Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Re: Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 19:34

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 20:43

zou ik misschien mogen vragen wat dit zo ''leerzaam'' maakt? ik bedoel, je hebt deze (vreselijke) beelden hier toch al gezien, wat is er nog meer te leren, alles lijkt me helder? toch? Of is het de kick om het gezien te hebben, of is het van..nu weet ik ECHT hoe het gaat. Het is zowiso niet leuk..wat is voor jullie nou de reden om daar nu na dit topic nog een keer heen te willen. ( niet aanvallend bedoeld)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 21:02

de 2e excursie is niet echt bedoeld voor mensen van de 1e, maar meer voor andere mensen die nalv. dit topic ook nieuwsgierig zijn geworden. Ik en nog een paar anderen gaan mee omdat wij nu weten wat men te wachten staat. Het is gewoon fijn (crossmonster kon ons ook het één en ander vertellen, naast alle info die van veen ons gaf) voor de rest als er een paar bijlopen die het al eens 'hebben meegemaakt'.

vergeet niet dat er vele emoties bij komen kijken, dan is het altijd fijn als er wat 'aanspreekpunten' lopen die je 'gerust' kunnen stellen. veel mensen weten namelijk niet wat ze kunnen verwachten.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 21:06

ik heb nog wel een paar wegwerp overalls in een andere kleur dan wit, die trekken wij dan wel aan, weet iedereen meteen wie de aanspreekpunten zijn Haha!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 21:08

en waarom mensen ná het zien van deze filmpjes misschien wél meewillen: op de filmpjes is toch alles een beetje héeeel er kort door de bocht. wij hebben daar zóo ontzettend veel vriendelijkheid ervaren, we hebben met eigen ogen gezien hoe het daar ging, we hebben gezien hoe van veen zelf het paard van de trailer haalde en uitgebreid gerust stelde, we hebben de werking van de pin van dichtbij gezien, we hebben het hele paardenlichaam tot in detail van alle spiertjes van dichtbij kunnen bekijken.

Ter plekke zie je vanalles en nog wat, en heb je de kans om over iets vragen te stellen.

je snapt toch zelf ook wel dat het op een filmpje héel anders is dan in het echt? we hebben nog lange tijd na zitten praten met van veen en zijn werknemers, soms waren dat best persoonlijke gesprekken, en zeker heel interessant. Iedereen vroeg hen het hemd van het lijf, en al die mannen gaven met plezier en overtuiging netjes op alle vragen antwoord. Ze namen voor iedereen de tijd, stelden ons ontzettend op ons gemak, we werden zelfs ontvangen met koffie en thee, even een ontspannend gesprek vooraf.

Het was echt, in iedergeval voor mij, een zéér speciale dag. Niet alleen om het paard dat werd geslacht, maar het is fantastisch om met zulke mensen zo diepgaand in gesprek te gaan, en hun vriendelijkheid te ervaren.

@ crossmonster: haha, da's wel een gaaf idee ja Tong uitsteken

knip jij dan ook weer het achterste gedeelte uit jouw overall zonder er iets onder aan?! Tong uitsteken zullen ze daar helemaal geweldig vinden denk ik Clown

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 21:14

ja natuurlijk snap ik dat het in het echt anders is. Maar ik snap gewoon niet, ik kan er met mijn hoofd niet bij,, dat je dat vrijwillig van dichtbij wil zien in je vrije tijd. Ieder moet dat zelf weten hoor, maar een slachthuis vind ikzelf een vreselijk iets omdat de paarden bloed kunnen ruiken en bang kunnen worden. Nu ga ik niet verder erop in. Maar jullie hebben zelf allemaal een paard en gaan er vanuit dat jullie deze beslissing een keer moeten nemen? vandaar de excursie?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 21:24

juist, inderdaad.

en als je je even had verdiept in de rest van het topic, had je dus júist kunnen lezen dat ze géeen bloed ruiken en níet bang werden.

en weetje? dat dachten wij ook, angstige paarden, overal bloed, 'doodgeur'.
Maar, wij zijn daar dus geweest en dáárom weten wij nu dat dat niet zo is.

