Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Re: Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 17:13

dorienkee; allemaal goed en wel, maar die discussies níet hier voeren. Geen discussie's over slacht/crematorium/laten inslapen, daarvoor is het topic op paardenpraat.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 20:32

hehe soreeuuh, was benieuwd naar jullie redenen van dat bezoek als ik dat zo zie enzo..maja ik zal wel ff stoppen zodat jullie kunnen doorkletsen over de excursies^^

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 20:34

nou lees je weer niet goed..... Knipoog

redenen van het bezoek e.d. is prima, het gaat hier dus om de excursie, maar het is geen topic om een discussie te voeren wat volgens iemand beter is, slachten/cremeren/ in slapen...

Knipoog dan kun je beter terecht in het topic op paardenpraat.

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 22:59

Ok ik kom hier ook even binnenvallen. Ik heb het topic niet helemaal doorgelezen maar in wat ik gelezen heb heb ik wel wat misverstanden gezien.
Ik studeer diergeneeskunde en helaas moet ik dus precies weten hoe het slachtproces in elkaar steekt maar het eerste wat ons geleerd wordt is dat een dier door het schieten zelf niet dood gaat. Het is een methode om het dier te bedwelmen wat inhoud dat het dier buiten bewustzijn raakt. Andere methoden hiervoor zijn dmv een kopslag (wat gelukkig niet meer mag in Nederland), mbv CO2 gas of dmv een electro schok. Ikzelf vind schieten wel de meest vriendelijke manier en volgens mij gebeurt dat ook in de meeste gevallen, zeker bij paarden.
Uiteindelijk gaat een dier dood door verbloeding wat betekent dat het dier letterlijk dood bloedt.
Ik ga me verder niet mengen in de discussie voor of tegen slachten maar ik vind het wel heel goed dat jullie niet jullie kop in het zand gestoken hebben. Het is nu eenmaal de realiteit en ik vind wel dat iedereen die vlees eet (dat doe ik zelf ook) moet weten hoe het op zijn bord gekomen is.
En verder is het zoals iemand zei een mooie gelegenheid om voor je eigen paard een beslissing over slachten/inslapen te nemen.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 23:03

Aantal offtopic reacties verwijderd

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 01:18

moi22 schreef:
Ok ik kom hier ook even binnenvallen. Ik heb het topic niet helemaal doorgelezen maar in wat ik gelezen heb heb ik wel wat misverstanden gezien.
Ik studeer diergeneeskunde en helaas moet ik dus precies weten hoe het slachtproces in elkaar steekt maar het eerste wat ons geleerd wordt is dat een dier door het schieten zelf niet dood gaat. Het is een methode om het dier te bedwelmen wat inhoud dat het dier buiten bewustzijn raakt. Andere methoden hiervoor zijn dmv een kopslag (wat gelukkig niet meer mag in Nederland), mbv CO2 gas of dmv een electro schok. Ikzelf vind schieten wel de meest vriendelijke manier en volgens mij gebeurt dat ook in de meeste gevallen, zeker bij paarden.
Uiteindelijk gaat een dier dood door verbloeding wat betekent dat het dier letterlijk dood bloedt.
Ik ga me verder niet mengen in de discussie voor of tegen slachten maar ik vind het wel heel goed dat jullie niet jullie kop in het zand gestoken hebben. Het is nu eenmaal de realiteit en ik vind wel dat iedereen die vlees eet (dat doe ik zelf ook) moet weten hoe het op zijn bord gekomen is.
En verder is het zoals iemand zei een mooie gelegenheid om voor je eigen paard een beslissing over slachten/inslapen te nemen.

ik ga het niet nog eens állemaal herhalen, we erkennen zelf ook dat hij niet echt klínisch dood is, maar 'hersendood', dus in iedergeval niet meer bij bewustzijn en voelen kunnen ze dan ook niet wat er gebeurd. het hart pompt nog even door na het schieten, dus in feite zijn ze niet écht dood. Toch valt het als dood 'te zien', net als mensen die al jáaren lang in coma liggen; het is dat hun hart nog klopt, maar verder zijn ze zo dood als een pier Knipoog

