Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

roest

Re: Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 23:37

ik werk nu al een tijdje in een kippenslachterij (jaja, jullie paardenmiepjes die geen paardenvlees eten, eten gegarandeerd wel kippen(kuiken)vlees)
helemaal tot betrekking van de "humor" die de slagers hebben (die in mijn ogen een normale reactie zijn op het werk wat deze personen doen).
als je goed vlees wil eten, dan eet je paardenvlees.
varkens: hokjes zonder beweging, antibiotica, (groei)hormonen, transport en stress.
koeien: afhankelijk van het ras en gebruiksdoel.
kippen: KUIKENS, die kip op je bord is minimaal 3 weken oud en maximaal 6 weken oud (afhankelijk van hoe snel het groeid), jaja lekker hoor die F1 hybrides. (komen vooral uit denemarken, onderkoeld door het transport, verbaasd me niets als ik nu ontslagen wordt, jullie zieltjes mogen dat helemaal niet weten, vooral niet het gedeelte dat er gevoetbalt wordt met levende kuikens, leuk joh) ik weet nog meer sappige details, ik zal het jullie besparen.
paarden: geboren en opgegroeid bij lieve mensen die het beste voor hebben, blablabla, lievelijk aan het halster naar binnen gebracht, nog een beloning en vooral geruststellen etc. etc.
mensen open je ogen, aan een varken kun je je nog erger hechten als aan een paard (overeenkomsten communicatie)
Wil je het goed doen, eet dan geen vlees uit een supermarkt, eet het vlees dat (in deze tijden vaak illegaal) geslacht wordt voor je ogen, zodat je weet waar en HOE het geleefd heeft en of het tijdens de slacht goed behandeld is. Ben je te hypocriet om dit toe te zien, eet dan helemaal geen vlees.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 10:53

Polly schreef:
edit: wilde de filmpjes nog even bekijken maar het 2e en 3e filmpje werkt niet.
Kan zijn dat ik dat gemist had in het topic.

De maker van deze filmpjes heeft ze van youtube gehaald, ik weeet neit meer wie ze gemaakt heeft dus kan er niet achteraan gaan.
De rest van de filmpjes staan op mijn account

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 07:09

achja ik vind dit topic ergens wel goed, het laat mij juist weer meer zien dat ik hem dus niet naar de slager wil brengen, maar kan begrijpen dat mensen hier dat nu juist wel gaan doen, eigen meningen.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 12:41

Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat jullie dit aan konden zien. Ook de mensen die het op filmpje gaan bekijken.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 12:49

CocoChanel schreef:
Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat jullie dit aan konden zien. Ook de mensen die het op filmpje gaan bekijken.

dat kan en mag, maar voegt nou niet bepaald iets toe aan dit topic. je bent het gelukkig niet verplicht te kijken. vindt je het niets... prima, geen probleem.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 13:01

_rosita_ schreef:
CocoChanel schreef:

dat kan en mag, maar voegt nou niet bepaald iets toe aan dit topic. je bent het gelukkig niet verplicht te kijken. vindt je het niets... prima, geen probleem.

Helemaal met je eens rosita..
De titel is duidelijk..kun je er niet tegen..dan niet kijken..

Bij ons in het dorp is een kippenslachterij. Er komen dus regelmatig vrachtwagens met kuikens deur 't durp...
Ik vind dat dan best zielig. Net als vrachtwagens met varkens op weg naar de slachterij..of dat kalfje bij vrienden (hebben een melkveehouderij) op stal waarvan je weet dat het over een jaartje in de diepvries ligt.
Toch eet ik vlees en ben dus best schijnheilig.
Ik blijf het heel flink vinden van de mensen die met de excursie mee zijn gegaan.

Zij hebben recht van spreken en kunnen hun keuze (slachten of afspuiten) op de juiste gronden maken (zoals ik al eerder gezegd heb)
Dus al die losse opmerkingen van "o wat zielug en wat zijn jullie slecht Ziek

Natuurlijk is het niet leuk om je paard dood te moeten laten maken..daar hebben we het tenslotte over...maar eigenlijk ben je verplicht om met je paard mee te gaan en hem te begeleiden.
Zelf durf ik dat ook (nog) niet en hoop dat ik daar nog niet mee geconfronteerd zal worden

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 14:26

Mooi gesproken ibalia Knipoog

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 07:53

Het is helemaal niet mijn bedoeling om te zeggen dat jullie slecht zijn. Ik vind het eerder dapper. Zelf zou ik er trauma's aan over houden. Ik denk ook dat het voor de mensen die in de medische branche zitten of een medische opleiding doen een leerzame ervaring is geweest.

Ik vroeg me wel af....hoe lang doen ze er nu ongeveer over per paard? Hoe vaak of hoeveel paarden per/? komen er daar die geslacht worden?

