Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arnyek

Re: Verslag Excursie Nijkerk (slachterij) [ Schokkende foto`s ]

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 20:40

Sanniegirl schreef:
Arnyek schreef:
Meisje, adem even diep in en doe even of je een buitenstaander bent en lees dan nog eens je eerste eigen post. Die kwam nogal aanvallend en weinig respectvol over.

Men bedoelt het hier goed. Wees blij dat je nu eens de waarheid op internet ziet, maar ga eigenlijk eens zelf een keer naar een paardenslachter. Bij voorkeur Jan v/d Veen in Nijkerk. Dan kan je echt een keus maken voor jezelf.
En meepraten over waarom wel of juist niet.

Oke, maar ik wil dat niet zien, ik kan daar niet goed tegen. In een filmpje nog net maar in het echt echt niet. En ik heb geen eigen paard, voorlopig krijg ik die ook niet, en als ik er uberhaupt ooit 1 krijg gaat het nog heel veel jaren duren voordat ik die beslissing moet nemen, en voor nu heb ik die al gemaakt

Als je alleen al eens meegaat met iemand om een paard weg te brengen in Nijkerk, dan zul je, denk ik, al begrijpen waarom ik en vele anderen hun paard naar hem brengen.

Ik zou willen dat ik nog zo naïef kon zijn om te denken dat als ik dan eindelijk een eigen paard kan kopen het nog vele jaren gaat duren voordat ik die beslissing moet nemen.

Ik zal verder geen moeite doen om je te overtuigen eens te gaan kijken om een goed onderbouwd oordeel te vellen voor jezelf. (Al vind ik dat je dan ook naar de Rendac zou moeten gaan.)
Aangezien je je al een keus hebt gemaakt. Maar val dan ook niet meer ongenuanceerd mensen aan die een andere keus hebben gemaakt. Dat verdienen zij niet.

Sanniegirl schreef:
sorry hoor, maar jij vraagt mij te dimmen en ondertussen word ik ook voor van alles uitgemaakt. En je zegt, rijden leer je toch ook niet uit een boekje, nee daarom heb ik ook les.

Lees echt nog eens objectief je eerste eigen post door. Velen hier hebben wel al die moeilijke keus moeten maken en dat doet pijn. Je wilt niet dat jouw maatje dood gaat, maar het is eerlijker. Want leven met veel pijn is geen leven.
En dan vertel jij doodleuk dat zij dierenbeulen zijn, dat is niet leuk.

Crossmonster bedoelt met het leren rijden uit een boekje te zeggen dat leren wat het is om een paard geslacht zien worden / je eigen paard wegbrengen je ook niet uit een boekje of van het internet kan leren.

Sanniegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 20:44

oke, dierenbeul had ik niet moeten zeggen. maar ik blijf nog steeds bij mijn mening: als het nodig is word mijn paard ingeslapen.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 20:48

Omdat hij dan geen pijn heeft? Rolleyes

Sanniegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 20:49

Volgens mij is het onderhand duidelijk waarom ik dat wil.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 20:50

Dat is jouw goed recht Sanniegirl! en als jij je daar goed bij voelt dan is dat voor jou de beste keuze! Zo heeft ieder zijn eigen ding. Lachen

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 20:51

Sanniegirl schreef:
Volgens mij is het onderhand duidelijk waarom ik dat wil.

Het spijt me, maar eh.. nee?

Sanniegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 20:56

Dan leg ik het nog een keer uit: ik wil liever dat mijn paard rustig in slaap valt dan in ene neergeschoten word. en ik zou het zo erg vinden als hij daarna zo helemaal opengehaald word en misschien in de frikandellen beland, of wie weet wat? ik denk dat het voor mijn paard niet uit maakt ingeslapen of dat andere, en aangezien het voor hem niet uitmaakt kies ik dan waar ik het me het prettigst bij voel, en hij heeft me dan vast al een dienst gegeven in mijn leven, dan wil ik dit hem niet aandoen. En voor de duidelijkheid, met mijn paard bedoel ik een paard die ik misschien ooit zou krijgen, ik heb namelijk geen eigen paard.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 21:04

Oke, jij voelt je het prettigst bij inslapen en dat waardeer ik.

Maar feitelijk is "het spuitje" een ordinare spierverslapper die het hart ook langzaam verslapt en het stukje bij beetje rustig gaat kloppen. De paarden merken dit ook, en vechten ook vaak voor hun leven op zo'n moment.

In de ogen van de mens is het inslapen meestal 'fijner', maar ik denk dat paarden meer baat hebben bij een schot in de hersenen, waarna ze gelijk niets meer merken. Slachten is (hoe gek het ook klinkt) vakmanschap, en wordt met grote pricisie uitgevoerd. Ondanks dat sommige mensen de foto's respectloos vinden, vind ik dat er daar met 'dode' dingen nog keurig wordt omgegaan.