Ik merk wel dat we best wat teweeg hebben gebracht met dit topic, en ik ben ook blij dat andere mensen ook een kijkje kunnen nemen hoe het nou precies écht zit, ipv. sommige echte horrorverhalen Knipoog

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 06:55

@moi22

schieten word alleen op de kleinere slachterijen gedaan,
en op koeienslachterijen, maar varkens gaan of de co2 in,of worden in de restrainer of met de hand bedwelmd met stroom.
kippen worden ook met stroom bedwelmd, en dan wel met water dat onder stroom staat...
schieten gebeurt dus alleen bij de grotere dieren

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 07:20

moi22 schreef:

Maar maakt het paard volgens wat jij geleerd hebt op school dan na het schot alles nog wel mee of juist niet? Voelt ie dan ook helemaal niets meer?
Zelf zou ik voor mijn paard ooit voor slachten kiezen, maar de laatste tijd begin ik een beetje te twijfelen of inslapen niet fijner is, omdat ze dan rustig kan gaan en je haar zeg maar nog een soort van kan rustig stellen. En het afsheid net iets fijner is denk ik.

Hebben jullie toevallig ook een foto van zon kogeltje gemaakt?

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 09:04

@JoyCiej007: ow dan heb ik daar over heen gelezen Bloos . Nu is jullie topic al zo groot dat ik niet alles gelezen heb. Ik heb alleen ergens zien staan dat het paard na het schieten dood is. Nu is er wel een verschil tussen klinisch dood en hersendood ja.

@AndreaB: het doel van het schieten is dat het dier buiten bewustzijn raakt. Je moet het zien als een hele snelle manier van verdoven. Een foto van het kogeltje staat volgens mij wel in het boek maar dat ga ik niet plaatsen ivm. copyright. Ik heb even op internet gekeken en hoewel ik weet dat er plaatjes zijn kan ik ze nu even niet vinden.

@crossmonster: ik heb me wat onhandig uitgedrukt maar we hebben het hier vooral over paarden en die worden vooral geschoten. Maar je hebt gelijk.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:34

AndreaB schreef:
moi22 schreef:

Maar maakt het paard volgens wat jij geleerd hebt op school dan na het schot alles nog wel mee of juist niet? Voelt ie dan ook helemaal niets meer?
Zelf zou ik voor mijn paard ooit voor slachten kiezen, maar de laatste tijd begin ik een beetje te twijfelen of inslapen niet fijner is, omdat ze dan rustig kan gaan en je haar zeg maar nog een soort van kan rustig stellen. En het afsheid net iets fijner is denk ik.

Hebben jullie toevallig ook een foto van zon kogeltje gemaakt?

Nee, want er word niet met kogeltjes geschoten. Het is een soort van 'luchtdrukpistool'. Er zit wel een patroontje in dat zorgt voor een soort van kracht. Er komt geen kogel door het hoofd heen...
volgens mij zat het zo......

wat moi22 bedoeld is dat het paard hersendood is na het schieten, maar nog niet klinisch dood.

Eigenlijk zou je 2 'soorten' dood kunnen onderscheiden. Je bent echt hélemaal 'volgens de regels' dood als je hart ook stopt met kloppen. Als het hart enkel nog klopt (zorgt dus alleen voor de bloedtoevoer in het lichaam) maar het paard wel al is geschoten (want het hart klopt dan dus nog even door) dan is het paard 'hersendood', is eigenlijk dus al dood, met het enige verschil dat het hart nog klopt. Verder maakt het dier niets meer mee, voelt niets meer, ziet niets meer, etc. etc.

