Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mri

Re: Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 20:20

een paard dat geslacht is KAN niet terug komen.
Door de pin die het hoofd in is gegaan zijn de kleine hersenen (als ik het goed heb) verbrijzeld.

Hoe het precies met mensen zit weet ik niet, mensen die hersendood zouden zijn op dezelfde manier zouden nog maar heel even "leven" (net als een paard, het hart werkt nog "even" maar houdt vanzelf op als je het paard zou laten liggen)

Wanneer mensen "hersendood" worden verklaard, dan is dat niet te vergelijken met dit.
Bij een paard zijn de hersenen verbrijzeld, en kunnen ze dus ook geen ervaringen of wat dan ook meer hebben.

Mensen hebben (over het algemeen) natuurlijk geen verbrijzelde kleine hersenen, maar iets anders (misschiein coma oid??) waardoor ze "dood" zijn.

(nogmaals, ik heb er geen verstand van, maar volgens mij zit het zo...)

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 22:09

Zo zou het inderdaad best eens kunnen zijn Marietje

mauss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 23:42

op het moment dat mensen gene zuurstof meer bij de hersenen krijgen zijn ze hersen dood en dan is worden deze mensen over het algemeen dood verklaart. officieel als het hart het niet meer doet en dan ook ene tijdje id zowel een mens als dier pas echt helemaal dood. het paard die zon pin krijgt is in dit geval wel dood, omdat de hesenen dusdanig beschadigd zijn dat deze niets meer kunnen waarnemen.
wanneeer een mens hersendood is en alsnog door optijd te reageren weer bij komt, zal deze persoon blijvend letsel overhouden aan de hersenen door te weinig/geen zuurstof in de hersenen

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 10:49

ik zat net trouwens nog een filmpje nogmaals te kijken...

De slachter stond de slokdarm en luchtpijp los te snijden.
Als hij klaar is, en in de lucht pijp kijkt hegt hij :
Nooit gerookt, geweldige opmerking!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 11:47

ma_rie_tje schreef:

whahaha ja das slachtershumor,
op de zeugenslachterij hebben we ook veel lol gehad, bijvoorbeeld met een staartje in de overall (ja op die plek) en dan gewoon doorlopen whahaha,
of tepels op de helmen plakken met wat vet bij de bedrijfsleider, briljant man.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 13:10

Bij mensen (en dieren) heb je klinisch dood, hart en hersenen werken niet meer en hersendood. Je hersenen werken niet meer, je hart nog wel. Je moet beademd worden omdat je hersenen geen signalen meer sturen naar de longen om door te blijven gaan. Bij een ECG is geen hersenactiviteit meer te zien. Daarom is de beslissing altijd moeilijk om de 'stekker' eruit te trekken, tenslotte doet het hart het zelf nog. Het hart heeft zn eigen pacemakertje, ook al krijgt het van de hersenen geen signalen meer hij blijft doorgaan. Beadem je dan niet dan stopt het hart uiteindelijk ook omdat het geen zuurstof meer krijgt.

Het paard is dus hersendood (is er niet meer) omdat de longen ook stoppen, stopt het hart ook. Zou je bij wijze van spreke het paard beademen 'leeft' het paard, maar zal nooit en te nimmer bij komen.

In je grote hersenen zitten praktisch alle functies, lopen, praten, zien, waarnemen. In je kleine hersenen je bewustzijn, als je daar dus geraakt wordt is het afgelopen met je. Als iemand daar een bloeding heeft gehad of een bloedpropje raakt hij/zij in coma. Of hij/zij daar nog uitkomt ligt aan de plaats en grootte van de beschadiging.
(ik wist wel dat de curses Neurorevalidatie ergens goed voor was)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 13:51

Duidelijke uitleg...!

Mijn redenatie klote dus wel ongeveer Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 15:36

Schimmelig schreef:
Ik ga inderdaad geen topic van 77 pagina's compleet doorlezen en op de pagina's die ik wel heb gelezen stond er toevallig niks.
Wat maakt mij nu uit van wat voor dood beest die kop is Verward
Het is gewoon respectloos en als de discussie al gevoerd is, waarom is deze foto nog niet uit dat album gehaald Verward

We zeggen juist net dat 77 pagina's lezen helemaal niet hoeft, maar het lijkt mij wel handig om je eerst eens een beetje in een topic als dit te verdiepen ipv. zomaar wat raak schreeuwen.