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 09:13

CocoChanel schreef:
Ik vroeg me wel af....hoe lang doen ze er nu ongeveer over per paard? Hoe vaak of hoeveel paarden per/? komen er daar die geslacht worden?

van de pin tot het vlees aan haken, duurt het (als er geen publiek is die álles vragen;) geloof ik 20 minuten zo'n beetje

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 23:45

Heb het 1e filmpje gezien en wat filmpjes deden het niet allemaal overigens. Vind het niet echt fijn om te zien. Zal mijn paard zeker niet naar de slager brengen. Wel knap dat je dat durft om er heen te gaan.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-07 21:11

maar ja dat maakt het voor jou weer overduidelijk joke20, als je dit heb gezien dat je je dan bedenkt van nee dit wil ik toch echt niet, terwijl je daardoor misschien twijfelde. Door deze beelden ben ik ook gaan beseffen dat ik het absoluut niets vind, dus toch weer ergend goed voor.

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 15:17

ik wil toch evenz eggen dat het slachten van dit paard op de video een moment opname is! wordt het hok als jullie weg zijn strax weer zo schoongemaakt voor de volgende? wordt het volgende paardje weer zo gerust gesteld......als ie het bloed van zijn voorganger ruikt? denk het niet....
nee ben van mening dat een paard het recht heeft om te sterven in zijn eigen overtrouwde omgeving, met zijn eigen vertrouwde mensen. maar gelukkig mag iedereen zijn eigen keuzes maken;-)

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 15:18

maatje31 schreef:
ik wil toch evenz eggen dat het slachten van dit paard op de video een moment opname is! wordt het hok als jullie weg zijn strax weer zo schoongemaakt voor de volgende? wordt het volgende paardje weer zo gerust gesteld......als ie het bloed van zijn voorganger ruikt? denk het niet....
nee ben van mening dat een paard het recht heeft om te sterven in zijn eigen overtrouwde omgeving, met zijn eigen vertrouwde mensen. maar gelukkig mag iedereen zijn eigen keuzes maken;-)

bij meneer van Veen weet ik zeker dat dit gebeurd. die man heeft hart voor alles wat er daar gebeurd, ook voor de dieren.
hoe denk jij over de pin/'kogel' op eigen bodem dan?
dat zou dan geen probleem moeten zijn toch.... is een eigen plek, eigen mensen etc

sunnyblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 15:19

ik durf het echt niet om te kijken.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-07 18:05

maatje31 schreef:

Gelukkig heeft ieder recht op een eigen mening.
Echter moet je als eigenaar zelf wel voor ogen houden wat de voor en nadelen van beide zijn.

Wat jij suggereert over het slacht huis van van Veen vind ik zeer NIET terecht. Van Veen staat bekend als een van de beste (al dan niet de beste!!) slachthuizen van Nederland!
Het is niet voor niks dat hij zijn deuren opensteld voor scholen, en "prive excursies" zoals vanuit bokt.
Het zal ook niet zonder reden zijn dat hij samenwerkt met een aantal verzekeringen.

Dat bloedruiken van de voorganger, kom op! dat bloed ruiken paarden ook als er een merrie is bevallen of aan het bevallen is (en ja die werpen bij ons gewoon in de merrie veulenboxen, in dezelfde schuur)

Graag nodig ik jou uit om het zelf is te komen bekijken 5 oktober. Dan kan je zelf een eigen mening vormen en luisterennaar de ervaringen, meningen en ideen van deze mensen.

Mijn paard mag best sterven op zn eigen vertrouwde plek, maar dan wel een natuurlijke dood.

Denk ook is na over de nadelen van het inslapen.
Een paard KAN gaan vechten (afhankelijk vanhet karakter kan je dat zelf het beste inschatten) en ziet dan zijn vertrouwde persoon, die niks doet als hij weer probeerd op te staan en weer keihard neerknalt (het hoeft niet te gebeuren, maar ik heb het zelf dus WEL zien gebeuren).
En emotioneel gezien, tja, ik trek niet graag het kadaver van mijn paard het hele erf over, om em langs de kant van de weg te leggen voor de Rendac (waar die officieel binnen 24 uur moet worden opgehaald, tenzij er feestdagen/ziektes als MKZ of een zondag tussendoorkomt).

Het is maar net op welke manier je er naar kijkt!

En nee, ik wil niet koste wat het kost mijn paard naar de slacht brengen. Maar als hij nog (op een normale manier) op de trailer kan, dan gaat hij naar de slacht.
Tuurlijk, als er een noodgeval is, of wat dan ook gebeurd het op een andere manier.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-07 15:18

Wij brengen al 10 jaar paarden naar van der Veen:
JA hij is zo met ieder paard !!!!!!

Brenniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 20:39

Zow heftige beelden zeg..Ik zou alleen nooit mijn paarden naar de slacht brengen gelukkig heb ik het nog niet vaak hoeven meemaken maar mijn pony heb ik laten inslapen en ben er gewoon de hele avond zelf bij gebleven..rustig op een vredige plaats.

Germatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 12:40

Zo zeg, ik vond het heel intressant om te zien hoe dat met die pin in z'n werk ging, dat gaat gewoon super snel! Dat lijkt me juist een reden om je paard naar de slacht te brengen, als dat nog mogelijk mocht zijn.
Wat is voor de mensen de exacte reden om je paard níet naar de slacht te brengen?
Is het omdat het paard daarna zo gevilt wordt? Ik heb het idee dat als je paard wordt ingeslapen het daarna veel leguberder is omdat ze dan door een destructie wagen worden opgehaald en vermaalt tot weet ik veel wat.

Mummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:19

Germatje schreef:
Zo zeg, ik vond het heel intressant om te zien hoe dat met die pin in z'n werk ging, dat gaat gewoon super snel! Dat lijkt me juist een reden om je paard naar de slacht te brengen, als dat nog mogelijk mocht zijn.
Wat is voor de mensen de exacte reden om je paard níet naar de slacht te brengen?
Is het omdat het paard daarna zo gevilt wordt? Ik heb het idee dat als je paard wordt ingeslapen het daarna veel leguberder is omdat ze dan door een destructie wagen worden opgehaald en vermaalt tot weet ik veel wat.

79 pagina´s vol met redenen en discussies om niet te slachten, ik zou zeggen: succes met lezen Knipoog
Persoonlijk vind ik alles er omheen een heel onprettig idee daarom heb ik 5 jaar geleden gekozen voor inslapen in eigen vertrouwde omgeving en daar heb ik nog steeds een goed gevoel bij. Dit wil niet zeggen dat ik tegen slachten ben hoor, is ook wat voor te zeggen en het heeft allebei voor een nadelen. Ik denk dat het ook ligt aan de situatie. Mijn paard was plotseling zwaar bevangen en kon bijna z´n box niet meer uit vandaar dat ik hem de reis ook nog eens wilde besparen. Al met al is het heel vredig gegaan en heeft hij er totaal niet tegen gevochten (was met 3 minuten gebeurd). Wat er daarna met hem is gebeurd heb ik maar niet meer over nagedacht Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:57

Mummie; beetje eenzijdig:
Mummie schreef:
79 pagina's vol met redenen en discussies om niet te slachten

Nogmaals wil ik benadrukken; dit topic is pertinent níet bedoeld om deze discussies te voeren. Er zijn zat mensen die dit verslagtopic wél op prijs stellen. Ik noem geen namen, maar er zijn zelfs mensen die na onze excursie helaas voor deze moeilijke keuze werden gesteld; slachten of inslapen.
En onder deze mensen een aantal die vóór dit verslagtopic nooit voor de slacht gekozen zouden hebben, maar ná het zien van dit verslag er uiteindelijk wél voor gekozen hebben, zelfs een paar bij van Veen zelf.

Ik bedoel maar, aan ieder verhaal zitten 2 kanten.

Vind het een weloverwogen keuze om voor het inslapen te kiezen als je paard nagenoeg niet of moeilijk meer te vervoeren is. Het lijkt mij in zo'n situatie inderdaad het paardvriendelijkste om hem dan in te laten slapen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:00

Hierbij wil ik nog even vermelden dat er nog steeds een aantal plaatsen vrij zijn op de definitieve lijst voor de 2e excursie naar de slachterij van van Veen, deze zal worden gehouden op vrijdagochtend 5 oktober a.s.
Voor opgave of meer informatie, zie het meeting-topic:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=16&t=828165&hilit=

Mummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:42

[quote="JoyCiej007"]Mummie; beetje eenzijdig:

Ik begrijp niet wat je bedoeld? Ik bedoelde te zeggen dat het oplaaien van een nieuwe discussie niet nodig is als er al 79 pagina´s vol zijn geschreven met waarom wel waarom niet, ach wat zielig, etc.
Waarschijnlijk typisch weer een gevalletje van verkeerde interpretatie door schrijftaal (bedrijp je het nog Knipoog )

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:44

Inderdaad, sorry, dat klopt dan inderdaad als je het zo bedoeld als uitgelegd in bovenstaande reactie;)

Mummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:47

Daarom praat ik ook liever (en heel veel) Haha!

mauss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:51

praten is ook heel erg gezellig toch. kan een ander je niet verkeerd begrijpen door tonatie en gezichtsuitdrukkingen