Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

iefke

Re: Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 13:02

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 13:09

Inderdaad, ook voor de mensen die van spanning niet echt wisten hoe ze het hadden is het misschien 'goed' om nog eens te komen, en dan alles echt mee te maken. Ik meen dat er ook nog een groepje bijna full-time boven verbleef? Misschien hebben deze mensen ook zoiets van 'nu wil ik er uiteindelijk wel bij zijn'?

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 13:26

Kimmie_girl schreef:
Ik geniet er niet alleen van ik eet ze nog op ook Ja

Vandaar dat ik nergens tijdens de excursie bij durfde tezijnnn

briljant Vork

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 13:27

Kimmie_girl schreef:
Pennypatrouila ofzo iets had wel in actie moen komen

Dit topic is daar denk ik al een aantal keer voorbijgekomen..

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 13:47

Ik zou echt niet weten wat ik zou doen. Het spuitje zou ik prettiger vinden, maar ik heb dat filmpje van die (weet niet meer hoe het heet) grote keukenmachine-hakker gezien, dat is ook niet echt prettig.

De voordelen van spuitje:
*lijkt prettiger (dus vooral voor eigenaar)
*kan thuis
Voordelen van slachten:
*sneller
*vakmanschap

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:23

Ik vind echt goed van jullie dat jullie zijn gegaan!! Mooi dat jullie kunnen bevestigen dat het vredig gebeurt! Helaas denk ik niet dat ik het aankan om de filmpjes te bekijken.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:51

ik heb sanniej per pb bedankt , het andere topic is dankzij haar gesloten ... fijn hoor

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:54

ik baal daar wel van dat het topic gesloten is,op deze manier kunnen we dus geen nieuwe excursie gaan houden

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:56

Ik meld me hier ook weer even om toch de vorderingen bij te houden. Ik hoop dat het andere topic straks weer open gaat.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:56

Moderatoropmerking:
Ik wijs jullie nogmaals op de modopmerking van Iefke: Graag ontopic blijven. Het andere topic is voor overleg dicht en dat gaat heus nog wel terug open. Het is niet de bedoeling dat jullie hier verder gaan.

Dus nogmaals, graag terug ontopic aub. Bedankt!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:57

sorry sylvia je hebt gelijk, ik ga even een luchtje scheppen, ben die kinderen zo beu die telkens maar sielug blijven roepen....

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:59

* zet hier ook even een stipje om op de hoogte te blijven omtrent de nieuwe excursie..

Het filmpje van de rendac vind ik niet zo geweldig.
Dat drukt je echt even met de neus op de realistische feiten.
Denk dat ik voor mijn lievelingen dan toch maar een spaarpotje ga maken voor ene eventuele crematie.

Hmmm....zijn er al uitvaartverzekeringen voor paarden?
Dat zou dan wel een optie zijn.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 15:00

Aan crematie heb ik ook ooit eens gedacht, het is alleen momenteel erg duur.
Een uitvaartverzekering zou een mooie optie zijn, maar ben bang dat er geen verzekeringsmaatschappij aan mee wil werken.

Sanniegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 15:01

Mooi dat hij gesloten is want jullie sporen niet

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 15:01

Ik ga eens kijken of daar informatie over te vinden is..
Denk wel dat er een markt voor zou zijn namelijk.

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 15:02

Heftig!
Ik vind het echt knap dat jullie dit hebben gedaan!
Heb het eerste filpje bekeken en dat was me al iets te heftig.. (selfs zonder geluid..).
Het lijkt me wel een heel interessante ervaring, zo weet je tenminste hoe het eraan toe gaat. Mensen zijn vaak negatief over slachterijen, uit julie verhaal merk ik nu dat het eigenlijk totaal anders is.

Ik zou zelf ook wel meewillen naar een volgende excursie, maar ik denk dat ik dat niet aan kan de dood van mijn hondje vond ik al heftig, laat staan dit...

-xXx-

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 15:08

volgensmij zijn er wel al uitvaartverzekeringen voor dieren, voor paarden wss ook wel.
alleen denk ik dat de premie wel prijzig zal zijn en dat je alsnog moet bijbetalen .

wat de kinderen betrefd in dit topic die er zo tegen zijn.
ik kan het ze niet kwalijk nemen, toen ik 13 was, schold ik de chauffeurs ook uit die varkens bij zich hadden.
nog geen tien jaar later reed ik zelf fulltime op zo'n wagen.
dus ik weet hoe tijd een mens kan veranderen Haha!

Sanniegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 15:10

crossmonster schreef:
volgensmij zijn er wel al uitvaartverzekeringen voor dieren, voor paarden wss ook wel.
alleen denk ik dat de premie wel prijzig zal zijn en dat je alsnog moet bijbetalen .

ik kan het ze niet kwalijk nemen, toen ik 13 was, schold ik de chauffeurs ook uit die varkens bij zich hadden.

pfff, dat zou ik nooit doen.

mauss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 15:11

ik heb bewondering voor de mensen die er heen wilde gaan. ik hebz elf mijn eigen paard weg moeten brengen een aantal jaren geleden en heb ik vervolgens willen zien gebeuren. Dit zal voor de rest van mijn leven op mijn netvlies gebrand zijn. ook voor de mensen die er werken heb ik respect. ik zal als ik thuis ben alles bekijken. Vind het netjes dat jullie dit op deze manier hebben neergezet. daarnaast vind ik het ook netjes dat er zoiets mogelijk is om dit mee te kunnen maken om vervolgens een beslissing wat dragelijker te maken. Voor de mensen die zoiets moeten mee maken sterkte en verder vind ik het dapper

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 15:12

Sanniegirl schreef:
crossmonster schreef:

Ik ook niet, het idee alleen al...

Sanniegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 15:13

Sanniegirl schreef:
crossmonster schreef:

Ik ook niet, het idee alleen al...[/quote]

ben jij ook tegen deze excursie en vind je het ook dom?

diam0nd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 15:15

Ik heb een hele tijd terug al het hele verslag gelezen en ook alle foto's en video's bekeken. Viel me allemaal enorm mee al moest ik wel even slikken.
Als ik dan bedenkt wat er bij de redcar gebeurd dan zou ik m'n paard toch echt liever laten slachten.
Het ziet er erg vredig uit en er is geen strijd er is respect en dat is voor mij enorm belangrijk.

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 15:16

ben jij ook tegen deze excursie en vind je het ook dom?[/quote]

Nee dat niet, ik vind het juist heel dapper van al die mensen! Ik zou alleen zelf nooit in zo'n wagen gaan rijden omdat ik me dan schuldig zou gaan voelen over de dood van zo'n beest..

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 15:36

Moderatoropmerking:
Enkele berichten verwijderd. Voor de nieuwelingen op Bokt of in dit topic: dit topic is níet bedoelt als algemeen discussietopic over slachten vs inslapen, maar om de excursie naar een paardenslachterij te bespreken. Berichtjes die niet met de excursie te maken hebben zijn dus 'off topic' en níet de bedoeling.

Wil je de algemene discussie wél aangaan, neem dan bijvoorbeeld een kijkje in dit topic op het PaardenPraat forum (link)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 17:54

Sigrid_Hvj schreef:
Petulan schreef:
Oke, jij voelt je het prettigst bij inslapen en dat waardeer ik.

Maar feitelijk is "het spuitje" een ordinare spierverslapper die het hart ook langzaam verslapt en het stukje bij beetje rustig gaat kloppen. De paarden merken dit ook, en vechten ook vaak voor hun leven op zo'n moment.

In de ogen van de mens is het inslapen meestal 'fijner', maar ik denk dat paarden meer baat hebben bij een schot in de hersenen, waarna ze gelijk niets meer merken. Slachten is (hoe gek het ook klinkt) vakmanschap, en wordt met grote pricisie uitgevoerd. Ondanks dat sommige mensen de foto's respectloos vinden, vind ik dat er daar met 'dode' dingen nog keurig wordt omgegaan.

En dat kan ik over de Rendac (waar de meeste paarden heengaan na het inslapen) niet zeggen.

En hier ga jij goed de fout in! Ze worden daarvoor verdoofd!

Voortaan moet je der toch wat meer over weten voordat je zo'n uitspraak plaatst over iets waarvan je blijkbaar niet genoeg afweet!

Blabla, de pot verwijt de ketel dat die zwart ziet. Ik doe mijn uitspraken op basis van wat ik van de praktijk weet. Dacht je dat ik stond te lachen toen een merrie van ons werd afgespoten door een gebroken been? Dacht je dat ik met een smile op m'n gezicht stond toen thuis een paard werd opgehaald door de Rendac omdat hij dood in de wei lag? Nee, tuurlijk niet. Het is altijd k.ut als je (onverwacht) afscheid moet nemen van een paard. Ik durf 100% zeker te zeggen dat onze dierenarts niet verdoofd wanneer hij een paard afspuit wat al pijn heeft. Dan moet het gewoon snel afgelopen zijn. En ook bij ziekte of weet ik veel wat, wordt er geen tijd gerekt met een roesje voor je paard. Misschien krijgt het een sterkere injectie zodat het eerder over is ja..
Dat rode spul wat wordt gespoten is geen roesje iig, dat is het spul waar ze mee afgespoten worden. Ik heb jaren in mijn vrije weekenden meegelopen met onze veearts dus ik weet wel enigsinds waar ik het over heb!!

Sigrid_Hvj schreef:
En sanne, dat is me vriendin. Ik vind dat jullie ook is normaal terug moeten doen! Ze heeft al gezegt dat ze in de fout zat! Nou wat is dan je rede om het terug te doen?! (Ik heb het hier over crossmonster en petulan)

Je moet voor jezelf praten en niet voor haar. Mijn reden om zo tegen haar te doen, is omdat ik er niet tegen kan dat ze situaties van 2 kanten bekijkt en zich niet verdiept in een langlopend topic als deze. Er is hier op zo'n goed niveau gediscussieërd, en er staat hier zoveel informatie, dat ik het niet kan laten lopen dat er iemand doorheen komt blèren en offtopic gaat omdat ze slachten voor dierenbeulen vindt. Daár ligt mijn probleem.

Dat probleem was trouwens allang voorbij toen Sanne een normale reactie gaf, en ik normaal terugreageerde. Niet nodig om jezelf hier in deze discussie (die tussen haar en mij) te mengen.