En waarom die foto niet is weggehaald? Nou, omdat wij er géén moeite mee hebben, maar sommige bokkers dus blijkbaar wel. Dan gaan wij die foto niet weghalen, nergens voor nodig.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 15:38

anniee schreef:
Quote JoyCiej007 : "Eigenlijk zou je 2 'soorten' dood kunnen onderscheiden. Je bent echt hélemaal 'volgens de regels' dood als je hart ook stopt met kloppen. Als het hart enkel nog klopt (zorgt dus alleen voor de bloedtoevoer in het lichaam) maar het paard wel al is geschoten (want het hart klopt dan dus nog even door) dan is het paard 'hersendood', is eigenlijk dus al dood, met het enige verschil dat het hart nog klopt. Verder maakt het dier niets meer mee, voelt niets meer, ziet niets meer, etc. etc.

niet dat ik het allemaal zo goed weet of zo duidelijk kan uitleggen, maar het is toch wel zeer belangrijk om dat onderscheid te maken én uit te leggen, lijkt mij zo. Heb ooit voor filosofie een presentatie gehouden over 'bijna-dood ervaringen'. Die traden met name op wanneer mensen hersendood waren, en nog niet klinisch dood..."

Dit klinkt me een beetje raar in de oren. Je zegt namelijk dat het paard niets meer meekrijgt omdat het hersendood is. Vervolgens zeg je dat bijna dood-ervaringen voorkomen bij mensen die hersendood zijn geweest. Zij krijgen dus nog wel degelijk dingen mee en zijn dus niet dood-dood om het maar even moeilijk te beschrijven. Snap je wat ik bedoel?
Als mensen die hersendood zijn nog terugkomen, wie zegt dan dat paarden dat niet zouden kunnen/willen en wat ze nog meekrijgen?

Geen aanval , puur een vraag uit interesse Lachen
Iemand die hier wat meer van weet?

Ik kan het niet meer helemaal precies uitleggen, maar ook qua hersendood heb je verschillende 'stadia' zeg maar, en verschillende fasen.

Daarbij is een hele logische en simpele verklaring hiervoor, het verschil tussen mens en dier:

mensen kunnen denken, verbanden leggen etc.
dieren, en dus ook paarden, kunnen niet denken. Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 15:40

ma_rie_tje schreef:

Echt waar??? whahahaha Clown gush dat heb ik helemaal niet meegekregen Koe

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 15:42

zie trouwens net dat er een duidelijke, medische uitleg is geweest over hersendood en klinisch dood bij mensen Knipoog ik zelf weet voor mezelf wel het verschil zeg maar, maar om dat zo uit te leggen is vrij moeilijk als je er niet echt medisch gezien verstand van hebt Knipoog

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 17:51

het ziet er netjes uit (de slacht) maar let wel dit is slechts een moment-opname.............hoe schoon wordt het gemaakt voor het volgende paard??? en zijn ze slachters dan nog steeds zo aardig en geduldig???? ja weet je niet....denk ovreigens dat er wel goede slachterijen zijn maar ook daar gebeuren wel eens dingen die het daglicht niet kunnen verdragen! als je je paard laat slachten, moet je er sowieso bij blijven, je bent de leider en bij jou voelt het paard (als het goed is) zich veilig en dan pas kan je oordelen of het netjes is gebeurt of niet...........maar das mijn mening.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 18:11

IndianLady super uit gelegt, best wel interesant omdat te weten dan weet je denk ik hoe moeilijk het voor sommige mensen moet zijn als ze een keuze moeten maken

mesastamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 18:36

ik was altijd voor slachten, maar dit vind ik zo dier onteerend dat ik me afvraag wat beter is.. ik was echt voor slachten snel en beter voor het paard maar n ahet zien van de walgelijke video's...nee dan maar gewoon in laten slapen...