@moi22 Het valt me toch wel een beetje tegen van iemand die zo'n studie doet, dat je niet gelijk een onderscheid maakt tussen klinisch dood en hersendood...

niet dat ik het allemaal zo goed weet of zo duidelijk kan uitleggen, maar het is toch wel zeer belangrijk om dat onderscheid te maken én uit te leggen, lijkt mij zo. Heb ooit voor filosofie een presentatie gehouden over 'bijna-dood ervaringen'. Die traden met name op wanneer mensen hersendood waren, en nog niet klinisch dood...

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:37

Dat is dan wel weer fijn om te weten dat het dan ook echt over is voor je paard.
Dus het hoofd blijft zegt maar intact of gaat dat dan ook een soort van kapot?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:20

het gaat niet echt 'kapot' in de zin van, zoals het hoofd van mensen 'kapot' gaat als ze zichzelf door het hoofd schieten.

Het is een héel klein gaatje, waar een heel klein straaltje bloed uit komt. Precies díe plek op het voorhoofd, daarachter liggen dus de hersenen, de vitale plek. schiet je daar, dan zijn ze in één klap weg.

het hoofd zie je dus bijna niets aan, echt maar een piepklein gaatje en een heel klein straaltje bloed, net alsof het paard zijn hoofd heeft gestoten en klein beetje bloed. Dat valt dus heel erg mee.

het enige waar wel heel veel bloed bij komt kijken, is het laten leegbloeden, maargoed dan zie je dus ook hoeveel líters bloed zo'n paard wel niet in zijn lichaam heeft.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:21

van Veen heeft trouwens nog, toen het paard dus leeggebloed was, nogmaals de pin gedemonstreerd, dus nog een keer 'geschoten', zodat we echt van dichtbij konden zien hoe het werkte.

mauss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:12

volgens mij zag ik dat ook op het filmpje ja

vond ik wel netjes dat hij dat dan nog een keer wilde voordoen

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 00:16

Nogmaals het verzoek om niet inhoudelijk op offtopic reacties in te gaan.

Offtopicreacties verwijderd.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 00:22

Het is natuurlijk ook erg moeilijk voor binnenvallers om 77 pagina's door te lezen om te kijken of ze niet eits dubbel vragen of tiendubbel. dat hoort er nu eenmaal bij......

Ik mag het vast niet zeggen maar ik heb mijn bedenkingen bij de eigenaar van het geslachte paard. Ik geloof niet dat ik daar erg veel medelijden mee moet hebben.....of heb ik dat verkeerd gezien ?

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 00:34

Ik vind het erg moedig van jullie om dit te 'onderzoeken', maar ik kan er niet bij dat sommige van jullie toch behoorlijk wat dis respect tonen, als op de onderstaande foto. Zo'n dier sterft tenslotte niet voor zijn plezier...
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NQRYJOO7.jpg
Erg smakeloos en zeker niet grappig.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 07:43

schimmelig, dan verwijs ik je toch naar pagina 1 tn 77 ,als jij geen tijd neemt om door te lezen dat daar al lang een discussie over geweest is, nemen wij jou dan ook niet serieus.
en het is een koe, de kop van een koe.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 10:30

inderdaad, mensen hoeven helemaal niet het hele topic door te lezen, maar lees dan eens globaal een aantal pagina's door. Als je al niet eens de kop van een koe kan onderscheiden van het hoofd van een paard, doe dan ook niet zulke uitspraken. je weet helemaal niet wat er gaande was daar.

nogmaals: tuurlijk hebben wij geen lol om het slachten en om die ontvelde koeienkop. Sommigen van ons waren gewoon nogal gespannen. moet je daar dan de hele tijd lopen te janken en zielig doen? wij hebben een heel gezellige dag gehad, met veel emoties die daar bij komen kijken.

