Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Re: Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 00:47

dorienkee schreef:
Meestal kies je voor het spuitje voor je eigen gevoel, en in dit topic word zovaak gezegd dat schieten minder erg is voor het paard enzo. Dus dan krijg ik het gevoel dat een spuitje egoistisch word gevonden.

edit: ik bedoel eigenlijk, in dit topic word zovaak gezegd dat slachten beter is voor het paard, dat een spuitje haast egoistisch zou zijn.

kan misschien zo overkomen op mensen die 'eerder' voor een spuitje zouden kiezen. Ikzelf (en volgens mij velen met mij) vind vooral dat het heel erg afhangt van de situatie én het paard. Ik heb voor mezelf wel de keuze gemaakt, natuurlijk hoop je dat ze lekker in hun slaap door ouderdom of hartstilstand oid zachtjes heen gaan, maar mocht het eens zo ver komen ivm. ernstige blessure of heel erg ziek, pijn e.d. dan zou ikzelf 'graag' voor de slacht kiezen.

Daar zit echter wel een máar aan. Wat zou ik moeten doen als ik zit met een paard dat alleen in pijn en stress is te vervoeren naar de slager? (dus gebroken been oid...) Tsja, dan kan ik vasthouden aan mijn eigen 'ideaal' maar ik vind, dat je op dat moment niet voor jezelf moet kiezen, maar voor je paard. Wat is op zo'n moment het beste voor je paard? Is dat beest niet fatsoenlijk te vervoeren, dan zou ook ík voor een spuitje kiezen.

Pas als je in zo'n situatie terecht komt, kun je pas de definitieve beslissing maken.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 00:50

dorienkee schreef:
een hond/kat laat je toch ook gewoon inslapen..

Dit meen ik werkelijk waar; áls er een mogelijkheid zou zijn, om mijn hond op een soortgelijke manier te 'slachten' (dus dan heb ik het puur over de manier van het 'doden', en niet over het proces daarna), met een pin of desnoods een geweer, dan zou ik dat zeker overwegen.

Eigenlijk best vreemd dat er zoiets niet echt bestaat in nederland. Ben benieuwd wat de partij v/d dieren daarvan zou vinden. (en dan heb ik het natuurlijk niet gelijk over honden/kattenvlees eten) Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 00:52

dorienkee schreef:
schieten of spuiten is niet respectloos. Het laten opeten vind ik respectloos. Dat je je paard laat opeten vind ik zo vreselijk, en ja ik weet dat ie anders naar zo'n bedrijf gaat waar die ook word vermalen of dergelijke

Ik snap je standpunt best wel hoor, dorienkee, maar ikzelf vind het bijvoorbeeld een vreselijk idee dat zo'n paard daar een dag (of zelfs meerdere dagen... vooral in de zomer, wát een lucht!) op het erf of aan de weg ligt, en dan nou, niet echt zachtjes in zo'n Rendac vrachtwagen word gemieterd. Ik zou er voor mezelf een beter gevoel aan overhouden, als hij zou worden opgegeten. Maarja, da's natuurlijk erg persoonlijk.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 00:54

Snackie schreef:
Wat jij aan geeft, kan ook, schieten,en laten ophalen door de rendac.

maar als ik het goed begrepen heb, als je dier door de rendac word opgehaald,en het is lichamelijk verder goed vlees, dat het in het kattenvoer gaat?

Dat mag dus niet meer Lachen en word (als het goed is) ook niet meer gedaan. Dierlijk vlees werd eerder wel voor dierlijke consumptie gebruikt ja, paardenvlees ging dan weer in varkensvoer e.d.
Tegenwoordig echter zijn die regels zó aangescherpt, dat dit niet meer mag. Ivm. de welbekende ziekte's als MKZ, BSE, etc. etc.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 00:59

Trouwens, als ik dit alles op mijzelf betrek: de dag dat ik 18 ben geworden (inmiddels al weer bijna 2 jaar geleden) heb ik direct een donorformulier aangevraagd, en ingevuld.
Ik draag het donorcodicil altijd bij me in mijn portemonnee, heb mijn ouders er van op de hoogte gesteld.
Ik heb keuze 1 gekozen; ze mogen van mij hebben wat ze kunnen 'gebruiken' om het maar zo te zeggen (als ik zo door blijf roken, kunnen ze met mijn longen igg niets meer Clown ).