wel heel mooi dat julklie dit zo op bokt zetten zo kan ieder er zijn eigen beeld bij hebben.. wel heel heftig vind ik, werd er misselijk van en kan toch wel veel hebben... Bloos

edit: wil wel even zeggen dat het waarschijnlijk het meest diervriendelijkste is wat er is en dayt je eigenlijk niet echo mag zijn en aan het paard moet denken dus misschien is slachten toch wel het beste, maar wel het ergste om mee te maken denk ik pff

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:21

maatje31 schreef:
het ziet er netjes uit (de slacht) maar let wel dit is slechts een moment-opname.............hoe schoon wordt het gemaakt voor het volgende paard??? en zijn ze slachters dan nog steeds zo aardig en geduldig???? ja weet je niet....denk ovreigens dat er wel goede slachterijen zijn maar ook daar gebeuren wel eens dingen die het daglicht niet kunnen verdragen! als je je paard laat slachten, moet je er sowieso bij blijven, je bent de leider en bij jou voelt het paard (als het goed is) zich veilig en dan pas kan je oordelen of het netjes is gebeurt of niet...........maar das mijn mening.

Van veen is een slachthuis waarbij het geen probleemis om bij je paard te blijven (of bij je koe of schaap of wat dan ook) als het geslacht wordt.
Van Veen staat ZEEEERR goed bekend, en ook heel veel paarden van de verzekering komen hier terecht (via de verzekering dus, afgekeurde paarden, je snapt wel wat ik bedoel).

Voor het volgende dier wordt het goed schonogemaakt, de schietruimte wordt schoongemaakt zodra het dier hierweg is.

Ik ben het deels met je eens dat de eigenaar er eigenlijk bij moet zijn.
Maar ga er ook vanuit dat het paard rustig en vertrouwd meekan lopen met iemand adners. Mijn paard wordt door meerdere mensen in het land gezet/ in de bak gezet en gereden (door mij en mn 2 zussen). Een super makkelijk paard!
Van een ander paard vondik het niet erg om te zien, maar mn eigenpaard zou ik een heel stuk minder fijn vinden om bij te zijn!

Paperclip3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:23

ik vond het wel moeilijk om die filmpjes te zien maar ook heel interresant ik denk zelf dat dit een goede manier is om je paard te doden (als het moet). ik denk niet dat ik vanavond nog honger heb hihi

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 19:27

mesastamp schreef:
ik was altijd voor slachten, maar dit vind ik zo dier onteerend dat ik me afvraag wat beter is.. ik was echt voor slachten snel en beter voor het paard maar n ahet zien van de walgelijke video's...nee dan maar gewoon in laten slapen...

wel heel mooi dat julklie dit zo op bokt zetten zo kan ieder er zijn eigen beeld bij hebben.. wel heel heftig vind ik, werd er misselijk van en kan toch wel veel hebben... Bloos

edit: wil wel even zeggen dat het waarschijnlijk het meest diervriendelijkste is wat er is en dayt je eigenlijk niet echo mag zijn en aan het paard moet denken dus misschien is slachten toch wel het beste, maar wel het ergste om mee te maken denk ik pff

Wat vind je het onterende stuk? alles na het schieten/bloeden?
Mocht je toch voor slachten gaan boven inslapen, denk dan is na over niet geschiktvoor consupmtie, dan houdt het op bij schieten en leegbloeden.
Hierna wordt het kadaver dan opgehaald door de rendac

Machonito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 23:21

Ik heb ooit een verschikkelijke moord lustige slacht filmpje gezien hoe het in het buiten land ging.
nou daar ging het als een lopende band en paard onvriendelijk werden ze behandeld.
en ze schoten niet gelijk door hun kop heen nee ze stonden er maar naast om een poging temaken om in hun hoofd te schieten en als het niet gelijk lukte schoten ze even ernaast en dan nog een keer en dan weer tot ie dood was.
en dan ging er een luik open en zo troken ze het dode paard eruit en ging de luik weer dicht.
dan ging er een ander luik open waar een paad achter staat en daarachter nog 1 en daar achter weer nog 1 ga zo maar door
en ze worden naar binnen geslagen
Ik weet waar het filmpje ergens nog staat op een andere forum.
maar denk het niet dat ik het hier zomaar neer mag zetten deze is te gruwelijk.
voor diegene die het wel wil zien mag Pben dan zoek ik het wel even op.
maar het is verschikkelijk

Filmpje wat ik net heb gezien vond ik netjes en rustig gaan met beleid.

