Shalimar schreef:Hahahaha...sorry, 't klinkt best wel grappig...
Haha.

Nouja. Was het ook wel.
Maarja. Ik vertel het hele verhaal nog wel een keer.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Shalimar schreef:Hahahaha...sorry, 't klinkt best wel grappig...
Tellie schreef:Shalimar schreef:Hahahaha...sorry, 't klinkt best wel grappig...
Haha.
Nouja. Was het ook wel.
Maarja. Ik vertel het hele verhaal nog wel een keer.
Tellie schreef:Hmm. Ik weet niet.
Even kijken wanneer Jenni er weer is.
Wat hoeveel gaan er nu zeker mee?
Hmm. Met z'n 5en.
Het moet iig wel een even getal zijn vind ik.
Citaat:
GELD
De nationale munteenheid van Schotland is de Schotse of Britse pond (GBP). Net als Ierland heeft Schotland z'n eigen 'staatsbank' en ook eigen bankbiljetten die soms worden geweigerd in de rest van Engeland.
De openingstijden van de Schotse banken zijn over het algemeen tussen 9.00uur en 17.00uur. Sommige banken blijven op donderdag langer open. Op zaterdag zijn niet alle banken open.
Het is altijd makkelijk om contant geld mee te nemen en travellerscheques. Pinnen kunt u ook op de meeste plaatsen. Creditcards worden over het algemeen ook geaccepteerd in de toeristische plaatsen. Euro’s worden aanvaard, maar het wisselgeld is wel in ponden!
Ook in Schotland is het geven van fooien ingeburgerd! Bij de rekening in een restaurant wordt ongeveer 10 tot 15% fooi opgeteld. Als dit niet zo is, geef dan een fooi van 10%. Ook taxichauffeurs verwachten een fooi van 10%.
http://www.reistips.nl/europe.scotland.htm#geld
Citaat:VERVOER
Auto
U kunt Schotland prima met uw eigen auto verkennen. U kunt ook een auto huren in Schotland. Schotland kent geen tolwegen, maar op sommige bruggen zult u wel moeten betalen om deze over te kunnen. Houdt er ook rekening mee dat men links rijdt.
Bus
Een goede manier om door Schotland te reizen is per bus. De bus brengt u op bijna alle plaatsen in Schotland, er rijden zelfs bussen naar erg afgelegen gebieden. Het netwerk is niet zo dicht als in Nederland, maar als u goed op de reisschema's let, kunt u er prachtige routes mee maken.
Trein
Een andere goede en comfortabele manier is om Schotland per trein te verkennen. De Schotse Spoorwegen zijn over het algemeen goed geregeld. Er zijn zowel stadsverbindingen als verbindingen met de kleinere dorpen. Let u hier ook weer op met het plannen van uw reis met het openbaar vervoer. De tijden zijn vaak onregelmatig.
Veerboot
Schotland grenst aan het water, vandaar dat u er ook genoeg veerverbindingen zult vinden. De eilanden rondom Schotland worden met het vasteland verbonden door deze 'ferrie' verbindingen.
Citaat:TIJD
In Schotland is het 1 uur vroeger.