Kijk, mijn gedachte over het slachten is 380 graden omgedraaid, júist daardoor.
Ik ben er nu 100% zeker van dat, mits het paard er geschikt voor is (dus vervoerd kan worden etc.) dit de beste manier is. dit heb ik voor mezelf besloten, wat anderen vinden moeten ze lekker zelf weten.

eerder at ik nooit paardenvlees. júist na dat bezoek (even een paar maand laten bezinken) eet ik met een gerust hart wel heel soms een boterham met paardenrookvlees oid, dat had ik eerder niet gedaan. Ik weet nu dat het allemaal wel goed zit.

kijk, dáárom gingen we er naar toe.

Wat denk je nu zelf, dat wij als paardenliefhebbers er op kicken, hoe zo'n beest geschoten word?! tuurlijk niet, daar houd niemand toch van?

toen we daar aankwamen was het merendeel huiverig, maar al snel hing er een vrij ontspannen, ja zelfs een gezellig sfeertje.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 21:30

nee dat begrijp ik wel, maar jij hebt dus een eigen paard? en jij gaat daar heen om onderzoek te doen voor wat voor keuze jij wil maken?

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 21:45

Ik vind dat het er op de filmpjes idd heel rustig en respectvol aan toe gaat. Wat ik echter niet snap, is dat ik op de achtergrond de hele tijd, lachende en enthousiast klinkende mensen hoor. Ik begrijp dat het allemaal om paardenliefhebbers gaat. Dan snap ik niet, ook al valt het slachten van een paard mee, dat er gelachen kan worden bij het doden van zo een geweldig dier... Maar dat is mijn mening..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 22:13

dorienkee schreef:
nee dat begrijp ik wel, maar jij hebt dus een eigen paard? en jij gaat daar heen om onderzoek te doen voor wat voor keuze jij wil maken?

Dat ook ja. Ook omdat ik gewoon met eigen ogen wilde zien of het nou werkelijk écht zo horror was als dat veel mensen o.a hier op bokt beweren (zonder het overigens zelf te hebben meegemaakt). Ik las ooit eens een topic hier op bokt, TS had haar paard naar de slacht gebracht oid en die bleek later op te duiken in het oostblok ergens. Toen kwamen allemaal verhalen over de slacht los, ook van iemand die met school naar nijkerk was geweest. ze vond het allemaal natuurlijk niet leuk, maar ze had het er wel over dat het daar bijzonder goed en vriendelijk etc. etc. etc. gebeurde.

Ik werd nieuwsgierig, en zag ineens het excursietopic (de eerste keer) ik ben meegeweest (en geloof me, ik zat lijkbleek en trillend in mijn uppie achter het stuur op de heenweg) en ik liep er in het begin ook beetje trillerig en wit bij, daar terplaatse.

Ik zat in de auto (medebokker even meegenomen naar station) en was weer helemaal rustig. Nachten van te voren lag ik wakker en kon ik niet slapen, ik vond het best wel heel erg eng.

in de auto maar zitten denken aan 'dat arme paardje dat nu waarschijnlijk zijn laatste hooi eet' en die ochtend ook geen ontbijt naar binnen kunnen werken.

Denk maar niet dat ik daar toen met een plezierig gevoel naar toe ging. Maar wát ben ik blij dat ik ben geweest. Ik heb het licht gezien, bijna te vergelijken met mensen die ineens in God gaan geloven Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 22:15

Uppojono schreef:
Ik vind dat het er op de filmpjes idd heel rustig en respectvol aan toe gaat. Wat ik echter niet snap, is dat ik op de achtergrond de hele tijd, lachende en enthousiast klinkende mensen hoor. Ik begrijp dat het allemaal om paardenliefhebbers gaat. Dan snap ik niet, ook al valt het slachten van een paard mee, dat er gelachen kan worden bij het doden van zo een geweldig dier... Maar dat is mijn mening..

ah jeej, léeeeeeeeees nou eens! kijk eens globaal het topic door!

er is hier tig keer gezegd, dat tijdens diverse activiteiten, óók bij het schieten zelf, mensen met elkaar aan de praat waren. Zo had ik een heel gezellig gesprek met een medebokker over wat voor streken onze pony's wel niet uithaalden.

Anderen hadden weer last van zenuwen. Nooit gezien op de basisschool? kinderen die spreekbeurt moeten houden en spontaan in lachen uitbarsten?

we hadden geen lol óm het paard, we hadden tussendoor wel lol met elkaar omdat we ook over andere dingen aan het praten waren.

wat denk je zelf, zouden wij dat leuk vinden, zo'n paardje dat geslacht moet worden?? tuurlijk niet!