Ik zou dus nooit voor het buitenland kiezen maar voor een goede slager hier in Nederland Bloos

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 18:20

ma_rie_tje schreef:

Dat is een soort humor die je waarschijnlijk moet waarderen, heb er echter niks mee. Vind het een beetje respectloos. Ieder zijn ding, natuurlijk.

Heb eerlijk gezegd niet naar het filmpje gekeken, ook geen behoefte maar hoop van harte dat de mensen die er heen gaan er een stukje duidelijkheid krijgen in het verloop er van en dat ze er vinden wat ze zoeken.

Fijn dat er in ieder geval geen foto's worden getoond per direct en dat de bokkers netjes worden gewaarschuwd!

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 20:01

detour schreef:
ma_rie_tje schreef:

Dat is een soort humor die je waarschijnlijk moet waarderen, heb er echter niks mee. Vind het een beetje respectloos. Ieder zijn ding, natuurlijk.

Heb eerlijk gezegd niet naar het filmpje gekeken, ook geen behoefte maar hoop van harte dat de mensen die er heen gaan er een stukje duidelijkheid krijgen in het verloop er van en dat ze er vinden wat ze zoeken.

Fijn dat er in ieder geval geen foto's worden getoond per direct en dat de bokkers netjes worden gewaarschuwd!

Hier ben ik het volledig mee eens..

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 20:20

dat had ik ookal gezegd, maar mijn reactie is niet geplaats. Het zou jouwn paard maar zijn... Kijk ik vind niet dat je er bij hoeft staan te huilen maar jij zal er maar staan met je paard en zulke grappen horen. Nee, niet mijn humor

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 22:24

wat denk je, dat hij dat doet terwijl de eigenaar er bij staat?! sorry maar da's wel dom gedacht dan. Tuurlijk niet. Wat dacht je van begrafenisondernemers? die hebben ook wel eens zo'n typisch 'grapje' maar tuurlijk niet waar de familie bij is.

Van veen (en medewerkers) heeft ontzettend veel respect voor het paard én de eigenaren.

mauss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 22:26

zulke mensen zullen altijd zzulke grappen maken om eigenlijk hun werk van zich af te kunnen zetten. idd wat hoyciej zegt zullen begravenis ondernemers en ook mensen in de crematorium en begraafplaatsen ook hun soort humor hebben

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 07:59

JoyCiej007 schreef:
wat denk je, dat hij dat doet terwijl de eigenaar er bij staat?! sorry maar da's wel dom gedacht dan. Tuurlijk niet. Wat dacht je van begrafenisondernemers? die hebben ook wel eens zo'n typisch 'grapje' maar tuurlijk niet waar de familie bij is.

Van veen (en medewerkers) heeft ontzettend veel respect voor het paard én de eigenaren.

Dit zullen ze idd nooit in bijzijn van de "nabestaanden" doen.
Mijn moeder werkt bij de gemeente en heeft ook wel eens te maken met grafruimers (ja, die mensen die een graf opgraven)
Nou hebben die mensen ook een raar gevoel voor humor, maar dat moet ook wel anders kan je dat werk niet doen.
Maar zodra er ook maar iemand op de begraafplaats rondloop, zou je geen woord meer uit hun horen komen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 22:36

Mijn ouders zitten beide in de uitvaartwereld en ja er gaan weleens wat opmerkingen over en weer, maar NOOIT waar familie bij is of ook maar in de buurt zodat ze het kunnen horen.

Ik vind het nog steeds een super initiatief dat deze beelden zijn geplaatst, ieder z'n eigen mening en die hebben we te respecteren, maar misschien maakt dit eindelijk een einde aan de spookverhalen die er altijd wel rondgaan.

Wilde ook nog even zeggen dat ik het wel dapper vind dat jullie erbij gebleven zijn, voor mijn opleiding moesten we ook slachten, maar een kip of een paard dat verschilt nogal.
Petje af!

edit: wilde de filmpjes nog even bekijken maar het 2e en 3e filmpje werkt niet.
Kan zijn dat ik dat gemist had in het topic.