Klinkt misschien voor sommigen wel raar, maar het voelt voor mij heel 'fijn' dat ik ook ná mijn dood nog iets kan betekenen voor anderen. Heb meerdere malen van die documentaires op tv gezien, hoe mensen het leven word gered omdat er nog net op tijd een donorhart/nier whatever beschikbaar bleek te zijn.

Anderen moeten er weer niet aan denken; snijden in jouw eigen lichaam (of dat van je naasten) als iemand is overleden.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 08:32

Misschien heel gek, maar dat idee kan ik nu nog niet verdragen.
misschien als ik wat ouder ben, dat ik het niet erg vind. (donor)

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 10:48

Ik snap je wel joyciej007, mjah tis gewoon een moeilijke beslissing en die kun je pas echt maken als het allemaal echt gebeurd. Denk dat het lastig is te bepalen als je nog nooit in zon situatie heb gezeten ( ik dus)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 13:39

Ik heb gelukkig ook nog nooit in zo'n situatie gezeten (nouja, tijdje terug wel bíjna, ongeluk met pony en wagen gehad, lamoen schoot los v/d wagen, pony aan de kletter over de weg met lamoen en al; hele diepe sneeen in haar achterbenen, hele huid is door, maar gelúkkig nét geen pezen geraakt), maarja, toen zag ik het ook al helemaal voor me, dat flitste steeds door mij heen.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 16:24

tja het blijft een nare beslissing,

ik kies voor slachten, lekker dicht bij huis

maar laatst stond pony van mijn kinders met een tumor in z,n luchtpijp bij de da

en dan sta je ineens voor de keus, ik heb hem in laten slapen, vooral omdat kinders erbij wilden zijn natuurlijk.

en ik moet zeggen het viel me mee, hij kreeg een infuus, ging netjes liggen en was zo weg. er was ook niet veel voor nodig als je zo ziek bent natuurlijk

het blijft voor mij in het midden nu

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 16:29

Poe heftig man!
Toch kies ik der voor om hem in te laten slapen en hem te laten cremeren.
Vind ik toch wel meer respect vol dan dit helemaal aan stukkies gesneden.
Hij is mits wel al lang dood maar heb er toch een naar gevoel bij zeker voor een paard die jaren lang ze best voor je hebt gedaan.
Ik zou zo toch ook niet aan me eind willen komen. Clown
Maar ieder zijn mening natuurlijk Ja
Vind het wel moedig van jullie dat jullie hier bij durfde te zijn ik was allang jankend weg gelopen Huilen

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 16:43

Ikzef zou er denk ik toch voor kiezen om mijn paard een spuitje te geven,, maar ik had ook ergens gehoord dat je je paard eerst onder nacoze en daarna pas het spuitje waar hij/zij dood aan gaat.. zodat ze niet hoeft te vechten tegen haar dood.
als dit echt kan zo ik echt hier voor kiezen Knipoog

JoyCiej007 ikzelf weet nog niet of ik donor wil worden.. ik vind het iig heel goed van je dat je na je dood nog iets voor andere wil betekenen Pling
lijkt me best lastig zo'n beslissing

Mummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 16:46

[b]
Marian_ schreef:
Ikzef zou er denk ik toch voor kiezen om mijn paard een spuitje te geven,, maar ik had ook ergens gehoord dat je je paard eerst onder nacoze en daarna pas het spuitje waar hij/zij dood aan gaat.. zodat ze niet hoeft te vechten tegen haar dood.
als dit echt kan zo ik echt hier voor kiezen Knipoog

Dat is zo en ik spreek uit ervaring.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 18:15

Ik was al niet voor slachten, en na het zien van het hele gebeuren ben ik alles behalve bijgedraaid..
Geef mijn paard maar een afscheid in de wei dmv een injectie waar ik zelf bij ben en haar gerust kan stellen.

En dat stukje van als we alle koeien zouden laten leven dat er dan geen ruimte meer voor paarden zouden zijn....... wat een onzin.. er zijn zoveel koeien varkens etc omdat ze aan de lopende band gefokt worden omdat we het zonodig willen eten.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 18:58

Ik ben meegeweest op de 1e excursie, daarvoor had ik niet eerder IRL een paard geslacht zien worden, ik vond het een leerzame ervaring en heeft me zeker aan het denken gezet.
In het begin de dagen na de excursie ben ik heel erg gaan twijfelen, mede omdat ik het niet als negatief ervaren heb.
Ondanks dat laat ik mijn paarden, als het zover is toch inslapen!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 14:31

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 14:33

En dat vind ik een mooi moment om dit topic te sluiten Lachen