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 22:34

Mijn opa wilde dat we na zijn crematie een borrel op hem zouden drinken en dat we niet te verdrietig zouden zijn. Dus dat deden we, we hebben ook nog gelachen om zijn streken. Als je volwassen genoeg bent weet je dat de dood bij het leven hoort en dat soms de dood een beter oplossing en zelfs een opluchting kan zijn voor het dier of de persoon zelf. Niemand vind het leuk, maar dat betekent niet dat je niet meer mag praten of lachen uit respect of iets dergelijks dat heeft er namelijk niets mee te maken.

Ik vind het een beetje ziek om te durven denken dat deze excursisten die zelf paardenliefhebber zijn zo'n vreselijke lol hebben tijdens het slachten. Als je een beetje nadenkt kun je er ook een heel andere uitleg aan geven zoals hierboven die veel aannemelijker is.....

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 22:41

perrokai; goed verwoord ja.

Inderdaad; moet je dan persé tijdens en na een crematie/begrafenis allemaal jankend en verdrietig zijn? dat heeft toch geen zin?
Moesten wij daar met z'n allen staan te janken omdat we het zo zielig vonden voor dat beest? daar kun je toch niets meer aan doen, ik was zelfs blij voor het beest dat ze éindelijk verlossing kreeg, een halfjaar te laat.

het was verdrietig genoeg dat ze eigenlijk véeels te lang met die pijnlijke aandoening heeft gelopen.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 22:59

JoyCiej007 schreef:
perrokai; goed verwoord ja.

Inderdaad; moet je dan persé tijdens en na een crematie/begrafenis allemaal jankend en verdrietig zijn? dat heeft toch geen zin?
Moesten wij daar met z'n allen staan te janken omdat we het zo zielig vonden voor dat beest? daar kun je toch niets meer aan doen, ik was zelfs blij voor het beest dat ze éindelijk verlossing kreeg, een halfjaar te laat.

het was verdrietig genoeg dat ze eigenlijk véeels te lang met die pijnlijke aandoening heeft gelopen.

Precies, het paard werd niet voor niets geslacht of gedood of hoe je het wilt noemen.....voor het paard eindelijk verlossing op welke manier dan ook.

mauss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 14:16

ik heb inmiddels de filmpjes bekenen en de fotos en er waren alleen 2 filmpjes niet te vinden. verder moet ik zeggen dat ik het geen schokkende beelden vond en verder wel heel interessant en netjes om vervolgens ook nog het been te onderzoeken hoe ver het zat waardoor je dus zag dat het paard uit zijn lijden is verlost

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 14:49

mauss schreef:
ik heb inmiddels de filmpjes bekenen en de fotos en er waren alleen 2 filmpjes niet te vinden. verder moet ik zeggen dat ik het geen schokkende beelden vond en verder wel heel interessant en netjes om vervolgens ook nog het been te onderzoeken hoe ver het zat waardoor je dus zag dat het paard uit zijn lijden is verlost

volgens mij bood van veen dat nog zelf aan ook, dat been onderzoeken. Het was voor ons in iedergeval heel fijn, ook als soort 'verantwoording' zo van 'ja, dat paard moest écht geslacht worden'. daarbij is het hele anatomische verhaal erbij natuurlijk zeer interessant. We schrokken gewoon toen we zagen waar de ontsteking was begonnen (een relatief 'onschuldige' plek) en hoe ontzettend diep en ver die ontsteking zich vervolgens heeft ontwikkeld, gewoon tot ín die hoef, ontzettend diep dus...

mauss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 14:53

ja zoiets ken ik dus

ons paard had een kieste in het straalbeen wat nooit meer goed zou komen en waar die pijn aan had. die pijn wisten we eerst niet en hebben toen geprobeerd een veulen erin te stoppen tijdnes haar pensioen. toen dit veulen later werd afgestoten wat door de pijn kwam hebben we makkelijker de keuze kunnen maken en haar vervolgens van haar pijn kunnen verlossen. deze anatomie is ook erg interessant en verder wist ik niet hoe dieren eigenlijk daadwerkelijk werden geslacht.