En dat kan ik over de Rendac (waar de meeste paarden heengaan na het inslapen) niet zeggen.

Sanniegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 21:08

Oke, dat is jouw mening.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 21:16

goed gesproken petulan.

sannie, het is onzin om te zeggen dat je niet je paard in stukjes wilt laten hakken,

nou zal ik je even kort uitleggen wat er gebeurt bij rendac, daar worden ze met een shovel op een hoop geduwt, en dan in een bak gedropt en worden dan geshredderd...
ik kan het filmpje niet meer vinden.

maar je paard word bij de rendac in een shredder (verpulveraar) gedraait tot er nog maar kleine brokstukjes van hem over zijn,
dit gebeurt allemaal machinaal, en oneerbiedig.
ze worden met grote machines opgepakt en geddropt en aangeduwt met shovels.

terwijl op de slachterij alles zeer respectvol gebeurt, en het vleessnijden echt vakmanschap is.

het doodgaan , dat is een keuze die een ieder zelf moet maken , en waar hij of zij het beste gevoel bij heeft.

maar het is onzin dus dat slachten oneerbiedig zou zijn tegenover het ophalen door de rendac.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 21:19

Wat vreselijk, ik snap dat je hier ergens wat van leert,, maar moet je dat willen? ja het is de harde realiteit, maar ik vind het inderdaad echt shockerend. Zelf zou ik hier niet voor kiezen, omdat je er zelf bij moet zijn om ook echt te zien of het paard dood gaat ( anders kunnen ze het nog doorverkopen, dat gebeurd echt) maargoed..ieder voor zich natuurlijk

Sanniegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 21:19

ik weet het ook allemaal niet dan hoor, ik vind het allebei niet respectvol. maar ik mag ook mijn mening geven, en dat hoeft dan ook niet zomaar onzin te zijn

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 21:23

ik weet niet wat fijner voor het paard is, maar ik vind de slacht zo vreselijk..het idee dat mijn paard word opgegeten...nee vind ik niet nodig als het niet hoeft.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 21:24

Het blijft altijd lastig, maar iedereen heeft een eigen mening en denkt er anders over. Maar ik denk dat je ook pas echt een keus kunt maken op het moment dat het (bijna) zover is.
En dorienkee: je kunt ervoor kiezen om je paard alleen te laten schieten en niet te laten slachten.

ps: wel cool dat ons topic zo actief blijft!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 21:24

http://www.flurl.com/item/Cow_Shredding_u_222552

bekijk deze link eens, dit word bij de rendac gedaan ...

je mag best je mening geven, maar je hoeft je mening niet te schreeuwen.
zoals moddies al gemeld hebben in dit topic, is het niet de bedoeling om hier te gaan schreeuwen hoe zielig het wel niet is.
daar is een ander lopend topic voor, daar mag je schreeuwen dat wij dierenbeulen zijn.

maar niet in dit unieke topic waar zoveel informatie staat, zelfs met filmpjes en foto's
die je elders niet zo helder kan krijgen.

oh ja die link van die kooshere koeienslachterij in amerika wordt er weer bijgehaald.
nou zulke praktijken zul je hier in nederland niet zien.
helaas alleen bij de schapenslacherijen, maar de schapen leven niet nadat ze dus gestoken zijn, ze zorgen dat ze wel metreen doodbloeden, en niet net als die amerikaanse koeien nog een lange lijdensweg hebben.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 21:26

crossmonster schreef:
daar is een ander lopend topic voor, daar mag je schreeuwen dat wij dierenbeulen zijn.

Is daar echt een topic over?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 21:27

ja er is toch ergens een slacht topic?
daar hebben de moddies in dit topic een aantal malen naar verwezen toen er weer penny's actief waren net als nu

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 21:27

uhm ik zeg niet hoe zielig het is..?? mja dat schieten zonder slachten is dan miss wel een idee ja

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 21:28

crossmonster, kun je ook normaal reageren? pennys? noem dan gewoon namen

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 21:29

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 21:29

hallo dorienke, ik ga even helemaal terugzoeken in dit topic zeker omdat jij namen wil horen ??

Sanniegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 21:31

Waarom nouweer pennys?

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 21:32

je had t erover dat er pennys actief waren net als NU, net toen ik mijn mening gaf, miscommunicatie dus. en nee je hoeft dan geen namen te noemen hehe, boeit mij dan vrij weinig

weer ontopic nu

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 21:36

sorry, maar jullie moeten ontopic gaan.

het topic van de link in een van bovenstaande posts verwijst jullie naar het topic waar jullie jezelf mogen uiten over het slachten,
dit topic is daar niet voor bedoeld. dit topic is informatief bedoeld, en niet voor mensen die er zo ontzettend tegen zijn, daar is nu net dat andere topic voor.
lezen is ook een kunst , niet??