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 13:19

Ik ga inderdaad geen topic van 77 pagina's compleet doorlezen en op de pagina's die ik wel heb gelezen stond er toevallig niks.
Wat maakt mij nu uit van wat voor dood beest die kop is Verward
Het is gewoon respectloos en als de discussie al gevoerd is, waarom is deze foto nog niet uit dat album gehaald Verward

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 13:21

Schimmelig schreef:
Ik ga inderdaad geen topic van 77 pagina's compleet doorlezen en op de pagina's die ik wel heb gelezen stond er toevallig niks.
Het is gewoon respectloos en als de discussie al gevoerd is, waarom is deze foto nog niet uit dat album gehaald Verward

waarom zou die foto uit het album gehaald moeten worden omdat er een discussie over is geweest? dat zie ik niet als reden om 'm dan weg te halen...

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 13:29

_rosita_ schreef:
Schimmelig schreef:

waarom zou die foto uit het album gehaald moeten worden omdat er een discussie over is geweest? dat zie ik niet als reden om 'm dan weg te halen...

Prima, het is duidelijk hoe jullie (in elk geval) hoe jij hierover denkt. Ik denk niet dat er voor niks zo'n discussie gestart wordt (welke ik nog steeds niet heb kunnen vinden Verward ). Zie je dit niet als reden om zo'n foto te verwijderen ga dan gerust door met deze 'doodde-koeienkoppen-met-tongpiercing-likkende' activiteiten. Ik vind het in ieder geval behoorlijk smakeloos en offensive in tegen stelling tot de rest van het foto- en video materiaal waar je wel iets van leert...

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 13:30

Schimmelig schreef:
Prima, het is duidelijk hoe jullie (in elk geval) hoe jij hierover denkt. Ik denk niet dat er voor niks zo'n discussie gestart wordt (welke ik nog steeds niet heb kunnen vinden Verward ). Zie je dit niet als reden om zo'n foto te verwijderen ga dan gerust door met deze 'doodde-koeienkoppen-met-tongpiercing-likkende' activiteiten. Ik vind het in ieder geval behoorlijk smakeloos en offensive in tegen stelling tot de rest van het foto- en video materiaal waar je wel iets van leert...

dat mag.... zo zie je maar... jij hebt jouw mening, ik de mijne... gelukkig kan en mag dat in Nederland en ook op Bokt.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 13:33

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 18:57

Quote JoyCiej007 : "Eigenlijk zou je 2 'soorten' dood kunnen onderscheiden. Je bent echt hélemaal 'volgens de regels' dood als je hart ook stopt met kloppen. Als het hart enkel nog klopt (zorgt dus alleen voor de bloedtoevoer in het lichaam) maar het paard wel al is geschoten (want het hart klopt dan dus nog even door) dan is het paard 'hersendood', is eigenlijk dus al dood, met het enige verschil dat het hart nog klopt. Verder maakt het dier niets meer mee, voelt niets meer, ziet niets meer, etc. etc.

niet dat ik het allemaal zo goed weet of zo duidelijk kan uitleggen, maar het is toch wel zeer belangrijk om dat onderscheid te maken én uit te leggen, lijkt mij zo. Heb ooit voor filosofie een presentatie gehouden over 'bijna-dood ervaringen'. Die traden met name op wanneer mensen hersendood waren, en nog niet klinisch dood..."

Dit klinkt me een beetje raar in de oren. Je zegt namelijk dat het paard niets meer meekrijgt omdat het hersendood is. Vervolgens zeg je dat bijna dood-ervaringen voorkomen bij mensen die hersendood zijn geweest. Zij krijgen dus nog wel degelijk dingen mee en zijn dus niet dood-dood om het maar even moeilijk te beschrijven. Snap je wat ik bedoel?
Als mensen die hersendood zijn nog terugkomen, wie zegt dan dat paarden dat niet zouden kunnen/willen en wat ze nog meekrijgen?

Geen aanval , puur een vraag uit interesse Lachen
Iemand die hier wat meer van weet?