Angg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 15:02

Zelf vind ik het minder prettig om dit te kijken Tong uitsteken T is dat ik nog nooit een paard naar de slacht heb moeten brengen.. Maar ik zou het absoluut wel doen Ja het is een kogel door die kop en klaar gelijk geen pijn meer:n

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 15:36

het is natuurlijk ook niet iets wat wij 'prettig' vinden om naar te kijken. Wel ben ik 'blij' dat ik dit gezien heb, in de zin van dat ik nu heb gezien hoe het werkelijk gaat, en dat viel mij meer dan 100% mee.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 15:46

oke, ik vind het proces misschien wel beter als een spuitje. En ik geloof nu ook wel meer dat het paard hier op een goede manier word ''verlost''.
Maar is er ook een andere optie dan laten slachten of naar zo'n "stortbult" waar allemaal dieren worden verbruizeld of verbrand??
ik vind(!) het heel vreselijk om mijn paard in eten te laten veranderen. Nadat hij al zijn jaren zo zijn best heeft gedaan, dat vind ik(!) gewoon resectloos.. .
Hoe het hier word gedaan,.. dat schieten in zijn hoofd vind ik nog wel wat,, maar het idee dat het strax tussen je eten zit nee..vind ik nix

daar hebben jullie geen problemen mee, dat jouwn paard straks tussen een broodje zit? als voedsel?

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 15:49

dorienkee schreef:
oke, ik vind het proces misschien wel beter als een spuitje. En ik geloof nu ook wel meer dat het paard hier en een goede manier word ''verlost''.
Maar is er ook een andere optie dan laten slachten of naar zo'n stortbult waar allemaal dieren worden verbruizeld of verbrand??
ik vind(!) het heel vreselijk om mijn paard in eten te laten veranderen. Nadat hij al zijn jaren zo zijn best heeft gedaan, dat vind ik(!) gewoon resectloos.. .
Hoe het hier word gedaan, dat schieten in zijn hoofd vind ik nog wel wat,, maar het idee dat het strax tussen je eten zit nee..vind ik nix

daar hebben jullie geen problemen mee, dat jouwn paard straks tussen een broodje zit? als voedsel?

Dat idee is inderdaad niet fijn, was voor mij een reden om een paar jaar geleden geen paard meer te eten (nu doe ik het inmiddels wel weer ).
Het idee dat een paard dat je kende als voedsel wordt gebruikt is heel vervelend, maar mensen blijven toch wel vlees eten dit wordt al zo lang gedaan en ik ben al lang blij dat men veel beter met de dieren omgaat ook al gaan ze dan naar de slacht.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 15:52

dorienkee; als je eerst eens goed leest:

als jij je paard naar de slacht brengt, kun je er voor kiezen dat je paard níet ter consumptie zal dienen. Dus dan gaat het alleen om de 'manier' van doden, het schieten dus.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 15:53

dorienkee schreef:
oke, ik vind het proces misschien wel beter als een spuitje. En ik geloof nu ook wel meer dat het paard hier op een goede manier word ''verlost''.
Maar is er ook een andere optie dan laten slachten of naar zo'n "stortbult" waar allemaal dieren worden verbruizeld of verbrand??
Hoe het hier word gedaan,.. dat schieten in zijn hoofd vind ik nog wel wat,, maar het idee dat het strax tussen je eten zit nee..vind ik nix

Je kan je paard ook nog laten cremeren. Er zit in Nederland een crematorium waar ze een verbrandingsoven hebben waar een paard in past. Ik durf niet precies te zeggen waar deze zit, maar weet wel dat dit niet goedkoop is om te doen.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 16:04

phu als je al die mensen ziet hoeveel (rommel) ze wel niet voor die paarden kopen, dekjes, nieuw zadeltje, blingbling, dit en dat..en dan gaat het beestje dood en dan kost cremeren teveel? Tsja bij slachten krijg je nog eens geld toe..Dan kost cremeren misschien wat centjes, maar de meeste paardenmensen hebben ook wel wat geld. Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen is.. Als je je paard dus laat schieten (niet inspuiten) en laat cremeren vind ik dat vriendelijker dan laten slachten, zou ikzelf een goede optie vinden=)

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-07 16:10

@ crossmonster. Dat filmpje over die koe in die "keukenmachine" die geluiden inderdaad!! Het is net of die koe nog leeft! Beetje creepie om er zo'n geluid achter te zetten..!