes gekeken.

Snoevie : Omdat het zo donders snel gaat. Daar kan het licht niet tegenop.
Andere mensen kiezen voor het inslapen, dat kan ook netjes en rustig gaan. Maar ik vind dat zelf persoonlijk te lang duren.
Maar hier hebben we een ander discussietopic voor! :)

bedankt voor je begrip! vind het nogmaals erg knap! :) maar komen er echt alleen zieke paarden bij jullie binnen? of ook gezonde? die mensen laten slachten omdat ze er niks mee kunnen en m niet verkocht krijgen? lijkt me moeilijk mee om te gaan, zo'n jong gezond dier ..

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 19:57

Heel mooi verslag, complimenten!

Vind het voor mijn eigen paardje nog heel lastig, hij houdt erg van zijn veilige omgeving en wat ik op de filmpjes zie doet wel koud en kil aan. ( Soort box/stand achtig idee? )
Valt me mee hoe rustig de paarden op de filmpjes zijn, denk dat die van mij veel paniekeriger zou zijn (vreemde omgeving, stilstaan, iemand boven je hoofd, niemand die hij kent)

In dubio dus, want dit gaat natuurlijk wel veel sneller dan inslapen.

Ik hoop dat ik nog een tijdje de tijd heb om over deze keus na te denken maar dit verslag geeft wel veel informatie :)

kepo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 20:02

Jolliegirl bedankt voor je pbtje :0

Ken jij die arabier nog herinneren die na mijn paard kwam?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 20:24

Nicole(mag ik je zo noemen?) ik heb bij Jan nog nooit gezonde paarden gezien.

Rebeccatjuh, je paard kan ook direct vanaf de trailer geschoten worden, dan staan ze niet in het wachtstalletje.

Kepo, bedoel je die arabische hengst?

kepo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 20:57

Ja dat was die ja , die was toch onhandelbaar ? Wat ik hoorde van mijn schoonvader was het een behoorlijk duur paard!